Gå til innhold

Økonomi-influensere. Helt uten virkelighetsforståelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett en del økonomi-influensere i sosiale medier. Noen av rådene deres har selvsagt noe for seg. Men merket meg at mange virker helt uten virkelighetsforståelse. Dette er typisk råd om "hvordan bli rik".  Eksempel er en dame som  sa at oppskriften på bli rik er å forlange 15 prosent lønnsøkning hvert år til du blir pensjonist. Du blir selvsagt rik om du får så høy lønnsøkning hvert år, men det er jo ingen arbeidsgivere som kommer til å gå med på det.

En annen influenser fortalte en som jobbet i kassen på McDonalds at han han burde slutte i jobben og heller kjøpe noen eiendommer å leie ut, for ingen blir rike av å jobbe på McDonalds. Det er sant at ingen blir rike av å jobbe på McDonalds, men det betyr jo også at man ikke har økonomien til å bli utleierkonge. 

Anonymkode: 4b148...1dd

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har sett en del økonomi-influensere i sosiale medier. Noen av rådene deres har selvsagt noe for seg. Men merket meg at mange virker helt uten virkelighetsforståelse. Dette er typisk råd om "hvordan bli rik".  Eksempel er en dame som  sa at oppskriften på bli rik er å forlange 15 prosent lønnsøkning hvert år til du blir pensjonist. Du blir selvsagt rik om du får så høy lønnsøkning hvert år, men det er jo ingen arbeidsgivere som kommer til å gå med på det.

En annen influenser fortalte en som jobbet i kassen på McDonalds at han han burde slutte i jobben og heller kjøpe noen eiendommer å leie ut, for ingen blir rike av å jobbe på McDonalds. Det er sant at ingen blir rike av å jobbe på McDonalds, men det betyr jo også at man ikke har økonomien til å bli utleierkonge. 

det var jo et kanontips?! Du bytter bare jobb hvis du ikke får det, da kan du jo få mer enn 15% og. Eventuelt ber du om 15 og får 10. det er fremdeles mer enn snittøkningen.. 

du ser mye begrensninger, og ikke så mye muligheter. Det blir man hvert fall ikke rik av………..

Anonymkode: 77465...dc3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

det var jo et kanontips?! Du bytter bare jobb hvis du ikke får det, da kan du jo få mer enn 15% og. Eventuelt ber du om 15 og får 10. det er fremdeles mer enn snittøkningen.. 

du ser mye begrensninger, og ikke så mye muligheter. Det blir man hvert fall ikke rik av………..

Man kan bytte jobb og få 15 prosent lønnsøkning. Men man kan ikke bytte jobb hvert år fra du er 30 til du blir pensjonist og få 15 prosent lønnsøkning.  Det er ingen som kommer til å gi deg 15 prosent lønnsøkning hvert år og det er ikke lett å bli ansatt om arbeidsgiveren ser at du er en som bytter jobbe hvert år. 

• Liker 13
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man jobber på McDonalds, så antar jeg at man mangler høyere utdanning, og da er det liksom et tak på hvor mye lønnsøkning man kan få... Man kan liksom ikke bytte jobb hvert år og så ende opp med millionlønn automatisk. Dessuten er hyppige jobbytte negativt på cv'n, så man risikerer å ikke få ny jobb i det hele tatt...

Anonymkode: 787ec...3f8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Disse folka er jo helt fjerne og jeg må ærlig si at pressens go to økonomer ikke er mye bedre. MadTV hadde en sketsj om Opera TV, Opera Winfrey's tv show på nittitallet der rådet var "buy a mountain, they make great tax writeoffs" det er omtrent like saklig som rådene fra Tik-Tok influenserne.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man jobber på McDonalds, så antar jeg at man mangler høyere utdanning, og da er det liksom et tak på hvor mye lønnsøkning man kan få... Man kan liksom ikke bytte jobb hvert år og så ende opp med millionlønn automatisk. Dessuten er hyppige jobbytte negativt på cv'n, så man risikerer å ikke få ny jobb i det hele tatt...

Nettopp. Hadde alle fått lønnen de spurte om så hadde ingen hatt dårlig råd. Det hadde jo bare vært å spørre om å få uendelig med penger fra arbeidsgiveren. 

TS

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man blir gjerne litt virkelighetsfjern når man blir født med gullskje i ræva. Det er ikke vanskelig å bli rik, når man er rik fra før av. 

Litt det samme som de som ikke bruker penger på ferie. De låner bare hytta på sørlandet, og ungene skal besøke besteforeldre i leiligheten i Spania.... Eller selge Tesla nr2, og investere i utleiebolig istedenfor.....

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Beklager avsporingen, men de økonomirådene har omtrent samme kvalitet som om selvutnevnte helseeksperter skulle anbefalt tykke folk å bli 30 cm høyere. Da ville jo BMI-en blitt normal. :eeeh: 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ingen som kommer til å gi deg 15 prosent lønnsøkning hvert år og det er ikke lett å bli ansatt om arbeidsgiveren ser at du er en som bytter jobbe hvert år. 

Jeg er ikke _helt_ sikker på om jeg er enig med deg der, jobber du i butikk, lager, fabrikk eller er f.eks. sjåfør blir du sett på som ustabil arbeidskraft men i litt høyere stillinger så kalles det bred erfaring. :D

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke _helt_ sikker på om jeg er enig med deg der, jobber du i butikk, lager, fabrikk eller er f.eks. sjåfør blir du sett på som ustabil arbeidskraft men i litt høyere stillinger så kalles det bred erfaring. :D

Også i lederstillinger vil det være suspekt med en person som skifter jobb hvert år. 

Anonymkode: ae76c...a72

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Hotwife skrev (11 minutter siden):

Man blir gjerne litt virkelighetsfjern når man blir født med gullskje i ræva. Det er ikke vanskelig å bli rik, når man er rik fra før av. 

Det er ikke vanskelig å bli millionær hvis man starter med en milliard. :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Ullvott skrev (På 1.3.2024 den 16.12):

Beklager avsporingen, men de økonomirådene har omtrent samme kvalitet som om selvutnevnte helseeksperter skulle anbefalt tykke folk å bli 30 cm høyere. Da ville jo BMI-en blitt normal. :eeeh: 

🤣🤣🤣😍 legen min sa det til meg (vi har en veldig god tone og det ble sagt med glimt i øyet) 

«du er ikke overvektig du, men iflg bmi’n din så er du 192 høy» (jeg er 179….180 på byen) 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 15.43):

Hehe, det er de færreste som har kompetanse til å kunne skifte jobb hvert år OG få 15% lønnshopp hver gang. 🤣 Rådet er jo helt bak mål, eller rettere sagt virkelighetsfjernt. Dvs ofte kan det å bytte jobb være raskeste vei til lønnsøkning, men potensialet er ikke utømmelig. Og for yrker der det finnes tarifflønn er det bare å glemme det. 

Anonymkode: 6fea2...804

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 3/1/2024 at 3:55 PM, K.B. said:

Disse folka er jo helt fjerne og jeg må ærlig si at pressens go to økonomer ikke er mye bedre. MadTV hadde en sketsj om Opera TV, Opera Winfrey's tv show på nittitallet der rådet var "buy a mountain, they make great tax writeoffs" det er omtrent like saklig som rådene fra Tik-Tok influenserne.

Angående den sketsjen. Har sett Steve Harvey fortelle hvordan man blir millionær uansett hva du har i inntekt. Er du barnevakt og tjener 10 dollar gangen så trenger du kun å gjøre det samme igjen og igjen helt til du blir millionær. Det er kun 10 000 ganger.  Dette synes han er et genialt råd. Og om du ikke har noen utgifter i løpet av de 10 000 gangene du er barnevakt så tar det deg kun 30 år å bli dollarmillionær om du er barnevakt hver dag. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 15.41):

et enda større mysterium er vel hvorfor noen faktisk gidder å kaste bort tiden deres på å følge slike "influencere" uansett.  

Anonymkode: 2a4e6...ef4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her kommer et kanontips. Betal dine faste regninger. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 15.49):

Hvis du er 20 år og tjener 300 000 kr, skifter jobb hvert år og får 15 % lønnsøkning, så ender du på en årslønn på ca 200 mill kr når du når pensjonsalderen. Realistisk? 

Anonymkode: 6be13...d06

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som mange av disse hvordan få god økonomi"-artiklene som kommer hvert år.

Felles er at de tar i utgangspunkt i at man allerede har god økonomi. For eksempel: lei ut en hybel eller et rom, selg sportsutstyr du ikke bruker, spar i fond osv. Det er lite hjelp i sånt hvis man ikke allerede har et gigantisk hus eller boden full av dyrt sportsutstyr.

Anonymkode: 2ef05...cbb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du er 20 år og tjener 300 000 kr, skifter jobb hvert år og får 15 % lønnsøkning, så ender du på en årslønn på ca 200 mill kr når du når pensjonsalderen. Realistisk? 

Anonymkode: 6be13...d06

ROTFLMAO! Det er det jeg kaller gullkorn!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...