Gå til innhold

Samboer med særkullsbarn - arv etc.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Syns dette tema er tungt å lese seg opp på/forstå, så håper noen har kompetanse på å svare ut fra min konkrete situasjon:

Har kjøpt hus med en mann som har to barn fra tidligere ekteskap. Han eier 60 %, jeg 40 %. Jeg har ikke barn fra tidligere, men vi venter et felles. Vi har, for såvidt, skrevet samboerkontrakt utfra mal, men den sier i hovedsak noe om inventar/eiendeler. 

Om han skulle falle fra, hva er det viktig at vi har tenkt på i forkant opp mot særkullsbarnas rettigheter? Vi har begunstiget hverandre når det gjelder gruppelivsforsikring. Vi er ikke gift, og i utgangspunktet er ikke dette noe jeg ønsker som en "løsning".

Råd mottas med stor takk!

Anonymkode: 17607...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis han dør så arver vel fellesbarnet og de to andre barna ham likt, om han skriver testamentet så har de fortsatt rett på pliktdelsarven sin da ikke koe barn i Norge bare kan bli arveløst sånn? 

Anonymkode: 413e4...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis din samboer dør, så må du foreta et skifte med hans barn. Ønsker du å beholde felleshjemmet, så må du ha  økonomiske midler til det. Jeg vet ikke hva gruppelivsforsikringen vil gi deg, men ville vurdert en livsforsikring i tillegg.

Anonymkode: f4aac...0f3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis din samboer dør, så må du foreta et skifte med hans barn. Ønsker du å beholde felleshjemmet, så må du ha  økonomiske midler til det. Jeg vet ikke hva gruppelivsforsikringen vil gi deg, men ville vurdert en livsforsikring i tillegg.

Anonymkode: f4aac...0f3

Dette er et kjempegodt råd!

Jeg opplevde at pappa døde da jeg var barn, og at mamma skiftet med pappas voksne sønn, min halvbror.

Det var så vidt hun klarte å beholde huset, og vi hadde det ganske trangt økonomisk. Selv med bare 1 million mer hadde situasjonen sett helt annerledes ut.

Anonymkode: f5f80...28a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som samboer med felles barn, så har du rett på 400k i arv av samboer. Som gift hadde du hatt krav på 1/4 etter samboer.

Hans barn må du gjøre opp boet med, deres felles barn kan du sitte i uskifte med. Så sikre deg at forsikringen dekker det du må betale hans særkullsbarn for deres arv, om du vil sitte med huset.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...