Gå til innhold

Har skolen bedret seg med årene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man leser i media om elever som trakasserer lærerne sine, utstrakt mobbing pga sosiale medier osv, så skjønner at det er en del ting som ikke er på stell om dagen. 

Men det jeg lurer på er om den pedagogiske tilnærmingen til elevene har blitt bedre siden 80- og 90-tallet? 

Mitt eldste barn skal på skolen til høsten og han gleder seg stort. Han er en nysgjerrig og sosial type som har alle forutsetninger for å trives. Men det viser seg at det står værre til med mor 🙈

Jeg mistrivdes stort sett hver dag hele grunnskolen og fant meg aldri ordentlig tilrette sosialt. Jeg ble ikke mobbet og hadde venner og sånn, men gikk på en skole med et ganske hardt miljø. Mange ulike kulturer og bakgrunner og man måtte liksom hele tiden navigere riktig for ikke å bli lagt merke til av de feil folka. De voksne var overhodet ikke tilstede i dette, prøvde man å si ifra om noe fikk man beskjed om å "bare ta igjen" eller "bare svar sånn og sånn". Det føltes veldig utrygt og selv om det sikkert var bemannet slik det skulle så føltes det som om ingen voksne var på jobb. De få av oss elevene som ikke var tøffe nok til å ta plass i denne jungelen ble mer eller mindre usynlige og var mye redde. Nok om det. 

Jeg har lagt bak meg alt det der for lengst (trodde jeg!!) Men viser seg jo nå som innkalling til førskoledag osv kommer at det virvler opp ganske mye negative følelser rundt skolen for min del og jeg ble tatt helt på sengen av det.

Lurer på om det er flere der ute som har egne dårlige erfaringer med skolen men som opplever at det har blitt bedre? Kan liksom ikke se for meg at datidens "ta deg sammen" holdninger fortsatt aksepteres i skolen? 

Anonymkode: 76123...31c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en 2. klassing nå og er kjempefornøyd med skolen og kontaktlærer. De jobber mye med klassemiljø og det var litt utfordringer i starten, men de håndterte det kjempefint. Rolig og respektfull lærer som snakker MED barna, aldri noen" ta deg sammen holdning" enn så lenge. 

Anonymkode: 9a7db...d9c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en 2. klassing nå og er kjempefornøyd med skolen og kontaktlærer. De jobber mye med klassemiljø og det var litt utfordringer i starten, men de håndterte det kjempefint. Rolig og respektfull lærer som snakker MED barna, aldri noen" ta deg sammen holdning" enn så lenge. 

Anonymkode: 9a7db...d9c

Så godt å høre ❤️ Kjenner jeg blir sint på vegne av meg selv som barn med tanke på hvordan de voksne behandlet oss. Og vi var sikkert ikke de eneste på den tiden som led under "ta deg sammen" mentaliteten! Bra verden går fremover 🙏

Anonymkode: 76123...31c

Skrevet

Jeg har tre barn og har alltid vært veldig fornøyd både med barneskolen og ungdomsskolen. Jeg synes både det pedagogiske og det sosiale ligger mange hakk over det vi opplevde da vi gikk på skolen. Det var mye mer læreravhengig før (og selvsagt er det forskjeller på lærer også nå) mens nå er det mer generelle og klarere retningslinjer for hvordan ting skal håndteres. Det jobbes mye med klassemiljø og det synes jeg er bra. 

Skrevet

Jeg tror den følelsen av at ingen voksne var tilstede, er ganske typisk for oss som vokste opp på 80- og 90- tall (og sikkert tidligere). Samme for meg i alle fall, og mannen min forteller om ting han har opplevd i sin oppvekst som jeg ikke kan fatte at ingen voksne stoppet. Tror mange foreldre og lærere hadde den holdningen som du beskriver, og som i praksis fungerte som en voksengodkjenning av mobbingen som fant sted. Tror det er ganske mye bedre i dag altså! Har også en på skolen som stortrives, og har inntrykk av at lærerne har ganske god kontroll på hva som foregår i klassen😊

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har en utrolig mye bedre faglig og sosial hverdag enn min egen klasse hadde på 80 tallet. Det gikk bra med meg fordi jeg hadde de riktige vennene  men de som slet, slet i stillhet. På mine barns barneskole nå er det et helt annet fokus på barna. Voksentettheten er også mye høyere. 

Anonymkode: 4aaed...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen tidlig 80-tall, kan jeg ikke huske at det var voksne ute i friminuttene så det var «vill vest». 
Lærerne satt inne på lærerværelset og røykte sigaretter, drakk kaffe og spiste skiver med makrell i tomat. Det var ingen i klassen som rakk opp hånda for å få hjelp etter storefri - for den ånden der altså…😂

Anonymkode: 94025...fb5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da jeg gikk på barneskolen tidlig 80-tall, kan jeg ikke huske at det var voksne ute i friminuttene så det var «vill vest». 
Lærerne satt inne på lærerværelset og røykte sigaretter, drakk kaffe og spiste skiver med makrell i tomat. Det var ingen i klassen som rakk opp hånda for å få hjelp etter storefri - for den ånden der altså…😂

Anonymkode: 94025...fb5

Det rimer bra med min opplevelse. Til og med i barnehagen. Utetid der bestod i at vi ordnet oss selv mens personalet satt rundt et piknikbord og røyket. En reiste seg hvis noen gikk såpass på snørra at det måtte trøstes. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen voksne ute i skolegården. Jeg er født i 83. Ville vesten til tider. 
Nå er det mange vakter ute og allikevel klager foreldrene på det ikke er nok. 
Hadde ofte vikar i gym og han leste alltid eventyr for oss,skulle nok heller fått ut noen lopper i blodet. Tror ikke det hadde blitt godtatt i dag. Inspektøren hadde oss i matlaging,hun var stort sett på kontoret og da var det fritt fram for oss og tulle. Var det ikke vikar i timene var vi ofte alene. Aldri hørt at mine barn har vært uten vikar.

Anonymkode: a269e...636

AnonymBruker
Skrevet

Født tidlig på 80-tallet.

Gikk på en skole med 200-250 elever. 

Alltid voksne ute i friminuttene.

Stabile lærersituasjoner, der klassene hadde samme lærer i flere år. 

Kan ikke huske at det noen gang var barn som utagerte i klasserom,eller mot lærere.

Anonymkode: 89633...62d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. Jeg er født i 89. Mobbing og utestenging ble ikke tatt tak i. Kan heller ikke huske at det var voksne ute i friminutt. Skjedde det noe, skulle det aldri prates om. Vi måtte være stille og slutte med det tullet! Men det var nok verre for de faglig svake og de med diverse problemer. 

Ellers var det relativt godt klassemiljø syns jeg. Jeg ble litt utestengt og ertet, men sånn var det liksom bare når man ikke var populær. Det var rolig i timene og vi gjorde masse gøy. Jeg hadde venner. Ikke så mye drama, ingen slåsskamper som jeg kan huske. Jobber som lærer nå, og er ganske overrasket over hvordan det er i noen klasser. Det er akkurat som det står i media. 

Anonymkode: bd773...b43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det rimer bra med min opplevelse. Til og med i barnehagen. Utetid der bestod i at vi ordnet oss selv mens personalet satt rundt et piknikbord og røyket. En reiste seg hvis noen gikk såpass på snørra at det måtte trøstes. 

Haha, sånn opplevde jeg at barnehagen var sent på nittitallet, jeg var på arbeidspraksis og fikk helt sjokk. De røykte ikke foran barna da, de gikk to og to bak et sykkelskur over veien. 

Jeg klarte å være så dum at jeg sa noe høyt og da fikk jeg jammen meg høre det, for de fulgte da da med rundt kaffebordet helt i enden av inngjerdingen kan du skjønne! Ingen så rundt hjørnet eller bak huset. En gang fant jeg en liten gutt som lå å gråte fordi han hadde falt ned fra et tre, jeg skulle ikke engang være på den siden men løper etter en småttis som ville oppe to de litt større. Ingen i nærheten og da jeg kommenterte dette så fikk jeg bare beskjed om at han ikke ble særlig skadet så det gikk jo bra!

Anonymkode: 32f83...4f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

en småttis som ville oppe to de litt større

Hva betyr dette? En smårolling som ville yppe seg mot de større? "oppe to"?

AnonymBruker
Skrevet
HemmeligSpion skrev (5 minutter siden):

Hva betyr dette? En smårolling som ville yppe seg mot de større? "oppe to"?

opp til de litt større* De store barna lekte på oversiden av huset. 

Jeg skifter mellom fire språk på telefonen min, det hender at jeg glemmer å skifte til norsk og da hender det at auto-korrekten tar seg noen friheter. Beklager, ser det var flere feil i innlegget 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

opp til de litt større* De store barna lekte på oversiden av huset. 

Jeg skifter mellom fire språk på telefonen min, det hender at jeg glemmer å skifte til norsk og da hender det at auto-korrekten tar seg noen friheter. Beklager, ser det var flere feil i innlegget 

Daaa gir det mening! Jeg trodde, usannsynlig som det er, at det var noen norske ord og uttrykk ikke engang jeg hadde fått med meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...