AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Hvordan ser en typisk dagvakt og aftenvakt ut? Anonymkode: 6f346...ba1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Kranglete narkiser og innvandrere. God bedring. Anonymkode: 5b252...4ff
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 Kommer veldig an på om du jobber på stor eller liten legevakt. Jeg jobber ved en større legevakt og på dagtid så kan de aller fleste ringe fastlegene sine. Ofte henviser vi dem dit, setter over tlf dit osv. Senvakt og natt er ofte langt travlere. Men alle vaktene er spennende, mye variert som kommer inn. Jeg trives veldig godt og vil varmt anbefale legevakt til alle! Anonymkode: 5eeea...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 Var i praksis der. Mye forskjellig som kom inn. All verdens med folk; aldre, diagnoser og diverse. Mye selvskading og rus. Mange ble akutt veldig syke. Dagvakter var rolige. Vi hadde KAD-avdeling, som vil si innlagte pasienter. Det var kreftpasienter, voldtektsofre, rusmisbrukere som trengte et sted å være, personer med lungebetennelse osv. men de måtte noe lunde klare seg selv stellmessig. Senvakter var mye telefonringing og undersøkelser(blodprøver, urinprøver, blodtrykk og hele den smørja). Mye akuttsaker med ambulanse. Ofte svært travelt, men veldig kjekt. Anonymkode: b0f81...035
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Hvordan få jobb som spl på legevakt? Er dere gode i engelsk? Anonymkode: 88476...a75
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvordan få jobb som spl på legevakt? Er dere gode i engelsk? Anonymkode: 88476...a75 Ab litt lenger oppe her. Søk på utlyste stillinger, det er som alt annet😊 flere på min jobb som kvier seg for å snakke engelsk med pasienter, både på tlf og ellers men man må jo bare gjøre det. Noen er gode og noen er sånn passe. Men man må beherske det til en viss grad da det er mye både turister og flyktninger som kommer innom i løpet av et år. Anonymkode: 5eeea...4e1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #7 Skrevet 2. mars 2024 Ts her. Jeg forstår ikke hva dagvaktene går ut på, er det for å ta imot de som ikke har fastlege å henvende seg til? Anonymkode: 6f346...ba1
William_S Skrevet 2. mars 2024 #8 Skrevet 2. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Jeg forstår ikke hva dagvaktene går ut på, er det for å ta imot de som ikke har fastlege å henvende seg til? Anonymkode: 6f346...ba1 Dagvakt på legevakt vil jeg tro for å ha et tilbud for de som oppholder seg i kommunen og ikke har fastlege der. Se for deg at du er på hytta feks. Ringer man 116 117 får man som regel sykepleier på nærmeste legevakt. De kan foreta en form for vurdering hvor mye det haster og hvorvidt hjelpen kan vente litt. Men som alltid skal man ringe 113 dersom det er akutt fare for liv og helse feks symptomer på hjerteinfarkt eller hjerneslag. 116 117 kan være mer om man har skadet seg litt eller man kaster opp og har feber. Endret 2. mars 2024 av William_S
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #9 Skrevet 2. mars 2024 William_S skrev (16 minutter siden): Dagvakt på legevakt vil jeg tro for å ha et tilbud for de som oppholder seg i kommunen og ikke har fastlege der. Se for deg at du er på hytta feks. Ringer man 116 117 får man som regel sykepleier på nærmeste legevakt. De kan foreta en form for vurdering hvor mye det haster og hvorvidt hjelpen kan vente litt. Men som alltid skal man ringe 113 dersom det er akutt fare for liv og helse feks symptomer på hjerteinfarkt eller hjerneslag. 116 117 kan være mer om man har skadet seg litt eller man kaster opp og har feber. Ah da forstår jeg🙂 Forresten, ser at de aldri søker spl til 100% til legevakt, kun 50-75%. Det er litt dumt. Hvor mye tjener man som spl med 10 års ansiennitet i 75% stilling? Anonymkode: 6f346...ba1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #10 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ah da forstår jeg🙂 Forresten, ser at de aldri søker spl til 100% til legevakt, kun 50-75%. Det er litt dumt. Hvor mye tjener man som spl med 10 års ansiennitet i 75% stilling? Anonymkode: 6f346...ba1 556 000 × 0,75 = 417 000 pluss tillegg. Jeg ligger på rundt 45k i fastlønn pr mnd før skatt og jobber 80%. Anonymkode: 5eeea...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Jeg forstår ikke hva dagvaktene går ut på, er det for å ta imot de som ikke har fastlege å henvende seg til? Anonymkode: 6f346...ba1 Her er det mye skader som fastlegene ikke tar seg tid til. Forstuelser og brudd, sår som må sys, vurdering for hjernerystelse, øyeskader m.m. Anonymkode: 423bd...81e
Daisy-love Skrevet 2. mars 2024 #12 Skrevet 2. mars 2024 Jeg har jobbet i kommunen, og skjedde det noe yrkesrelatert som kunne gi yrkesskade så måtte vi til legevakten for vurdering, og det var sånn det var, også på dagtid. Større by. Om det er sånn overalt og hvor mye det er av det aner jeg ikke da.
Topsi Skrevet 2. mars 2024 #13 Skrevet 2. mars 2024 (endret) Daisy-love skrev (1 minutt siden): Jeg har jobbet i kommunen, og skjedde det noe yrkesrelatert som kunne gi yrkesskade så måtte vi til legevakten for vurdering, og det var sånn det var, også på dagtid. Større by. Om det er sånn overalt og hvor mye det er av det aner jeg ikke da. Sant, jeg stakk meg på en nål på jobb, bad om fastlegetime da jeg ikke ville belaste legevakt,. Men måtte på legevakt likevel Endret 2. mars 2024 av Topsi 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #14 Skrevet 2. mars 2024 Skal si det er forskjell på legevaktene i landet 🙂 Her åpner ikke legevakten før kl 15.00 når fastlegekontorene stenger. Legen kommer som regel ikke på før 15.30 fordi de drar rett fra fastlegejobben og på legevakten. Jobber ikke på legevakt, men fastlegekontor selv. Her må fastlegene ta alt på dagtid. (Brudd, kutt,psykiatri osv.) Anonymkode: 47156...724
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #15 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skal si det er forskjell på legevaktene i landet 🙂 Her åpner ikke legevakten før kl 15.00 når fastlegekontorene stenger. Legen kommer som regel ikke på før 15.30 fordi de drar rett fra fastlegejobben og på legevakten. Jobber ikke på legevakt, men fastlegekontor selv. Her må fastlegene ta alt på dagtid. (Brudd, kutt,psykiatri osv.) Anonymkode: 47156...724 I alle dager. Jobber sykepleierne kun kveldsvakter der da? Det hørtes tungt ut. Anonymkode: 6f346...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #16 Skrevet 3. mars 2024 Fra min erfaring på legevakt. Travle vakter. Litt roligere på dagvaktene enn kveld/natt. Folk kommer inn fordi de enten er på besøk, er turister eller ikke har fastleger. Folk ringer legevakt for den minste ting. Ettermiddager er hektiske. Alt fra rus, infeksjoner, psykiatri til skader og akutte hendelser. Bestandig underbemannet og mye utbytting av ansatte. Man blir overarbeider og har egentlig aldri fri fordi telefonen plinger i ett sett vedrørende vakter selv om det er helg, natt eller ferie. For dårlig organisering fra øverste hold og dårlig ledelse gjør at sykepleiere blir utbrent. Dette er vel og merke på større legevakt med ansvar for flere kommuner. Det er en del uro blant pasientene som kommer inn grunnet for lang ventetid, noen er såpass ruset og har for dårlig egenpleie, andre er svært medtatt og kan ikke redegjøre for seg. Ofte oppkast og avføring. Noen kommer inn med politi og må ha rustest. En del voldstrusler, psykiatri (angst, suicialitet, schizofreni, makker, etc) Mye blodprøver, EKG, kutt, brudd, brannskader, infeksjoner, urinprøver etc. pasientgrupper er fra barn til eldre. Definitivt ikke en jobb som passer alle, men liker man å løpe, er dette en jobb man kan trives i. Det er helt annet enn å jobbe på sengepost, men man får ikke samme pasientkontakt som på sykehus. Ellers er det mange andre rutiner, påfyll av sengetøylager, uniformer, påfyll av medisinsk utstyr, sjekk/kontroll av utstyr, kontroll av legekontor - HVER dag. Glad jeg slutta for å si det slik. Anonymkode: f27d5...a42
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #17 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): I alle dager. Jobber sykepleierne kun kveldsvakter der da? Det hørtes tungt ut. Anonymkode: 6f346...ba1 Er ikke sikkert det er sykepleier på legevakten. Kan godt være det er et mindre sted med sentralisert legevaktssentral for telefonene, hvor legen er alene på selve legevakten. Anonymkode: a4c7d...607
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #18 Skrevet 3. mars 2024 Det er stor forskjell på hvilken type legevakt man jobber på, om det er en storbylegevakt med døgndrift, røntgen og mange leger på jobb, eller om det er en liten legevakt som primært fungere utenom arbeidstid. Jeg har jobbet en del år på legevakt. Det var godt miljø, hektisk og kjekk jobb, og veldig variert. MEN, du ser også hvor ubrukelige mange nordmenn er ifht helt enkle medisinske utfordringer, som at de ikke takler en ordinær forkjølelse eller lett feber uten å kreve legetilsyn, og ikke vite at paracet, nesespray, drikke og ro kurerer det meste på et par dager. Folk forlanger legetime for myggstikk, solbrenthet, vonde bein etter en dag på høge hæler eller gnagsår, og kan skjelle deg ut og klikke i vinkel når du sier at herpesmunnsåret eller kviseplager ikke er legevaktsmat. Folk tror legevakten er et kveldsåpent fastlegekontor, og vil gjerne utredes for langvarige ryggplager eller forstoppelse siste halvåret, ofte fordi "fastlegen er utlending" eller "jeg gidder ikke å reise helt ut til han altså". Og samtidig klager alle over lang ventetid, nei lurer på hvorfor det gitt... Undersøkelser viser at de fleste som kontakter legevakten aldri hadde trengt å være der (eller gå til lege i det hele tatt), da ville det faktisk vært mulig å ta seg skikkelig av de som har noe der å gjøre. Så hvis du vil jobbe der ts så forsøk gjerne det, men vær klar for dager som er veldig hektiske, og der du blir skjelt ut mange ganger for dagen, både fordi folk er lei av å vente, men også fordi apoteket ikke hadde medisinen, fastlegen er av feil kjønn/alder/etnisitet/ikke gjør som pasienten vil/nekter A-preparater/skriver ikke lang nok sykemelding, nav er dust, hjemmesykepleien er dust, du er dust bare fordi du går i hvitt, venterommet ikke har gode stoler, det er tomt for cola i automaten, og pasienten bare vil kjefte fordi alle andre kjefter. Mange pasienter og pårørende er veldig hyggelige da, men det er likesom ikke de man husker best. Anonymkode: 4d36e...a9d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå