AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Jeg ble diagnostisert med hypothyroidism for noen måneder siden da jeg bodde i utlandet. Har nå flyttet hjem til Norge, og funnet ut at dette heter lavt stoffskifte her. Jeg har fått medisiner (100 mg Levothyroxine hver dag) som jeg tror hjelper, men jeg har liksom ikke fått noe mer informasjon om hva jeg bør gjøre/hva som kan hjelpe tilstanden. Er det noen andre som har dette som vet om noe som hjelper? Er det for eksempel visse typer mat som hjelper eller bør unngås, vaner eller uvaner som spiller inn? Det jeg prøver mest er å spise så sunt og næringsrikt som mulig, unngå for mye kaffein og sukker og være i fysisk aktivitet en time om dagen, men det er vanskelig! Jeg føler meg mye sliten, trøtt og uopplagt, og for å komme meg gjennom arbeidsdagen og alt som skal gjøres hjemme føler jeg nesten jeg trenger energiboostet jeg får med kaffe, diet coke og sukkerholdige produkter. Anonymkode: 47f99...c30
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Vi kaller det egentlig hypothyreose her, selv om mange fortsatt bare sier "lavt stoffskifte" siden det er termen som er mest allmenn kjent. Jeg har hatt det i 25 år uten å gjøre noe spesifikt utenom å ta medisiner (levaxin, de siste årene også liothyronin). Det er mange ulike meninger rundt hva man bør/ikke bør spise osv. Jeg har ikke merket noen forskjell på det området. Jeg har bare ett tips: Følg med på blodprøveresultatene. Jeg hadde en lege som lenge hold meg underdosert fordi han ikke var oppdatert på hvilke retningslinjer man følger på personer som bruker medisiner kontra friske. Det ble oppdaget av en endokrinolog, og etter det får jeg alltid kopi av resultatet når prøver tas. Ved å følge med på prøvene har jeg også lært meg å se hvilke nivåer jeg føler jeg fungerer best på. Anonymkode: 5f0d6...7a6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 Hei, håper det er 100 mikrogram du tar og ikke mg (milligram). 😉 Du bør følges opp jevnlig med blodprøver hos fastlegen din, slik at doseringen blir tilpasset akkurat deg, og for å se om det er behov for andre medisiner i tillegg. Det er også viktig å ta medisinen i en dose om morgenen før du spiser noe (en halv til en time før), eller tre timer etter kveldsmat. Melkmat (kalk) gir dårlig opptak av medisinen, og også samtidig inntak av andre medisiner kan påvirke den. Det vil ta lang tid før du føler full effekt av medisineringen (6-12 mnd), så symptomene du har kan henge med lenge før de dabber av. Stoffskifteforbundet har mye informasjon på siden sin, så det kan være verdt en titt. Ellers så er det å prøve så godt en kan å leve sunt og huske på å få i seg alle vitaminer og mineraler enn trenger (jod er for eksempel viktig). Anonymkode: 25767...c17
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 Her i Norge heter det hypothyreose. Første bud er vel å komme seg til legen å få tatt prøver. Ellers er det vel ikke noen spesielle do's and dont's. Meld deg inn i stoffskifte forbundet. Anonymkode: 99c16...96b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Takk for svar! Jeg har vært til legen og tatt blodprøver, men han sa ikke noe om resultatet. Han bare ga ut resept på den samme medisinen jeg hadde tidligere. Burde jeg spørre om å få vite akkurat hva resultatet er for å sammenligne med prøver jeg tar om noen måneder? Føler meg litt på bar bakke med dette, og har fått så lite informasjon. TS Anonymkode: 47f99...c30
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er det for eksempel visse typer mat som hjelper eller bør unngås, vaner eller uvaner som spiller inn? Det jeg prøver mest er å spise så sunt og næringsrikt som mulig, unngå for mye kaffein og sukker og være i fysisk aktivitet en time om dagen, men det er vanskelig! Jeg føler meg mye sliten, trøtt og uopplagt, og for å komme meg gjennom arbeidsdagen og alt som skal gjøres hjemme føler jeg nesten jeg trenger energiboostet jeg får med kaffe, diet coke og sukkerholdige produkter. Anonymkode: 47f99...c30 Dette er generelt, men jeg er nesten helt sikker på at det kan generaliseres til deg med lavt stoffskifte også: Vi blir hele tiden bombardert med normer, fortalt hele tiden, hvor mye vi "burde" gjøre. Vi pørver å gjøre alt, så blir vi naturlig nok slitne, og så bombarderes vi med enda mer vi "burde" gjøre for å bli mindre slitne. Vi får dårlig samvittighet for det som får oss til å føle oss bedre en stakket stund, og gjør mer av det samme for å døyve den dårlige samvittigheten. Tilstreb heller å spise sunt nok, og gå en halvtimes tur og ta en halvtimes lur på sofen hver dag. Anonymkode: 6917b...169
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå