AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Ser på Familiekoden på tv, og flere utsagt nå Instagram i det siste som handler om at barn trenger mindre stress og mer tid. Jeg er enig. Skulle gjerne latt være å sende barnet på sfo, og hatt barnet i barnehagen kun i kjernetiden. Har barnet hjemme fra barnehagen en dag i uken nå, siden jeg jobber litt redusert. Vi har rett og slett ikke økonomi til mer. Synes oppriktig synd på alle som må ha ungene i barnehage eller skole fra det åpner til det stenger. Både for voksne og barns skyld. Anonymkode: 0ab0c...ed3 5 3 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Mange er enige, men vi har ikke råd. Provoserer meg så grenseløst at vår foreldregenerasjon, dagens besteforeldre, tror det bare er å "prioritere" 🤢 Anonymkode: 54c7d...87b 8 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 MÅ barnet på SFO da? Jeg fikk husnøkkel da jeg var 7, og trengte ikke noe barnepass etter skolen. Virker som mange i dag vegrer seg veldig for å la barna være selvstendige. Anonymkode: b72e7...c46 13 1
Gjest Luksusbia Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange er enige, men vi har ikke råd. Provoserer meg så grenseløst at vår foreldregenerasjon, dagens besteforeldre, tror det bare er å "prioritere" 🤢 Anonymkode: 54c7d...87b De klarte seg i større grad på en inntekt ja. I Norge er veldig mange yrkesaktive, men ville valgt 50% hvis økonomien tillot det🥰
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Jeg vokste opp på 90-tallet. Skulle gjerne gått i barnehage og SFO, men vi hadde ikke råd. Mamma var hjemme, ufør. Men vil ikke si at jeg fikk oppfølging og omsorg. Jeg måtte klare meg selv. Jeg hadde knapt lekt med andre barn da jeg begynte på skolen. Anonymkode: bd335...3c8 1 10 1
BobbySocks Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): MÅ barnet på SFO da? Jeg fikk husnøkkel da jeg var 7, og trengte ikke noe barnepass etter skolen. Virker som mange i dag vegrer seg veldig for å la barna være selvstendige. Anonymkode: b72e7...c46 Men får man mer tid med barna av at de er alene hjemme? 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 Jeg er også enig. Jeg er barnehagelærer og elsker jobben min som ped.leder. De fleste barn har det bra i barnehagen! Men de fleste barn trenger også mer tid sammen med famlilien sin. Hos oss løste vi det ved at jeg har jobbet 80% og mannen har jobbet offshore. Det har gitt oss rom til å gi barna korte dager og mye fri. Anonymkode: 58e80...49c 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Skrevet 1. mars 2024 Mange tenker at de ikke har råd, men samtidig har de to biler, nye møbler, ofte nye klær, skifter mobil ofte, stort hus... Barn kan dele rom, man må ikke ha mye plass, det er mye de fleste kan spare på. Anonymkode: 240a9...d35 9 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 Enig i sistnevnte. De fleste har råd. Me de prioriterer det ikke. Barna bryr seg ikke om det blir syden eller hjemmeferie. Eller hvor stort og flott man har det. Anonymkode: c8c75...b47 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 Når jeg ser standarden på min foreldregenerasjons hus når jeg gikk i bgh/barneskolen mot standarden i dag så vil jeg si jo, det går fint an å prioritere. Det brukes så mye penger på oppussing/interiør/dyre klær/dyre biler overlag at mange fint kunne redusert arbeidstiden eller funnet praktiske løsninger for mer tid hjemme. Jeg og mannen jobbet 100 %, men vi hadde så fleksible jobber at en av oss kunne nesten alltid hente før 15.00 og de gikk lite på SFO. Yngste var aldri på SFO etter påske i 1. klasse. Når SFO forsvant ble hverdagen bedre på alle måter, ungenes energi og humør ofte. De fikk gjort lekser selv. De kunne ha med noen hjem, bli med noen hjem og kunne spise selv og vi kunne bli litt lenger på jobb (dvs vi trengte ikke dra såå tidlig og den ene lange dagen i uka ble ikke så lang) Anonymkode: bd90c...d68 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #11 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er også enig. Jeg er barnehagelærer og elsker jobben min som ped.leder. De fleste barn har det bra i barnehagen! Men de fleste barn trenger også mer tid sammen med famlilien sin. Hos oss løste vi det ved at jeg har jobbet 80% og mannen har jobbet offshore. Det har gitt oss rom til å gi barna korte dager og mye fri. Anonymkode: 58e80...49c Jobber du 80% over fem dager eller har fu komprimert stilling med en dag fri? Spør fordi jeg vurderer å gå ned i stilling selv og du som jobber i barnehage vet sikkert hva som er best av kortere dager (6-timersdager) hver dag eller lange dager med en dag fri (for isåfall jobber både jeg og pappaen 8-16 de fleste dagene)🥰 Anonymkode: e0ac9...c92
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #12 Skrevet 1. mars 2024 Jeg hadde en dag i uken fri når ungene begynte på skolen. Fordi dem hadde fri en dag i uken. Kan ikke si at jeg prioriterte den så fryktelig bra. Så vel mer på tv i den tiden. Og laget kanskje en bedre middag enn jeg hadde tid til når jeg var på jobb. Så ja. Man kan ha så mye fri man vil men er vi virkelig så flink til å se barna da. Ja mange er sikkert det. Men mange av oss er ikke det. Anonymkode: 710d0...750 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #13 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mange tenker at de ikke har råd, men samtidig har de to biler, nye møbler, ofte nye klær, skifter mobil ofte, stort hus... Barn kan dele rom, man må ikke ha mye plass, det er mye de fleste kan spare på. Anonymkode: 240a9...d35 Det handler vel ikke bare om personlig økonomi, men samfunnet er bygget opp slik at ikke alle skal jobbe redusert. Man er avhengig av skatteinntekter for å opprettholde den velferdsstaten vi har. Da kan ikke alle jobbe redusert. Anonymkode: 106fb...b65 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #14 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): MÅ barnet på SFO da? Jeg fikk husnøkkel da jeg var 7, og trengte ikke noe barnepass etter skolen. Virker som mange i dag vegrer seg veldig for å la barna være selvstendige. Anonymkode: b72e7...c46 Mange 7 åringer vil kanskje trives bedre med lekekamerater på SFO enn å være alene hjemme til foreldrene kommer, så trenger ikke bare handle om barnepass. Her er så og si alle på SFO både i 1 og 2 klasse og det er mye lek. Anonymkode: b7941...4cd 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #15 Skrevet 1. mars 2024 Tja. Det koster å ha mer tid med barna. Vi har lavere bostandard, det meste fra Finn, lite dyre ferier, jeg har ikke vært hos frisøren på årevis, har tre bukser, mobilen har vært knust i to år, bruker alt til det er ødelagt beyond repair, dyrker mye av maten selv, blomstene er stiklinger fra familie og buketter plukker vi selv. Men en dag blir de jo store og vi får mer tid til å jobbe. Før barna tjente vi nesten 50% mer enn vi gjør nå, men det er veldig verdt det for meg. Men ja - standarden måtte virkelig senkes. Anonymkode: 076c7...122 3 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #16 Skrevet 1. mars 2024 Tenker mange ville fått til å være mer hjemmr om de virkelig ville, men man må ofre en del for det og mange vil ikke det. Jeg tjener ikke bra,, men ofrer en del for å slippe 8 t dager i bhg hver dag Anonymkode: d3a24...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #17 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jobber du 80% over fem dager eller har fu komprimert stilling med en dag fri? Spør fordi jeg vurderer å gå ned i stilling selv og du som jobber i barnehage vet sikkert hva som er best av kortere dager (6-timersdager) hver dag eller lange dager med en dag fri (for isåfall jobber både jeg og pappaen 8-16 de fleste dagene)🥰 Anonymkode: e0ac9...c92 Vi jobber fullt. Liker jobbene våre, og synes alle har det bra, og at vi har mye kvalitetstid sammen. Er heldige og har fleks, så med planlegging blir det sjeldent fulle dager hver dag. Men kunne hatt mulighet til at kun en stod i jobb en periode. Da måtte vi droppet pensjonssparing i perioden, redusert utenlandsturer, vært mer budsjettvennlige med mat, mulig leid ut hytta, og mulig solgt ene bilen. Omgangskretsen tjener omtrent som oss, bor som oss, og lever som oss. Likevel klager mange av mine venninner over det samme som TS, at de ikke har "råd" til å jobbe redusert. Anonymkode: c8c75...b47 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #18 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde en dag i uken fri når ungene begynte på skolen. Fordi dem hadde fri en dag i uken. Kan ikke si at jeg prioriterte den så fryktelig bra. Så vel mer på tv i den tiden. Og laget kanskje en bedre middag enn jeg hadde tid til når jeg var på jobb. Så ja. Man kan ha så mye fri man vil men er vi virkelig så flink til å se barna da. Ja mange er sikkert det. Men mange av oss er ikke det. Anonymkode: 710d0...750 Godt innlegg ❤️ Anonymkode: bd92d...212 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #19 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mange er enige, men vi har ikke råd. Provoserer meg så grenseløst at vår foreldregenerasjon, dagens besteforeldre, tror det bare er å "prioritere" 🤢 Anonymkode: 54c7d...87b Er så enig angående desertgenerasjonen. Og bare sånn for å toppe det så må vår generasjon jobbe til vi er 80!! Fordi «man lever jo lengre nå», mens vår kjære dessertgenerasjon både lever lengre , kan bruke (en god pensjon) på reise etc (etter gulltid økonomisk..) og samtidig titt og stadig drar kortet «vi har hatt vår tid med barn og slit, nå skal vi slappe av» Anonymkode: 106fb...b65 4 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #20 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange tenker at de ikke har råd, men samtidig har de to biler, nye møbler, ofte nye klær, skifter mobil ofte, stort hus... Barn kan dele rom, man må ikke ha mye plass, det er mye de fleste kan spare på. Anonymkode: 240a9...d35 For ikke å snakke om dyre ferier🙈 Mulig jeg høres ut som en gammel kjerring nå, men da barna våre var små brukte vi minimalt på ferier, eide en rimelig bil, kjøpte stort sett bare brukte møbler og klær og var veldig beviste på matinnkjøp. Både jeg og mannen min jobbet litt redusert i perioder og jeg tok dessuten ut ekstra permisjon og var dagmamma en periode. Jeg tror faktisk grunnen til at man ikke ønsker å ta ut ekstra permisjon evt jobbe redusert i en periode, ofte kan være redselen for å sakke akterut i arbeidslivet. Dessuten er det nok av arbeidsplasser som ikke er særlig velvillige til å godta redusert arbeidstid, spesielt hvis dette dreier seg om menn. Så har det selvfølgelig blitt mer ensomt å være hjemme med små over ett år. Det finnes knapt parker, åpne barnehager eller andre møtesteder for hjemmeværende foreldre. Anonymkode: 1ee7c...e60 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå