AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Jenta mi skal konfirmeres til våren. Jeg er så dårlig på alt av fest og planlegging. Hva må jeg gjøre og tenke på? Jeg har: reservert lokale, delvis planlagt noe mat, informert søsken og foreldre om dato. Hva annet? Hvor mange kaker trenger man? Må man ha tale og sanger? Formell invitasjon? Hva annet? Anonymkode: 55048...f1f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Jeg sendte invitasjon på mail til alle jeg😀 Vi hadde ingen sanger, men kun taler. Jeg bestilte en kake med bilde, og flere i familien bakte. Vi var 30 med stort og smått. Hadde 4 kaker totalt. Drikke, kaffe/te Pynt til bordet, blomster, duker, vaser blomster, bordkort. Servietter. Pynte lokale. Jeg pyntet med bilde, klær datteren min brukte og sko. Anonymkode: 0175b...d50
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 Vi sendte invitasjonene som tekstmeldinger. "X konfirmeres kl ... i ...... den ..... Etterpå drar vi til .... der det blir mat og kaker. Vi regner med å være der fra kl. ... Gi beskjed om dere kommer eller ikke innen ...." Når det gjelder hva som trengs, og hvor mye, så kommer jo det også litt an på hvor mange dere blir. Men dere trenger lokale (Stort nok til det antallet dere er.) Mat til alle Drikke til maten Kaffe og kaker (Jeg ville regnet 4 kakestykker til hver. Det bør være rikelig.) Gave til konfirmanten Noen som har ansvaret for å få tatt et bra bilde som kan brukes til takkekort. Konfirmanten trenger også antrekk. Og så må du vel få fikset en sang eller to, og finne ut av hvor mange taler som kan forventes. Ut over dette, kommer ting litt an på forventningsnivå og hva som er mulig/inkludert på lokalet. Må dere pynte selv, så trenger dere pynt. (Duker, servietter, blomster, bordkort, kaketopp, evt. annen pynt.) Skal alle hente mat selv, eller skal denne serveres ved bordet? Trenger dere servitører? Serveres mat og drikke av lokalet, eller skal dere ha med det selv? Anonymkode: 0bf25...2c2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 Vi sendte innvitasjons kort til alle ca 3mnd før Vi hadde koldtbord. Vi fikk ei som svigermor kjente til å sette frem maten på bordet der folk forsynte seg selv. Vi pyntet lokalet og satte fram glass osv dagen før. Kjøpte brus, kaffe osv. Hvor mye kake sim går er opp og ned, vi har begge ganger endt med for mye kake, gått mye mer av maten fra koldtbord. Vi kjøpte inn servietter, duk og noen roset som vi satte i små vaser og farge ut fra hva ungdommen ønsket. Eldste hadde jakt og fisketema . Og yngste jenta hadde scania og biler. Så vi laget bordkort selv Om en har sange eller tale er opp til en selv Her så ble det sang fra konfirmanten som ønsket velkommen og takk for at folk ville dele dagen dems, så en fra oss foreldre, en fra besteforeldre og så hadde fadderne gått sammen å laget. Andre konfirmasjon vi har vært i har foreldre holdt tale fortalt litt om oppveksten til barne, så har besteforeldre og faddere sagt noen ord Anonymkode: eda96...e7a
Arkana Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 (endret) Vi hadde konfirmasjon i fjor. Vi sa i fra om datoen straks vi visste (ett år i forveien), men sendte formell invitasjon i tillegg. Her gjør du som du vil. Jeg kan varmt anbefale optimalprint.no både til invitasjoner og takkekort. Mat: Vi hadde kinesisk mat (fire ulike retter + ris, vårruller og rekechips fra en lokal restaurant, jeg laget pølser i brød til to små kresne gjester) etter konfirmantens ønske og det var meget vellykket. Tror alle satte pris på noe annet enn de typiske norske konfirmasjonskoldtbordene, men igjen her er det smak og behag så velg noe konfirmanten (og gjestene) liker. Husk å finne ut av hvor tidlig du må bestille mat. Kaker: Vi var 20 stykker og hadde syv kaker (kransekake, marsipankake, suksessterte, sjokoladekake, ostekake, Verdens Beste/Kvæfjordkake og franske makroner). De franske makronene forsvant først så de var kjempepopulære. Vi fikk en del rester (men det var 17. mai få dager etterpå så alt ble spist da), men jeg synes det skal være god variasjon på kakebord ved slike større anledninger så jeg ville personlig ikke endret antallet kaker. Det aller meste kan fryses etterpå eller du kan sende rester med gjestene hjem. Drikke: Vi gikk faktisk tom for brus som ikke var Cola eller Pepsi, noe som overrasket oss siden dette er det alle drikker ellers. Så lite tips om å ha nok av alt for det er ikke sikkert folk drikker det dere tror de drikker. De fleste butikker tar tilbake uåpnede flasker brus om du har kjøpt altfor mye, men ellers har det jo god holdbarhet. Husk kaffefløte til kaffen (en liten ting jeg vet flere som har glemt)! Bordpynt: Her brukte vi hvite duker og så hadde jeg kjøpt små (ca 10 cl, så veldig små) drikkeglass som skulle brukes til vaser. Kvelden før dro vi på Plantasjen og kjøpte noen blomsterbuketter og så klipte jeg dem opp og laget små buketter som passet i glassene. Det ble veldig lekkert og skal gjentas neste konfirmasjon. I tillegg hadde mannen min laget enkle telysholdere i skiver av bjørketre, også veldig fint og enkelt, og vi hadde falsk eføy som snirklet seg gjennom midten av bordet og rundt telys og de små blomstervasene. Vi kjøpte bordkort på Panduro og penn i samme farge som serviettene og blomstene slik at det passet litt sammen. Jeg synes personlig at lav pynt er bedre enn høye blomsteroppsatser og kandelabre som står i veien når man prøver å ha øyekontakt og en samtale med de som sitter på motsatt side av bordet. Greit å ha i tankene i alle fall at en de pynt kan være i veien for det sosiale. Mannen holdt tale og konfirmanten selv hadde fått beskjed om å reise seg og si takk for gaver og takk for at gjestene kom. Ellers ingen taler og ingen sang. Annet: - Vi hadde satt sammen bildekarusell av konfirmantens liv som rullet og gikk på skjerm i bakgrunnen. Her hadde vi også brukt bilder av konfirmanten sammen med de ulike gjestene. - Ha gjerne små kort med navn på kakene, og evt innhold hvis noen er allergiske. - Lag en liste over bilder dere ønsker å ta (f.eks. konfirmanten med foreldre, konfirmanten med besteforeldre, konfirmanten med tanter og onkler, konfirmanten med søskenbarn o.l.). Det gjorde ikke vi og dagen etter kom vi på at vi hadde husket å ta bilder av absolutt alle slags kombinasjoner unntatt bilde av konfirmanten med foreldre + søsken (altså kjernefamilien) så vi måtte ta på finstasen og få tatt noen bilder i hagen dagen etter konfirmasjonen. ) Ellers masse lykke til med konfirmasjonen og forberedelsene. Etter konfirmasjonen skjønte jeg at jeg hadde tenkt mye mer på dette enn jeg selv trodde så det tok opp en del hjernekapasitet selv om jeg hadde full kontroll med lister og alt og ingenting som gikk galt. Endret 1. mars 2024 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 Takk for gode svar Hva er det meningen at jeg (mor) skal ha på meg? Har ikke bunad og er ganske lubben. Anonymkode: 55048...f1f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #7 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for gode svar Hva er det meningen at jeg (mor) skal ha på meg? Har ikke bunad og er ganske lubben. Anonymkode: 55048...f1f Jeg lånte en bunad til anledningen, men hadde en fin kjole i bakhånd i tilfelle det ikke gikk i orden. Du må ikke ha bunad, men du må pynte deg 🌸 Anonymkode: b1110...eaa
Helene Skrevet 3. mars 2024 #8 Skrevet 3. mars 2024 Du har kontroll på det meste. Jeg booket fotograf, men ikke på dagen. Det var noen dager etterpå. Man trenger ikke bunad. Bare ha på noe pent.
Arkana Skrevet 3. mars 2024 #9 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for gode svar Hva er det meningen at jeg (mor) skal ha på meg? Har ikke bunad og er ganske lubben. Anonymkode: 55048...f1f Det du vil og som du føler deg pen og vel i. Jeg hadde en fin sommerkjole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå