Gå til innhold

Hva smører man på sår i munnviken når herpes salve ikke virker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt munnsår i munnviken og små kviser/blemmer rundt munnen i vinter.

Jeg prøvde med herpes salve som virker 70%, men det forsvinner ikke.

Tar på sinksalve om natten og ser mye bedre ut når jeg våkner, men så blir det mer rødt og sårt  utover dagen.

Er helt sikker på at det er herpes jeg har.

Har ikke vært hos legen

Anonymkode: 84d7a...ef3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sprekker/sår i munnviken skyldes sjelden herpes, det kalles angulær cheilitt og kan skyldes sopp eller bakterier. 

Sitat

Hvordan behandles munnviksbetennelse

Man kan dekke området med vaselin flere ganger daglig først et par ukers tid. Det gir en beskyttende effekt. Er plagene mer uttalte eller varer over lengre tid, forsøker vi noen ganger med en soppdrepende krem etter at vi har tatt prøver. De med eksemtendenser kan også tilbys en svak kortisonkrem for å dempe utslettet. Enkelte ganger gis tablettbehandling

Kilde

Anonymkode: 3e6fa...21f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har hatt munnsår i munnviken og små kviser/blemmer rundt munnen i vinter.

Jeg prøvde med herpes salve som virker 70%, men det forsvinner ikke.

Tar på sinksalve om natten og ser mye bedre ut når jeg våkner, men så blir det mer rødt og sårt  utover dagen.

Er helt sikker på at det er herpes jeg har.

Har ikke vært hos legen

Siden du reagerer positivt på sink, tyder ikke det på at cellene i kroppen din kan ha for lave sinklager? Har du prøvd å ta sinktilskudd? 

Uansett om det er herpesvirus, sopp eller bakterier som er problemet, er det immuncellene dine som har ansvar for å ordne opp. Og de trenger sink for å formere seg når det oppstår en infeksjon. Hvis du skal forsyne immuncellene med sink, kan det være lurere å spise sinken enn å smøre den utenpå huden. 

Anonymkode: 5521e...c13

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Siden du reagerer positivt på sink, tyder ikke det på at cellene i kroppen din kan ha for lave sinklager? Har du prøvd å ta sinktilskudd? 

Uansett om det er herpesvirus, sopp eller bakterier som er problemet, er det immuncellene dine som har ansvar for å ordne opp. Og de trenger sink for å formere seg når det oppstår en infeksjon. Hvis du skal forsyne immuncellene med sink, kan det være lurere å spise sinken enn å smøre den utenpå huden. 

Anonymkode: 5521e...c13

Tar en sinktablett daglig

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har immunsvikt, så jeg smører med en dæsj bacimycin når jeg får det (fordi det er ikke herpes), og da går det bort.

Anonymkode: 14a76...854

AnonymBruker
Skrevet

Har vært MYE plaget av sår/sprekker i munnviken av uviss grunn. Påvist bakterier ved dyrkning, så det er ikke herpes. For meg har det fungert med bacimycin når jeg har utbrudd. Utenom det smører jeg denne salven i munnvikene hver kveld, og holder det dermed i sjakk. Den inneholder bl.a sink. Lenge siden jeg har hatt utbrudd nå heldigvis. 

Anonymkode: b4d53...fbf

AnonymBruker
Skrevet

De små kvisene du har rundt munnen kan forresten være perioral dermatitt, som også kan skyldes bakterier. Kanskje ikke utenkelig at de bakteriene har spredd seg til munnvikene. Anbefaler en tur til legen 😊

Anonymkode: b4d53...fbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...