AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Jeg har vært sammen med kjæresten min i to år, og vi har snakket flere ganger om at vi ønsker å stifte familie sammen. Begge har minoritetsbakgrunn (ikke samme kultur), fra grupper som er godt integrerte i samfunnet, og familiene våre er ikke nylig ankommet Norge. Må nevne at ingen av oss er veldig religiøse, så det har ikke så stor betydning. Han har en veldig sterk identitet, og jeg har alltid støttet og stilt opp i sammenhenger som er viktige for han. Selv kommer jeg fra en gruppe som er marginalisert, og selv om jeg er åpen om min bakgrunn, er det fortsatt ganske skambelagt i min familie. Jeg har derfor ikke et stort miljø knyttet opp til min bakgrunn, og har ikke bedt han om å stille opp på noe i forbindelse med dette. Han spør ikke og har generelt virket uinteressert i min bakgrunn, men så er det jo også noe som er sårt for meg og som jeg ikke snakker så mye om. I går ble han imidlertid veldig opptatt av å snakke om hvilken kultur vi skal oppdra eventuelle fremtidige barn i. At vi måtte velge hvilken, her må det også si at han ble ganske hissig. Jeg må innrømme at jeg ble ganske såret og lei meg. Kanskje særlig siden jeg opplever at han problematiserer min bakgrunn, uten at han har vist noen interesse for det før, og jeg tror heller ikke han kan så mye om det. Egentlig tenker jeg at han neppe ser det som et alternativ å "velge" min bakgrunn. Jeg har heller aldri tenkt på dette som en problemstilling før, men at det er noe som kommer naturlig og at man kan ha flere tilhørigheter, selv om man er et helt menneske med en egen identitet. Er det jeg som overreagerer, og har han rett i at vi må "velge" identitet og kultur for eventuelle framtidige barn? Anonymkode: 57dbe...c1c
imagineme Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Det viktigste er at barnet vokser opp i et sunt, inkluderende miljø hvor det føler seg ivaretatt av de personene som står det nærmest. Jeg tenker også at siden dere er fra forskjellige kulturer vil jo dette være ekstra spennende og interessant for barnet da det får oppleve to forskjellige kulturer. Men, dere må enes om det. Dersom dere er uenige kommer det til å være ekstremt krevende for forholdet og ikke minst barnet hvis det blir satt til verden.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 27 minutter siden, imagineme said: Det viktigste er at barnet vokser opp i et sunt, inkluderende miljø hvor det føler seg ivaretatt av de personene som står det nærmest. Jeg tenker også at siden dere er fra forskjellige kulturer vil jo dette være ekstra spennende og interessant for barnet da det får oppleve to forskjellige kulturer. Men, dere må enes om det. Dersom dere er uenige kommer det til å være ekstremt krevende for forholdet og ikke minst barnet hvis det blir satt til verden. Det er jeg veldig enig i. Skal også sies at vi stort sett lever og tenker som andre nordmenn flest, så det er egentlig ikke snakk om store kulturforskjeller i hverdagen. Handler vel kanskje mest om identitet Anonymkode: 57dbe...c1c
GMT800 Skrevet 2. mars 2024 #4 Skrevet 2. mars 2024 Så lenge det ikke er religiøst og det ikke brukes som et påskudd til å ikke delta i det "normale" samfunnet, må det vel være helt greit.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Skrevet 2. mars 2024 Synes det var litt spesielt å spørre hvilken kultur barna skulle oppdras i.. for det er jo noe som skal komme naturlig liksom. Samme med religion, dere må jo gjøre det som føles riktig for dere. Min mann er pakistaner, jeg er norsk. Hjemme er det en del ting som er fra hans kultur, som feks gjestfrihet, reglene han er oppvokst med, ting som han er vant til, pakistansk mat, og vi har jo norsk språk, norsk barnetv til tider, ... så det er jo egentlig god blanding som vi begge setter pris på 😊 Om din kultur er viktig for deg, som det virker som det er naturlig nok, uansett om din familie føler det er vanskelig, så bør du være åpen med partneren din om det. Det er fint for barna å vokse opp med flere kulturer, flere språk, forskjellige mennesker, forskjellig mat og ulike livsstiler osv fordi de lærer å sette pris på forskjellene og likhetene. Man kan jo si at et barn er både afghansk og tsjetsjensk feks, det er jo ingenting galt i å være begge deler 😊❤️ Anonymkode: 7e202...61d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #6 Skrevet 3. mars 2024 Se familiekoden. Ene familien som er med blir kalt for brobyggere fordi barna vokser opp med flere kulturer i samme familie. Anonymkode: 331ff...260
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå