AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Klarer ikke å komme til en fornuftig enighet med meg selv. Bor alene og har derfor ingen å diskutere det med. På forhånd takk for saklige og gode råd. Utidige kommentarer, klarer jeg med uten. Jeg bor i dag en 4 år gammel leilighet (selveier). Her har jeg bodd i 3 år. På disse tre årene har felleskostnadene økt med over 13000,- totalt. Jeg er misfornøyd med kjøkken og bad. Skal jeg bli boende vil jeg pusse opp disse to rommene, og har kalkulert med en kost på ca. 300 000,- Felleskostnadene vil ikke bli mindre med årene, så selve bokostanden er ganske høy per måned. Alternativet er å selge. Kjøpe meg noe annet, hvor jeg kan få det akkurat som jeg vil. Det kan være seg bygge nytt eller kjøpe noe i prosjektfasen. Bo kostnadene vil være lavere enn i dag. Bor i en del av landet hvor tomter fortsatt er billig. Vil det være fornuftig å koste på nåværende leilighet med x-antall hundretusener, eller bør jeg selge og komme med videre til noe jeg virkelig ønsker å kan få akkurat som jeg vil. Jeg vil ikke kunne få noe mer for min leilighet om jeg gjør oppgradering på kjøkken/bad. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 78cf9...03c
newman01 Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Tja, uansett hva du gjør vil det koste penger. Selger du skal en megler ha rundt 100k for den jobben. Kjøper du selveier skal staten ha 2,5% i dok.avgift. Frisk økning i felleskostnadene. Er det avdrag som har begynt, eller er det bare rente- og strømkostnader som har økt? Du sier at de har ØKT med 13k i måneden, hva er de totalt da? 25'000?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 1 minutt siden, newman01 said: Tja, uansett hva du gjør vil det koste penger. Selger du skal en megler ha rundt 100k for den jobben. Kjøper du selveier skal staten ha 2,5% i dok.avgift. Frisk økning i felleskostnadene. Er det avdrag som har begynt, eller er det bare rente- og strømkostnader som har økt? Du sier at de har ØKT med 13k i måneden, hva er de totalt da? 25'000? Koste vil det gjøre uansett hva jeg velger, det har du helt rett i. Tar i utgangspunktet sikte på nybygg, da blir ikke dok.avgiften til staten så veldig høy, da det kun vil være 2,5% av tomteverdi. Skrev kanskje litt klønete. Felleskostnadene har økt med 13k totalt over 3 år, så ikke per månded. Vi har ingen fellesgjeld, så det går kun i strømkostnader, vindusvask, trappevask, vanlig drift av bygget osv. TS. Anonymkode: 78cf9...03c
newman01 Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 Hæ? Felleskostnadene har økt med 13'000 på tre år? Vil det si da omtrentlig 360kroner i måneden? Jeg skjønner ikke felleskostnadsregnestykket ditt.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 10 minutter siden, newman01 said: Hæ? Felleskostnadene har økt med 13'000 på tre år? Vil det si da omtrentlig 360kroner i måneden? Jeg skjønner ikke felleskostnadsregnestykket ditt. Det stemmer. Helt hinsides 😧 Det er også noe jeg tar med i regnestykket. Hva vil felleskostnadene være om 2-3 år....tørr ikke tenke på det en gang. TS Anonymkode: 78cf9...03c
newman01 Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 Men hvordan er det du regner på ting? Med din måte å regne på vil jo alt stige med utallige millioner, gitt lang nok tid. Om felleskostnadene dine har gått opp med 360kr/mnd bør du være rimelig fornøyd. Og du kan ikke si det begynner å bli dyrt, selv om kostnadsøkningen vil koste deg en halv million kroner i et hundreårsperspektiv 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå