Gå til innhold

Forventer jeg for mye av barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Avdelingen er for barn under to år. 

Det er aldri noe opplegg, ingen ukeplan, temaer de har fokus på, samlingsstund eller sangstunder, bilder, informasjon om hva de har gjort den dagen, om de har hatt varmlunsj eller brødskiver, etc. «Han har hatt det fint i dag», hver dag. Spør jeg hva de har gjort så har de leka med lekene. Er kanskje ute 1-2 ganger i uka selv om det er mildt og pent vær. De slår seg ofte sammen med toåringene og da er det 25+ unger og det er tydelig at de minste ikke trives. Ikke min i hvert fall. Det ligger -hundrevis- av leker strødd overalt som ungene snubler i konstant og det virker som en dyrehage mer enn et pedagogisk tilbud.

Hva er egentlig standarden i en småbarnsavdeling? Jeg har han der maks fem timer om dagen, to og en halv av dem sover han, og likevel har jeg dårlig samvittighet for å etterlate ham i det kaoset…

Anonymkode: 4899b...a93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde byttet barnehage! Men sjekket dere ikke ut barnehagen før du søkte der? Før jeg søkte om barnehageplass så reiste vi rundt til de ulike stedene som var aktuelle. I det jeg opplevde som dårlige barnehager,så løp ungene bort til oss og ville ha oss til å leke,eller se på bøker etc. I de beste barnehagene hilste ungene på oss,men var opptatte med aktiviteter. De skulle ut på tur,ri på hestene etc. Du må jo kvalitetssikre dit du sender ungen din eller??

Anonymkode: 2fc96...a09

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres dårlig ut og du forventer ikke for mye. Har ikke barnehagen en årsplan? Er det privat eller kommunal? Familiebarnehage?

Min går på småbarnsavdeling i en vanlig kommunal barnehage i Oslo. Barnehagen har rammeplan fra kommunen (eller høyere opp jeg vet ikke) som skal følges og ut fra den har barnehagen laget en plan for denne barnehagen med hva som er fokusområder og hvordan de skal jobbe med dette gjennom året.

De har mye frilek og åpne dager uten at jeg vet hva de har av planer, men de er ute nesten hver dag. 1 dag i uken er turdag og 1 dag i uken er aldersgrupper med samlingsstund. Hver måned har et eget tema og det er gjerne i de aldersgruppene den ene dagen i uken at de holder på med det temaet, men også litt ellers. Det har vært temaer som kroppen min, litteratur/eventyr, bli kjent med hverandre. Opplever at de er flinke til å variere frikleken ellers også da, de er ute og inne, har forskjellige rom med gymleker og mer vanlige leker, leserom, de får besøke de andre avdelingene, de maler og tegner og har plastelina.

Vi får en kort dagsrapport (2-3 setninger) hver dag og en litt lenger oppdatering hver uke med bilder og kort eller lang tekst.

De fleste måneder henger de opp en månedsplan for alle avdelingene i gangen som vi også får tilsendt. Der har de og månedens matplan, det er varmmat 1 dag i uka, grøt 1 dag, brødskiver 2 dager. Vi har ellers med matpakker. For varmmaten har vi fått tilsendt detaljert info om ingrediensene.

Jeg synes nesten vi får mer info enn hva jeg trenger spesielt ang. maten og det pedagogiske de jobber med 😄

Anonymkode: 8b8b0...278

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at denne barnehagen i det minste aldri er stengt for planleggingsdag....

Anonymkode: a63be...e51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde byttet barnehage! Men sjekket dere ikke ut barnehagen før du søkte der? Før jeg søkte om barnehageplass så reiste vi rundt til de ulike stedene som var aktuelle. I det jeg opplevde som dårlige barnehager,så løp ungene bort til oss og ville ha oss til å leke,eller se på bøker etc. I de beste barnehagene hilste ungene på oss,men var opptatte med aktiviteter. De skulle ut på tur,ri på hestene etc. Du må jo kvalitetssikre dit du sender ungen din eller??

Anonymkode: 2fc96...a09

Du er klar over at man ikke alltid får plass i den barnehagen man ønsker eller?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det der er rett og slett ikke bra nok.

Bilder og en lang rapport hadde jeg klart meg uten, men en ukeplan som sier litt om opplegget den uken er et minimum.

Anonymkode: 99725...f00

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres dårlig ut og du forventer ikke for mye. Har ikke barnehagen en årsplan? Er det privat eller kommunal? Familiebarnehage?

Min går på småbarnsavdeling i en vanlig kommunal barnehage i Oslo. Barnehagen har rammeplan fra kommunen (eller høyere opp jeg vet ikke) som skal følges og ut fra den har barnehagen laget en plan for denne barnehagen med hva som er fokusområder og hvordan de skal jobbe med dette gjennom året.

De har mye frilek og åpne dager uten at jeg vet hva de har av planer, men de er ute nesten hver dag. 1 dag i uken er turdag og 1 dag i uken er aldersgrupper med samlingsstund. Hver måned har et eget tema og det er gjerne i de aldersgruppene den ene dagen i uken at de holder på med det temaet, men også litt ellers. Det har vært temaer som kroppen min, litteratur/eventyr, bli kjent med hverandre. Opplever at de er flinke til å variere frikleken ellers også da, de er ute og inne, har forskjellige rom med gymleker og mer vanlige leker, leserom, de får besøke de andre avdelingene, de maler og tegner og har plastelina.

Vi får en kort dagsrapport (2-3 setninger) hver dag og en litt lenger oppdatering hver uke med bilder og kort eller lang tekst.

De fleste måneder henger de opp en månedsplan for alle avdelingene i gangen som vi også får tilsendt. Der har de og månedens matplan, det er varmmat 1 dag i uka, grøt 1 dag, brødskiver 2 dager. Vi har ellers med matpakker. For varmmaten har vi fått tilsendt detaljert info om ingrediensene.

Jeg synes nesten vi får mer info enn hva jeg trenger spesielt ang. maten og det pedagogiske de jobber med 😄

Takk for svar.

Det er en kommunal barnehage, basebarnehage med totalt 170 barn.

Det du skisserer er litt mer i tråd med hva jeg hadde forventet, ja :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det der er rett og slett ikke bra nok.

Bilder og en lang rapport hadde jeg klart meg uten, men en ukeplan som sier litt om opplegget den uken er et minimum.

Må legge til:

Ut en tur bør de hver dag, så sant det ikke er veldig mange minusgrader. 

Har dere et FAU i barnehagen?

AnonymBruker
Skrevet

Ukeplan har de ikke her heller, fordi foreldre klaget om det bøe endringer /noe ble avlyst. 
Av samme grunn sluttet vi med det der jeg jobber også.

Vi har likevel mye vi gjør og rammeplanen blir fulgt, samlinger er det også hver dag.

utetid er ikke alltid hver dag, de ser an vær og føre, om det bare er is så blir de inne. At man dr med to åringene er nok helt normalt.

3 ganger inuken ca legges det ut bilde

Anonymkode: ee432...797

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar.

Det er en kommunal barnehage, basebarnehage med totalt 170 barn.

Det du skisserer er litt mer i tråd med hva jeg hadde forventet, ja :) 

Basebarnehage burde du hatt med i første innlegg, for de gjør ting annerledes 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Basebarnehage burde du hatt med i første innlegg, for de gjør ting annerledes 

Jeg er den hun siterte, vi går på en blanding av base- og avdelingsbarnehage men får likevel ukesplan og rapport og slikt. Og selv om det er basebarnehage så er det vel mulig å gi info om matplan, gå ut hver dag osv? Basebarnehager har vel også en årsplan, et fokusområde bestemt av kommunen og krav om pedagogisk opplegg?

Har kommunen info om alle barnehager på nettsiden slik Oslo kommune har TS? Hva sier foreldreundersøkelsen? Jeg ville spurt styrer om en prat jeg om det var så dårlig stilt med informasjonsflyten som du beskriver.

AnonymBruker
Skrevet

Mine går i en liten barnehage med bare to avdelinger. 12 barn på småbarn (0-3) og 16 på storebarn.

De går fortsatt på småbarn, så vet ikke hvordan det er med de større, men på avdelingen til mine barn er de da delt i grupper etter årstall når de samles for pedagogisk opplegg. Hver dag er delt opp i "Frokost, samlingsstund, utelek/gruppetid, lunsj, sovetid/gruppelek, frukt, innelek" på en måte, men de legger også inn hva som er på planen for samlingsstunden, inneleken osv.

De er jo pålagt å følge rammeplanen, så de skal selvfølgelig ha et opplegg.

Ellers er de gode på å dele bilder og en liten dagsrapport. Ikke daglig hvis det går slag i slag, men føler vi får ganske utfyllende informasjon når vi henter eller leverer.

Anonymkode: e8a6b...831

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du forventer for mye, nei. Har hatt mine barn i tre forskjellige barnehager (både små og store barnehager). Alle har vært ute daglig og hatt et pedagogisk opplegg. Jeg har ikke stort behov for mye rapport og planer generelt, men mine barn er større så de kan jo fortelle mye selv. 

Anonymkode: b1e98...487

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner bare til mine barns barnehage, men ut fra set høres det ikke noe særlig ut. Til sammenligning i avdeling for de under 2 år hos oss:

ukeplan hadde de ikke som de delte, men de hadde samling hver dag og la ut bilder. 
de var ikke ute hver dag, men de som var trygge nok fikk gå ut sammen med 2-åringene hvis ikke hele avdelingen var ute. Sommerhalvåret var de på tur i nærskogen hver uke(ei lita gruppe hver dag, ikke alle sammen, men alle kom seg på tur i løpet av uka). 
De som var trygge nok fikk komme inn til toåringene, de som trengte det fikk bli igjen på avdelingen, men alle måtte jevnlig på besøk til toåringene når det nærmet seg at de skulle flytte over. 
De hadde ikke så stort område og mange leker, men lekene var delt i temaesker og kun noen få esker var framme samtidig. Ble ryddet bort før samling/måltider/gå ut/nye esker. 

Anonymkode: 84fca...2a9

AnonymBruker
Skrevet

På vår småbarnsavdeling ser dagen sånn ut:

8-8.30 - frokost

8.30-9.15 - frilek inne

9.15-9.30- samlingsstund med sang/fortelling

9.30-10.30 - frilek ute

10.30/11.30 - lunsj

11.30 og utover - dupp

14.00 - fruktmåltid og deretter lek inne

15.00 - kanskje enda en tur ut frem til henting

De har måltidsplan for lunsjen hver uke. Det ligger aldri masse leker strødd over lokalet ved henting ihvertfall. Innimellom har de tematikk hvor de lager et eller annet, tegner, maler osv. I desember hadde de veldig mye kreativt. Bokkalender hver dag feks. 
Ved henting sier de ofte om barnet har spist godt, hva han har gjort ute, humøret. Noen ganger får vi også bare «han har hatt en fin dag», men føler de ser barnet vårt. Dette ble veldig tydelig på foreldresamtalen hvor de beskrev gutten vår detaljert og sånn vi kjenner ham.

Hadde byttet barnehage om jeg var deg.

Anonymkode: bef8c...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som pedleder på 2 års avd med 15 2 åringer. 
 Jeg skriver månedsbrev med bilder til foreldre etter endt måned. Bilder og hva vi gjør sendes et par ganger i uka på plattformen vår. 
Vi er ute hver dag. 
samling hver dag, lekegrupper

Anonymkode: 7db4b...060

AnonymBruker
Skrevet

Trodde de var pliktet til å gjennom et visst opplegg i årsplanen? 

Jeg hadde kontaktet leder på avdelingen og/eller foreldrerepresentantene. De skal jo være foreldrenes talerør inn mot personalet. 

Anonymkode: 149e9...662

AnonymBruker
Skrevet

Mitt eldste barn begynte i en slik barnehage. Det var bare kaos. Fikk byttet til en av studentbarnehagene i Oslo etter noen mnd. Det var natt og dag i tilbud. Sånt er jo umulig å vite med første barn i bhg. Jeg synes ikke du er kravstor. Ville vurdert og bytte. 

Anonymkode: ac890...680

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet barnehage.

Her er det utetid hver dag, vi får bilder hver dag med en kort tekst, en lengre tekst hver fredag over hva de har gjordt den uka, de holder på med posjekter. I går hadde de besøkt brannstasjonen nedi gata (2åringer) og de hadde malt på pappesker.

Vi hadde barnet vårt først i en kaos barnehage og byttet etter et par måneder. Det er virkelig forskjell på barnehager.

Anonymkode: 139a7...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde heelt klart byttet.

Har hatt barn i både svensk og norsk barnehage og de svenske slår den norske (som ble sett på som beste kommunale barnehage)  For meg er en barnehage dårlig om den ikke har: faste rutiner, mye utetid uavhengig av vær (bodde sted der det kunne bli -30 og de var alltid ute), fast opplegg inne med sang/lesing o.l.  

(I de svenske barnehagene var det bedre plass både ute og inne, flere rom med glassdører så de kunne være i mindre grupper, masse flere ulike aktiviteter så flere valgmuligheter, flere pedagoger, bedre mat og mye bedre info hjem) 

Anonymkode: a5ab0...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...