AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Hvis søvnplager uansett er kronisk? Jeg har alltid vært sårbar for dårlig søvn. God fungering, høyt utdannet og livet har gått sin gang uten de store skjær i sjøen men ved utfordringer og bekymringer har det ofte gått utover nettopp søvnen. Det toppet seg fullstendig etter å ha fått et barn som - fortsatt etter 3 års dagen - sover urolig. Selv om jeg og mannen deler på nettene så har det å bli vekket flere ganger per natt trigget søvnløsheten Max. Har prøvd melatonin med innslag av Stilnoct hos fastlegen. Der Stilnoct definitivt ga god effekt. Har i perioder også brukt det over lengre tid - også da god effekt og få bivirkninger. Men når det er snakk om å få dette som en nærmest fast forordning - f.eks en pakke i måneden så er det avslag fra fastlege som mener at det er fare for avhengighet. Ikke nytt for de fleste av oss det. Jeg føler meg imidlertid ikke avhengig. Jeg føler bare at medisinen virker. Jeg har gått uten i lange perioder - uten craving, abstinens eller andre avhengighetssymptomer, eller at jeg har tatt mer enn jeg skal i de perioder jeg har fått det forskrevet.. men fastlegen min later til å mene at det at jeg ønsker den fast i seg selv er et tegn på fare for avhengighet. Jeg respekterer min fastleges vurdering, men likevel er det for meg sprik her som jeg ikke skjønner. Hva om jeg har funnet en medisin som funker, hjalp med funksjon så jeg fikk trent, ha overskudd til noe annet enn å pine meg gjennom jobb (som det jo blir med netter på 3 timers søvn..) . Er man avhengig av andre medisiner dersom man føler de fungerer ? Som medisiner for kolesterol , blodtrykk etc? Hvilke andre alternativ finnes? Jeg er villig til å forsøke psykologiske metoder , men så har jeg ikke inntrykk av at det finnes flust med tilbud i spesialisthelsetjenesten som tilbyr dette. Fastlegen min har hvertfall ikke tilbudt seg å henvise noe sted. Anonymkode: c6370...8ae
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Problemet er vel at de kan slutte å fungere? Legen min sier at mer enn 3-4 ganger i uken bør jeg unngå. Jeg får alt jeg ber om av det fordi han vet at jeg forholder meg til det. Anonymkode: 17bcd...dc0 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 Remeron er ikke avhengighetsskapende Anonymkode: 007ec...fd3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er vel at de kan slutte å fungere? Legen min sier at mer enn 3-4 ganger i uken bør jeg unngå. Jeg får alt jeg ber om av det fordi han vet at jeg forholder meg til det. Anonymkode: 17bcd...dc0 Ja det er en sånn løsning jeg også skulle ønske. Jeg har heller ikke tatt det annerledes enn forordnet Anonymkode: c6370...8ae
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Remeron er ikke avhengighetsskapende Anonymkode: 007ec...fd3 Men er det ikke bivirkninger som er mer komplekse - altså vektøkning etc? Anonymkode: c6370...8ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 Det er svært mange sovemedisiner man lett bygger en voldsom toleranse for, og selv om Stilnoct ikke er aller verst på dette er den heller ikke best. Jeg antar fastlegen bare er veldig forsiktig. Det er også en del dokumentasjon som viser at langvarig medikamentell behandling av søvnvansker til syvende og sist ikke gir særlig positive effekter, de som ender med å slite mer veier gjerne opp for de som får hjelp av dem og vel så det. Det er derimot godt dokumentert at sovemedisiner (inkl. innsovningstabletter) absolutt har noe for seg i perioder, så jeg mener ikke de bør unngås eller noe. Jeg tror nok bare fastlegen din er veldig forsiktig her - og ikke minst vant til at mange nettopp blir avhengige og vil ha mer og mer. Så er det jo åpenbart forbanna frustrerende å føle at man går ned i dragsuget til alle disse som ikke klarer å bruke denne typen medisiner ansvarlig. Samtidig er dette tross alt ganske personavhengig også, altså at det varierer mye fra lege til lege. Min fastlege, som er ekstremt faglig sterk og erfaren og alt mulig (altså ingen lettpåvirkelig og usikker lege som aldri mener noe selv), har etter hvert kommet dit at jeg får utskrevet nær sagt det jeg ber om av sovemedisiner. Vi kjenner hverandre godt, hun stoler fullt og helt på at jeg bruker dem som anvist og hun ser at akkurat jeg tydelig har god effekt av å switche litt frem og tilbake mellom sovemedisiner når jeg begynner å bygge toleranse for en av dem. Jeg har prøvd massevis av kurs og søvnhygieniske tiltak og gjør alt etter boka, jeg bare får ikke til søvnen i det hele tatt i lengre perioder. Medisiner fungerer, de holder meg flytende til kroppen er mer i vater igjen, og da bytter vi litt på ulike medisiner. Det er en litt uortodoks tilnærming, og hun har selv sagt at hun ville hatt en helt annen inngang hvis hun ikke kjente meg så godt som hun gjør, men det fungerer. Jeg er heldig med henne. Så det er et alternativ å snakke med en annen lege, rett og slett, jeg har opplevd at dette er ekstremt ulikt fra lege til lege. Uansett har jo legen et selvstendig ansvar her, og at man er litt tilbakeholden på en medikamentgruppe som ekstremt mange misbruker (med vilje eller uten helt å innse det selv) er tross alt et tegn på en velmenende og ålreit lege. Men ekstremt frustrerende når det skyldes at andre ikke klarer å bruke dem ansvarlig, selvfølgelig. Så tror jeg uansett at din beste vei til mål med denne legen må være å vise en ordentlig, ikke bare overfladisk, forståelse for problematikken knyttet til avhengighet og misbruk. Det er garantert der legens motvilje kommer fra. Anonymkode: c06dd...9b2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 Jeg er i samme situasjon. Høytfungerende i fast jobb, svært god helse ellers, trener aktivt, sunt kosthold, tilnærmet avholds mot alkohol, ingen historie med rus eller misbruk eller denslags. Har i perioder brukt imovane på grunn av problemer med innsovning. Følger alle søvnråd, har prøvd alle reseptfrie legemidler osv. Har nå fått ny fastlege (ikke mulig å bytte tilbake) som mistenkeliggjør meg og nekter å fortsette med imovane. Tidligere lege skrev ut resept på et visst antall tabletter innenfor en gitt tidsperiode, en ordning som fungerte fint. Nå må jeg ned på legekontoret (avspasere fra jobb) og snakke med legen for hver resept. Hver gang skal bivirkninger og avhengighet påpekes (har aldri opplevd bivirkning, og det er snakk om 2-3 kvelder i uken jeg trenger innsovningstablett), og jeg føler meg mistenkeliggjort og nesten som en rusmisbruker som tigger etter heroin. En veldig ubehagelig affære som fører til enda dårligere søvn når jeg vet at jeg snart må tilbake dit. En skikkelig ond sirkel. Anonymkode: 40e32...9ff
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er i samme situasjon. Høytfungerende i fast jobb, svært god helse ellers, trener aktivt, sunt kosthold, tilnærmet avholds mot alkohol, ingen historie med rus eller misbruk eller denslags. Har i perioder brukt imovane på grunn av problemer med innsovning. Følger alle søvnråd, har prøvd alle reseptfrie legemidler osv. Har nå fått ny fastlege (ikke mulig å bytte tilbake) som mistenkeliggjør meg og nekter å fortsette med imovane. Tidligere lege skrev ut resept på et visst antall tabletter innenfor en gitt tidsperiode, en ordning som fungerte fint. Nå må jeg ned på legekontoret (avspasere fra jobb) og snakke med legen for hver resept. Hver gang skal bivirkninger og avhengighet påpekes (har aldri opplevd bivirkning, og det er snakk om 2-3 kvelder i uken jeg trenger innsovningstablett), og jeg føler meg mistenkeliggjort og nesten som en rusmisbruker som tigger etter heroin. En veldig ubehagelig affære som fører til enda dårligere søvn når jeg vet at jeg snart må tilbake dit. En skikkelig ond sirkel. Anonymkode: 40e32...9ff Jepp, akkurat samme her. Veldig frustrerende, da jeg føler at 1) ja det er en medisin som fungerer 2) nei, jeg er ikke moralsk skruppelløs (som også ; hvis vi faktisk snakker om avhengighet og misbruk er en faktor her), mao kommer jeg til å bruke / og har alltid brukt den som forskrevet - og det er uansett i fastlegens kontroll da vedkommende er den som skriver ut. Så med innsovningstabletter kan man ikke få lov til å føle at noe fungerer og at man vil ha en fast avtale på forskrivning (helt greit for meg om det handler om 3-4 ganger i uka - da forholder jeg meg til det). Mens ved alle andre medisiner så er man faktisk glad for at noe fungerer. merkelig.. Det beste er naturligvis om man klarer å la være å ta noe som helst av medisiner , men kronisk og alvorlig søvnmangel medfører jo også mye rusk mtp helse - økt sjanse for depresjon og angst (som igjen kan medføre sterk funksjonsnedsettelse sosialt og i jobb), økt vekt etc etc. Anonymkode: c6370...8ae 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er svært mange sovemedisiner man lett bygger en voldsom toleranse for, og selv om Stilnoct ikke er aller verst på dette er den heller ikke best. Jeg antar fastlegen bare er veldig forsiktig. Det er også en del dokumentasjon som viser at langvarig medikamentell behandling av søvnvansker til syvende og sist ikke gir særlig positive effekter, de som ender med å slite mer veier gjerne opp for de som får hjelp av dem og vel så det. Det er derimot godt dokumentert at sovemedisiner (inkl. innsovningstabletter) absolutt har noe for seg i perioder, så jeg mener ikke de bør unngås eller noe. Jeg tror nok bare fastlegen din er veldig forsiktig her - og ikke minst vant til at mange nettopp blir avhengige og vil ha mer og mer. Så er det jo åpenbart forbanna frustrerende å føle at man går ned i dragsuget til alle disse som ikke klarer å bruke denne typen medisiner ansvarlig. Samtidig er dette tross alt ganske personavhengig også, altså at det varierer mye fra lege til lege. Min fastlege, som er ekstremt faglig sterk og erfaren og alt mulig (altså ingen lettpåvirkelig og usikker lege som aldri mener noe selv), har etter hvert kommet dit at jeg får utskrevet nær sagt det jeg ber om av sovemedisiner. Vi kjenner hverandre godt, hun stoler fullt og helt på at jeg bruker dem som anvist og hun ser at akkurat jeg tydelig har god effekt av å switche litt frem og tilbake mellom sovemedisiner når jeg begynner å bygge toleranse for en av dem. Jeg har prøvd massevis av kurs og søvnhygieniske tiltak og gjør alt etter boka, jeg bare får ikke til søvnen i det hele tatt i lengre perioder. Medisiner fungerer, de holder meg flytende til kroppen er mer i vater igjen, og da bytter vi litt på ulike medisiner. Det er en litt uortodoks tilnærming, og hun har selv sagt at hun ville hatt en helt annen inngang hvis hun ikke kjente meg så godt som hun gjør, men det fungerer. Jeg er heldig med henne. Så det er et alternativ å snakke med en annen lege, rett og slett, jeg har opplevd at dette er ekstremt ulikt fra lege til lege. Uansett har jo legen et selvstendig ansvar her, og at man er litt tilbakeholden på en medikamentgruppe som ekstremt mange misbruker (med vilje eller uten helt å innse det selv) er tross alt et tegn på en velmenende og ålreit lege. Men ekstremt frustrerende når det skyldes at andre ikke klarer å bruke dem ansvarlig, selvfølgelig. Så tror jeg uansett at din beste vei til mål med denne legen må være å vise en ordentlig, ikke bare overfladisk, forståelse for problematikken knyttet til avhengighet og misbruk. Det er garantert der legens motvilje kommer fra. Anonymkode: c06dd...9b2 Gode innspill. Anonymkode: c6370...8ae
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er i samme situasjon. Høytfungerende i fast jobb, svært god helse ellers, trener aktivt, sunt kosthold, tilnærmet avholds mot alkohol, ingen historie med rus eller misbruk eller denslags. Har i perioder brukt imovane på grunn av problemer med innsovning. Følger alle søvnråd, har prøvd alle reseptfrie legemidler osv. Har nå fått ny fastlege (ikke mulig å bytte tilbake) som mistenkeliggjør meg og nekter å fortsette med imovane. Tidligere lege skrev ut resept på et visst antall tabletter innenfor en gitt tidsperiode, en ordning som fungerte fint. Nå må jeg ned på legekontoret (avspasere fra jobb) og snakke med legen for hver resept. Hver gang skal bivirkninger og avhengighet påpekes (har aldri opplevd bivirkning, og det er snakk om 2-3 kvelder i uken jeg trenger innsovningstablett), og jeg føler meg mistenkeliggjort og nesten som en rusmisbruker som tigger etter heroin. En veldig ubehagelig affære som fører til enda dårligere søvn når jeg vet at jeg snart må tilbake dit. En skikkelig ond sirkel. Anonymkode: 40e32...9ff Samtidig er det greit at man bruker anti-depressiva og psykose medisin for søvn selvom de har mer bivirkninger enn Imovane. Hvis man sover så lite at det går utover livskvaliteten, skjønner jeg ikke at problemet med å få utskrevet Imovane, så lenge man bruker medisinen med respekt. Anonymkode: bb5d9...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #11 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samtidig er det greit at man bruker anti-depressiva og psykose medisin for søvn selvom de har mer bivirkninger enn Imovane. Hvis man sover så lite at det går utover livskvaliteten, skjønner jeg ikke at problemet med å få utskrevet Imovane, så lenge man bruker medisinen med respekt. Anonymkode: bb5d9...d3d Nei det er akkurat det. Det er her jeg trenger å forstå noen sprik i argumentasjonen. Alle disse anti-depressive og psykose, og ikke minst førstegenerasjons- antihistaminer har jo store bivirkninger og viktigst - later ofte til å gi hangover og dårligere livskvalitet og funksjon Anonymkode: c6370...8ae
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #12 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men er det ikke bivirkninger som er mer komplekse - altså vektøkning etc? Anonymkode: c6370...8ae Det er det med mange antidepressiva, men det er individuelt. Jeg har brukt de som sovemedisin i 15 år og ikke gått opp i vekt eller fått mer matlyst. Anonymkode: 007ec...fd3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #13 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det med mange antidepressiva, men det er individuelt. Jeg har brukt de som sovemedisin i 15 år og ikke gått opp i vekt eller fått mer matlyst. Anonymkode: 007ec...fd3 Høres jo bra ut. Jeg har hørt dette om misnserin også men samtidig rapporterer mange å ha gått opp mye i vekt. Fint at den ikke er avhengighetsskapende , men hva vil det egentlig si . Antar at du ikke hadde ønsket å slutte med en medisin som har fungert for deg i 15 år? Jeg ser for meg at jeg kunne brukt Stilnoct med dette formålet i lik lang tid. Er man i såfall da avhengig ? Jeg mener nei.. Anonymkode: c6370...8ae
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #14 Skrevet 1. mars 2024 Jeg har selv brukt Stilnoct/Zolpidem for innsovningsproblemer på grunn av depresjon. Jeg opplevde at hver eneste gang jeg ba om ny resept så fikk jeg det. Når jeg nå er ute av depresjonen og har det veldig fint med meg selv er jeg ekstremt glad for at jeg også har lagt vekk innsovningspillene. Jeg opplevde det som altfor lett å få ny resept og begynte å ta pillene fast, hver eneste dag fordi det var så greit å bare ta en pille, så visste jeg at jeg kom til å få sove innen en times tid. Pillene blir da en rømningsvei, noe som er litt skummelt. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at tok en pille hver eneste dag i nærmere et halvt år. Følte meg overhodet ikke avhengig av noe slag. Litt daff på morgenen, ingen andre bivirkninger og fungerte fint i dagliglivet. Sier ikke at det er slik for alle, men jeg tenker vel at veldig mange fastleger synes det er veldig enkelt å skrive ut en resept bare for å "få unna køen" istedet for å forsøke å bidra med å få løst problemet permanent. Så egentlig tenker jeg at du burde være glad for at legen stiller krav og ikke bare skriver ut en ny resept. Anonymkode: 755f6...fe8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #15 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har selv brukt Stilnoct/Zolpidem for innsovningsproblemer på grunn av depresjon. Jeg opplevde at hver eneste gang jeg ba om ny resept så fikk jeg det. Når jeg nå er ute av depresjonen og har det veldig fint med meg selv er jeg ekstremt glad for at jeg også har lagt vekk innsovningspillene. Jeg opplevde det som altfor lett å få ny resept og begynte å ta pillene fast, hver eneste dag fordi det var så greit å bare ta en pille, så visste jeg at jeg kom til å få sove innen en times tid. Pillene blir da en rømningsvei, noe som er litt skummelt. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at tok en pille hver eneste dag i nærmere et halvt år. Følte meg overhodet ikke avhengig av noe slag. Litt daff på morgenen, ingen andre bivirkninger og fungerte fint i dagliglivet. Sier ikke at det er slik for alle, men jeg tenker vel at veldig mange fastleger synes det er veldig enkelt å skrive ut en resept bare for å "få unna køen" istedet for å forsøke å bidra med å få løst problemet permanent. Så egentlig tenker jeg at du burde være glad for at legen stiller krav og ikke bare skriver ut en ny resept. Anonymkode: 755f6...fe8 Jeg er enig med deg og følger deg inntil siste setning. Hva menes med «stille krav»? Grundig utredning , tilbud om viderehenvisning, edukasjon om årsaker og tanker rundt vurdering :? Et rungende JA fra meg! Jeg vil bare sove, og om det skjer på den ene eller den andre måten er jeg ikke så opptatt av. Men som jeg skrev har ikke fastlegen tilbudt seg å henvise noen plass, og det har heller ikke vært utredning av depresjon eller andre mulige årsaksforklaringer. Dette kan selvsagt fastlegen gjøre seg opp en mening om uavhengig av strukturert utredning men det har altså ikke kommet noen tilbud om videre henvisning etc. når det er sagt så føler jeg meg ikke deprimert. Jeg fungerer i hverdagen, gleder meg over ting som alltid har gledet meg og har ikke tunge tanker om meg selv eller selvmordstanker. Men jeg føler at søvnløsheten tar på. så hvem vet hva den kan gjøre i fremtiden Anonymkode: c6370...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #16 Skrevet 1. mars 2024 Du tenker fastlegen din skal gå ut fra at han har fått den ene pasienten som ikke opplever det andre gjør med benzodiazepiner, at virkningen går ut og bivirkninger øker etter en tid, kombinert med abstinens? Sånn funker det ikke. Men for all del, det er en grunn til at preparatene finnes i storpakninger. Og det er at leger, særlig eldre leger, skriver ut med gaffel. Finn deg en lege som er gammel og desillusjonert, så langer han nok det du måtte ønske. Anonymkode: 246f5...0f3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #17 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tenker fastlegen din skal gå ut fra at han har fått den ene pasienten som ikke opplever det andre gjør med benzodiazepiner, at virkningen går ut og bivirkninger øker etter en tid, kombinert med abstinens? Sånn funker det ikke. Men for all del, det er en grunn til at preparatene finnes i storpakninger. Og det er at leger, særlig eldre leger, skriver ut med gaffel. Finn deg en lege som er gammel og desillusjonert, så langer han nok det du måtte ønske. Anonymkode: 246f5...0f3 Absolutt ikke noe jeg ønsker og regner med de fleste ikke ønsker en slik situasjon. Men - som flere andre her sier - så er det vel måter - via dialog med fastlege - tilpassede løsninger som kan fungere og som gjør at man kan dra nytte av god effekt av denne medisinen? Anonymkode: c6370...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #18 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er enig med deg og følger deg inntil siste setning. Hva menes med «stille krav»? Grundig utredning , tilbud om viderehenvisning, edukasjon om årsaker og tanker rundt vurdering :? Et rungende JA fra meg! Jeg vil bare sove, og om det skjer på den ene eller den andre måten er jeg ikke så opptatt av. Anonymkode: c6370...8ae Det er det jeg mente med å stille krav ja 🙂 Tilbud om utredning og oppfølgning. Jeg kjenner så utrolig godt igjen følelsen av å ikke få sove. Det skjer selv i dag. Jeg vil si at jeg sovner i løpet av 10-30 minutter på en normal dag. Merker fort når jeg ikke kommer til å sovne. Da forsøker jeg, men står opp etter maks en time, legger meg på sofaen og ser på telefonen. Ligger så der en times tid før jeg kryper tilbake til senga. Før tenkte jeg.. "nå MÅ jeg sove" og det igjen fucket med hjernen min som gjorde at jeg ikke fikk sove. Sånn fortsatte det. Nå tenker jeg "jaja, da sovner jeg bare fortere når kvelden kommer" og det er mulig den innstillingen fører til at jeg slapper mere av og sovner til slutt 🙂 Anonymkode: 755f6...fe8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #19 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke noe jeg ønsker og regner med de fleste ikke ønsker en slik situasjon. Men - som flere andre her sier - så er det vel måter - via dialog med fastlege - tilpassede løsninger som kan fungere og som gjør at man kan dra nytte av god effekt av denne medisinen? Anonymkode: c6370...8ae Det er ingen evidens for at langtidsbehandling med denne type medikamenter er hensiktsmessig, derfor er det vanskelig for en lege å forsvare utskriving av slike preparater til langidsbruk. Anonymkode: 246f5...0f3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #20 Skrevet 1. mars 2024 Tro det eller ei det er skadelig for hjernen det svekker funksjon. det er meningen at det skal være sånn for å funke derfor er det ikke lurt å ta det regelmessige. Anonymkode: 86466...291
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå