AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #21 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har du min hund? Hun er akkurat lik. Stor rase, 4,5 md. Tar ingen korreksjoner. I hennes hode er alt lov, og når jeg korrigerer glefser hun etter meg. Hun har ødelagt ting i huset for titusner, revet tapet av veggene, spist i stykker spisebord, ødelagt sofaen, tygget på lister. Hun har bitt sønnen min i øret så blodet fosset. Hun tar null korreksjoner. Anonymkode: efb49...a82 Oi, det var virkelig ille da. Mi er ikke såpass intens. Men intens nok da. Det er hun. Og lite lydhør bortsett fra når vi trener. AnonymBruker skrev (17 timer siden): En valp vil gå rett tilbake til det den drev med om man bare avleder i det øyeblikket. De fikserer på ting 😅 Helst bør man avlede når man ser at valpen tenker på å gjøre noe, også må man følge opp den avledningen i 30sek-flere minutter, avhengig av ting og valp. Noen valper tenker også at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet, så får den oppmerksomhet når den hopper opp på bordet (uavhengig om det er god eller dårlig oppmerksomhet), så vil den fortsette med det. Man bør helst altså avlede før noe skjer, også legge inn belønning for god atferd. For eksempel, så jeg at valpen min travet mot stuebordet (hun likte å rive i stolene), så reiste jeg meg og gikk ut av rommet. Det var nok til at hun skiftet retning og fulgte etter meg. Når hun kom inn på badet etter meg, fikk hun oppmerksomhet/skryt, og ble med meg tilbake til stuen, hvor jeg belønnet henne jevnlig for å sitte/ligge ved siden av meg i sofaen. På dette tidspunktet var stolene helt glemt. Hun fikk ikke mulighet til å tygge på de, og hun fikk ikke da heller oppmerksomhet for det. Hun fikk oppmerksomhet for å følge etter meg, og belønning for å roe seg ned i sofaen med meg. Det betyr ikke at hun ikke prøvde seg på stolene senere, men det ble sakte faset ut fordi hun ikke fikk mulighet/oppmerksomhet i kombinasjon med at hun ble eldre. Rasen jeg har er godt kjent for å være destruktive, og facebook grupper er fulle av innlegg om voksne hunder som ødelegger ditt og datt når hjemme alene. Jeg har to i hjemmet, og det var definitivt slitsomt når de var valper med dårlig impulskontroll og tenner som klødde 😅 jeg ble en veldig ryddig person det første året. Men er man flink til å rydde vekk det man kan, avlede før de får gjort ting og belønner god atferd, så vil det gå seg til når de blir eldre. Anonymkode: fe7f6...968 Synes det er vanskelig å være i forkant hele tiden. Av og til kobler man jo av litt og da ser man ikke alltid hva valpen er på vei til å gjøre. Men får prøve meg fram. Anonymkode: 13099...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 2. mars 2024 #22 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oi, det var virkelig ille da. Mi er ikke såpass intens. Men intens nok da. Det er hun. Og lite lydhør bortsett fra når vi trener. Synes det er vanskelig å være i forkant hele tiden. Av og til kobler man jo av litt og da ser man ikke alltid hva valpen er på vei til å gjøre. Men får prøve meg fram. Anonymkode: 13099...aac Kan du ikke bare bygge oppunder bordbeina med bøker så hunden ikke klarer å hoppe opp? Så får hunden lære seg hvor plassen dens er (på gulvet). Kos, lek og tren med den også får dere prøve å senke bordet igjen etter hvert som hunden har funnet seg mer til ro på gulvet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #23 Del Skrevet 2. mars 2024 Mt3 skrev (1 time siden): Kan du ikke bare bygge oppunder bordbeina med bøker så hunden ikke klarer å hoppe opp? Så får hunden lære seg hvor plassen dens er (på gulvet). Kos, lek og tren med den også får dere prøve å senke bordet igjen etter hvert som hunden har funnet seg mer til ro på gulvet. Det blir fryktelig masse bøker. 😛 Men lurer på om jeg skal fjerne alt på bordet sånn at det etter hvert ikke blir spennende å hoppe opp. Anonymkode: 13099...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #24 Del Skrevet 2. mars 2024 Hva med å sette opp kompostgjerder rundt bordet? Fram til hun blir litt eldre og flinkere til ligg/bli? Anonymkode: d1f9a...535 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #25 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva med å sette opp kompostgjerder rundt bordet? Fram til hun blir litt eldre og flinkere til ligg/bli? Anonymkode: d1f9a...535 Det kunne fungert det, eneste er at da får jeg jo ikke brukt bordet selv. Huff det er litt vanskelig å finne ut av dette. Anonymkode: 13099...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #26 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det er vanskelig å være i forkant hele tiden. Av og til kobler man jo av litt og da ser man ikke alltid hva valpen er på vei til å gjøre. Men får prøve meg fram. Anonymkode: 13099...aac Det er helt greit. Man kan ikke være "på" hele tiden. Lær henne kommandoen "ned". Bruk sofaen til å trene på det. Når hun er i sofaen, slipp en godbit på gulvet, også pek og si "ned" når hun hopper ned for å ta godbiten. Få henne opp i sofaen igjen (hopp), også repeterer du. Opp og ned, opp og ned. Når du har gjort dette noen ganger, bør hun ha assosiert å hoppe ned med "ned". Da kan du peke og si "ned" uten å slippe en godbit først. (Om hun ikke reagerer med en gang, så venter du og gir henne 5 sekunder før du gjentar kommandoen). Når hun hopper ned, så gir du belønning. Når du ser at hun har skjønt kommandoen, så må du være flink til å ikke ta ut/holde frem godbit for å føre henne ned. Ta hånda i lomma og ta ut godbiten ETTER at hun har lystret kommandoen. Man vil jo helst at hunder skal høre etter uansett om de ser at vi har en godbit eller ikke. Å føre/guide en hund med godbit er en flott måte å trene valper, men det bør fases ut etterhvert som de blir flinke til å forstå de forskjellige kommandoene. Tren mye på opp og ned. Det bør være fint og positivt. Da blir det lettere å få henne ned fra bordet når hun først har gått opp (og mindre frustrerende for både deg og valpen). Rydd vekk alt på bordet så det ikke er så spennende oppå der. Det vil gå seg til etterhvert som hun blir eldre 🙂 Anonymkode: fe7f6...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #27 Del Skrevet 2. mars 2024 Hard stemme / sprayflaske med vann om de ikke hører etter funket på kattene mine. Anonymkode: 6f521...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #28 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det kunne fungert det, eneste er at da får jeg jo ikke brukt bordet selv. Huff det er litt vanskelig å finne ut av dette. Anonymkode: 13099...aac Joda, så høye er de ikke! lever heller uten bord noen uker/måneder enn å ha en hund som de neste ti årene hopper på bordet. Men finnes jo mange løsninger da Anonymkode: d1f9a...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #29 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er helt greit. Man kan ikke være "på" hele tiden. Lær henne kommandoen "ned". Bruk sofaen til å trene på det. Når hun er i sofaen, slipp en godbit på gulvet, også pek og si "ned" når hun hopper ned for å ta godbiten. Få henne opp i sofaen igjen (hopp), også repeterer du. Opp og ned, opp og ned. Når du har gjort dette noen ganger, bør hun ha assosiert å hoppe ned med "ned". Da kan du peke og si "ned" uten å slippe en godbit først. (Om hun ikke reagerer med en gang, så venter du og gir henne 5 sekunder før du gjentar kommandoen). Når hun hopper ned, så gir du belønning. Når du ser at hun har skjønt kommandoen, så må du være flink til å ikke ta ut/holde frem godbit for å føre henne ned. Ta hånda i lomma og ta ut godbiten ETTER at hun har lystret kommandoen. Man vil jo helst at hunder skal høre etter uansett om de ser at vi har en godbit eller ikke. Å føre/guide en hund med godbit er en flott måte å trene valper, men det bør fases ut etterhvert som de blir flinke til å forstå de forskjellige kommandoene. Tren mye på opp og ned. Det bør være fint og positivt. Da blir det lettere å få henne ned fra bordet når hun først har gått opp (og mindre frustrerende for både deg og valpen). Rydd vekk alt på bordet så det ikke er så spennende oppå der. Det vil gå seg til etterhvert som hun blir eldre 🙂 Anonymkode: fe7f6...968 Dette kan jeg forsøke. Så blir kompostbinge evt neste forsøk. Hun klarer ikke hoppe opp i sofaen enda da, men jeg får løfte henne. Anonymkode: 13099...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #30 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dette kan jeg forsøke. Så blir kompostbinge evt neste forsøk. Hun klarer ikke hoppe opp i sofaen enda da, men jeg får løfte henne. Anonymkode: 13099...aac Ah, hun er såpass liten 😅 Får hun seg ikke opp i sofaen på egen hånd, trenger hun ikke å hoppe ned den høyden enda. Finn noe mindre du kan trene "ned" på, så hun ikke belaster leddene for mye. Om hun ikke klarer å komme seg opp på sofaen selv, så går hun vel kun på kaffebordet når du har løftet henne opp på sofaen? Da kan du jo bare dytte kaffebordet langt nok unna sofaen når hun er i sofaen, til at hun ikke klarer å gå over? Anonymkode: fe7f6...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #31 Del Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ah, hun er såpass liten 😅 Får hun seg ikke opp i sofaen på egen hånd, trenger hun ikke å hoppe ned den høyden enda. Finn noe mindre du kan trene "ned" på, så hun ikke belaster leddene for mye. Om hun ikke klarer å komme seg opp på sofaen selv, så går hun vel kun på kaffebordet når du har løftet henne opp på sofaen? Da kan du jo bare dytte kaffebordet langt nok unna sofaen når hun er i sofaen, til at hun ikke klarer å gå over? Anonymkode: fe7f6...968 Nei hun får labbene opp på bordet uten problemer selv om hun ikke hopper opp i sofaen enda. Hun hopper ned av seg selv fra sofaen. Hun er 5 kg foreløpig. Anonymkode: 13099...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå