Gå til innhold

Hvordan få hunden til å ikke hoppe opp på bordet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd å si nei og ta ned gjentatte ganger uten effekt. Blir bare mer gira som om det er en lek å hoppe på bordet og blir tatt ned. 

Har prøvd å ignorere, og da begynner hun å fekte på alt som er på bordet, men går ned av seg selv etterhvert. Funker dårlig hvis det er mat eller drikke på bordet. Da går hun ikke ned. 

Har prøvd å reise meg opp og gå. Da følger hun etter, men så hopper hun på bordet igjen når jeg setter meg igjen. Dette har jeg kun prøvd noen få ganger. 

Hva skal jeg gjøre? 

Fjerne alt som er på bordet og vente til det ikke et spennende lenger? Vil hun ikke uansett da begynne å hoppe opp igjen med en gang jeg har ting på bordet igjen? 

Anonymkode: 13099...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å distrahere henne med noe annet? Eller ta henne til et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å fortelle hunden hva den skal gjøre. Jeg sier gå ned og belønner når han gjør det. Hvis jeg setter mat på bordet så gir jeg han noe å tygge på samtidig før han hopper opp.

Anonymkode: 7b88a...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bikkje er det?

Anonymkode: 5d846...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"nei" er et ord uten mening når du bruker det om alt hunden ikke skal gjøre, gi heller hunden kommando på hva den skal gjøre. Som "gå ned" eller bedre "stopp" før den hopper opp osv.. 

Anonymkode: 88f15...719

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Hva med å distrahere henne med noe annet? Eller ta henne til et annet sted?

Blir jo vanskelig å distrahere henne x antall ganger om dagen. Pluss at da vil hun vel forbinde det å hoppe opp på bordet med at hun får oppmerksomhet og slik vil hun hoppe met på bordet? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er lettere å fortelle hunden hva den skal gjøre. Jeg sier gå ned og belønner når han gjør det. Hvis jeg setter mat på bordet så gir jeg han noe å tygge på samtidig før han hopper opp.

Hvis jeg gir henne godbit hver gang hun går ned, vil hun ikke forbinde det å hoppe på bordet med at da får hun godbit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"nei" er et ord uten mening når du bruker det om alt hunden ikke skal gjøre, gi heller hunden kommando på hva den skal gjøre. Som "gå ned" eller bedre "stopp" før den hopper opp osv.. 

Anonymkode: 88f15...719

Er vel det samme om jeg sier nei eller stopp for hunden. Den vil jo forbinde ordet med det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg gir henne godbit hver gang hun går ned, vil hun ikke forbinde det å hoppe på bordet med at da får hun godbit? 

Jo. Derfor må du samtidig jobbe forebyggende. Be henne legge seg og bli, belønn nå og da. Så lærer hun at å ligge ved siden av bordet (eller på plassen sin) er det som lønner seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir jo vanskelig å distrahere henne x antall ganger om dagen. Pluss at da vil hun vel forbinde det å hoppe opp på bordet med at hun får oppmerksomhet og slik vil hun hoppe met på bordet? 

Men nå belønner du jo henne med oppmerksomhet når hun først går opp på bordet?

Hunder er relativt enkle sånn sett. De blir gode på det de gjør ofte. Går hun ofte opp på bordet så blir hun god på det og det blir vanskelig å snu. Har hun bedre ting å gjøre enn å gå opp på bordet så går hun heller ikke opp på bordet og anser ikke det som et alternativ.

Dette må times sånn at hun naturligvis ikke ser på det som en belønning å gå på bordet, men for å IKKE gå på bordet.

Anbefaler en runde med Fra Bølle til Bestevenn på NRK. Maren er inne på dette med timing av ros/belønning veldig ofte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Derfor må du samtidig jobbe forebyggende. Be henne legge seg og bli, belønn nå og da. Så lærer hun at å ligge ved siden av bordet (eller på plassen sin) er det som lønner seg.

Hun er liten enda og kan ikke ligg bli mer enn sånn tre sekunder. Dessuten er hun den mest stae hunden jeg har hatt. Hun hører ikke bare fordi jeg sier noe. Det må være en umiddelbar belønning i vente. Hun er blant de flinkeste på valpekurset selv om hun også er yngst med god margin. Likevel når det er situasjoner utenfor aktiv trening så hører hun ikke. 

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Men nå belønner du jo henne med oppmerksomhet når hun først går opp på bordet?

Hunder er relativt enkle sånn sett. De blir gode på det de gjør ofte. Går hun ofte opp på bordet så blir hun god på det og det blir vanskelig å snu. Har hun bedre ting å gjøre enn å gå opp på bordet så går hun heller ikke opp på bordet og anser ikke det som et alternativ.

Dette må times sånn at hun naturligvis ikke ser på det som en belønning å gå på bordet, men for å IKKE gå på bordet.

Anbefaler en runde med Fra Bølle til Bestevenn på NRK. Maren er inne på dette med timing av ros/belønning veldig ofte.

Ja, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå fram for å gi henne belønning slik at hun slutter å gå på bordet framfor at hun kobler at når hun prøver å gå på bordet så får hun oppmerksomhet og godbit slik at hun vil gjøre det mer. 

Jeg har vært vant med hunder som har hørt når de har fått negativ tilbakemelding bare fordi jeg sier det til dem. Etter hvert i hvert fall. Hun her ser ikke vitsen i å høre etter på ting jeg sier bare for at jeg sier det. I alle fall på enkelte områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er liten enda og kan ikke ligg bli mer enn sånn tre sekunder. Dessuten er hun den mest stae hunden jeg har hatt. Hun hører ikke bare fordi jeg sier noe. Det må være en umiddelbar belønning i vente. Hun er blant de flinkeste på valpekurset selv om hun også er yngst med god margin. Likevel når det er situasjoner utenfor aktiv trening så hører hun ikke. 

Ja, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå fram for å gi henne belønning slik at hun slutter å gå på bordet framfor at hun kobler at når hun prøver å gå på bordet så får hun oppmerksomhet og godbit slik at hun vil gjøre det mer. 

Jeg har vært vant med hunder som har hørt når de har fått negativ tilbakemelding bare fordi jeg sier det til dem. Etter hvert i hvert fall. Hun her ser ikke vitsen i å høre etter på ting jeg sier bare for at jeg sier det. I alle fall på enkelte områder. 

De aller fleste hunder jeg kjenner til fungerer som din nåværende hund. Bortsett fra hunder som er litt... enkle...

Anonymkode: 6020d...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er liten enda og kan ikke ligg bli mer enn sånn tre sekunder.

Ok. Da min var liten hadde vi en liten seng under bordet. Han gikk å la seg oppi der når vi spiste. Da hadde han vært ute først og var trøtt. Er hun så stor at hun kommer helt opp på bordet? Kanskje overse eller be henne legge seg i sengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen. Hund på BORDET??

Anonymkode: 6d1a7...87a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stopp henne før hun hopper opp.
Når hun har hoppet opp har hun allerede oppnådd det hun vil, nå er det spennende å være på bordet, kanskje hun får mat, og hun får masse oppmerksomhet (selv om det er et nei). Å ignorere slik oppførsel hjelper overhodet ikke, for å hoppe opp på bordet er gøy og selvforsterkende. 

Jobb gjerne inn en kontaktlyd som får oppmerksomheten hennes, og avled oppmerksomheten hver gang hun ser ut til å tenke på å hoppe opp. 

Siden hun allerede synes dette er gøy, må du bare følge med som en hauk og avlede hver gang. Om hun hopper opp når du ikke er der, må du begrense tilgangen til bordet når du ikke kan følge med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Timing.

Som sagt, se litt på fra Bølle til Bestevenn på NRK. Der er det en del praktiske eksempler.

Er det valp eller voksen hund? Trener dere på adferd og kontakt ellers eller er det fri flyt og fritt frem?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har prøvd å si nei og ta ned gjentatte ganger uten effekt. Blir bare mer gira som om det er en lek å hoppe på bordet og blir tatt ned. 

Har prøvd å ignorere, og da begynner hun å fekte på alt som er på bordet, men går ned av seg selv etterhvert. Funker dårlig hvis det er mat eller drikke på bordet. Da går hun ikke ned. 

Har prøvd å reise meg opp og gå. Da følger hun etter, men så hopper hun på bordet igjen når jeg setter meg igjen. Dette har jeg kun prøvd noen få ganger. 

Hva skal jeg gjøre? 

Fjerne alt som er på bordet og vente til det ikke et spennende lenger? Vil hun ikke uansett da begynne å hoppe opp igjen med en gang jeg har ting på bordet igjen? 

Gjør som hundemora hadde gjort. Ta den i nakke skinnet akkurat når den hopper på bordet og si NEI. Gjenta det ett par ganger så lærer de.

Anonymkode: 39fab...4a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du setter deg ved siden av når du vet det er en situasjon som trigger hoppingen. Så sitter du klar og kremter høyt idet den er på vei til å hoppe. Når den da avbryter handlingen belønner du med masse godbiter. Da gir du en fordel ved å la være å hoppe som er bedre enn det å hoppe. Gjør dette mange ganger. Kan også belønne når du ser den er ved bordet uten å hoppe overhode.

Å si nei og dytte hjelper ikke, den ser bare på det som kul oppmerksomhet.

Å belønne når den går ned gjør alt verre. Da sier du i teorien flink bisk som hoppet opp og ned.

Hunder må belønnes ved positiv oppførsel, straff for negativ ser de ikke på samme måte som oss. 

Anonymkode: d68ad...2e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Da min var liten hadde vi en liten seng under bordet. Han gikk å la seg oppi der når vi spiste. Da hadde han vært ute først og var trøtt. Er hun så stor at hun kommer helt opp på bordet? Kanskje overse eller be henne legge seg i sengen?

Jeg har et bur med seng i, men hun legger seg ikke der av seg selv når jeg spiser eller ligger på sofaen. Hun er der kun når hun sover. Har ikke fått trent henne til å bli i ro når jeg ber henne om det. Vi er bare på å øve på å gå og legge seg, men hun reiser seg og går i det sekundet hun har fått godbiten.

Nei hun er 5 kg. Hun kommer opp med labbene sine. De når til midten av bordet.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva faen. Hund på BORDET??

Anonymkode: 6d1a7...87a

Du har altså aldri hatt en hund som hopper opp med labbene? Neivel du. Dette er min gjorde hund og alle har gjort det.

Myrmica skrev (3 timer siden):

Stopp henne før hun hopper opp.
Når hun har hoppet opp har hun allerede oppnådd det hun vil, nå er det spennende å være på bordet, kanskje hun får mat, og hun får masse oppmerksomhet (selv om det er et nei). Å ignorere slik oppførsel hjelper overhodet ikke, for å hoppe opp på bordet er gøy og selvforsterkende. 

Jobb gjerne inn en kontaktlyd som får oppmerksomheten hennes, og avled oppmerksomheten hver gang hun ser ut til å tenke på å hoppe opp. 

Siden hun allerede synes dette er gøy, må du bare følge med som en hauk og avlede hver gang. Om hun hopper opp når du ikke er der, må du begrense tilgangen til bordet når du ikke kan følge med. 

Vi har en kontaktlyd og hun er kjempeflink med det. Vi var nettopp i sentrum hvor det er masse folk, dyr og nye ting. Hun reagerte på lyden stort sett hver gang. 

Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Timing.

Som sagt, se litt på fra Bølle til Bestevenn på NRK. Der er det en del praktiske eksempler.

Er det valp eller voksen hund? Trener dere på adferd og kontakt ellers eller er det fri flyt og fritt frem?

Den er 3,5 måneder gammel. 

Selvsagt trener vi på det. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjør som hundemora hadde gjort. Ta den i nakke skinnet akkurat når den hopper på bordet og si NEI. Gjenta det ett par ganger så lærer de.

Anonymkode: 39fab...4a3

Jeg har prøvd det, og det virker ikke på denne hunden. Hun blir bare mer intens. Liker det uansett ikke. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du setter deg ved siden av når du vet det er en situasjon som trigger hoppingen. Så sitter du klar og kremter høyt idet den er på vei til å hoppe. Når den da avbryter handlingen belønner du med masse godbiter. Da gir du en fordel ved å la være å hoppe som er bedre enn det å hoppe. Gjør dette mange ganger. Kan også belønne når du ser den er ved bordet uten å hoppe overhode.

Å si nei og dytte hjelper ikke, den ser bare på det som kul oppmerksomhet.

Å belønne når den går ned gjør alt verre. Da sier du i teorien flink bisk som hoppet opp og ned.

Hunder må belønnes ved positiv oppførsel, straff for negativ ser de ikke på samme måte som oss. 

Anonymkode: d68ad...2e9

Det er litt vanskelig å skulle gjøre det da hun hopper opp i tide og utide. Ikke kun når jeg spiser. Feks når jeg slapper av litt på sofaen så lar hun ofte bordet være, men plutselig får hun er raptus og begynner å hoppe på bordet. Det er ikke noe forutsigbarhet i det. Hun hopper ikke hver gang jeg spiser heller. Men hun får disse "anfallene". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du min hund? Hun er akkurat lik. Stor rase, 4,5 md. Tar ingen korreksjoner. I hennes hode er alt lov, og når jeg korrigerer glefser hun etter meg. Hun har ødelagt ting i huset for titusner, revet tapet av veggene, spist i stykker spisebord, ødelagt sofaen, tygget på lister. Hun har bitt sønnen min i øret så blodet fosset. Hun tar null korreksjoner. 

Anonymkode: efb49...a82

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp vil gå rett tilbake til det den drev med om man bare avleder i det øyeblikket. De fikserer på ting 😅 Helst bør man avlede når man ser at valpen tenker på å gjøre noe, også må man følge opp den avledningen i 30sek-flere minutter, avhengig av ting og valp. 

Noen valper tenker også at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet, så får den oppmerksomhet når den hopper opp på bordet (uavhengig om det er god eller dårlig oppmerksomhet), så vil den fortsette med det. 

Man bør helst altså avlede før noe skjer, også legge inn belønning for god atferd. 

For eksempel, så jeg at valpen min travet mot stuebordet (hun likte å rive i stolene), så reiste jeg meg og gikk ut av rommet. Det var nok til at hun skiftet retning og fulgte etter meg. Når hun kom inn på badet etter meg, fikk hun oppmerksomhet/skryt, og ble med meg tilbake til stuen, hvor jeg belønnet henne jevnlig for å sitte/ligge ved siden av meg i sofaen. På dette tidspunktet var stolene helt glemt. Hun fikk ikke mulighet til å tygge på de, og hun fikk ikke da heller oppmerksomhet for det. Hun fikk oppmerksomhet for å følge etter meg, og  belønning for å roe seg ned i sofaen med meg.

Det betyr ikke at hun ikke prøvde seg på stolene senere, men det ble sakte faset ut fordi hun ikke fikk mulighet/oppmerksomhet i kombinasjon med at hun ble eldre. 

Rasen jeg har er godt kjent for å være destruktive, og facebook grupper er fulle av innlegg om voksne hunder som ødelegger ditt og datt når hjemme alene. Jeg har to i hjemmet, og det var definitivt slitsomt når de var valper med dårlig impulskontroll og tenner som klødde 😅 jeg ble en veldig ryddig person det første året. Men er man flink til å rydde vekk det man kan, avlede før de får gjort ting og belønner god atferd, så vil det gå seg til når de blir eldre. 

Anonymkode: fe7f6...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...