Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal fly til Tyrkia med SAS. Har når jeg bestilte billetter skrevet mitt etternavn  med «Jorgensen» istedet for «Jørgensen». Vil dette gi problemer ? 

Anonymkode: 96cbb...20f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan det. Hør med de du har bestilt billetter hos.

Anonymkode: 3117e...a65

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være oe ikke o for ø

Anonymkode: 1807e...bc7

• Liker 1
Skrevet

Snakk med dem du bestilte billetter hos. Har opplevd at forskjellige flyselskap vil ha det på forskjellige måter.

• Liker 1
Skrevet

Dette lukter trøbbel lang vei. Håper du får det ordnet,men tviler. Mer firkantet system en flyreiser skal du lete lenge etter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det tviler jeg egentlig på at det gjør. 

Anonymkode: dff50...1a4

• Liker 1
Skrevet

De som ikke har/bruker ø, vil sannsynligvis ikke legge merke til at det er ø.

Les navnet Đorđe Petrović. Og så snur du deg vekk fra skjermen og skriver det på en lapp. Tror du noen som ikke er kjent med navnet Jørgensen, bryr seg om at o-en har en strek gjennom seg?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ryanair er i hvert fall dritstrenge på det der

Anonymkode: 130a6...99f

AnonymBruker
Skrevet

Det går antagelig helt fint.

Anonymkode: a438c...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver alltid AA i stedet for Å når jeg booker i alle fall. Aldri opplevd noe krøll med det.

Anonymkode: f79ee...d46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. 

Bruker alltid Å i etternavnet når jeg bestiller. Eller A når jeg sitter på internasjonalt tastatur, eller flyselskapet ikke aksepterer Å. Enkelte steder blir det A, andre steder AA, noen ganger ingenting, og andre ganger et merkelig symbol.

Og slik har jeg reist rundt i ca 40 land. Og har nok litt mer erfaring enn de som bare synser basert på artikler de har lest i VG ;)

Anonymkode: 497d8...837

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Samboer har Ø. Bruker O i stedet. Aldri opplevd noen problemer. 

Anonymkode: d88f2...043

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv Ø i navnet mitt, og reiser mye rundt i verden. Både O og OE er godkjent og jeg har ikke vært konsekvent på å bruke kun den ene måten. Bare pass på at det er skrevet likt på flybillett og visum. Det er ikke sikkert at det blir lagt merke til, men dumt å ta sjansen. Noen ganger krever de å se visum før ombordstigning (jeg tenker ikke spesifikt på Tyrkia nå).

Anonymkode: 0bfb9...076

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg jobber som reiserådgiver og booker flybilletter daglig. Vårt system og generelt alle flyselskap sitt også godtar ikke spesialtegn eller bokstaver som Æ,Ø og Å.

så selv om du hadde booket med Ø, så hadde systemet hos SAS endret til O.

Så dette går fint.

Vil også si at det er tillatt å ha inntil 3 bokstav feil. Kommer an på hvor man skal, men innenfor Europa kan man ha 1 feil bokstav uten at det gjør noe.

Anonymkode: c0f42...9c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både -oy og -oey for -øy har gått bra i mange år hos mange forskjellige selskap så det går nok bra. 

Anonymkode: 84f1f...b99

AnonymBruker
Skrevet

JA, det kan bli problemer, du skulle brukt OE. Snakker av erfaring (dog ikke til Tyrkia). Hele familien min (minus meg, som ikke har Ø i etternavnet) kom nesten ikke på flyet fordi navnene på billett/visum/pass ikke stemte overens. 

Anonymkode: 5fa77...358

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Jeg jobber som reiserådgiver og booker flybilletter daglig. Vårt system og generelt alle flyselskap sitt også godtar ikke spesialtegn eller bokstaver som Æ,Ø og Å.

så selv om du hadde booket med Ø, så hadde systemet hos SAS endret til O.

Så dette går fint.

Vil også si at det er tillatt å ha inntil 3 bokstav feil. Kommer an på hvor man skal, men innenfor Europa kan man ha 1 feil bokstav uten at det gjør noe.

SAS har vel alltid endret til OE? Sjekket nå en billett jeg bestilte for et par dager siden. Skrev ikke navnet mitt selv, siden jeg var logget inn som eurobonusmedlem da jeg bestilte. I systemet deres ligger navnet mitt inne med Ø, men ser at jeg har OE på billetten. Og det mener jeg at jeg har fått automatisk hos SAS i alle år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

SAS har vel alltid endret til OE? Sjekket nå en billett jeg bestilte for et par dager siden. Skrev ikke navnet mitt selv, siden jeg var logget inn som eurobonusmedlem da jeg bestilte. I systemet deres ligger navnet mitt inne med Ø, men ser at jeg har OE på billetten. Og det mener jeg at jeg har fått automatisk hos SAS i alle år.

Ja dette blir endret til enten oe eller o i systemet. Jeg bruker Amadeus system for å bestille reise til kundene og den godtar ikke ø eller Æ. Så da blir det enten o, oe eller aa eller bare a.

Hete du Øyvind så booker jeg det som Oyvind, heter du Håvard så booker jeg som Haavard osv…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skal fly til Tyrkia med SAS. Har når jeg bestilte billetter skrevet mitt etternavn  med «Jorgensen» istedet for «Jørgensen». Vil dette gi problemer ? 

Anonymkode: 96cbb...20f

Det kunne stått til og med Jirgensen og du hadde fått reist. Til Europa kan du ha 1 bokstav feil.

Sendte nettop avgårde en kunde til Tyrkia med Turkish Airlines hvor hun hadde skrevet en bokstav feil og Turkish airlines bekreftet at dette er ikke noe problem.

mvh Reisekonsulent😊

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...