AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Vi har begrensning på skjermtid, og barnet får for eksempel ikke bruke nettbrett om han står opp før tiden (det vil si før sauen på klokka hans står opp). Dette har vi snakket om og fysisk satt som begrensning på nettbrettet, så det er ikke noe jeg bare har bestemt. Men far er titt og ofte inne og skriver koden for å gi tilgang likevel. Far jobber også sent innimellom, og kommer hjem når jeg er i gang med barnets kveldsrutiner. Da kan de begynne å spille spill på nettbrettet, to minutter før barnet skal spise kveldsmat. Det resulterer i grining fra barnet fordi det nå har fått forventninger om å få lov til å spille, og jeg må være «den strenge» som må si at «nei, nå er det kveldsmat». Etterfulgt av far som sier «nei, vi får visst ikke lov av mamma». Jeg er så lei av å alltid være den som setter grenser. At far er så lite konsekvent, resulterer i at barnet tester mye mer grenser når far er tilstede. Og ja, vi har pratet om det. Men da har far lett for å bli oppgitt og be meg ta styringa. I helgene er det mer fritt, men i ukedagene er faste rammer og rutiner helt klart det som funker best for barnet. Jeg tror ikke han mener det, men ofte føles det som han jobber i mot meg og mine rutiner med barnet (ja, jeg sier «mine» rutiner siden det er jeg som stort sett tar meg av barnet/er en del alene med det). Enda vi har snakket om hva som er rutinene.. Ingen tvil om at vi sliter med å være samspilte. Men enda vi har pratet om at det er noe vi må bli bedre på, funker det liksom ikke. Anonymkode: c8244...92b 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Samme med for eksempel brus i ukedagene. Far drikker brus hver dag, barnet får egentlig kun i helgene. Likevel glemme far seg titt og ofte, og barnet får brus i ukedagene likevel.. Ts Anonymkode: c8244...92b 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 Hva tenker du at vi på KG skal få gjort med dette? Anonymkode: 53588...be5 13
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 Snakk med mannen din om dette ikke oss. Anonymkode: 3777b...dd1 2
Snublefot62 Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Det virker som om pappa mener dette er din jobb? 3
Raven.Writingdesk Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Samme med for eksempel brus i ukedagene. Far drikker brus hver dag, barnet får egentlig kun i helgene. Likevel glemme far seg titt og ofte, og barnet får brus i ukedagene likevel.. Ts Anonymkode: c8244...92b Dere har ulikt verdisyn, og det høres ikke ut som at skjermtid regelen er noe «ikke bare du» har bestemt, siden far mener det er greit å bryte den av og til. Jeg vet ikke hvor gammelt barnet deres er, og jeg skjønner at det er upopulært å si at brus på ukedag og skjermtid før sengetid er greit, de fleste vil nok støtte din oppdragelse. Samtidig sier du noe om at far jobber seint, og det kan være at det å dele ett glass brus eller spille et spill sammen er far sin måte å skape bånd og positiv relasjon til barnet. Kanskje er det en mellomting her? At du kan løsne opp litt og la far få ta styring, men så får han selv ta ansvar for å få barnet i seng, og opp neste morgen, om de spiller spill sammen på kveldstid… og ekstra tannpuss de kveldene det ble ett glass brus.. Endret 1. mars 2024 av Raven.Writingdesk 14 1 3
Gjest ti10 Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva tenker du at vi på KG skal få gjort med dette? Anonymkode: 53588...be5 Hva er poenget med den kommentaren? Hvis vi skal begynne å svare sånn hver gang noen skriver et innlegg her, kan bare hele forumet legges ned, for da er poenget med det borte.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Skrevet 1. mars 2024 Det er vel TS Sine regler far ikke følger i så fall og så er det vel slik at selv om den ene forelderen mener det godt med alle verdens regler kan man oppleve at den andre forelderen er uenig - da må man møtes på halvveien som regel.. møter du far på halveien TS? Anonymkode: 46fee...d39 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 Det er tydelig at du ønsker at alle vi skal støtte deg i at dine regler er riktige og at far bare må finne seg i å følge dem. Sånn fungerer det ikke. Han er like mye forelder som deg. Dere to må snakke sammen og det må være en samtale hvor dere begge lytter til den andre og finner en middelvei som begge kan leve med, ikke at du skal kjefte og prøve å få far til å gjøre slik DU vil. Dere har ulikt syn på oppdragelse og verdier og må bli enige. Din måte er ikke den eneste riktige og jo fortere du innser det jo fortere får du til et samarbeid med far. Anonymkode: 9b38f...e06 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Samme med for eksempel brus i ukedagene. Far drikker brus hver dag, barnet får egentlig kun i helgene. Likevel glemme far seg titt og ofte, og barnet får brus i ukedagene likevel.. Ts Anonymkode: c8244...92b Mannen din er voksen og kan drikke brus når han måtte ønske. I forhold til alt det andre - ingen andre enn dere to kan gjøre endringer her. Kansje du må gjøre reglene litt mykere, og far stramme inn litt. Du kan ikke kreve på noe måte at far skal følge dine regler for barnet. Han har like mye rett til å bestemme og vurderer regler og rutiner han som du har. Enten må dere finne en middelvei som passer begge, eller så vil du ha dette problemet hele veien. Du er ikke ene alene sjefen her. Dere er 2. Du må lytte til han også. Anonymkode: 936ae...ff9 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #11 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er tydelig at du ønsker at alle vi skal støtte deg i at dine regler er riktige og at far bare må finne seg i å følge dem. Sånn fungerer det ikke. Han er like mye forelder som deg. Dere to må snakke sammen og det må være en samtale hvor dere begge lytter til den andre og finner en middelvei som begge kan leve med, ikke at du skal kjefte og prøve å få far til å gjøre slik DU vil. Dere har ulikt syn på oppdragelse og verdier og må bli enige. Din måte er ikke den eneste riktige og jo fortere du innser det jo fortere får du til et samarbeid med far. Anonymkode: 9b38f...e06 Slik jeg leser HI er dette noe mor og far er enige om. Altså BEGGES regler (og helt fornuftige regler, brus på hverdagen er helt unødvendig). Men når det kommer til gjennomføring, så får far lyst til å bryte reglene. Og da skylder han på streng mor. Det er dårlig stil, jeg skjønner godt at mor blir irritert. Dere må ta dere en prat om hvorfor han ikke klarer å gjennomføre regler han selv har vært med å lage. Har han problemer med dette ellers også? Klarer han å følge reglene på jobben sin, for eksempel? Og så må du spørre om han faktisk er enig når han sier det, eller om han bare mangler ryggrad og ikke tør å si at han synes brus i hverdagen og spill før leggetid er helt greit... Anonymkode: 1f3ca...609 10 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #12 Skrevet 1. mars 2024 Skjønner deg ts. Sånn er det her og. Far jobber turnus, har en del hobbyer, må være en del på hytta (felles prosjekt han pusser opp) osv. Jeg er oftest alene med barnet og det Er derfor enighet her om at mine rutiner gjelder. Får du lagt det frem for far med den vinkelen at du og barnet er mye alene, derfor gjør han hverdagen DIN enklere om barnet følger mors rutiner? Min mann muncher godteri ved middagsbordet etter mat hver dag 🙄 Skal love jeg har jobbet hardt med å fortelle barnet at barnet og mamma ikke skal ha Karius og Baktus i munnen og at vi derfor ikke spiser godteri 🙄 Han som er voksen evner ikke å gi seg, så må rett og slett gå veien via barnets fornuft i stede. Anonymkode: 0f28e...e6d 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #13 Skrevet 1. mars 2024 Raven.Writingdesk skrev (1 time siden): Dere har ulikt verdisyn, og det høres ikke ut som at skjermtid regelen er noe «ikke bare du» har bestemt, siden far mener det er greit å bryte den av og til. Jeg vet ikke hvor gammelt barnet deres er, og jeg skjønner at det er upopulært å si at brus på ukedag og skjermtid før sengetid er greit, de fleste vil nok støtte din oppdragelse. Samtidig sier du noe om at far jobber seint, og det kan være at det å dele ett glass brus eller spille et spill sammen er far sin måte å skape bånd og positiv relasjon til barnet. Kanskje er det en mellomting her? At du kan løsne opp litt og la far få ta styring, men så får han selv ta ansvar for å få barnet i seng, og opp neste morgen, om de spiller spill sammen på kveldstid… og ekstra tannpuss de kveldene det ble ett glass brus.. Det var faktisk far sitt forslag å sette skjermtid på nettbrettet. Ja, kanskje. Det er kanskje hans måte å bånde med barnet på, men når han som regel ikke er hjemme før kl 19, blir det lite tid til den slags når han velger å jobbe som han gjør. Og nei, han tar i utgangspunktet ikke kveldsrutinen og barnet om morgenen. Kun i helgene hvis han har fri og ikke skal rekke noe. Barnet er 5 år. Ts Anonymkode: c8244...92b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #14 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Mannen din er voksen og kan drikke brus når han måtte ønske. I forhold til alt det andre - ingen andre enn dere to kan gjøre endringer her. Kansje du må gjøre reglene litt mykere, og far stramme inn litt. Du kan ikke kreve på noe måte at far skal følge dine regler for barnet. Han har like mye rett til å bestemme og vurderer regler og rutiner han som du har. Enten må dere finne en middelvei som passer begge, eller så vil du ha dette problemet hele veien. Du er ikke ene alene sjefen her. Dere er 2. Du må lytte til han også. Anonymkode: 936ae...ff9 Men fordi han selv er brusavhengig, må han overføre samme vane til barnet? Nei, jeg føler faktisk ikke han har like mye rett til å bestemme, når jeg ofte er alene med barnet og det er jeg som gjør det aller, allet meste. Og barnet er avhengig av søvnen sin. Skal barnet få for lite søvn (som jeg da må deale med på ettermiddagene) fordi far skal få velge rutinene? Far er ikke ansvarlig nok, og bryr seg mer om hva som passer han best enn hva som er best for barnet.. Ts Anonymkode: c8244...92b 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #15 Skrevet 1. mars 2024 Problemet her er jo at far når dere diskuterer er enig i at dere skal være klokkenazier, og så greier han ikke stå i det. Du greier nok ikke endre på dette. Du kan enten ta en ny runde med det samme og få akkurat samme resultat, eller du kan foreslå litt mer flex. Anonymkode: 563ae...948
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #16 Skrevet 1. mars 2024 høres ut som faren bare ønsker alle de "morsomme" gjøremålene. For eksempel spille på nettbrettet eller what ever. samtidig som det hele tiden skal være opp til tråd-starter her å ta alle de vanskelige avgjørelsene, som kan være upopulære hos barnet. Anonymkode: f0090...40d 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #17 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel TS Sine regler far ikke følger i så fall og så er det vel slik at selv om den ene forelderen mener det godt med alle verdens regler kan man oppleve at den andre forelderen er uenig - da må man møtes på halvveien som regel.. møter du far på halveien TS? Anonymkode: 46fee...d39 Ja, det synes jeg at jeg gjør. Barnet har for eksempel mye mer skjermtid i løpet av en dag enn hva det ville hatt om det bare var opptil meg, fordi far og barn liker å spille sammen. I helgene legger også barnet seg sent, fordi far synes barnet skal få være oppe (likevel blir far sur når barnet står opp like tidlig som ellers dagen etter og blir overtrøtt på et tidspunkt i helgen). Ts Anonymkode: c8244...92b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #18 Skrevet 1. mars 2024 Kutt brus og skjerm helt. Det er til barnets beste, om dere er glad i ham. Og da blir det ikke noe mas. Ha evt brus og skjerm kun i helgene. Gjem bort nettbrett el.l, så finner ikke far det. Anonymkode: 4cc1b...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #19 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Slik jeg leser HI er dette noe mor og far er enige om. Altså BEGGES regler (og helt fornuftige regler, brus på hverdagen er helt unødvendig). Men når det kommer til gjennomføring, så får far lyst til å bryte reglene. Og da skylder han på streng mor. Det er dårlig stil, jeg skjønner godt at mor blir irritert. Dere må ta dere en prat om hvorfor han ikke klarer å gjennomføre regler han selv har vært med å lage. Har han problemer med dette ellers også? Klarer han å følge reglene på jobben sin, for eksempel? Og så må du spørre om han faktisk er enig når han sier det, eller om han bare mangler ryggrad og ikke tør å si at han synes brus i hverdagen og spill før leggetid er helt greit... Anonymkode: 1f3ca...609 Takk. Jeg er drittlei av å alltid føle at jeg må være «den strenge», fordi far er altfor løssluppen. Han sliter nok litt med å sette grenser, liker å være grei og bryr seg ikke så altfor mye om hva som faktisk er det beste for barnet. Hadde han bestemt alene, hadde barnet drukket brus hver dag og sittet med skjerm hele dagen, uten å overdrive.. Ts Anonymkode: c8244...92b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #20 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. Jeg er drittlei av å alltid føle at jeg må være «den strenge», fordi far er altfor løssluppen. Han sliter nok litt med å sette grenser, liker å være grei og bryr seg ikke så altfor mye om hva som faktisk er det beste for barnet. Hadde han bestemt alene, hadde barnet drukket brus hver dag og sittet med skjerm hele dagen, uten å overdrive.. Ts Anonymkode: c8244...92b Det vil si, han er enig i at brus hver dag ikke er sunt, men han gidder ikke følge opp dette, fordi han selv er brusavhengig. Ts Anonymkode: c8244...92b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå