Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 7 mnd som siden fødsel har har hatt lite søvn på dagtid, og sover kun 30 min (slår av og til til med en time+, men det er unntaket) dupper på puppen eller i bevegelse. Så dagtid får jeg ingen egentid. 

Så kommer dilemmaet mitt.

Hun sovner for kvelden mellom 21-23 en gang, da velger jeg også å legge meg for å få mest mulig søvn. Men har begynt å kjenne på nå at jeg savner den tiden på kvelden med serie osv.. eller bare være litt i fred😅 om ieg dropper siste dupp på baby kan hun nok legges på samme tid som storesøsteren i 19 tiden og jeg får de timene alene. MEN jeg veldig glad i å få den søvnen jeg kan, og kan vel ikke få i pose og sekk😅

Når hun sovner for natten sover hun alt fra 4-10 timer før hun våkner første gang, som regel etter ca 6 timer. Siden jeg legger meg rett etter hun har sovnet får jeg jo noen timer sammenhengde da. Men etter denne første oppvåkningen/matingen er søvnen så som så, småvåkner og smågråter mye. Kaver en del. Så jeg "lever" på den første soveøkta. Får kanskje en halvtime innimellom etter første oppvåkningen, av og til våkner eldste tidlig før jeg har rukket å sovne igjen osv.😅

Så jeg er redd for at om baby sovner 19, så vil denne første oppvåkningen begynne så tidlig som ved midnatt, og at jeg ikke får sove noe særlig etterpå. Denne frykten er faktisk så stor at jeg ikke har turd å prøve.🙈

Likevel ser jeg jo at det er liten forskjell på når hun våkner om hun blir lagt 21 eller 23, så kan jo være det ikke er så stor forskjell?🫢

Noen med erfaringer? Hvordan er natta deres?😊

Anonymkode: db677...408

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte søvn første året.

Anonymkode: 757f5...20d

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler.. Egentid når jeg har lyst, søvn når jeg har lyst. 

Anonymkode: 81a8a...9d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det første året var jeg så utslitt at det ikke var noe alternativ med annet enn søvn. Etter hvert begynte jeg å prioritere litt egentid. Nå som minste er 2 år, må jeg ha bittelitt egentid. Fungerer ikke hverdagen om jeg kun skal være fornuftig hele tiden.

Anonymkode: c2e71...851

Skrevet

Først og fremst må du ha nok søvn. Så begynn der. Deretter egentid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forsøkt meg med leggetid 19 istedenfor 21, og sett om det faktisk førte til mer søvn for dere begge. 

Det er ikke nødvendigvis slik at det å legge noen timer tidligere betyr at de våkner opp etter samme antall timer. 
Våre barn våknet til samme tid på morgenen, uansett om vi la dem 18 eller 22. Så da ga det jo barnet mest søvn, (og oss voksne også) dersom vi la 18. 
Så du kan oppleve at du legger 19, og så våknes det fortsatt på samme tid på natta som før. 

Og så ville jeg brukt den tiden jeg hadde på det jeg følte mest behov for. Hvis du føler du trenger egentid, så har du antagelig ikke så søvnunderskudd at søvn er viktigst. 
Men om du begynner å gi deg selv egentid, er det mulig du etter hvert trenger å sove mer igjen. 

Jeg vil også anbefale å forsøke å komme inn i en rutine der begge barna legges omtrent likt om kvelden. Du må dit uansett en gang, så det kan være like greit å forsøke å komme dit med en gang.

Anonymkode: 02322...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner absolutt behovet for egentid og noen ganger prioriterer jeg det, men jeg har funnet ut at jeg blir eeenda mer irritabel av manglende egentid hvis jeg i tillegg har fått for lite søvn😅 så stort sett er det best for alle parter hvis jeg velger søvn foran egentid. 

Anonymkode: faf5f...411

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prioriterte ofte egentid og angret ofte dagen etter. Søvn er viktig altså selv om det er kjedelig å ikke få egentid.

Jeg synes du skal forsøke tidligere leggetid en stund. Sett av feks en uke der dere tester det og se hvordan det går?

Er det en far hjemme? Om tidlig leggetid ikke funker kan han ta den på 7mnd fra 19-21 en periode så du kan få egentid da, så legger du deg med barnet 21, da får far egentid?

Anonymkode: ecfc8...40d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å velge en kombinasjon av begge; legge meg tidlig, men hvis jeg var litt våken, se litt serie eller surfe, til jeg ble trøtt. Du kan jo velge søvn mesteparten av tiden, og velge egentid en gang i uka for eksempel? 

Anonymkode: a5c63...79e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte søvn frem til det ble mindre styr med legging. Nå er baby 10 mnd. Legger seg kl 19 og sover til ca 6. Våkner en eller to ganger. Da kan vi voksne være oppe til kl 22. Men da hun var yngre la jeg meg samtidig med henne.

Anonymkode: 58032...490

Skrevet

jeg velger begge deler, alt ettersom. Baby på 4mnd legger seg ca kl. 21, så har jeg egentid til midnatt, gir han en flaske og da sover han til 6-7 tiden. stort sett. Hender han ikke sovner før nærmere 23 og da velger jeg heller å legge med samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger egentid 80% av gangene. Psyken min trenger det.

Anonymkode: a530a...cf2

Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 8.21):

Har en baby på 7 mnd som siden fødsel har har hatt lite søvn på dagtid, og sover kun 30 min (slår av og til til med en time+, men det er unntaket) dupper på puppen eller i bevegelse. Så dagtid får jeg ingen egentid. 

Hun sovner for kvelden mellom 21-23 en gang, da velger jeg også å legge meg for å få mest mulig søvn. Men har begynt å kjenne på nå at jeg savner den tiden på kvelden med serie osv.. eller bare være litt i fred😅 om ieg dropper siste dupp på baby kan hun nok legges på samme tid som storesøsteren i 19 tiden og jeg får de timene alene. MEN jeg veldig glad i å få den søvnen jeg kan, og kan vel ikke få i pose og sekk😅

Når hun sovner for natten sover hun alt fra 4-10 timer før hun våkner første gang, som regel etter ca 6 timer. Siden jeg legger meg rett etter hun har sovnet får jeg jo noen timer sammenhengde da. Men etter denne første oppvåkningen/matingen er søvnen så som så, småvåkner og smågråter mye. Kaver en del. Så jeg "lever" på den første soveøkta. Får kanskje en halvtime innimellom etter første oppvåkningen, av og til våkner eldste tidlig før jeg har rukket å sovne igjen osv.😅

Så jeg er redd for at om baby sovner 19, så vil denne første oppvåkningen begynne så tidlig som ved midnatt, og at jeg ikke får sove noe særlig etterpå. Denne frykten er faktisk så stor at jeg ikke har turd å prøve.🙈

Likevel ser jeg jo at det er liten forskjell på når hun våkner om hun blir lagt 21 eller 23, så kan jo være det ikke er så stor forskjell?🫢

10/10 søvn, for helse og overskud,vi hadde vel alene alene tid før barn🫠

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Blåmonster said:

10/10 søvn, for helse og overskud,vi hadde vel alene alene tid før barn🫠

Og egentid er viktig for helse og psyke for mange. 

Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og egentid er viktig for helse og psyke for mange. 

Kan skjønnet det, selv drarrrrr jeg ut bilturen hjem fra jobb for egentid 😅, men søvn er viktig ser mange rundt meg nå som ser gamle og sliten ut, man blir rett og slett raskere gamle og redusert ved mangelfull søvn over tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde prøvd å legge tidligere. Her våknet babyen mer om natten hvor senere hun ble lagt… La vi tidlig (17.30-18 tiden), og droppet siste duppen så sov hun hele natten. Duppet hun på ettermiddagen og sovnet sent på kvelden så våknet hun 2-3 ganger om natten og våknet 1-2 timer tidligere om morgenen.

Ville prøvd meg frem, men jeg syns leggetid ved 21-23 tiden på en så stor baby høres sent ut. 

Vi forholdt oss til oversikten på NHI og den funket for oss. Legger seg fortsatt før 19, og er nå 2 år. Ikke sikkert det funker for alle, men verdt å prøve! For min del får jeg både egentid og nok søvn😊

Anonymkode: e29a4...95f

AnonymBruker
Skrevet

Søvn! Egentid er verdiløs på stort søvnunderskudd

Anonymkode: 3e723...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har byttet på, og det har funket. Situasjonen har hele tiden vært en litt annen, siden jeg ikke kan huske å ha flyttet på babyens leggetid for å få mer av det ene eller andre. Men det går mer på om jeg legger meg tidlig, eller blir sittende oppe en stund etter at baby og barn har sovnet. Hvorav sistnenvte innebærer en viss risiko for lite søvn. Eller det gjorde i hvert fall det, nå sover begge natten gjennom her, selv om den yngste våkner grytidlig. 

I hvert fall, i mitt tilfelle, prioriterer jeg ofte egentid, og tar konsekvensene av det i form av at jeg er skikkelig trøtt enkelte kvelder, og da legger meg samtidig som barna. I din situasjon TS, så tror jeg at jeg hadde testet det. Jeg lader opp med egentid. Og jeg kan klare meg med ganske lite søvn i perioder, og har tålt nattevåk godt (har jobbet en del natt tidligere, og trivdes med det) Men vi er jo forskjellige her, så hvor stort behovet er, og hva som kjennes rett, vil variere. 

Anonymkode: 1d928...03e

Skrevet

Når barnet mitt var baby var søvn egentid for meg😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 8.21):

Skjønner akkurat hva du sier!!! 
Du har nok rett i at det kan være lurt å utsette drømmen om serier i sofaen en liten stund til...
Så du faktisk får sove. Men du vet, det er ikke så lenge til dette forandrer seg, om noen mnd er du der at du kan få begge deler :) Hold ut! velg søvn. Evt velg noen kvelder med søvn, og noen med serie med stor risiko for lite søvn. Kanskje helger, om mannen kan stå opp hvis han får sove om nettene? Finn en fordeling. Hvis du ikke er alene da...

Anonymkode: d22fd...843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...