Gå til innhold

Spare i fond eller betale tilbake studielån?

Juliv

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt opp studielån i nesten 3 år og satt pengene i fond, jeg har litt over to år gjen av studie og planen er å fortsette denne «strategien» mens jeg studerer. Planen var å selge disse fondene etter endt studie 5 år og betale tilbake lånet og forhåpentligvis sitte igjen med noen kr i avkastning  der er ca 30 000kr i pluss til nå. Nå lurer jeg på om det er lurest å beholde fondene som langsiktig sparing og tilbakebetale studielånet som «vanlig» ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du har mulighet til det, ergo tjener nok, så vil jeg absolutt tro at det vil lønne seg langssiktig. Det spørs selvsagt hv slags fond det er, men hvis du tenker 10 år fram i tid, vil de mest sannsynlig ha økt noe betraktlig.

Anonymkode: c643b...802

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg putter penger i noen teknologifond og bruker avkastningen på å betale tilbake studielånet mitt. Dette fondet SUSER så jeg tjener mye bedre på det enn å bare betale lån!

image.png.1a04fa69337015257d6bd0a4a802c8d9.png

Anonymkode: 8c605...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man på sikt skal ta opp gjeld, for eksempel huslån, vil det alltid lønne seg å ha frie midler i stedet for å betale ned studielånet. 

Ja, studielånet teller også inn i den totale gjelden, men det har gode muligheter for utsatt betaling, stort sett greie renter, og det kan avskrives om du skulle bli ufør. 

Anonymkode: b396e...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studielån er så gunstig at det i alle fall for min del er uaktuelt å betale det ned, utover månedlige avdrag. 

Anonymkode: 8b60c...cd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis man på sikt skal ta opp gjeld, for eksempel huslån, vil det alltid lønne seg å ha frie midler i stedet for å betale ned studielånet. 

Ja, studielånet teller også inn i den totale gjelden, men det har gode muligheter for utsatt betaling, stort sett greie renter, og det kan avskrives om du skulle bli ufør. 

Anonymkode: b396e...5fe

Jeg eier bolig så trenger ikke pengene til egenkapital. Skjønnet at studielånet har mange fordeler sammenlignet med vanlig boliglån. Føler bare at det blir så uoversiktlig å ha lånte penger i fond og «late» som det er investering😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Studielån er så gunstig at det i alle fall for min del er uaktuelt å betale det ned, utover månedlige avdrag. 

Så du hadde beholdt fondene som langsiktig sparing? Eller brukt pengene på noe annet, som nedbetaling av bolig etc?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg putter penger i noen teknologifond og bruker avkastningen på å betale tilbake studielånet mitt. Dette fondet SUSER så jeg tjener mye bedre på det enn å bare betale lån!

image.png.1a04fa69337015257d6bd0a4a802c8d9.png

Anonymkode: 8c605...7ce

Selger du fondsandeler hver mnd for å betale månedsbeløpet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Juliv skrev (1 time siden):

Jeg eier bolig så trenger ikke pengene til egenkapital. Skjønnet at studielånet har mange fordeler sammenlignet med vanlig boliglån. Føler bare at det blir så uoversiktlig å ha lånte penger i fond og «late» som det er investering😅 

Har du boliglån? I tilfelle er ikke det noe annerledes sånn i prinsippet. Så lenge du har andre lån, er alle investeringer (opp til lånebeløpet) egentlig lånte penger du har investert. Jeg gjør det selv, altså. Det er noe man over tid sannsynligvis (aldri noen garanti framover) vil tjene på. Det fordrer likevel at man har en stabil økonomi, slik at man trenger pengene/ikke tåler noen harde måneder/år på børsen.
Og hvis jeg skulle brukt disse pengene til å nedbetale lån, hadde det vært for å betale ned lå boliglån, ikke studielån. 

Anonymkode: 0574c...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Juliv said:

Så når du er ferdig med studiet har du fond, studielån og boliglån. Boliglån er mindre gunstig enn studielån. Hvorfor ikke bruke fondet til å nedbetale boliglånet? Så har du ingen fond, mindre boliglån og beholder studielånet.

Min løsning hadde nok blitt å beholde alt. Fond er stort sett greit å ha, så lenge økonomien tillater det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du hadde beholdt fondene som langsiktig sparing? Eller brukt pengene på noe annet, som nedbetaling av bolig etc?   

Jeg er ferdig med studielånet om to år, 20 år etter ferdige studier. 

I mellomtiden har jeg spart mye i bolig, og er nå der at jeg ikke betaler ned utover ordinære avdrag. Dette var prioritet de første årene i arbeidslivet. 

Øvrig sparing består av to ting;

- Fond. Langsiktig. Ment som pensjon, mulig en sekundærbolig i utlandet om det er nok der når vi er pensjonister.Avkastning blir stående i fondet, og kaster igjen enormt av seg. 

- Høyrente. Tre års horisont. Til oppussing, bil, større møbler. 

Øvrig er til forbruk. Ferier. Restaurantbesøk. En ny veske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men skal du kjøpe deg opp etterhvert? 

De første årene puttet vi overskuddskapital i bolig. Det gjorde at vi raskere kunne kjøpe oss opp, og slå et "galopperende" boligmarked. 

Og fond er en investering. Det kaster så enormt mye mer av seg enn hva vi betaler på øvrige lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du skal ha noe annet lån før du er helt ferdig med studielånet ditt: Ikke betal en eneste krone mer enn du må på studielånet.

Skal du mot formodning ikke det er dette en aktuell problemstilling. Jeg ville gått for fond, historisk har det lønnet seg, men det er jo et sjansespill. Har den tryggheten en egenverdi for deg, stor nok til å kompensere for at det mest sannsynlig ikke lønner seg økonomisk, er det ok. Ser du kun på kronene, og har råd og tålmodighet til å ta litt risiko, bør du gå for fond.

Anonymkode: 489a3...086

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du boliglån? I tilfelle er ikke det noe annerledes sånn i prinsippet. Så lenge du har andre lån, er alle investeringer (opp til lånebeløpet) egentlig lånte penger du har investert. Jeg gjør det selv, altså. Det er noe man over tid sannsynligvis (aldri noen garanti framover) vil tjene på. Det fordrer likevel at man har en stabil økonomi, slik at man ikke trenger pengene/ikke tåler noen harde måneder/år på børsen.
Og hvis jeg skulle brukt disse pengene til å nedbetale lån, hadde det vært for å betale ned lå boliglån, ikke studielån. 

Slik at man IKKE trenger pengene, selvsagt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du har boliglån kan du bruke dem på å betale ned det. Eller ha dem som en slags buffer. om du ikke har bufferkonto. 

Ellers ville jeg betalt ned studielånet og heller spart på konto den summen du måtte betalt på det pr mnd. Jeg betaler 1400 kr i renter og avdrag på mitt feks. 

Anonymkode: 7913f...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du boliglån? I tilfelle er ikke det noe annerledes sånn i prinsippet. Så lenge du har andre lån, er alle investeringer (opp til lånebeløpet) egentlig lånte penger du har investert. Jeg gjør det selv, altså. Det er noe man over tid sannsynligvis (aldri noen garanti framover) vil tjene på. Det fordrer likevel at man har en stabil økonomi, slik at man trenger pengene/ikke tåler noen harde måneder/år på børsen.

Veldig godt poeng, tusen takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ferdig med studielånet om to år, 20 år etter ferdige studier. 

I mellomtiden har jeg spart mye i bolig, og er nå der at jeg ikke betaler ned utover ordinære avdrag. Dette var prioritet de første årene i arbeidslivet. 

Øvrig sparing består av to ting;

- Fond. Langsiktig. Ment som pensjon, mulig en sekundærbolig i utlandet om det er nok der når vi er pensjonister.Avkastning blir stående i fondet, og kaster igjen enormt av seg. 

- Høyrente. Tre års horisont. Til oppussing, bil, større møbler. 

Øvrig er til forbruk. Ferier. Restaurantbesøk. En ny veske. 

Tusen takk for hjelpen😊 tror jeg adopterer din strategi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (4 timer siden):

Så når du er ferdig med studiet har du fond, studielån og boliglån. Boliglån er mindre gunstig enn studielån. Hvorfor ikke bruke fondet til å nedbetale boliglånet? Så har du ingen fond, mindre boliglån og beholder studielånet.

Min løsning hadde nok blitt å beholde alt. Fond er stort sett greit å ha, så lenge økonomien tillater det

Takk for hjelpen😊 var ganske enstemmig her, jeg betaler ikke ned på studielån før jeg må 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...