AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Jeg er en 29 år gammel kvinne som fikk påvist PCOS for et par år siden. Fikk beskjed om å gå ned rundt 10 kg, samt begynne på p-piller igjen. Symptomene jeg hadde var brå vektøkning, kraftig håravfall og svært uregelmessig mens. Hadde uregelmessig mens i litt over ett år før jeg dro til gynekologen. Jeg har gått ned 10 kg (til og med mer). Jeg går fortsatt på p-piller. Problemet er at jeg ønsker egentlig ikke å gå på p-piller. Jeg er ikke seksuelt aktiv og kommer ikke til å være det i fremtiden, og jeg har sterke psykiske plager. Jeg vet at p-pillene ikke er årsaken til det, jeg har slitt når jeg har vært av pillen også men jeg vil så gjerne at kroppen min skal fungere "normalt". Spørsmålet er hvem jeg skal diskutere dette med. Er det gynekolog eller fastlege? Hvilken hjelp får man egentlig? Jeg er jo veldig redd for at jeg skal begynne å miste hår igjen om jeg slutter med pillen. Håravfallet har ikke avtatt helt etter jeg begynte på p-pillen heller dessverre. Håper på svar. Anonymkode: 9bb08...a30
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Anbefaler gynekolog som er flink på kvinnesykdommer, helt klart. Jeg brukte metformin, det hjalp med å regulere syklus og med å holde vekta nede. Jeg synes du bør diskutere andre medisineringsmuligheter med gynekologen. Anonymkode: 36962...605
Kokkosbananas Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 Jeg fikk påvist pcos i 2015. Mine symptomer er uregelmessig eggløsning og menstruasjon, hårvekst I ansiktet og på mage , begynnende insulinresistens, oppkast og kvalme i syklus (fra eggløsning og ca 7 dager), mye uro i kroppen både psykisk og fysisk. Føler meg rett og slett i hormonell ubalanse. Jeg gikk også mye opp i vekt over flere år, på tross av ett aktivt liv med ett ok/normalt kosthold. Sinnsykt vanskelig å få hjelp til dette, utover å få diagnosen hos gynekolog. Fastlegen har forsøkt å henvise meg over alt, men til ingen nytte. Alle avviser henvisningen momentant. Det eneste som har avhjulpet meg noe i løpet av årene - er å ha innsatt hormonspiral. Følte den stabiliserte meg noe, men virkningen avtok liksom over årene med den og desverre. Tilslutt kom Fastlegen min på den fantastiske ideen om å prøve semuglatid som behandling. Både ift pcosen, men og selvsagt ovenfor vektøkningen. Fra første stikk på laveste dose av ozempic, har jeg fått et nytt liv! Ingen mer uro i kroppen, ingen mer hårvekst I ansiktet og mage, ingen mer oppkast/kvalme i syklus, en relativ stabil syklus dukket opp og for å toppe hele kransekaken - så fikk jeg masse masse ny energi og giv. Så jeg klarte endelig å sette ett skikkelig fokus på egen kropp og helse; og kiloene begynte å renne av. Ned 45 kg; fra 90 til 45 kg. Jeg har kun bruk laveste dose av ozempic, som er en dosering som sjelden brukes av diabetikere. Jeg har derfor ikke hatt problemer med å få hentet ut medisin i mangelperiodene som har vært . Kostnadsmessig har det kostet meg ca 550 kr pr mnd. Ser det begynner å komme en del dokumentasjon på bruk av semuglatid ovenfor de med pcos nå. Heldigvis! Håper mange flere får nytte av dette! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 Fikk beskjed om å begynne på p-piller. Når jeg sa at jeg ikke ønsker å tilføre kroppen kunstige hormoner 24/7, sa de at de ikke kunne gjøre noe mer. Jeg er slank, ellers ville jeg nok fått beskjed om å gå ned i vekt. Fokuserte på trening, kosthold og prøvde noen ulike kosttilskudd, og syklusen regulerte seg til det bedre. Ikke perfekt, men bedre. Ble så gravid naturlig. Anonymkode: 0c96c...88f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Jeg fikk slankeoperasjon dekket av det offentlige 👏 har endelig fått normal vekt og mange av pcos plagene borte ved pcos kan man få operasjon fra BMI 35 og oppover Anonymkode: b0731...d1e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 I forbindelse med ufrivillig barnløshet så fikk jeg prøve metformin, men klarte ikke å gå på det. Hadde konstant vondt i magen og diare. Fikk så prøve hormoner for å få eggløsning. Når det ikke fungerte så endte vi opp med IVF for å få barn. Bortsett fra det så har jeg kun fått slengt p-piller etter meg. Anonymkode: 8b8a2...f2f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 Da jeg fikk det påvist fikk jeg i likhet med mange, bare en resept på p-piller, og beskjed om å komme tilbake når jeg skulle ha barn. Har alltid vært normalvektig så var lite jeg selv kunne gjøre. Nå går jeg på Metformin og har hormonspiral, veldig fornøyd med denne kombinasjonen og jeg tenker lite over at jeg har PCOS i det daglige. Det eneste symptomet jeg har nå er uregelmessig mens (som også kan skyldes spiralen) og litt mer hårvekst enn normalt, spesielt på lårene. Anonymkode: a9b98...fcf
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Skrevet 1. mars 2024 Hormonprevensjon er bra ved PCOS fordi man får mindre symptomer på PCOS når man bruker det. Jeg hadde ingen symptomer på PCOS alle de årene jeg brukte hormonprevensjon og ingen cyster på eggstokkene. Når jeg da slutta på p-ring i januar i fjor for å prøve å bli gravid fikk jeg jo da masse cyster (eller altså follikler) på eggstokkene og jeg har ikke menstruasjonssyklus naturlig. Jeg er normalvektig, har ikke hirsutisme eller noe annet som tyder på PCOS ellers da jeg har normale androgennivåer merkelig nok. For å prøve å få en kropp som er mer i hormonbalanse har jeg dog funnet ut at antioksidanter er viktig, som blant annet melatonin, frukt og bær, selen, sink, krom. Trening er også viktig, og å prøve å holde en normal vekt. Hvis man er en av de 70% med PCOS som er insulinresistent så er jo metformin lurt å bruke, samt kanskje inositol. Anonymkode: 151bb...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå