AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Del Skrevet 29. februar 2024 Et eksempel. En gang jeg hadde med katten min hjem til foreldrene mine så sa mamma at hun kunne koke fisk til han, og da ble han helt i hundre og løp frem og tilbake som en propell. Han var virkelig kjempeglad og holdt på sånn til han fikk fisken servert. Kan det hende han skjønte at han skulle få noe godt? Han er vant til å være med hjem til foreldrene mine. De bor like i nærheten. Anonymkode: 12351...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 1. mars 2024 #2 Del Skrevet 1. mars 2024 Ha ha. Hvis jeg sier fisk, så kommer kattene løpende. Kattene forstår alt. Jeg sier, nå skal vi børste, alle 3 kommer. Bare viser fram børsten. Katter er underforstått. Har en som sier ifra hver gang hun har vært på do. Det skal tømmes, som om ha en baby. Andre krever børsting, hver dag. Legger seg på ryggen og maser. Børsting. Nr 3 er mere utspekulert. Gjør ikke så mye av seg. Omplasseringskatt. Men han vet hvor han har meg. Daglig kommer han fram på ettermiddag. Største tigger du har opplevd. Han tror ikke at jeg ser han, men jeg gjør det. Han kommer fram midt på dagen med lyder. Han sier, jeg vil ha noe godt 🤣🤣🤣 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Del Skrevet 1. mars 2024 Helene skrev (5 minutter siden): Ha ha. Hvis jeg sier fisk, så kommer kattene løpende. Kattene forstår alt. Jeg sier, nå skal vi børste, alle 3 kommer. Bare viser fram børsten. Katter er underforstått. Har en som sier ifra hver gang hun har vært på do. Det skal tømmes, som om ha en baby. Andre krever børsting, hver dag. Legger seg på ryggen og maser. Børsting. Nr 3 er mere utspekulert. Gjør ikke så mye av seg. Omplasseringskatt. Men han vet hvor han har meg. Daglig kommer han fram på ettermiddag. Største tigger du har opplevd. Han tror ikke at jeg ser han, men jeg gjør det. Han kommer fram midt på dagen med lyder. Han sier, jeg vil ha noe godt 🤣🤣🤣 😺😻❤️ Anonymkode: 12351...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 1. mars 2024 #4 Del Skrevet 1. mars 2024 De forstår ikke alt vi sier, men de forstår ting de lærer assosiasjoner til. Feks hvis jeg spør valpen min hvor kongen er så blir hun i hundre og hopper rundt seg selv, for da vet hun at det kommer kong fylt med leverpostei. Men hun forstår enda ikke "skal vi gå tur?", slik som mine tidligere hunder da vi ikke har begynt å gå tur enda så jeg sier det ikke. Vi er bare rundt i nabolaget. Når vi begynner å gå en lengre tur i tillegg til de mindre lufteturene så kommer jeg til å si skal vi gå tur. Etter hvert blir hun da å reagere på at jeg sier det for hun vil forbinde det med tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Del Skrevet 1. mars 2024 Min hund forstår mye. Eksempler; - Skal vi gå på tur? Da er hun helt vill og glad mens hun springer mot gangen. DVS, hun er gammel nå, så om det er dårlig vær så sukker hun tungt av og til. - Hvor er pusen? Vi har en katt, og hun starter å lete etter den. - "Nei, ikke gå ut i hagen" Når porten på verandaen står åpen, og hun er på vei ned i hagen. Da ser hun på meg, sukker og går tilbake. - Når svigerforeldrene mine passer henne, og de bruker bur til natten. Så sier de; Skal du gå å legge deg i buret nå? Da går hun og legger seg i buret. - gå pent, Ikke rull deg i det der..., kom hit, sitt pent, sitt rolig (når vi klipper). Ta frem labben, Hvor er lekebamsen? Vi hadde en hund da jeg vokste opp som hentet alle oss unger til middag. Min mor sa: Gå hent ungene, og da løp hun og hentet oss på ulike rom. Hun kunne åpne dører også. Katten forstår jo litt den og. Men det er mer blikk og "ikke klor", og du ser den vurderer om den skal gi totalt faan. Anonymkode: 90f12...89f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Del Skrevet 1. mars 2024 Om det er ordene i seg selv, eller det rundt ordene de skjønner vet jeg ikke. Men mine reagerer på «fisk», «nei», «gå tur» osv. Anonymkode: cf02c...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Del Skrevet 1. mars 2024 Jeg måtte på et tidspunkt omplassere hunden min, da den slet innmari med slikking på potene. Dyrlegen fant ingenting, tester viste ingenting, medisiner og salver hjalp ingenting. Til slutt tenkte jeg at det måtte være leiligheten, da det var en ekkel kjellerleilighet som ganske sannsynlig kan ha hatt mugg og diverse. Før omplassering så fikk hunden bo et annet sted en periode for å se om det ble bedre. Og det ble det. Jeg kunne ikke flytte, så da ble det omplassering. Viste seg at hun som fikk hunden var dyretolk. Jeg fikk plutselig en lang e-post fra henne om at hun hadde forsøkt å spørre om slikkinga på potene, og viste seg at hunden fortalte masse ting fra mitt liv, min livssituasjon og mine følelser, og at hunden forsøkte å dempe min depresjon og angst, og at det fikk den til å slikke på potene. Jeg har aldri trodd på sånt noe før da, for det var så mye konkret, ikke bare gjetninger og synsing. Så det var jeg som var problemet, og ikke leiligheten... 😭Så dyrene forstår følelser, i hvert fall. Ellers forstår de selvfølgelig rutiner, de forstår ord (lyder) som de kan assosiere med ting. Særlig smarte dyr kobler ting raskt. Anonymkode: bdd2c...4e5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Del Skrevet 1. mars 2024 Foreldrene mine hadde en veldig smart hund da jeg var liten, og den kunne rundt 100 ord. Den forsto ikke SETNINGER, men den forsto enkeltord og navn. Vi kunne gi den en haug med 20 leker og si "finn grisen" eller "finn ballen" og den kom med riktig ting hver eneste gang. Og vi kunne sitte 20 stykker på terrassen og si "gå til Arne" eller "gå til Linda" og den gikk til rett person hver gang. Men sa du "ikke gå til Linda" i en entusiastisk tone, da gikk den til Linda da også. Så den forsto som sagt ikke språket, bare enkeltord og navn. Ellers hadde jeg en katt (som ble 13 år gammel) som jeg kunne "snakke" med, og hun endret toneleie og hvordan hun mjauet ut i fra hva jeg sa, og hvis jeg sa ord hun likte så reagerte hun umiddelbart - favorittordene var "leggetid" og "seng" for da visste hun at hun fikk ligge og kose i armkroken, og løp i full fart til senga. Anonymkode: 2c658...ef0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ytmnd Skrevet 1. mars 2024 #9 Del Skrevet 1. mars 2024 Jeg kommuniserte ganske godt med hunden min før han døde for to år siden. Visste alltid hva han ville når han spurte og jeg kunne si ting som han forstod. Tonefall og kroppsspråk er alt 😁 Nå skal det sies at vi kjente hverandre ut og inn, hadde banditten i 12 år. De forstår mye mer enn vi gir dem kred for. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Del Skrevet 1. mars 2024 Har en pus som kommer springende inn på kjøkkenet om jeg sier "nam-nam". Og han går til døren om jeg sier "ute-pus". Vet ikke om det er selve ordene han forstår, eller tonefallet jeg bruker ☺️ Anonymkode: 36e46...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 1. mars 2024 #11 Del Skrevet 1. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min hund forstår mye. Eksempler; - Skal vi gå på tur? Da er hun helt vill og glad mens hun springer mot gangen. DVS, hun er gammel nå, så om det er dårlig vær så sukker hun tungt av og til. - Hvor er pusen? Vi har en katt, og hun starter å lete etter den. - "Nei, ikke gå ut i hagen" Når porten på verandaen står åpen, og hun er på vei ned i hagen. Da ser hun på meg, sukker og går tilbake. - Når svigerforeldrene mine passer henne, og de bruker bur til natten. Så sier de; Skal du gå å legge deg i buret nå? Da går hun og legger seg i buret. - gå pent, Ikke rull deg i det der..., kom hit, sitt pent, sitt rolig (når vi klipper). Ta frem labben, Hvor er lekebamsen? Vi hadde en hund da jeg vokste opp som hentet alle oss unger til middag. Min mor sa: Gå hent ungene, og da løp hun og hentet oss på ulike rom. Hun kunne åpne dører også. Katten forstår jo litt den og. Men det er mer blikk og "ikke klor", og du ser den vurderer om den skal gi totalt faan. Anonymkode: 90f12...89f Vet ikke hva du tenker. Men jeg tenker at det ikke er setningene eller ordene hunden forstår. Det var kanskje ikke det du mente heller.. Hunden assosierer det du sier med situasjonen dere er i. Erfaringsbasert. I utgangspunktet kunne du brukt ordet "bringebærsyltetøy" til kommandoen sitt. Og hunden sitter, Det jeg synes er veldig viktig er at jeg evner å forstå hva hunden ønsker å oppnå med et intenst blikk eller adferd overfor meg. Erfaringsmessig😅, så fatter jo jeg at det stort sett vil handle om mat, tørst eller do-besøk. Ved å vise forståelse til hundens språk/ønsker så får du en enda bedre lagspiller, eller kall det gjerne lydig hund. Mine viktigste beskjeder til min hund er "vente", "gå sammen" "gå tilbake" eller sitt så klart. Rekker ikke fullføre ordet engang før hunden faktisk utfører det jeg ønsker. Den kobler situasjonen vi er i enkelt og greit. Men ord og setninger? Nei, tror nok ikke jeg kan be hunden om å hjelpe meg med Masteren min.. 🤣🤣 Endret 1. mars 2024 av PITTY 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #12 Del Skrevet 1. mars 2024 En hund vil kunne forstå omtrent 200 ord, hvor mange ord en katt forstår er jeg usikker på . Mulig de forstår like mange, men gir F. Hunden min forstår ord som ja, nei, tur, forsiktig, rolig, ball, ski, jakt, børse, høyre, venstre, ut, inn, leke, namnam, mat, godis, navnene på familiemedlemmer, pusi, kattenavn, hundenavn på venner, bil/kjøre, bur, plass, legge seg, sitt, bli, "det kommer noen", natta, klør/kloklipp, og sikkert mange flere jeg ikke kommer på i farta. Anonymkode: fb04e...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #13 Del Skrevet 1. mars 2024 Mine katter er smarte. Nå har jeg sagt at de skal få fisk, og de mjauer og går inn på kjøkkenet og ser lengtende på meg. De skjønner sitt/high five/pus/pippip/vovvov. Anonymkode: 71f2b...c60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #14 Del Skrevet 1. mars 2024 De lærer seg jo hva en del ord betyr etterhvert. I tillegg skjønner de jo også noen ting utifra tonefall eller ting vi gjør. F. eks. vet min hund at når jeg tar på meg de og de skoene skal vi på tur, men hvis jeg tar noen andre eller en "uvant" jakke så skal jeg gå fra henne. Anonymkode: 0ec5a...405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 1. mars 2024 #15 Del Skrevet 1. mars 2024 De skjønner hva diverse lyder betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #16 Del Skrevet 1. mars 2024 de smarteste hundene forstår ca 200 ord. Men de må læres. De forstår visuelle tegn enda mer. Hvis jeg drar opp en glidlås, ser ut av vinduet, ser på temp.måleren på veggen ++ så tolker den at det kan være tur på gang..og vifter med halen. Sier jeg "du skal bli her" mens jeg tar på meg sko osv skjønner den at den skal være hjemme og går til senga si. Anonymkode: 6f493...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 1. mars 2024 #17 Del Skrevet 1. mars 2024 De kjenner igjen stemmer og tonefall. Katten min ble i hundre da jeg åpnet kyllingkattemat og løp mellom bena mine på vei til der mat og vann sto❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #18 Del Skrevet 1. mars 2024 "Mat", "Fisk", "kom kose", "ut", "nei". Og så forstår de toneleiet jeg har når jeg sier navnet. Om det er strengt, eller kos, eller lokke. Så det er lyder knyttet til en konsekvens de forstår. Ikke ordet i seg selv. Anonymkode: c748e...ab6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #19 Del Skrevet 1. mars 2024 De lærer seg jo assosiasjoner med ord. Min hund fikk akkurat beskjed om å leke selv, og da sier jeg bare "ferdig, leke selv", så løper hunden å henter leka, for å så legge seg en annen plass med leka. 😊 Anonymkode: 80ac3...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moonflower__ Skrevet 1. mars 2024 #20 Del Skrevet 1. mars 2024 Hva er språk? Det er jo bare lyder vi har bestemt betydningen til. Babyer blir jo ikke født med språkforståelse de heller. De må jo lære hvem som er mamma og hvem som er pappa. Melk betyr enten pupp eller flaske, og det er godt. Sove betyr ligge i senga. Bade er balje med vann. Besøke farmor er gøy, og farmor er hun damen med grått hår i det gule huset. Man forteller dem hva lekene deres heter, man forklarer ting når de selv begynner å spørre. De lærer språk hver dag, og det er assosiasjoner til ordene som gir forståelse for språket. Og det er jo sånn det er for dyrene også. De kan ikke snakke tilbake, men de lærer jo ved assosiasjoner at mat er godt, tur er å gå ut og det er gøy, kose er digg. Sitt, ligg, på plass betyr at eieren min vil at jeg skal gjøre sånn og sånn. Når man ser disse dyrene som får tilgang på knapper med lyder, så forstår de fort at hver knapp betyr noe eget. Det starter som regel enkelt med "mat", "tur", "kos", "leke" osv, og så kan man legge til mer kompliserte konsepter som "hjelp", "skummelt", "ouch/vondt". Hvordan lærer man en hund eller en katt hva hjelp betyr? Det kan jo være at katten har artrose og trenger hjelp til å komme ned fra en høyde, eller at hunden ikke får frem ballen sin fra under et møbel, og så begynner de å assosiere ordet hjelp med at mennesket kommer og gjør den tingen litt lettere for dem. Å diversifisere konseptet "hjelp" videre til andre ting vil kanskje gjøre at hjelp nå betyr "mennesket mitt kan gjøre ting for meg når jeg ikke får det til selv". Og er det egentlig ikke det "å hjelpe" betyr? Er det språkforståelse? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå