Gå til innhold

Greit at en fremmed på bussen gir barnet ditt sin private eiendel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevde noe rart på bussen for litt siden. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere, synes også det er vanskelig å si ting rett ut til femmede. 
var på bussen med barnet mitt som er 1 år, jeg satt der ved barnevognsplassen, og vedsiden av meg på det andre setet satt det en person. Denne personen så ikke helt «frisk» ut.. jeg prøver ikke å være frekk, men personen luktet ganske sterkt (ikke svette eller parfyme, jeg aner ikke hva slags lukt det var, men den var litt rar), snakket litt rart og så egentlig ut som h*n kanskje drev med rus mildt sagt. Også begynner denne personen å snakke til barnet mitt, typ sånn «hei , så fin du var» blabla. Og det er helt greit det, opplever ofte at folk vil hilse på barnet. Men så tar hun på nesen til barnet mitt samtidig. Og der synes jeg man går litt over grensa når man tar på ungene til random folk. Men det aller rareste for meg var at personen tokk av seg hårstrikket sitt fra håret, det var et sånt tykkt et, med litt hår på, men værst av alt en flekk på som så ut som tørket blod. Det var en sånn scrunchy strikk så man så det ganske godt. Også gir personen dette til barnet mitt. Satt det faktisk på hånda til barnet mitt. Og barnet mitt synes jo dette er interresant selvfølgelig. Men jeg ble såååå ukomfortabel og hadde egentlig lyst til å bare ta det av med engang og kaste det rett i søppla men så feig som jeg er gjorde jeg jo ikke dette før jeg gikk av bussen. Overdriver jeg eller var dette ikke greit? Og hva gjør man egentlig i en sånn situasjon? Hva skal man si liksom..

Anonymkode: fb33f...7b1

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei takk. Også stopper du vedkommende (uansett hvem) før de tar på barnet. 

Anonymkode: ff093...15f

• Liker 4
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Du blokkerer hånda som er på vei bort til nese og med strikk, og sier noe "nei takk" "ikke borti, er du snill" "bare se, ikke røre ;)"

En fremmed møkkete person kan gi bakterier og virus til barnet du ikke vil ha.

Så - sett grenser, uten å være ufin eller dramatisk. Øv deg hjemme til neste gang.

Anonymkode: 09aed...555

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, det var rart. Særlig det med hårstrikken. Ekkelt🙈 

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort i en sånn situasjon, men det skjer nok ikke så ofte, så sjansen for at du må vite hva du skal gjøre er ganske liten. 

Anonymkode: 93ae1...89d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At du ikke stoppet denne personen er nesten like rart som det personen gjorde.

Anonymkode: d948f...5a0

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Så utrolig ubehagelig! Jeg hadde blitt like usikker som deg ts! Opplevde en gang at en gammel mann i kirken satte hatten sin på hodet til baby. Han var en vanlig gammel mann, men vi kjenner han ikke og jeg ville ikke ha hatten hans på hodet til babyen min! Endte opp med å smile fårete «hehe, nå ble han fin» før et av mannens familiemedlemmer tok hatten av igjen.

Vi må lære oss å sette grenser for barna våre selv om det er ubehagelig eller oppleves uhøflig. Neste gang jeg kommer i lignende situasjon kommer jeg til å fysisk løfte barnet nærmere meg, kanskje uten å si noe, bare vise fysisk at det ikke er greit. Synes det er vanskelig å formulere noe verbalt i slike situasjoner 🤔 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, det er ubehagelig. Slet mye med å sette grenser før, selv i åpenbart negative situasjoner som det der. Livet ble ti ganger bedre da jeg ble mer komfortabel med å bli ansett som en bitch. Anbefales! 

Anonymkode: fe90e...2aa

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende da min var baby. Vi stod på et busstopp i Oslo og en mann som virket som han hadde en diagnose ble veldig nærgående på babyen min. Kom og skulle ta på han, ga han fingeren å holde på osv. Når jeg prøvde å gå vekke med vognen ble han kjempe sint og sa :NEI ikke gjør det, han liker det jo. Min mor var med og hun prøvde å snakke med mannen, avlede han, og da ble han mer aggressiv. Det var skikkelig ubehagelig for dett var en svær mann som overhodet ikke var i vater og jeg ble redd han skulle skade oss på noen måte. Heldigvis kom bussen og vi kom oss vekk! Fy faen jeg blir enda forbannet når jeg tenker på denne episoden, det var skikkelig ekkelt!

Anonymkode: f0f45...9eb

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff, det er ubehagelig. Slet mye med å sette grenser før, selv i åpenbart negative situasjoner som det der. Livet ble ti ganger bedre da jeg ble mer komfortabel med å bli ansett som en bitch. Anbefales! 

Anonymkode: fe90e...2aa

Ingen problem med å være bitch men når folk virker farlige og ustabile så er det ikke så lett å vite hva man må gjøre 

Anonymkode: f0f45...9eb

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Uten sammenligning kanskje,  men en ting jeg aldri har glemt, er nå 50 år siden det skjedde.

Vi satt på Vestbanen (het det da) og skulle ta et tog sørover. Jeg var sammen med besteforeldrene mine og så kom det en eldre fyr bort til meg og kalte meg "piken med linhåret", jeg hadde veldig lyst hår. Han sa jeg var så vakker og i hendene sine holdt han en liten bamse, det var en liten isbjørn. 

Han ønsket å gi den til meg og da jeg fikk den, tok bestefar den og kastet den langt av gårde og ba han komme seg vekk fra meg. Jeg oppfattet han ikke som truende, selv om jeg skjønte han var full. Hjertet mitt brast av dette, for jeg så han ble så lei seg da bestefar rev bamsen ut av mine hender og kastet den vekk. 

Annet enn at jeg fortsatt, femti år senere, husker det som det var i går og jeg er fortsatt lei meg for måten denne mannen ble behandlet på av min bestefar. 

Anonymkode: 3666f...f90

• Hjerte 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten sammenligning kanskje,  men en ting jeg aldri har glemt, er nå 50 år siden det skjedde.

Vi satt på Vestbanen (het det da) og skulle ta et tog sørover. Jeg var sammen med besteforeldrene mine og så kom det en eldre fyr bort til meg og kalte meg "piken med linhåret", jeg hadde veldig lyst hår. Han sa jeg var så vakker og i hendene sine holdt han en liten bamse, det var en liten isbjørn. 

Han ønsket å gi den til meg og da jeg fikk den, tok bestefar den og kastet den langt av gårde og ba han komme seg vekk fra meg. Jeg oppfattet han ikke som truende, selv om jeg skjønte han var full. Hjertet mitt brast av dette, for jeg så han ble så lei seg da bestefar rev bamsen ut av mine hender og kastet den vekk. 

Annet enn at jeg fortsatt, femti år senere, husker det som det var i går og jeg er fortsatt lei meg for måten denne mannen ble behandlet på av min bestefar. 

Anonymkode: 3666f...f90

Men dette er jo noe helt annet enn å nekte en ruspåvirket/mentalt ustabil/etc fremmed å sette en blodig hårstrikk på armen til en baby?

Om bestefaren din hadde smilt til mannen og sagt «så hyggelig at du vil gi bort bjørnen, men hun har masse leker hjemme. Ellers takk» så ville saken vært en helt annen. Det var unødvendig ufin oppførsel av bestefaren din mot en fremmed, dette gjør det til et sårt minne for deg, ikke det faktum at din nærperson satte en grense.

• Nyttig 3
Skrevet

Du overdriver ikke. Det var greit før i tiden da vi hadde et tillitssamfunn - altså, det ble ansett som normalt, og man betalte gjerne unger for å være "trillepiker" - men nå er det så mye rart der ute og tillitssamfunnet er for lengst borte. Denne personen sitter nok igjen på det stadiet og har ikke registrert hvordan samfunnet har gått i dass og blitt farligere og ser kanskje på seg selv som en mye mer normal person enn vedkommende ga uttrykk for å være. Jeg tror det mest rette kanskje ville vært å spørre "hva er den flekken?" og gi tilbake scrunchyen. Da gir du sjansen  til introspeksjon uten å liksom eksplisitt si "æsj fysj og grisen så ekkel du er!".

AnonymBruker
Skrevet
HemmeligSpion skrev (3 minutter siden):

Du overdriver ikke. Det var greit før i tiden da vi hadde et tillitssamfunn - altså, det ble ansett som normalt, og man betalte gjerne unger for å være "trillepiker" - men nå er det så mye rart der ute og tillitssamfunnet er for lengst borte. Denne personen sitter nok igjen på det stadiet og har ikke registrert hvordan samfunnet har gått i dass og blitt farligere og ser kanskje på seg selv som en mye mer normal person enn vedkommende ga uttrykk for å være. Jeg tror det mest rette kanskje ville vært å spørre "hva er den flekken?" og gi tilbake scrunchyen. Da gir du sjansen  til introspeksjon uten å liksom eksplisitt si "æsj fysj og grisen så ekkel du er!".

Det var like mye rart der ute for 40 år siden. Ingen grunn til å avskaffe tillit bare fordi ting nå kommer frem i lyset.

Anonymkode: cc5bc...098

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var like mye rart der ute for 40 år siden. Ingen grunn til å avskaffe tillit bare fordi ting nå kommer frem i lyset.

Anonymkode: cc5bc...098

Det er din påstand, og dem er jeg helt uenig i. Selvfølgelig skjedde det rare ting da også, dø-øh, men ikke i det omfanget som skjer nå. Familier kjører ikke akkurat barna sine på skolen og alle disse fritidsaktivitetene bare fordi de har så lyst til det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at den personen som ga strikket bort til barnet ditt helt åpenbart sliter. Jeg ville sagt tusen takk, gått av bussen med barnet, og så spritet hendene til barnet med antibac og sagt at vi ikke kan ta imot slikt som har fremmed blod på seg, og kastet strikket.

Kunne virkelig ALDRI falt meg inn å være frekk mot den personen der og da. Kan hende at denne kontakten med barnet/deg og barnet var det eneste lyspunktet på lenge som den personen har hatt i kontakt med fremmede.

Anonymkode: fa284...9af

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at den personen som ga strikket bort til barnet ditt helt åpenbart sliter. Jeg ville sagt tusen takk, gått av bussen med barnet, og så spritet hendene til barnet med antibac og sagt at vi ikke kan ta imot slikt som har fremmed blod på seg, og kastet strikket.

Kunne virkelig ALDRI falt meg inn å være frekk mot den personen der og da. Kan hende at denne kontakten med barnet/deg og barnet var det eneste lyspunktet på lenge som den personen har hatt i kontakt med fremmede.

Sånn tenkte jeg også, og med mindre baby har ett åpent sår er ikke litt størknet blod farlig. Mennesker kan bli lei seg og eller aggressive av grensesettende småbarnsmødre 

Anonymkode: 04527...629

Skrevet

Jeg hadde nok sagt nei takk til strikken

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leste tittelen trodde jeg det var snakk om en ting (feks en leke eller noe sånt) men så var det en ekkel og møkkete hårstrikk 😵‍💫 Den personen var jo sikkert ikke mentalt frisk og mente det sikkert godt, men helt lovlig å sette grenser og si nei takk altså. (Selvom jeg vet det er vanskelig)

Anonymkode: 55474...a6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

😭 Så flott menneske du er. Du gir meg håp. ❤️ 

Anonymkode: 9304c...a08

• Hjerte 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
HemmeligSpion skrev (7 timer siden):

Du høres ut som ett barn som ikke stoler på noen. Pass på så du ikke virker arrogant. Man kan ikke tenke at arbeiderklassen/ fattige er skumle og skitne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...