Gå til innhold

Importere mat (snacks) fra utlandet - må jeg betale 75 kr eller 270 kr for fortolling med Posten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har lyst til å importere "mat" - helt bestemt fabrikkprosessert snacks uten melk, kjøtt, osv fra utlandet, men jeg har ikke lyst til å gjøre det om jeg må ut med masse gebyr til Posten for å fortolle den...

Nå ser jeg at de har endret prisene:

Sitat

Fortolling per sending med verdi 0–500 kroner

45,–

Fortolling per sending med verdi 500–3000 kroner

75,–

Fortolling per sending med verdi over 3000 kroner, med restriksjonsbelagte varer uansett verdi eller som er deklarasjonspliktig med avgiftsfritt innhold

270,–

Det er jo bare 15% moms på mat, så det er ikke så ille med 75 kr (500-3000 kr) + 15% moms hvis det er noe jeg virkelig vil ha fra utlandet Men slik jeg forstår det er næringsmidler (mat og drikke) restriksjonsbelagt. ifølge Mattilsynet er bearbeidede varer som er forsvarlig varmebehandlet og emballert tillat, så da forstår jeg ikke hvorfor jeg må gå under 270 kr fortolling, med mindre det er sukkertøy som har sukkeravgift?

Anonymkode: dd39e...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har tilogmed sukkerfrie pastiller sukkeravgift i Norge, så ville nok vurdert å ta kontakt med ditt lokale tollkontor om det er mulig og få innhold vurdert. Norge har mange rare regler når det kommer til toll og avgifter

Skrevet

Snakker du om å bestille litt som privatperson? For import vil vel heller si at du kjøper større mengder for å selge, og da er det nok andre regler.. som jeg ikke har peiling på. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...