Gå til innhold

Noen «skoleflinke» damer med ADHD her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge tenkt på om jeg kan ha adhd, men har liksom lagt det fra meg siden skolegang ikke var noe problem. Dvs jeg mislikte store deler av skoletiden, men fikk greie karakterer, tok en bachelor i økonomi og har hatt en god jobb i ca 20 år. Ganske nylig fikk sønnen min diagnosen, men han er jo også «skoleflink». Evnetesten viser han er en over gjennomsnittet smart, tar ting lett og psykologen sa at det er ganske vanlig at denne type barn er flinke til å maskere på skolen, ute blant folk osv, men tar ut all frustrasjon hjemme - check! Etterpå har jeg tenkt mye på dette, jeg kjenner meg veldig igjen. Som barn var jeg kjent på skolen som flink, sjenert og veloppdragen, samme også på jobb nå (utenom sjenert), men inni meg og hjemme er det et kaos. Jeg vurderer å be legen om henvisning til utredning, og i den forbindelse lurer jeg på om det er andre som har fått diagnosen i senere tid, som også var såkalt skoleflinke? Etter utredning av sønnen min forstår jeg at legen min tenker at adhd er den stereotypen som bare tøyser og tuller og får dårlige karakterer (var en kamp for å få henvist sønn til bup), og kan se for meg at min «vellykkede» skolegang og karriere vil gjøre at legen ikke tar meg på alvor. Vil gjerne høre andres erfaringer rundt dette.

Anonymkode: 80b1c...e70

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Var fysisk hyperaktiv som barn. Ble mentalt hyperaktiv som pre-teen. 

Anonymkode: 7ebac...d57

• Liker 1
Skrevet

Man kan være skoleflink og ha ADHD 

Anonymkode: 983bd...b66

• Liker 2
Skrevet

En studievenninne hadde ADHD, tyngre 5 årig profesjonsstudie innen realfag.

Anonymkode: 2b243...aea

• Liker 1
Skrevet

Best i klassen og meget sjenert og ordentlig som barn, mastergrad fra NTNU, og har gjort det bra i arbeidslivet, helt til det ikke gikk bra lenger. Alltid følt meg annerledes på privaten, og hodet er kaos. Fikk diagnosen som 34-åring. Har dog ikke hatt noen positiv opplevelse med å få diagnosen. Ville heller vært uvitende.

Vil du ha diagnosen, så krever du utredning. 

Anonymkode: ce0ed...484

• Liker 2
Skrevet

Har ADHD og mastergrad. Ikke gjort lekser siden barneskolen (omtrent da foreldrene mine ga opp kampen). Alltid fått gode karakterer, enda jeg ikke har lest eller skrevet et ord før i siste, siste liten. 

Anonymkode: c5fd7...946

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan være skoleflink og ha ADHD 

Anonymkode: 983bd...b66

Egne erfaringer i forbindelse med utredning? Min sønn er jo også skoleflink, men har et par andre symptomer på skolen som er tydelige til forskjell fra hva jeg hadde. Skulle tidligere lærere uttalt seg tviler jeg på at noen ville trodd jeg kunne ha adhd. 

TS

Skrevet

Utrolig flink på oversettelse av språk.  Kjapp og rask på måke snø, klippe gress og rake løv. Kan strikke o blinde. Er på kjøkkenet på pleiehjem og lager mat. 

Anonymkode: 11dbd...f51

• Liker 1
Skrevet

Fastlegen min har Adhd.

Anonymkode: 33fbe...fb9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Best i klassen og meget sjenert og ordentlig som barn, mastergrad fra NTNU, og har gjort det bra i arbeidslivet, helt til det ikke gikk bra lenger. Alltid følt meg annerledes på privaten, og hodet er kaos. Fikk diagnosen som 34-åring. Har dog ikke hatt noen positiv opplevelse med å få diagnosen. Ville heller vært uvitende.

Vil du ha diagnosen, så krever du utredning. 

Anonymkode: ce0ed...484

Vil du dele hva som skjedde? Og hvorfor ville du heller vært uvitende? Jeg har en tanke om at medisiner kanskje kunne roet kaoset mitt, som igjen kunne bedre mine nære relasjoner, men mulig det er urealistiske forventninger… Nå føler jeg alle nære relasjoner går rett vest pga jeg overreagerer, sier ting uten å tenke meg om osv, hadde håpet jeg fikk hjelp med en diagnose…

TS

Skrevet

Ja jeg har klart meg greit uten så mye innsats, har høyskoleutdanning kun ved å pugge uken før eksamen. Det var når jeg begynte å jobbe at alt begynte å rakne da jeg stadig ble «utbrent»
Pga jeg har gått udiagnostisert frem til jeg var 40 år så har jeg også mange fysiske plager så jeg måtte til slutt ha medisiner for å kunne klare å jobbe og ta meg av barna mine. Nei jeg ble ikke trodd av den unge psykolog på DPS for min mamma så ikke symptomer som barn… De skjulte jeg. Kom meg heldigvis til en erfaren psykiater.

Dessverre fikk jeg diagnose litt for sent og kroppen min er så sliten etter årevis med tankekjør, hyperfokus, konsentrasjonsvansker, søvnvansker, impulsivitet og spenninger, så nå lever jeg med smerter hver dag…

Anonymkode: 259f4...ecf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ADHD og mastergrad. Ikke gjort lekser siden barneskolen (omtrent da foreldrene mine ga opp kampen). Alltid fått gode karakterer, enda jeg ikke har lest eller skrevet et ord før i siste, siste liten. 

Anonymkode: c5fd7...946

Så bra! Gir håp for sønnen min iallefall. Har også droppet leksene pga all utageringen den førte til, men klarer seg jo veldig bra faglig allikevel.

Har du gått på medisiner? Når fikk du diagnosen, som barn, ungdom eller voksen?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg har klart meg greit uten så mye innsats, har høyskoleutdanning kun ved å pugge uken før eksamen. Det var når jeg begynte å jobbe at alt begynte å rakne da jeg stadig ble «utbrent»
Pga jeg har gått udiagnostisert frem til jeg var 40 år så har jeg også mange fysiske plager så jeg måtte til slutt ha medisiner for å kunne klare å jobbe og ta meg av barna mine. Nei jeg ble ikke trodd av den unge psykolog på DPS for min mamma så ikke symptomer som barn… De skjulte jeg. Kom meg heldigvis til en erfaren psykiater.

Dessverre fikk jeg diagnose litt for sent og kroppen min er så sliten etter årevis med tankekjør, hyperfokus, konsentrasjonsvansker, søvnvansker, impulsivitet og spenninger, så nå lever jeg med smerter hver dag…

Anonymkode: 259f4...ecf

Trist å høre, klem til deg.

Jeg er også over 40 og kjenner meg igjen i det du skriver…kroppen fungerer sånn halvveis, men tankekjøret og problemene de fører med seg er så slitsomt

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fastlegen min har Adhd.

Anonymkode: 33fbe...fb9

Se det ja, som lege bør en jo være ganske skoleflink. Eller bare bruker hyperfokuset veldig riktig før prøver

AnonymBruker
Skrevet

Min ungdom med ADHD er klassen og kanskje trinnets best, fordi han synes det er gøy det som læres. Det er det som er det supre med ADHD, det som er interessant klarer de å sentrere fokusen på og gjøre det ekstra bra. Det er derfor så mange vi finner ADHD hos så mange toppledere.

Anonymkode: 9cb40...93f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig "opp og ned" på skolen i barndom og ungdom. Hadde 2'er i fag jeg ikke hadde interesse for, og 6'er i fag som var interessant. 

Ga opp tanken på å studere på høyskolen, da jeg ikke hadde selvtillit til å satse, men gikk i stedet for en yrkesrettet utdanning innen samme felt (helse).

Som voksen tok jeg imidlertid et år på høyskole, noe som gikk veldig bra. Ser nå at det antagelig ville ha gått helt greit å studere, i hvert fall hvis jeg hadde tatt det rolig og konsentrert meg om et fag av gangen, og ikke prøvd "alt på en gang", noe jeg har tendensen til.

Jeg hadde ikke ADHD diagnose før i voksen alder, og ikke nok innsikt i mine egne mentale utfordringer som ung til å forstå hvordan ting hang sammen. Jeg trodde bare jeg var ukonsentrert og dum. 

Anonymkode: 68460...c8b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, men får ikke utredning gjennom det offentlige da jeg klarer å holde på jobben, ekteskapet og å følge opp barna. Må evt gjøre det privat, men det koster svært mye. Skal selvfølgelig ikke selvdiagnostisere meg selv, men i og med at mange brikker falt på plass da 12-åringen fikk diagnosen adhd uoppmerksom type tenker jeg mitt i det stille. Følger tråden for andre gode råd. Legger uansett opp dagen min slik at jeg får små pusterom, er nøye med leggetid og andre rutiner som hjelper meg å holde kaoset i hodet i sjakk. (Prøver i alle fall.. Mens jeg skriver går badebuksen på repeat i hodet mitt. Som den har gjort den siste uka. Før det var det en pink låt, som jeg likte mye bedre😂🫣)

Anonymkode: e3fe4...28d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo en stund slik at de trodde ADHD var forskjellig hos gutter og jenter. 
Da var det snakk om "Gutte-ADHD" (Hyperaktiv) og "Jente-ADHD" (Uoppmerksom). 
Men så oppdaget de at noen jenter var hyperaktive og noen gutter bare uoppmerksomme, mens noen av begge kjønn hadde begge deler. 

Men oftest er jentene mye bedre på å maskere ADHD'en sin enn det gutta er. 
De lever oftere opp til forventingene på skolen, med å være stille, skoleflinke og gjør lite ut av seg. Derfor oppdages det heller ikke at de sliter. 

Det er mange med  ADHD som klarer seg bra både på skolen og i arbeidslivet, forutsatt at de er interesserte i det de holder på med. 

Anonymkode: 726b5...de8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er i samme situasjon som deg, men får ikke utredning gjennom det offentlige da jeg klarer å holde på jobben, ekteskapet og å følge opp barna. Må evt gjøre det privat, men det koster svært mye. Skal selvfølgelig ikke selvdiagnostisere meg selv, men i og med at mange brikker falt på plass da 12-åringen fikk diagnosen adhd uoppmerksom type tenker jeg mitt i det stille. Følger tråden for andre gode råd. Legger uansett opp dagen min slik at jeg får små pusterom, er nøye med leggetid og andre rutiner som hjelper meg å holde kaoset i hodet i sjakk. (Prøver i alle fall.. Mens jeg skriver går badebuksen på repeat i hodet mitt. Som den har gjort den siste uka. Før det var det en pink låt, som jeg likte mye bedre😂🫣)

Badebussen😂😂😂 Mente jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var bådeog, jeg hadde toppkarakterer i enkelte fag, og slet med å bestå andre fag. Hadde 5 og 6 i flere fag. og 2 i andre fag... 
Kom meg greit igjennom skolen da, og hadde ikke noen store problemer med å ta en bachelor, ved siden av flere tyngre verv. 
Hadde aldri noen problemer med jobb, ikke før jeg ble fagleder på en ny arbeidsplass hvor jeg fikk alt for mye frihet til å tilpasse stillingen, og ikke fikk de rammene jeg trengte. Da ble jeg utbrent. 
Er nå i en tilsvarende stilling, men med noe mer rammer, og elsker det. Har nå den perfekte balansen mellom fastsatte rammer, og frihet. 

Jeg scoret over gjennomsnittet på mange av evnetestene under utredningen. 

Anonymkode: 0bb9d...b77

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...