Gå til innhold

Handle kun en gang i mnd? Funker det med en 2-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ganske dårlig råd, og vet at jeg fortsatt kan spare inn litt på mat. Det blir litt for mange turer på butikken, og da kjøper jeg kanskje med en brus eller noe annet jeg har lyst på.

Jeg så en dame som skulle prøve å handle bare én gang i mnd. 

Jeg tenkte jeg skulle prøve det, og handle for 3500 kr for en hel måned. Det er meg og en storspist unge på 2,5 år. Da er det ingen turer på butikken før neste måned. Men jeg må passe på at barnet får alt hun trenger av næring. 

Det et ganske stort forbruk av meieriprodukter her hjemme. Sikkert 3 pk melk i uka, 1 stor boks yoghurt, 2 pk kefir, og 1 pk fløte og 1 pk rømme. Melk har jo ofte holdbarhet bare 2 uker. Men holder kanskje en ekstra uke over datoen. 

Ellers blir det å kjøpe mye frosne grønnsaker, og noe ferskt som vi spiser de første ukene. Frukt får bli epler, appelsiner og bananer, men å legge de mørkt og kjølig. 

Er det noen som har prøvd dette før og som har noen gode tips?

Jeg er fra før av ganske god til å lage middag av lite, og jeg syns egentlig det er veldig gøy å finne på retter av et skrint kjøleskap. Jeg handler sjelden til konkrete middager, men har mye basisvarer, "basic" grønnsakef som potet og gulrot, hermetikk, belgfrukter, litt kjøtt, og frossen fisk, som jeg lager mat av. 

Noen tips til meg?

Anonymkode: 8aa12...735

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt igjennom det og har noen innspill.

Det er en gimmick, for å få lesere/seere.

Det kommer ikke til å fungere, eller den logistikken som må til og det du må forsake, er ikke verdt det om du ikke bor i skogen eller andre steder med flere mil til nærmeste matbutikk, eller du ikke føler behov for ferske varer. 

Du vil også misse mange muligheter til å benytte deg av tilbud, annonserte, uannonserte, lokale og nedprisninger pga dato.

Du kan jo feks handle en gang i uka eller en gang annenhver uke, eller to ganger i uka, eller bestille hjemlevering, hvis det blir for mye "ekstra".

Anonymkode: 66731...1c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går absolutt an, slik gjør vi det her hjemme med to voksne og to barn på 3 og 5. Vi handler inn ganske store mengder grønnsaker med grei holdbarhet (potet, gulrot, løk osv) og så spiser vi ekstra av andre grønnsaker de første ukene. Vi mealprepper MYE dagen etter storhandel slik at vi har middager for omtrent to uker hvor vi tilbereder og fryser mye av grønnsakene i ferdige middager. Frukt kuttes og fryses til bruk i smoothie og lages is av. Epler holder som du sier lenge så det har vi nesten hele måneden. Brød, rundstykker, pita og denslags bakes hver søndag (fryses også). Vi bruker ingen melkeprodukter (veganere) og havre/soyamelkprodukter har lang holdbarhet som er veldig praktisk for oss. Synes det er deilig å slippe butikken, spare tid på matlaging og ikke minst sparer vi penger og spiser sunt. Vi kjøper inn litt snacks som fordeles ut over helgene, og går vi tom for noe så er vi tomme rett og slett. Har gjort det slik siden korona. 

Anonymkode: 22959...6cd

• Liker 3
Skrevet

Bare tøys. Begynn med en uke og heller utvid.

Anonymkode: 87050...cf7

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker handle 1 gang pr uke. Lag matoversikt, middagsoversikt. Da kan du lage handleliste etter listen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det går absolutt an, slik gjør vi det her hjemme med to voksne og to barn på 3 og 5. Vi handler inn ganske store mengder grønnsaker med grei holdbarhet (potet, gulrot, løk osv) og så spiser vi ekstra av andre grønnsaker de første ukene. Vi mealprepper MYE dagen etter storhandel slik at vi har middager for omtrent to uker hvor vi tilbereder og fryser mye av grønnsakene i ferdige middager. Frukt kuttes og fryses til bruk i smoothie og lages is av. Epler holder som du sier lenge så det har vi nesten hele måneden. Brød, rundstykker, pita og denslags bakes hver søndag (fryses også). Vi bruker ingen melkeprodukter (veganere) og havre/soyamelkprodukter har lang holdbarhet som er veldig praktisk for oss. Synes det er deilig å slippe butikken, spare tid på matlaging og ikke minst sparer vi penger og spiser sunt. Vi kjøper inn litt snacks som fordeles ut over helgene, og går vi tom for noe så er vi tomme rett og slett. Har gjort det slik siden korona. 

Takk for innspill, det er noe sånn jeg gjerne kunne ha tenkt meg! Har dessverre en ganske liten fryser, med bare 2 skuffer, men akkurat nå har jeg rundt 5-6 bokser med middag, en kylling og mange poser med frosne grønnsaker og bær i fryseren. Fryser dere ned appelsin og slikt til smoothie? Det var en god ide. 

Hvordan oppbevarer dere grønnsaker og frukt, har du noen tips der?

Hvor mye bruker dere på mat i mnd? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan får dere i dere nok kalsium?

Anonymkode: f897f...f38

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan får dere i dere nok kalsium?

Anonymkode: f897f...f38

Gjennom gud?

Anonymkode: b1b5d...ec7

Skrevet

Foreldrene mine pleide å handle engang I mnd. 6 pers. Brukte 5000 i mnd. 

Anonymkode: cf827...4bb

Skrevet

Bruk 1 gang i uken først. Skriv hva dere skal spise fra lørdag til fredag. Så skriver du hva du trenger til disse 7 middagen . Pass på at du tar med nok egg, melk,for rull etc . Så prøver du der først 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for innspill, det er noe sånn jeg gjerne kunne ha tenkt meg! Har dessverre en ganske liten fryser, med bare 2 skuffer, men akkurat nå har jeg rundt 5-6 bokser med middag, en kylling og mange poser med frosne grønnsaker og bær i fryseren. Fryser dere ned appelsin og slikt til smoothie? Det var en god ide. 

Hvordan oppbevarer dere grønnsaker og frukt, har du noen tips der?

Hvor mye bruker dere på mat i mnd? 

Det er nok litt styr med veldig liten fryser, vi har to store frysere og jeg vet ikke hvordan vi skulle overlevd uten. Vi fryser ned så og si ALT av frukt! Appelsiner, mango, ananas, MASSE bananer, epler, kiwi osvosv. Lager smoothie daglig, og serverer smoothieis til dessert. Kjøper også feks frossen spinat, grønnkål osv som smaker like godt som ferskt i gryter og supper. Dagen etter storhandel lager vi middag for omtrent 10-12 dager. Gjerne gryter og supper med masse grønnsaker og bønner/linser/kikerter. Så spiser vi mye ferske grønnsaker i noen uker før vi spiser det som er ferdigpreppa i frysa. Hvis det plutselig dukker opp ting (selskap, sykdom osv) så supplerer man såklart fra butikken, men ellers går det veldig fint å gjøre det på denne måten for oss :) Vi har budsjett på 8000 i måneden, men det varierer fra 6000-10000 avhengig av om noe vi bruker MYE av er på tilbud osv (da handler vi gjerne for to måneder av den aktuelle varen). Men i snitt rundt 8000. Kunne absolutt presset det ned men vi prioriterer å spise nok frukt og grønt :)

Skrevet

Er alene og har ikke bil, så det å handle to ganger i uken er et must for meg. Har ikke ork til å bære 20 poser, nå holder det med 2-3. Har også fatigue, så må lage det jeg har i kalenderen for i dag (eller i morgen om jeg finner ut at jeg bytter)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok litt styr med veldig liten fryser, vi har to store frysere og jeg vet ikke hvordan vi skulle overlevd uten. Vi fryser ned så og si ALT av frukt! Appelsiner, mango, ananas, MASSE bananer, epler, kiwi osvosv. Lager smoothie daglig, og serverer smoothieis til dessert. Kjøper også feks frossen spinat, grønnkål osv som smaker like godt som ferskt i gryter og supper. Dagen etter storhandel lager vi middag for omtrent 10-12 dager. Gjerne gryter og supper med masse grønnsaker og bønner/linser/kikerter. Så spiser vi mye ferske grønnsaker i noen uker før vi spiser det som er ferdigpreppa i frysa. Hvis det plutselig dukker opp ting (selskap, sykdom osv) så supplerer man såklart fra butikken, men ellers går det veldig fint å gjøre det på denne måten for oss :) Vi har budsjett på 8000 i måneden, men det varierer fra 6000-10000 avhengig av om noe vi bruker MYE av er på tilbud osv (da handler vi gjerne for to måneder av den aktuelle varen). Men i snitt rundt 8000. Kunne absolutt presset det ned men vi prioriterer å spise nok frukt og grønt :)

Synes dette høres veldig interessant ut! Smiothie lages av fryst frukt, det er den frukten dere får i dere hovedsakelig? Liker barna den? Eller har dere søtning i? Har du lyst til å dele en grei rett med kyllingfilet til prepping? Aldri gjort det! Vil leve sunt, lei av å lage mat til tider 😝

Håper det går fint at jeg spør litt i tråden TS 🙏☺️

Anonymkode: 6b1de...6a0

• Liker 1
Skrevet

Med liten fryser og lite kjøleskap, skal det godt gjøres å klare å handle for en måned om gangen. Men du bør klare å handle kun en gang i uken.

Jeg handler en gang i uken og har en tenåring i hus. Begyn med en gang i uken, også kan du evt utvide det til hver annen uke om du ser at det vil gå.

Anonymkode: 82130...dee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor gjør dere dette? Lang vei til butikken ? Er vel bedre å spise frukten hel enn å mose den? Skjønner ikke poenget med å kjøpe inn masse frisk frukt for å fryse den.

Anonymkode: ae6de...282

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Synes dette høres veldig interessant ut! Smiothie lages av fryst frukt, det er den frukten dere får i dere hovedsakelig? Liker barna den? Eller har dere søtning i? Har du lyst til å dele en grei rett med kyllingfilet til prepping? Aldri gjort det! Vil leve sunt, lei av å lage mat til tider 😝

Håper det går fint at jeg spør litt i tråden TS 🙏☺️

Anonymkode: 6b1de...6a0

Haha, om barna liker søt fruktsmoothie?? Ja absolutt, de har aldri fått smoothie med søtning i, lager noen det? Banan er jo ekstremt søtt :) Vi spiser mye epler, pærer, bananer, ananas, druer osv så lenge det varer utover måneden, men også MYE smoothie ja :) Kyllingretter kan jeg ikke hjelpe deg med da vi spiser vegansk :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor gjør dere dette? Lang vei til butikken ? Er vel bedre å spise frukten hel enn å mose den? Skjønner ikke poenget med å kjøpe inn masse frisk frukt for å fryse den.

Anonymkode: ae6de...282

For oss ble det rett og slett bare en vane i korona som vi fortsatte med. Vi synes det er gøy å planlegge retter, storhandle, fylle skap og mealpreppe :) Og det er så deilig å ikke måtte stresse med matbutikken etter jobb/barnehage osv. Den tiden kan vi heller bruke på trening eller andre ting vi ser på som viktige. Også sparer vi penger. Og vi spiser MASSE fersk frukt også, epler og pærer holder lenge feks :) Vi gjør det jo fordi det er praktisk for oss, vi synes det er gøy og det frigjør tid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

månedshandel funker perfekt for da slipper jeg all spontanhandel og bruker klart mindre penger på mat.

Anonymkode: 0ad40...6d1

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha, om barna liker søt fruktsmoothie?? Ja absolutt, de har aldri fått smoothie med søtning i, lager noen det? Banan er jo ekstremt søtt :) Vi spiser mye epler, pærer, bananer, ananas, druer osv så lenge det varer utover måneden, men også MYE smoothie ja :) Kyllingretter kan jeg ikke hjelpe deg med da vi spiser vegansk :)

Det er mange som bruker søtning i smothie ja

Anonymkode: 20028...710

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har dårlig plass i fryser og kjøleskap, så hadde jeg ukeshandlet.

Er jo veldig vanskelig å handle inn alt for en måned. 

Jeg har et kombiskap, et stort kjøleskap og et stort fryseskap. Og det er meg og 2 tenåringer, men jeg måtte hatt en stor fryser til, hvis jeg måtte handle inn alt til en måned.

Anonymkode: c1385...1bd

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...