Gå til innhold

Er redd for å gjøre gøye eller sosiale ting når jeg er sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, småbarnsmamma, er sykemeldt etter operasjon for å fjerne spiral som var gått i magen. Jobber som sykepleier på sykehus 
formen er i bedring men har likevel løfteforbud. Det som er med meg at nå som jeg er sykemeldt holder jeg svært lav profil. Tørr såvidt dra på matbutikken. Har lyst å gå tur men tørr ikke. Takker nei til middagsinvitasjoner og nei til familieutflykter offentlige steder

årsaken er at jeg er redd for ubehaglige situasjoner skulle noen fra jobb se meg offentlig ha det gøy eller være oppegående.
«Jasså Kari er sykemeldt men her er hun i parken med ungene?»
«Jasså Kari er sykemeldt men her er hun  å går tur?»

det er det jeg er redd for.

min mann sier jeg et «gal» og må ta meg sammen med denne urasjonell frykten. Men har jeg ikke litt rett da dere? Kan man risikere at de som vet man er sykemeldt reagerer om de ser en sykemeldt være oppegående?

Anonymkode: 59ebf...f60

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobber ville man blitt satt til andre oppgaver på dagtid, f eks 50% sykm, slik du beskriver formen din. Jeg hadde følt det samme som deg om jeg var sykmeldt. 

Anonymkode: abed4...7b7

• Liker 3
Skrevet

Har du vondt, holder du deg i ro. Men fullt lov å le. Bare ikke dra til skogs for å hugge ved for å tjene penger. 

Da,kan dem ta deg.

Anonymkode: dcf71...149

Skrevet

Man blir ikke friskere av å stenge seg inne heller. Gå ut og kos deg du.:) Hvis det er noen som skulle bli hysterisk og anta alt mulig, javel. Da er det deres problem! 

Anonymkode: 5ff22...d8d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man blir ikke friskere av å stenge seg inne heller. Gå ut og kos deg du.:) Hvis det er noen som skulle bli hysterisk og anta alt mulig, javel. Da er det deres problem! 

Jo,mange blir utrolig mye friskere av å stenge seg inne og holde seg i ro.

Det å snuble eller få latterkrampe mens man har det "Gøy" etter en slik operasjon kan gi fatale konsekvenser. 

Husk kvinnen må arbeide til hun er godt over 80 før hun kan få pensjon etter de nye reglene.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner hva du mener, men det er ingen som har noe med hvorfor du er sykemeldt, eller som vet hva du orker. Det er stor forskjell på å sitte på en kafé i to timer, og å være i full fart på jobb en hel dag. Og å handle matvarer ol må man jo.

Anonymkode: bdebb...017

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo,mange blir utrolig mye friskere av å stenge seg inne og holde seg i ro.

Det å snuble eller få latterkrampe mens man har det "Gøy" etter en slik operasjon kan gi fatale konsekvenser. 

Husk kvinnen må arbeide til hun er godt over 80 før hun kan få pensjon etter de nye reglene.

Tenker at ts fint kan dra på kafebesøk med en venninne. Skal jo ikke akkurat løpe maraton.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du spør om du ikke har litt rett. Nei, du har ikke det. Og om noen skulle reagert at du er på matbutikken, på cafe med en venninne, hva så? Det er stor forskjell på å jobbe 8 timer hver dag og gå ut for å ha en livskvalitet og se noe annet enn innsiden av de fire veggene dine i 1,5 time. 

Anonymkode: eb5f2...ab4

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

PS. På vår arbeidsplass oppfordres alle sykemeldte til å bli med på sosiale aktiviteter, dersom de orker :) At man er med på en frokost med sine kollegaer, eller kommer innom på en kaffe, det forstår alle ikke er likestilt med å jobbe en full dag, hver dag, i en uke. 

Anonymkode: eb5f2...ab4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå du lever og du skal gjøre det beste ut av det du kan. Om du er sykmeldt eller ufør, du blir ikke friskere av å nekte deg ting som kan gi livsglede.

Anonymkode: 60fbb...ad6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet sykemeldingsårsak. Det kan være spiral pluss psykisk ubalanse og det kan være at legen din har oppfordret deg til å gå tur og være sosial som ledd i behandling. Dermed ville jeg brydd meg lite om å holde meg inne for å unngå å bli sett ute i funksjon. 

Anonymkode: ac6c4...4be

AnonymBruker
Skrevet

Man er sykemeldt fra jobb, ikke livet.

Anonymkode: de9c9...6a7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner igjen følelsen.

Har ikke vært sykemeldt tidligere, men etter at jeg fikk mitt andre barn så fikk jeg fødselsdepresjon. Det var mørkt, tungt og samboeren min tok over permisjonen mens jeg var sykemeldt.

Fordi jeg var i en depresjon, som på toppen av det hele var knyttet til det å ha fått et nytt barn, følte jeg ikke at jeg kunne vise utad at vi hadde fine stunder også. Jeg ville ikke vise at jeg faktisk kunne gå ut og ha det hyggelig i blant, eller at jeg fant lyspunkt i tilværelsen med babyen min, for var ikke hun deprimert og hatet barnet sitt?

Dette bygget selvfølgelig på mine egne stereotypiske misoppfatninger av hva det innebærer å være deprimert, og etter å ha gått gjennom det selv så vet jeg at det ikke er så svart/hvitt som jeg trodde. Likevel var jeg jo redd for at andre skulle ha samme oppfatning som jeg en gang hadde.

Ikke misforstå, jeg har jo alltid forstått at man ikke trenger å bure seg inne, eller at det kan ligge mer bak enn det man kan se. Likevel har jeg en større forståelse for hvor komplekst noe kan være etter å ha gått gjennom det selv, og hadde jeg kunnet gjøre det om igjen så hadde jeg ikke kastet bort energi på å skamme eller gjemme meg. 

Anonymkode: 84329...eba

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter en såpass liten operasjon så er du vel ikke sykmeldt i ukesvis heller. Så det er jo litt begrenset hvor mye sosialt som må foregå på den lille stunden. 

Anonymkode: ea204...216

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg, småbarnsmamma, er sykemeldt etter operasjon for å fjerne spiral som var gått i magen. Jobber som sykepleier på sykehus 
formen er i bedring men har likevel løfteforbud. Det som er med meg at nå som jeg er sykemeldt holder jeg svært lav profil. Tørr såvidt dra på matbutikken. Har lyst å gå tur men tørr ikke. Takker nei til middagsinvitasjoner og nei til familieutflykter offentlige steder

årsaken er at jeg er redd for ubehaglige situasjoner skulle noen fra jobb se meg offentlig ha det gøy eller være oppegående.
«Jasså Kari er sykemeldt men her er hun i parken med ungene?»
«Jasså Kari er sykemeldt men her er hun  å går tur?»

det er det jeg er redd for.

min mann sier jeg et «gal» og må ta meg sammen med denne urasjonell frykten. Men har jeg ikke litt rett da dere? Kan man risikere at de som vet man er sykemeldt reagerer om de ser en sykemeldt være oppegående?

Hvis noen tenker det, så lurer jeg på hvordan de ivaretar ungene når de selv er syk... 
De fleste som har barn er i alle fall innforstått med at barn trenger aktivisering, selv om mor er sykemeldt... 

Jeg var sykemeldt noen uker for to år siden. 
Både lege og fysioterapeut var VELDIG tydelig på at jeg måtte ut å gå tur minst tre ganger om dagen. Aller helst burde jeg jeg gå rundt kvartalet 3-4 ganger pr dag i tillegg. 
Og etter første uka, så fikk jeg streng beskjed om å komme meg på treningssenteret hver dag. 
Hadde kolleger reagert negativt på at jeg gikk tur og var på treningssenteret, så betyr det jo at de ønsker meg vondt, og at de heller ville at jeg skulle ha en mye lengre sykemelding, siden de da ville vært negativ til det helsepersonell mente var svært viktig egenbehandling. 

Anonymkode: adede...816

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner hva du mener, men det er ingen som har noe med hvorfor du er sykemeldt, eller som vet hva du orker. Det er stor forskjell på å sitte på en kafé i to timer, og å være i full fart på jobb en hel dag. Og å handle matvarer ol må man jo.

Anonymkode: bdebb...017

Evt at man er ærlig og forteller hvorfor man er sykemeldt så forstår folk at man ikke blir sykere av å le. Hvis man skal være så hemmelig og privat så MÅ man bare tåle at folk snakker da. Det ligger i den mennesklige natur å spekulere. 

Anonymkode: 077b6...8d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo, du har helt rett innstilling. Ved korttidssykemelding syntes jeg ikke man skal være ute og reke. Ved langtidssykemelding f.eks for psykiske lidelser eller kreft eller MS eller what ever, så skal man selvfølgelig komme seg ut når man kan og orker. Ved kortiddssykemelding tenker jeg man holder seg best i ro, ellers kan man jobbe redusert. Jeg syntes det sender helt feil signaler å sitte på cafe i hvert fall, for da tenker jeg man også kunne klart å jobbe bitte litt. 

Anonymkode: 81db9...946

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, du har helt rett innstilling. Ved korttidssykemelding syntes jeg ikke man skal være ute og reke. Ved langtidssykemelding f.eks for psykiske lidelser eller kreft eller MS eller what ever, så skal man selvfølgelig komme seg ut når man kan og orker. Ved kortiddssykemelding tenker jeg man holder seg best i ro, ellers kan man jobbe redusert. Jeg syntes det sender helt feil signaler å sitte på cafe i hvert fall, for da tenker jeg man også kunne klart å jobbe bitte litt. 

Anonymkode: 81db9...946

Totalt uenig! Uavhengig av kort eller lang sykmelding, man er sykmeldt fra jobb- ikke livet. Det er selvfølgelig noe helt annet å dra på jobb enn å dra på kafe en time eller to. 
Skjønner ikke hvorfor andre skal bedømme hvilke signaler man sender ut heller. Legen mener at hun skal være sykmeldt, men om hun er i form til å få dagene til å gå litt fortere ved å dra på kafe, så værsågod. Det er absolutt ingen andre som har noe med hvorfor man er sykmeldt og hva man skal bruke tiden sin på mens man er det. Er det noe vi heller bør bli flinkere til, er det å stole på at andre mennesker tar gode valg for seg selv og slutte å bry oss om ting vi ikke har noe med.

Anonymkode: fd22c...44a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må gi opp ideen om at du skal kontrollere andres tanker. Det er ikke mulig. Uansett hva du gjør vil det være feil i noens hode. Gjør det du har lyst til, som passer deg og er bra for deg. Drit i resten.

Anonymkode: 1ad09...431

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

skjønner deg veldig godt jeg. føler samme frykten. min mann sin kollega fikk en sak etter seg fordi sjefen så han ute på matbutikken da han var sykemeldt og prøvde å kontakte nav for å kutte sykepengene hans. sånne idioter finnes jo og. 

Anonymkode: ca784...e5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...