Gå til innhold

Hva brukes «lommepenger» på i deres felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg tenkte å kjøre felles økonomi. Vi skal overføre lønna til en konto og ta ut en lik sum til hver som skal gå til sparing og lommepenger. Dere som ordner økonomien slik, hvilke personlige ting går på felles og hvilke går fra lommepengene?

Anonymkode: 8cfc5...bac

Videoannonse
Annonse
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mann og jeg tenkte å kjøre felles økonomi. Vi skal overføre lønna til en konto og ta ut en lik sum til hver som skal gå til sparing og lommepenger. Dere som ordner økonomien slik, hvilke personlige ting går på felles og hvilke går fra lommepengene?

Typisk snus, klær, sminke og kioskvarer går fra egen konto. Gaver til familien går fra felles

Skrevet

Hudpleie, klær, sminke er eksempel på det som går fra egen. Mat (uansett hvilken, men hadde vi hatt veldig ulikt forbruk her så haddr kanskje nor gått utenom), håndsåpe, vaskemidler, møbler og interiør, gaver til familie, ting til barna er eksempler på felles.

Skrevet

Husleie, husholdning/mat, strøm og internett går fra felles. Jeg bruker feks "egne" penger til å kjøpe inn det jeg spiser til lunsj på jobb. Vi bruker egne penger på gaver, han har ansvar for gaver til sin familie og jeg til min, vi spleiser på gaver til venner. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi. Alt av penger går inn på samme konto. Alle regninger betales felles. Mat, gaver, bil og lån betales felles. Sparing skjer fra felles konto. Utenom det bruker vi lite penger. 

Mannen får 1000 kr i uken i Lommepenger. Brukes i hovedsak på snus. Jeg har ikke Lommepenger, da jeg ikke trenger det. 

Anonymkode: 92a62...48b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere egen konto med penger i tilfelle det skjer et dødsfall? For da blir kontoen stengt. 

Anonymkode: 1b0df...5a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har penger på mange ulike kontoer, så det er jeg ikke bekymret for. Han står som hoveddisponent på noen av de, og jeg på noen av de :)

Anonymkode: 92a62...48b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fellesøkonomi men ingen lommepengeordning. Vi snakker mye om økonomi og har god råd. Jeg antar til en viss grad at dersom det alltid er penger til overs hver måned og begge parter har samme verdigrunnlag når det kommer til penger så går slik greit. 

Anonymkode: e00de...a29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her går lommepenger (3000 i mnd) til klær/shopping, sminke/hudpleie, kiosk/cafe, han samler opp litt til en tatoveringer g han ønsker

Anonymkode: 506cf...de2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 22.01):

Lommepenger: lunsj på jobb og ekstra mat/drikke  jeg velger å kjøpe utenom det vi handler hjemme, frisør, sjampo og hudpleieprodukter som mannen ikke bruker, hvis jeg skal ut på noe en gang mannen ikke er med og klær. Noen ganger bensin. Alt som bare går til meg og ikke fellesskapet liksom. 

Anonymkode: ccc5f...116

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her går lommepenger (3000 i mnd) til klær/shopping, sminke/hudpleie, kiosk/cafe, han samler opp litt til en tatoveringer g han ønsker

Og eventuelle gaver til hverandre! Gaver til alle andre går fra felles

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3000 kr måneden i lommepenger hver oss. Mannen bruker sitt på snus og kioskvarer han måtte ha lyst på. Han får i tillegg overført 5000 kr måneden til drivstoff på sin konto. Jeg bruker mine på bøker, i kantina på jobben, ut å spise med venner osv. Skal vi noe spesielt, føres det over mer. 

vi har et eget forbrukskort til mat, klær, gaver og aktiviteter. Dette kortet er det jeg som disponerer. Siden det stort sett jeg som handler. 

Vi har hver våre sparekontoer i tilfelle noe skjer, er det greit at begge har noen penger i bakhånd. 

Vi har felles regningskonto/ feriekonto og fondsparing. 

Anonymkode: 48b60...4ee

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare hver år konto. Men har fordelt faste utgiftsposter ca likt mellom oss. Han tar lånet, jeg tar pensjonssparing og øvrig sparing, for eksempel. 

Utover det bruker vi det vi føler for. Kaller det ikke lommepenger. Men når alle faste trekk (inkl. sparing) har gått, så er resten til fritt bruk. 

Anonymkode: 4b38a...2f7

Skrevet

Hva menes med lommepenger?  Har aldri hatt dette i mitt voksne liv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør/sier i fra hvis det er over 5000. Ellers er alt greit

Anonymkode: 106af...4cd

Skrevet

Vi har felles økonomi, og lommepenger hos oss er egentlig bare penger vi har til overs. Vi stoler på hverandres vurderinger når det gjelder økonomi, så vi har ingen ordning på hvor mye vi "får lov til" å bruke på oss selv.

Skrevet

Ingenting. Vi har hvert vårt kredittkort som vi bruker som vi måtte ønske, regningen på kredittkortene kommer til vår felles konto som da betales av oss begge. Kredittkortene betales alltid i sin helhet, bare for å understreke det. Vi betaler med kredittkort for å spare opp cashpoints osv.

Ellers har vi også kort direkte knyttet vår felles konto vi bruker når vi føler for det.

Ingen av oss bruker mye penger på oss selv, dermed er ikke dette et stort spørsmål sånn sett. Vi dekker begges utgifter uansett. Får jeg lyst på en veske til 2000 kr kjøper jeg meg det, akkurat som han kjøper seg nye joggesko til 1500 kr. I oktober drar jeg til London og kommer til å handle en del. Selv om det er jeg som handler, er det vi begge som betaler. Det liksom ikke et spørsmål en gang, vi unner hverandre slike ting.

Vi har også hver vår sparing i fond osv som trekkes fra felleskonto.

• Liker 1
Skrevet

Lommepenger er vel penger til overs etter at alt er betalt. Som regel går det til sparing til reise,men det kan være alt mulig som vi har behov for. Toalettsaker,frisør,klær og hobby.

AnonymBruker
Skrevet

Byturer som vi tar hver for oss, og kostnader rundt hobbyer vi ikke deler. Og så sparer vi hver for oss til ferier som ikke er felles.

Anonymkode: 59e78...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Kostnader som er individspesifikke, men ikke nødvendige, går fra lommepenger. Dvs sminke, hobbyting, klær, byturer med venner osv. 

Vi fordeler fellesøkonomien slik fordi vi har lave lønninger og kan ikke unne oss ukritisk fra felles. Mine lommepenger går som regel til treningsavgift, egen sparing, vennetreff og evt noe klær (ikke hver måned). 

Anonymkode: 4f57a...e69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...