Gå til innhold

Hva skrev du i testamentet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan angå barn, søsken, kjæledyr, objekter som hytta/bilen/hytten, ting, avtaler osv. 

Skal skrive testament mtp at jeg er alene med barnet mitt på 5 år. Gud forby at jeg går bort for tidlig, men det er viktig for meg at han blir ivaretatt godt. Foreldrene mine "får" han om jeg går bort, men hva annet kan jeg skrive og ha med? 

Anonymkode: d724f...657

Skrevet

følgjer. 

ingen aning kva eller kven eg skal skrive inn. 

Formuen skal berre ikkje komme i nærleiken av min bror

Anonymkode: 1b5ef...4ec

Skrevet

Jeg skrev vel kort og enkelt at det er mine to søsken som arver

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan angå barn, søsken, kjæledyr, objekter som hytta/bilen/hytten, ting, avtaler osv. 

Skal skrive testament mtp at jeg er alene med barnet mitt på 5 år. Gud forby at jeg går bort for tidlig, men det er viktig for meg at han blir ivaretatt godt. Foreldrene mine "får" han om jeg går bort, men hva annet kan jeg skrive og ha med? 

Anonymkode: d724f...657

Det er barnevernet som tar avgjørelsen om hvem som skal ta vare på foreldreløse barn (har han ikke en far?). Ditt ønske vil bli tatt med i betraktningen, men den endelige avgjørelsen er det de som gjør.

Du trenger vel ikke egentlig å skrive testamente hvis du ikke skal testamentere til noen andre enn ditt barn. Han vil arve alt hvis du ikke er gift eller har flere barn.

Du bør forsåvidt ta høyde for at din livssituasjon kan være helt annerledes når du går bort. Kanskje har du giftet deg,  kanskje han har gått bort før deg, kanskje er du steinrik, kanskje har du fire hus i Spania.

Anonymkode: 31586...43c

• Liker 2
Skrevet

Hvordan skriver man testament? Må det gjøres hos advokat som vitne? Hvor oppbevares testamentet? 

Anonymkode: b639c...93c

Skrevet

Du har en livsarving, så hvis du ønsker at han skal arve alt etter deg, så trenger du egentlig ikke testamente.

Anonymkode: 31c1b...25a

Skrevet

Testamentet kan ikke brukes til å bestemme hvem som "får" sønnen din. Det kan ikke bestemmes på forhånd, det er noe barnevernet kommer til å bestemme hvis det blir aktuelt. 

Utover det - har du verdier utover 15G, og du ønsker å gi noe av det til andre enn barnet ditt, så kan du skrive det i testamente. 

Anonymkode: bae3a...da0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 2/29/2024 at 9:29 PM, AnonymBruker said:

Hvordan skriver man testament? Må det gjøres hos advokat som vitne? Hvor oppbevares testamentet? 

Anonymkode: b639c...93c

Det spørs hvor komplisert du skal ha det. Mange har veldige enkle testamenter som det er unødvendig å bruke mye penger på advokat for. Men har du spesiell situasjon, regler du lurer på som kan være litt tricky osv bør du konsultere med advokat. Men vitnene kan være hvem som helst, så lenge de ikke er inhabile (er tilgodesett i testamentet eller er nære noen som er det). Du kan oppbevare testamentet hjemme/andre steder, det er gyldig for det, men det beste er å oppbevare det i tingretten, da er du sikker på at det blir lagt fram når du går bort.

Anonymkode: 8114e...4f8

Skrevet

Både samboer og jeg skrev testamente. Jeg har testamentert alt til min stesønn og samboer (snart ektemann). Samboer har testamentert alt til meg og sin sønn, der jeg skal være verge, da sønnen aldri vil kunne klare seg uten verge. Dette for å sikre at ikke eksen hans skal få tak i min samboers eiendeler/penger m.m. Det er også for at jeg skal kunne sitte igjen i boligen hvis det skulle skje noe med samboer.

Vi fikk skrevet testamentet hos advokat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...