AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Hei Jeg og en annen kjøpte et tomannsbolig for noen år tilbake. Han kjøpte 1etg og jeg 2etg. Horisontalt delt, mens kjelleren med vaskerom og bod er felles. Og vi eier 1bod hver.vi kjente ikke hverandre ved kjøp. Rett etter vi flyttet inn var det flom og kjelleren hadde overvann opptil 1m. Og forsikringsselskapet leode inn noen som ordnet og tørket. Vi fikk dette dekket og han andre fikk dekket innbo mens jeg ikke, da jeg ikke hadde det. Par år senere kom det vann i kjelleren igjen og samme skjedde. Denne gangen hadde jeg innbo og fikk dekket en del. Vær opprinnelige avtale var at han betale inn et beløp til meg hver mnd (50%) og jeg ordnet med resten. Så flyttet han. En annen kom inn. Vi fortsatte den samme ordningen. Men nå, 2 år senere vil han ha fullt innsyn i alt. Det er jo så lett,bare å ringe forsikringsselskapet og be dem sette inn han som fullmakt. Men det hsr jeg ikke lyst til. Da får han innsyn i nine egne saker,hva jeg meldte inn som innbo og reiseforsikring osv. Ja har hus og reise fra samme selskap. Men vær felles innbetaling hadde jeg utelatt min egen reiseforsikring så klart, denne delen la jeg til hver mnd på min regning. Hva slags alternativ har jeg? 1: sier opp forsikringen og oppretter en ny avtale med begge som eier av forsikringen og begge har fullt innsyn. Ulempen er jo at det er meldt regn i par uker fremover og vi vet ikke hvordan det slår ut. Veldig dumt å si opp ganle forsikring og ha nytt nå? 2: gir han fullmakt og innsyn i saken, men kun fra nå og fremtiden og ikke tilbakevirkende? Ee det i det hele tatt mulig? Er 1 og 2 i det hele tatt mulig? hva er ulempen med disse alternativene isåfall? Jeg har siden starten stått for innbetaling av forsikringen. Og har full innsyn i sak og jeg melder alltid ifra.men har lyst å si opp hele greia og la han styre. Orker ikke å bekymre meg hver gang det skal styrtregne i flere dager på rad osv... vil for en gangs skyld at noen andre skal ta det ansvaret. Anonymkode: a189f...d7e
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Skjønner ikke hva pokker du spør om. Anonymkode: 8678a...f46 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Om det noen måte jeg og ny eier kan ha felles fullmakt over forsikringen. Uten at han har tilgang til saker som var før han kjøpte huset. Anonymkode: a189f...d7e
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Dere kan forsikre som ett sameie, som det er faktisk er. Og da starte på blanke ark. Anonymkode: aee6c...ac2 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Skjønner jeg det riktig at dere deler innbo-forsikring og det er denne han vil ha innsikt i?? Anonymkode: 58e85...892 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 Vi deler husforsikring som er for hele huset. Han har innbo fra et annet selskap. Mens jeg har innbo sammen med husforsikringen. Men denne betaler jeg ektra inn. F eks:. Totalt hus og innbo forsikring hver mnd er 1400kr. Hvorav innbo er 200kr. Da betaler jeg 200+600 mens han betaler 600. Han vil ha innsikt og fullmake til hele forsikring. Det å kunne kogge inn og se avtaler,fakturaer, innbetalinger osv. Det skjønner jeg at han vil. Men hvis jeg gir han fullmakt så ser han da alt, selv mine personlige forsikringer inni denne avtalen. Så. Er der lurt å si opp forsikringen/slette og opprette en ny med begges navn som fullmakt der begge har tilgang? Er det lov og hvordan fungerer det? Er maaaange år siden jeg ordnet med dette så husker ikke helt hvordan. Skal vi gå sammen gjennom hele huset/bygningen og rapportere for feil og mangler som ellerede er der når vi signerer ny kontrakt? Eller hvordan var det igjen? Anonymkode: a189f...d7e
Millinea Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 Ring og snakk med forsikringsselskapet. De kan dette. 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Skrevet 1. mars 2024 Det dere gjør er at dere fikser drenering rundt boligen og gjør midlertidige og permanente tiltak for flom. Blir for dumt at dette skal fortsette å skje, det vil forsikringsselskapet snart mene også. Ett sted å begynne sandposer eller gjerder som er laget mot flom som enkelt kan settes opp og ned. Anonymkode: 2308c...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det dere gjør er at dere fikser drenering rundt boligen og gjør midlertidige og permanente tiltak for flom. Blir for dumt at dette skal fortsette å skje, det vil forsikringsselskapet snart mene også. Ett sted å begynne sandposer eller gjerder som er laget mot flom som enkelt kan settes opp og ned. Anonymkode: 2308c...2f6 Enig. Og jeg skjønner godt at naboen vil ha innsyn, jeg hadde heller ikke stolt på at en tilfeldig nabo faktisk betalte regningene. Kontakt forsikringsselskapet, de vil hjelpe deg med å finne en løsning. Anonymkode: 691ac...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 Dere må opprette et sameie. Slik dere holder på nå er ren idioti. Juridisk og økonomisk må dere opprette et sameie. Skriv også tydelige vedtekter for sameiet. Vedtektene gjelder også for nye beboere. Anonymkode: dd82f...af8 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #11 Skrevet 1. mars 2024 Hvis du har et skikkelig forsikringsselskap så forsikres det som sameie hvor begge har innsyn. Feks hos If. Du trenger ikke opprette sameie for å få til det. Dette hørtes veldig jalla ut slik du har det i dag. Du kan også sende han de relevante dokumentene som utklipp fra dine i påvente av at det ordnes. Det går helt fint å bytte selskap selv om du kanskje får en skade, du er uansett forsikret hele veien og det skal ikke påvirke oppgjør. Også må dere få ut fingeren og drenere, herlighet. Anonymkode: 390d1...8f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå