Gå til innhold

Hva inneberer ny pensjonsavtale for deg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Årsaken til at pensjonsalderen er forhøyet er at  mange ungdomer begynner senere i jobb en dagens pensjonister. 1988 ble førtidspensjonering og AFP  for sliterne innført,men hvem er sliterne i dag samanlignet med da pensjonsfoliket med inngått 1988. ?. Vilkårene for AFP er at ein må ha lang fartstid i en bedrift m/ tariffavtale, og det er ofte vilkårleg hvem som får ta del i denne avtalen ettersom ein m.a. må vera ansatt på ved fylte 62 år. 

Hvor mye vekt legger du pensjon når du søker eg jobb i en bedrift, og ta du høgde for at du er 100%  arbeidfør heilt fremtil forventa penssjonsalder ? 

Anonymkode: efb03...f06

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke, så langt ikke sett noe konkret bortsett fra at man kan jobbe lengre hvis man vil. Men jeg vil jobbe kortere, så vet ikke hva som gjelder for meg. 😅

Anonymkode: 43782...626

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aner ikke, så langt ikke sett noe konkret bortsett fra at man kan jobbe lengre hvis man vil. Men jeg vil jobbe kortere, så vet ikke hva som gjelder for meg. 😅

Nå er det ikkje snakk om at ein  "skal" jobbe til ein blir 72 år, men at ein "kan" jobbe til ein blir 72 år.

Idag er det slik at etter fylte 67 år mister ein m.a.  retten til sykepenger, dagpenger v/  fylte 67 år, og ein grov diskriminisering av eldre arbeidtagere som ønsker å jobbe etter fylte  67 år. 

En videreføring av sliterordningen, og førtidspensjonering ved fylte 62 år  vert opprettholdt såfremt ein jobber i bedrift som har slik ordning. Idag er det slik at dersom  ein ikkje tilslutta en bedrift med førtidspensjonsordning er veien kort til en uførepensjon. 

De eldre som ønsker å jobber etter  pensjonsalderen må betraktes mer som  en ressurs, og ikkje som eit problem som idag. 

Idag blir mange presset utav arbeidslivet ved fylte 62 år mot sin vilje, og det er ingen ønskesituasjon for mange arbeidstagere. 

De fleste av dem som idag er pensjonister eller iferd med å bli det begynte i jobb igjennomsnittleg mye  tidligere en de fleste yngre gjør idag.  Mange av de som idag er pensjonister har aldri vert lønnsmotagere, og har kanskje bare hatt deltidsjobber, og kvinnene er i flertall.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Årsaken til at pensjonsalderen er forhøyet er at  mange ungdomer begynner senere i jobb en dagens pensjonister. 1988 ble førtidspensjonering og AFP  for sliterne innført,men hvem er sliterne i dag samanlignet med da pensjonsfoliket med inngått 1988. ?. Vilkårene for AFP er at ein må ha lang fartstid i en bedrift m/ tariffavtale, og det er ofte vilkårleg hvem som får ta del i denne avtalen ettersom ein m.a. må vera ansatt på ved fylte 62 år. 

Hvor mye vekt legger du pensjon når du søker eg jobb i en bedrift, og ta du høgde for at du er 100%  arbeidfør heilt fremtil forventa penssjonsalder ? 

AFP er jo et godt eksempel på at alle forsøk på å definere  «slitere» vil mislykkes. Nå tipper jeg AFP vil være borte lenge før jeg skal pensjoneres, men i utgangspunktet får jeg AFP i min stilling. Jeg har doktorgrad, jobber i akademia og jobber på et kontor. Jeg er underbetalt i forhold til kompetansen min og har høyt studielån, og det ser jeg gjerne at det blir gjort noe med, men sliter - nei, det er jeg ikke. 
Sånn kommer det til å ende med det slitertillegget også. Det er bare å vente på kranglene mellom LO og Unio!

Anonymkode: ee70a...20d

Skrevet

Sønnen her i huser satt å grublet mye på dette i dag. Han starter som avløser som 13 åring. Jobbet da i helger og til tider etter skolen. Startet sim lærling 17.5 år gammel. Har nå jobb innen industrien og jobber som avløser i helger. Og som han sa jeg vil jo fort ha vært i jobb 10 år mer en de som velger å ta høyere utdanning.  Jeg har jobb som tærer mer på kroppen. Og var selv usikker når han så en del av kara han jobbet med nå ble sykmeldt en etter en pga kroppen ikke orket mer i alderen 55+ så hans konklusjon. : tviler at mange av oss på gulvet vi ikke nå pensjons alder, flere vil bli uføre og flere vil muligens ikke oppleve å oppnå pensjonsalder hvis en av løsningene som var nevnt var. Det med at pensjonsalder skulle flyttes sakte opp til 72år

Anonymkode: 3af53...fd5

Skrevet

Jeg blir ikke rammet av pensjonsendringen. 

Men den bekymrer meg. Vi trenger ikke mer forgubbing av arbeidsstokken. Kvaliteten på en 70-åring vs en 30-40-åring er enorm. 

Ny pensjonsreform med høyere aldersgrense gjør at de som er mest forgubbet, inngrodd og "stolt" er de som blir sittende til de MÅ gå av. 

Det er nok av disse allerede.

Og det var jo ikke slik at en over 70 ikke kunne jobbe fra før av. Nå handler det vel om at disse har "rett på" å jobbe enda lenger. Det vil hindre rekruttering, sette unge utenfor arbeidslivet lengre og holde tilbake arbeidslivet. Prislappen på dette vil bli enormt. Men det er jo et annet budsjett, så da bryr ikke Staten seg.

Skrevet

Så det at samtlige arbeidsplasser i Norge er grepet av Mastersyken medfører at min generasjon ikke får ha noen gode år som pensjonister før isjasen tar oss? 

🙄🤦‍♀️

Anonymkode: b3eb4...570

Skrevet

Leter rundt etter noe konkret rundt når vi får gå av med pensjon, men alt jeg finner er at pensjonsalderen øker gradvis med "cirka 1-2 måneder" pr år du er født etter 1964. Men det kan da ikke være "cirka", vi må da få vite noe konkret? Ett sted leser jeg at en født 1974 kan gå av ved 68 år, et annet sted står det samme om født 1972. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sønnen her i huser satt å grublet mye på dette i dag. Han starter som avløser som 13 åring. Jobbet da i helger og til tider etter skolen. Startet sim lærling 17.5 år gammel. Har nå jobb innen industrien og jobber som avløser i helger. Og som han sa jeg vil jo fort ha vært i jobb 10 år mer en de som velger å ta høyere utdanning.  Jeg har jobb som tærer mer på kroppen. Og var selv usikker når han så en del av kara han jobbet med nå ble sykmeldt en etter en pga kroppen ikke orket mer i alderen 55+ så hans konklusjon. : tviler at mange av oss på gulvet vi ikke nå pensjons alder, flere vil bli uføre og flere vil muligens ikke oppleve å oppnå pensjonsalder hvis en av løsningene som var nevnt var. Det med at pensjonsalder skulle flyttes sakte opp til 72år

Anonymkode: 3af53...fd5

Det er ikkje snakk om å flytte pensjonsalderen til en blir 72 år, men ein kan ha muligheter for jobbe til en blir 72 år (idag 71 år ). 

Det er opptjeningstida, lønnen,  som er avgjørende for hvor mye ein kan påregne å få i pensjon, og pensjon er ingen gavepakke fra myndighetene.  Tidlgere var målsettingen å vera gjeldfri v/ nådd pensjonsalder  men idag er gjeldsgarden igjennomsnittleg  også høy blandt pensjonistene.   

Mange legger idag opptil ein livsstil så de forventer å leve til de blir 100 år, og tar ikkje høgde for at etter fylte 60 er helsen ikkje som den var i sin beste alder.  Mange av de som idag er blitt pensjonister eller er iferd med å bli pensjonister begynte i jobb  lenge før HMS ble  satt på dagsorden. De fleste pensjonister som har såvist ikkje fått noe gratis selv om de har fått tatt del  verdiøkningen på bolig / eigedomermen det er neste genrasjon som får mest glede av. 

Idag  er det mange ansatte som jobber i bedrift m/  førtidspensjon v/ 62 år (tiltenkt sliterne)  men igjennomsnittleg sluttalder  er 64-67 år. Årsaken til at mange velger å jobbe utover 62 år er samansatt, og det kan skyldes jobbrelaterte oppgaver, økonomi, det sosiale m.m. 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18053746/sikrer-sliterne-med-ny-pensjon?publisherId=89313&lang=no 

Skrevet

Det å motivere folk til å stå lenger i jobb handler også om å beholde verdifull kompetanse innenfor bedriftene, og etterhvert som det blir  ferre yrkesaktive i norge. 

Dei bedriftene som idag ikkje tenker langsiktig med omsyn til  rekrutteringen vil kunne få store utfordringer. Norge har vert prisgitt høy arbeidsinnvandring i mange år, og fått besatt stillinger som mye norsk ungdom har valgt bort til fordel for akademiske utdannelser de siste  25 årene. 

Pandemien avslørte at en rekke stillinger som går under  samfunnskritiske jobber er blandt de lavest lønte, medan mange  andre gruppersom slett ikkje er samfunnskritiske jobber  at bevilget seg  høye lønnstillegg. Grunnlønnen til en industriarbeider. annleggsarbeider, snekkere ,elektriker, bilmekaniker  er blandt de lavlønte, men igjennomsnittlønnen er  høyere på grunn av mye overtidsarbeide.  De er en  gruppe som m.a. har mye ubekvem arbeidstillinger, risikofylte jobber, fysisk tungt arbeide.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...