Gå til innhold

Liten leilighet: Hvor lenge lar man et bud stå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal for første gang kjøpe en bolig i et marked der det ikke er vanlig med budrunder. Jeg har hittil bare kjøpt og solgt i Oslo, i budrunder der budene vanligvis står maks 30 minutter.

Nå skal jeg kjøpe en liten leilighet i en liten by (30 000 innbyggere). Hvor lenge tenker dere at jeg bør la budene stå? Hva er vanlig nå?

Anonymkode: 846ff...d4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kjøpt og solgt på et tettsted flere ganger, her er det vanlig at bud står i 30 minutter. 

Anonymkode: 8c6c3...b56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

30 minutter er vanlig her også. Liten by ca samme størrelse. 

Anonymkode: e8e41...f11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe annerledes på små plasser enn storbyer med budrunde. Har kjøpt og solgt begge plasser selv. Heller hvis leiligheten har stått ei stund og du er den eneste son har lagt inn bud så kan den stå litt lenger slik at dem har tid til å tenke på om dem akseptere budet eller ikke. Vårt hus sto ledig i et år. Vi var så usikker på hvor langt ned vi kunne gå og hva dem hvor desperat dem var for å selge huset. Vi ga dem 24 timer til å tenke på det. Men vi sloss jo ikke med noe. Andre for å få det. 

Anonymkode: 992e7...925

AnonymBruker
Skrevet

Hva har størrelsen på leiligheten å si for hvor lenge budet skal stå? 🤔

Anonymkode: 0fafa...890

• Liker 3
Skrevet

Det er budgiver som bestemmer lengden. At størrelse eller sted har noen påvirkning på det er det merkeligste jeg har hørt. Må være noen som har misforstått som sprer «jeg har hørt»-historier.

Man må vurdere hva som er effektivt for å få boligen. Noen ganger kan kort frist være nyttig. Andre ganger lang frist. Man må og se på hvor lenge du selv kan vente før du går videre til neste.

Som eksempel. Dersom boligen jeg ser på ligger litt i overkant av det jeg er villig til å betale og det er få andre interesserte, så kan et lavt bud med lang frist gjøre at selgerene godtar budet dersom ingen andre melder seg på banen. Men er det mange om beinet så kan kort frist gjøre at andre enten overbyr deg i panikk, eller ikke rekker å bestemme seg. Noen selgere vil og avvise lave bud med kort frist ene og alene fordi de ikke får tenkt seg om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har størrelsen på leiligheten å si for hvor lenge budet skal stå? 🤔

Anonymkode: 0fafa...890

Jeg tenkte det var ulikt for små leiligheter og hus, for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Snublefot62 said:

Det er budgiver som bestemmer lengden. At størrelse eller sted har noen påvirkning på det er det merkeligste jeg har hørt. Må være noen som har misforstått som sprer «jeg har hørt»-historier.

Man må vurdere hva som er effektivt for å få boligen. Noen ganger kan kort frist være nyttig. Andre ganger lang frist. Man må og se på hvor lenge du selv kan vente før du går videre til neste.

Som eksempel. Dersom boligen jeg ser på ligger litt i overkant av det jeg er villig til å betale og det er få andre interesserte, så kan et lavt bud med lang frist gjøre at selgerene godtar budet dersom ingen andre melder seg på banen. Men er det mange om beinet så kan kort frist gjøre at andre enten overbyr deg i panikk, eller ikke rekker å bestemme seg. Noen selgere vil og avvise lave bud med kort frist ene og alene fordi de ikke får tenkt seg om.

Det jeg tenkte på er det at når det var budrunder, visste jo selger at "Dagen etter visning kommer det, denne formiddagen/ettermiddagen må jeg være veldig tilgjengelig".

Når det ikke er budrunder, og første bud kanskje kommer 5 eller 15 dager etter visning, bør man vel gi folk litt tid, de kan jo ikke forventes å være "på" hele tiden i en måned etter at leiligheten er annonsert. Normal liggetid for annonse der jeg skal kjøpe er 45 dager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det jeg tenkte på er det at når det var budrunder, visste jo selger at "Dagen etter visning kommer det, denne formiddagen/ettermiddagen må jeg være veldig tilgjengelig".

Når det ikke er budrunder, og første bud kanskje kommer 5 eller 15 dager etter visning, bør man vel gi folk litt tid, de kan jo ikke forventes å være "på" hele tiden i en måned etter at leiligheten er annonsert. Normal liggetid for annonse der jeg skal kjøpe er 45 dager.

Tjah. Både og. Jeg tenker nå som så at selger vil selge og kjøper vil kjøpe. Det betyr jo i praksis at begge må være på hugget og være litt fleksible.

Men størrelse på bolig og plassering på bolig bør ikke utgjøre noe forskjell på budfrist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Snublefot62 said:

Men størrelse på bolig og plassering på bolig bør ikke utgjøre noe forskjell på budfrist.

Nei, var ikke det jeg egentlig mente heller - var mer marked med budrunder kontro marked uten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er jo dette mer å tenke på enn hvor stor/liten boligen er. 

Anonymkode: d9932...be8

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er jo dette mer å tenke på enn hvor stor/liten boligen er. 

Ja, jeg vet ikke helt hvorfor flere er opphengt i det, jeg bare skrev liten leilighet for å gi kontekst - det var ikke viktig 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, jeg vet ikke helt hvorfor flere er opphengt i det, jeg bare skrev liten leilighet for å gi kontekst - det var ikke viktig 😄

Noe som er/var helt uvesentlig for … konteksten! 

Skrevet

Hvis leiligheten har stått en liten stund og folk ikke har bydd... Så må det vel være dems tap? Man skal vente i tilfelle de ombestemte seg? 🤔 

Nei du velger helt fint selv, som kjøper, hvor lenge  budet skal stå ☺️ lykke til! 

Skrevet

Budet må stå minst til kl. 12 på budrundedagen. Er det budkrig, så står budet i 30 min for at megleren skal rekke å informere de andre deltakere om budet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et ektepar som eier leiligheten ville jeg gitt dem tid til å ringe hverandre og bli enige om de aksepterer budet. 30 minutter er da for lite hvis de for eksempel sitter i møte på jobben eller henter i barnehagen. SÅ mye haster det ikke etter 45 dager på markedet. 

Anonymkode: e3413...22c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Max 1 time. Selv om noe har ligget ute lenge, kan det være folk som bare venter på at prisen skal settes ned e.l. Best å ikke gi halv-interesserte tid til å kontakte bank etc. 

Kort og effektivt. Kan hende selger kommer med motbud, eller at megler sier at hvis du byr 100' mer så får du det. Da byr du 50' mer. Har funket for meg to ganger. 

Anonymkode: f8909...a31

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...