Gå til innhold

Skjeling... hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt å skjele (?) sånn med øynene..?
F. eks. er det et kjempeproblem når det kommer til jobb, men også f. eks. når jeg kjører bil.
På det verste er det som om øynene bare "svømmer rundt i hodet" liksom. 🤨😆

Det virker som at hvis jeg presser meg og prøver å "re-fokusere" blikket (det blir liksom uklart og ubehagelig å se), så er det akkurat som øynene blir mer og mer "slitne", og etter gjentatte sånne "re-fokuseringer" (kan jo minne om når man skal fokusere med speilrefleks (autofokus) og den bare ikke klarer å finne fokus, så den bare "tssst tssst tssst" liksom) står til slutt øynene bare og dirrer..? Jeg kan også bli veldig trøtt og uvel, og må til slutt bare gi opp... Skjønner ikke... 

Noen andre som har plutselig fått problem med det?
Vet noen hva det kan skyldes?
Er det noe man kan gjøre? / Hva hjelper? 

Anonymkode: efd1b...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, briller vil sannsynligvis hjelpe. Ta en tur til en dyktig optiker. Jeg har prismebriller, det hjelper mot skjeling. Mye samsynsproblematikk kan korrigeres med briller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå til en øyelege. Jeg har hatt indre skjeling, det har utviklet seg gradvis. 

Anonymkode: 9abf0...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med optiker, og få en synstest/vurdering. Briller er riktig løsning for å korrigere skjeling i mange tilfeller. Optikere kan også henvise til øyelege hvis de mener det er nødvendig. 

Endret av Millimani
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være nerveskade. Nyoppstått skjeling skal alltid sjekkes ut. Dra til fastlegen og få henvisning til øyelege!

Anonymkode: 7a8e0...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det litt kjipe er at etter jeg har fått brev fra her og der i 8 år fikk jeg endelig henvisning til øyelege, kom til 10 år etter jeg skulle vært altså, men hun var ... utrolig spesiell ... Jeg prøvde å spørre om det med skjelingen ("Du, jeg vet ikke om det er noe å gjøre med eller sånn, men jeg har begynt å skjele mer og mer... Sånn at jeg sliter alvorlig med å kjøre bil, jeg klarer ikke ta unna jobb, jeg har gått fra å lese 1-5 bøker hver dag til å ikke kunne lese i det hele tatt..."), og da sa hun bare: "Alle skjeler, nå må du gi deg!", også ble jeg sendt avgårde igjen... Det var liksom som om hun kjeftet for at jeg i det hele tatt spurte... Så det var jo dumt, når jeg endelig, etter 10 år, kom meg dit, så fikk jeg ikke noe ut av det... 

Jeg har vært hos optiker tre ganger, begge gangene har de også gitt meg brev med om at jeg må til øyelege (2012, 2015 og 2022). Det er også skrevet 3 ganger fra sykehus og 2 ganger fra legevakt om at jeg må til øyelege (følge opp etter akutte øyeskader) samt. en gang til fra sykehus nylig.

Ingenting av det så hun på heller... Når jeg prøvde å si noe/spørre om noe avbrøt hun meg bare straks jeg åpnet munnen og sa "Nei!" og "Hysj!"... Hele greien er det absolutt rareste og mest ubehagelige jeg har vært borti av "leging"... 

Men da bør jeg egentlig enda en gang til optiker eller øyelege..?
Når det tok 10 år å komme seg til øyelege sist, tross alle brevene fra legevakt, sykehus og optiker, ser jeg litt motløst på å prøve å få fastlegen til å henvise igjen... Jeg var jo også nylig, og det hadde jo vært greit nok om hun hadde gjort noe/om det hadde kommet noe ut av det, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan være nerveskade. Nyoppstått skjeling skal alltid sjekkes ut. Dra til fastlegen og få henvisning til øyelege!

dra til en optiker, de fleste kan henvise til øyelege - fastlege kan ikke nok om spesialiteter som øyne. 

Anonymkode: 3c125...ea3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dra til en optiker, de fleste kan henvise til øyelege - fastlege kan ikke nok om spesialiteter som øyne. 

Anonymkode: 3c125...ea3

Åja... Tidligere har jeg jo bare fått med brev der det står til legen at han må henvise til øyelege... Du vet ikke tilfeldigvis om hvilke/en optiker som evt kan henvise hvis nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det litt kjipe er at etter jeg har fått brev fra her og der i 8 år fikk jeg endelig henvisning til øyelege, kom til 10 år etter jeg skulle vært altså, men hun var ... utrolig spesiell ... Jeg prøvde å spørre om det med skjelingen ("Du, jeg vet ikke om det er noe å gjøre med eller sånn, men jeg har begynt å skjele mer og mer... Sånn at jeg sliter alvorlig med å kjøre bil, jeg klarer ikke ta unna jobb, jeg har gått fra å lese 1-5 bøker hver dag til å ikke kunne lese i det hele tatt..."), og da sa hun bare: "Alle skjeler, nå må du gi deg!", også ble jeg sendt avgårde igjen... Det var liksom som om hun kjeftet for at jeg i det hele tatt spurte... Så det var jo dumt, når jeg endelig, etter 10 år, kom meg dit, så fikk jeg ikke noe ut av det... 

Jeg har vært hos optiker tre ganger, begge gangene har de også gitt meg brev med om at jeg må til øyelege (2012, 2015 og 2022). Det er også skrevet 3 ganger fra sykehus og 2 ganger fra legevakt om at jeg må til øyelege (følge opp etter akutte øyeskader) samt. en gang til fra sykehus nylig.

Ingenting av det så hun på heller... Når jeg prøvde å si noe/spørre om noe avbrøt hun meg bare straks jeg åpnet munnen og sa "Nei!" og "Hysj!"... Hele greien er det absolutt rareste og mest ubehagelige jeg har vært borti av "leging"... 

Men da bør jeg egentlig enda en gang til optiker eller øyelege..?
Når det tok 10 år å komme seg til øyelege sist, tross alle brevene fra legevakt, sykehus og optiker, ser jeg litt motløst på å prøve å få fastlegen til å henvise igjen... Jeg var jo også nylig, og det hadde jo vært greit nok om hun hadde gjort noe/om det hadde kommet noe ut av det, men...

Mener du har rett til «second opinion» hos en annen lege. Når var du der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betalte litt over 2000 kroner hos privat øyelege. Kanskje noe å tenke på?

Anonymkode: 95250...82c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Åja... Tidligere har jeg jo bare fått med brev der det står til legen at han må henvise til øyelege... Du vet ikke tilfeldigvis om hvilke/en optiker som evt kan henvise hvis nødvendig?

Alle optikere kan det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle optikere kan henvise til øyelege.

Anonymkode: 607e5...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Millimani skrev (56 minutter siden):

Alle optikere kan det

Hvorfor ber mange optikere folk om å gå til fastlegen og få henvisning der da, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor ber mange optikere folk om å gå til fastlegen og få henvisning der da, tro?

Det kan ikke jeg svare på. Poenget mitt er at jeg vet at optikere kan henvise til øyelege. Det har ikke alltid vært sånn, men nå har de kunnet gjøre det i mange år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg var innom optiker på brilleland pga et synsproblem, så ringte han bare til sykehuset. Da reiste jeg dit, og de tok meg inn innimellom alle andre. Gå til optiker og forklar problemet. Kanskje de kan få deg inn hos øyelege samme dag, eller evt få en time til deg. 

Anonymkode: 40137...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 19.06):

Mener du har rett til «second opinion» hos en annen lege. Når var du der?

Ikke lenge siden, i desember eller januar tror jeg... Kvir meg for å spørre legen igjen (kvir meg generelt for å gå dit, og det føles egentlig bare som å ta "rennafart" og stange hodet i en betongvegg uansett hva det måtte være egentlig). Samtidig er det kjipt, for det går veldig utover det jeg tidligere hadde som inntekt for å klare meg/går virkelig veldig utover både mulighet til å jobbe, kjøre bil og også f. eks. å lese da. Syns jo også det er litt rart at jeg fikk det så plutselig kanskje. Men, det mest vesentlige er jo at om det går an å gjøre noe med hadde det jo vært fantastisk. Tør ikke kjøre noe særlig bil lenger pga det (når jeg presser meg og presser meg og presser meg er det som om jeg "går av" eller "faller vekk"/besvimer-aktig, på det verste kjørte jeg av veien, har sånn delvis kræsjet og det har vært flere nesten-tilfeller, så all kjøring på mer enn 5-10 minutter er egentlig håpløst. Det er som jeg blir trøttere/sløvere jo mer jeg presser meg, og det eneste som nytter når det blir sånn er egentlig å bare sove (ellers "faller jeg ut" som sagt). Jeg har filmet når det skjer, ser sykt ekkelt ut - først ser man øynene bare "svømme" rundt i hodet, man ser at jeg blir helt "tom" i blikket liksom, også "kortslutter" jeg nærmest og blir borte. Helt guffent). 

Skal prøve å komme meg til optiker og håpe de evt kan hjelpe eller henvise videre i første omgang, takk for tips!

Koster det noe å gå til optiker? Om noen vet?
(Skal prøve å få ringt en i morgen altså, men om noen vet er det jo gull!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...