AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Dere som fikk påvist benskjørhet i 20-åra og som ikke har kommet i tidlig overgangsalder, hva slags behandling får dere? Det eneste jeg har fått vite fra sykehuset (foreløpig) er at det ikke finnes noen standard for unge og at det må diskuteres i spesialist-team for å finne ut av hvilken medisin som skal prøves først. 😅 Anonymkode: b2fbd...113
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dere som fikk påvist benskjørhet i 20-åra og som ikke har kommet i tidlig overgangsalder, hva slags behandling får dere? Det eneste jeg har fått vite fra sykehuset (foreløpig) er at det ikke finnes noen standard for unge og at det må diskuteres i spesialist-team for å finne ut av hvilken medisin som skal prøves først. 😅 Anonymkode: b2fbd...113 Du får ikke medisiner spesifikt rettet mot benskjørhet når du er så ung. Så du kommer ganske sikkert til å få resept på Calcigran forte som er kalsium og D-vitamin. Anonymkode: bf0a7...c09
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Du får ikke medisiner spesifikt rettet mot benskjørhet når du er så ung. Så du kommer ganske sikkert til å få resept på Calcigran forte som er kalsium og D-vitamin. Anonymkode: bf0a7...c09 Jeg har fått beskjed om at jeg skal medisineres. Anonymkode: b2fbd...113
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har fått beskjed om at jeg skal medisineres. Anonymkode: b2fbd...113 Ja og calcigran er medisinering. De setter ikke så unge mennesker på bisfosfonater som er medisingruppe for osteoporose. Anonymkode: bf0a7...c09
Lonehill Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja og calcigran er medisinering. Rart det der. Calcigran forte består ikke av noe annet enn anbefalte doser kalsium og D-vitamin. Hvorfor ber ikke legene bare folk om å ta kalsium og D-vitamin? Virker kosttilskudd annerledes når de selges på resept?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 Nå har ikke jeg benskjørhet, men får forebyggende behandling av andre grunner. Det finst ulike ting de kan gi deg. Kanskje får du kun calcigran forte. Men vet de har andre alternativ også alt etter hvor alvorlig det er. Enkelte får hormonbehandling og infusjon, men siden det ikke er så vanlig med medikamentelle behandling utenom calcigran ved ung alder er det vanlig med inviduelt tilpassa behandling ut fra hvert enkelt tilfelle. Siden de skal diskutere det i faggruppe er jeg helt sikker på at du får en individuell vurdert behandling ut fra din situasjon. Lykke til ☺️ Anonymkode: 9f15a...593
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 Lonehill skrev (10 timer siden): Rart det der. Calcigran forte består ikke av noe annet enn anbefalte doser kalsium og D-vitamin. Hvorfor ber ikke legene bare folk om å ta kalsium og D-vitamin? Virker kosttilskudd annerledes når de selges på resept? Det er høyere dose av kalsium og D-vitamin enn det som kjøpes uten resept. Og det er ikke det minste rart da både D-vitamin og kalsium påvirker skjelettet. Anonymkode: bf0a7...c09
Lonehill Skrevet 1. mars 2024 #8 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er høyere dose av kalsium og D-vitamin enn det som kjøpes uten resept. Og det er ikke det minste rart da både D-vitamin og kalsium påvirker skjelettet. Anonymkode: bf0a7...c09 At Calsigran forte inneholder høyere doser enn du får kjøpt reseptfritt er feil. Det er ikke lov å påstå at D-vitamin og kalsium har helseeffekt når det selges reseptfritt. Når det samme kosttilskuddet blir solgt på resept med et fancy medisinnavn, da har det tydeligvis helseeffekt. Påvirker ikke kalsium og D-vitamin skjelettet hvis det ikke selges på resept?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 Lonehill skrev (33 minutter siden): At Calsigran forte inneholder høyere doser enn du får kjøpt reseptfritt er feil. Det er ikke lov å påstå at D-vitamin og kalsium har helseeffekt når det selges reseptfritt. Når det samme kosttilskuddet blir solgt på resept med et fancy medisinnavn, da har det tydeligvis helseeffekt. Påvirker ikke kalsium og D-vitamin skjelettet hvis det ikke selges på resept? jeg forholder meg til legen og spesialisten som jeg går til. Så hva du måtte mene eller tenkte er meg revnene likegyldig Anonymkode: bf0a7...c09
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 Lonehill skrev (1 time siden): At Calsigran forte inneholder høyere doser enn du får kjøpt reseptfritt er feil. Det er ikke lov å påstå at D-vitamin og kalsium har helseeffekt når det selges reseptfritt. Når det samme kosttilskuddet blir solgt på resept med et fancy medisinnavn, da har det tydeligvis helseeffekt. Påvirker ikke kalsium og D-vitamin skjelettet hvis det ikke selges på resept? Du tar feil. Jeg tar selv Calcigran Forte mot benskjørhet, og det er 1000 mg/800 IE på resept. Reseptfrie er 500 mg/400 IE, så det er en høyere dose på resept. Jeg hadde beinskjørhet i ryggen, og ble betraktelig bedre etter 1 år på CF. Går på det fortsatt. Ville ikke fått samme effekt med kun vanlig kalsium og D-vitamin (i følge legen). Anonymkode: 0068d...e10 1
Lonehill Skrevet 1. mars 2024 #11 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du tar feil. Jeg tar selv Calcigran Forte mot benskjørhet, og det er 1000 mg/800 IE på resept. Reseptfrie er 500 mg/400 IE, så det er en høyere dose på resept. Jeg hadde beinskjørhet i ryggen, og ble betraktelig bedre etter 1 år på CF. Går på det fortsatt. Ville ikke fått samme effekt med kun vanlig kalsium og D-vitamin (i følge legen). Anonymkode: 0068d...e10 Nei, jeg tar ikke feil. Les innholdsfortegnelsen, så ser du selv. D-vitamin selges i Norge reseptfritt i doser opptil 3.200 IE. Du får altså kjøpt D-vitamin reseptfritt i doser som er fire ganger sterkere enn Calcigran forte. Hvis legen din sier at D-vitamin på resept virker bedre enn reseptfri D-vitamin i samme doser, lyver han ganske enkelt. Calcigran forte inneholder nøyaktig samme D-vitamin som reseptfrie kosttilskudd, som f.eks. Nycoplus D3 eller Møllers tran. Det kjemiske navnet på vitamin D3, som er virkestoffet både i Calcigran forte og Møllers tran, er kolekalsiferol. https://sml.snl.no/kalsiferol Kalsium er er et grunnstoff (Ca). Grunnstoffer endrer heller ikke egenskaper ved at det selges på resept. Den eneste forskjellen på Calcigran forte og reseptfrie alternativer med nøyaktig samme virkestoff er at Calcigran forte er fem ganger så dyrt.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #12 Skrevet 1. mars 2024 Jeg fikk beskjed om at jeg var i faresonen for å utvikle benskjørhet da jeg var 29. Gått på Calcigran siden da, er 33 nå og har ikke fått dårligere bein siden jeg startet på den så det er veldig oppløftende Måtte inn på apoteket på nett og sjekke hvor mye Calcigran forte faktisk koster for 1000 mg/dag i forhold til reseptfritt og det var i det minste ikke fem ganger så dyrt som noen påstår. Ca. 4 kr dagen for Calcigran, 3,40 kr for billigste reseptfrie jeg fant med kjapp googling. Forskjellen er riktignok at jeg har frikort og går også på andre medisiner, så for en som må stå på kalsium resten av sitt liv er Calcigran vesentlig rimeligere. Anonymkode: fb854...220 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #13 Skrevet 1. mars 2024 Jeg får hormoner i gele dom jeg smører på armene hver kveld. Så her anbefaler jeg deg å lese og lese. På det området er helsevesenet i Norge en vits. Anonymkode: abc45...056
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå