Gå til innhold

Er ufør, hvordan kan jeg få det bedre? Hva fylle dagene med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ufør, og kjenner det sliter veldig på meg. 
blir glad om du tar deg tid til å lese/svare. 

Har ingen rundt meg, verken familie eller venner og har barn. Har nesten ingen sosial kontakt, og kjenner jeg blir mer og mer dårlig av dette. Sliter også med mammarollen og blir svært fort utmattet. Har kognitive vansker, sliter med språk/forståelse, blir helt ør i hodet av mye støy og blir helt utmattet av det. Føler hodet mitt er en tåke, sliter med å snakke og de tingene der. 

prøver å tvinge meg til å gå tur, men har bare klart en tur de siste dagene. Vil tro luft i hodet hjelper istedenfor å sitte inne. Sliter også med å finne frem til turområder, pga jeg ikke har stedsans eller hva det heter og det ender opp med at det ikke blir noe av fordi jeg ikke finner frem eller skjønner hvor jeg skal kjøre/parkere. 

er så lei disse vanskene og hvor mye det sliter på meg. Sliter mye med å finne på aktiviteter, lage ting med ungene, alle andre får det til men jeg skjønner ingenting. Har mye lærevansker også. 
føler meg litt deprimert, flat i humøret, har ingen glede rundt meg og alt er et ork pga jeg sliter sånn. Finnes ikke behandling eller noe og jeg må leve med det så godt jeg kan. 

Bare det å lage mat er vanskelig, å finne oppskrifter og lage det, det krever så mye fra hodet med alt som skal gjøres. timer/dager kan det ta å planlegge noe. 
vet bare ikke hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre. Skulle ønske kjæresten ville bo sammen med meg for da hadde ting blitt lettere, men det vil han ikke. Tror jeg bare hadde blitt mer sliten av det også, pga mer krav. 

vet bare ikke hva jeg skal gjøre for å få det bedre. Klarer aldri å fullføre noe eller holde meg til de tingene jeg vil gjøre.

Anonymkode: d4b14...602

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst; har du vært å tatt blodprøve i det siste og sjekka om du mangler noen vitaminer/mineraler? Tar du for eksempel d-vitamin eller en multivitamin? Høres nesten ut som du kan ha manko på noe sånt 🙂

Anonymkode: 4e568...73f

Skrevet

Bruk gps på tlf for å finne fram til turområder

Anonymkode: 5d08b...3ff

Skrevet

Er du autistisk?

Kjenner meg igjen i beskrivelsen, og jeg er autist.

Det som hjelper meg er rutiner og å dykke inn i spesielle interesser.

Anonymkode: 45b98...155

Skrevet

Hei.

Jeg er også ufør og sliter også med å fylle dagene. Jeg har også 2 barn med diagnoser, men har også heldigvis en mann som hjelper til. 

Så må jeg spørre deg.. Har du blitt utredet for DLD? (Developmental language disorder.) Her kan du lese mer om dette: https://dysleksinorge.no/dld/
Sønnen min har DLD og jeg kan kjenne igjen noen av vanskene dine. 

Jeg prøver å finne litt forskjellige hobbyer. Det siste året har jeg baka en del kaker, boller og donuts. Jeg liker også å følge en del flinke, kreative folk på Instagram. Akkurat nå så følger jeg ei som tusjer fine bokstaver og bilder. Så prøver jeg å gjøre det samme. Jeg liker også miniatyr ting og lagde f.eks et nissehus med masse mini ting inni til jul. 
Jeg sliter også mange av dagene bare med å komme meg opp av senga. Hva er vitsen liksom?? En mister veldig mye av livsgleden ved å gå ufør. Jeg lengter etter å jobbe. Da kunne jeg f.eks glede meg til helga, hva jeg skulle gjøre, spise osv. Men, nå er alle dagene like, så jeg gleder meg sjeldent til noe. 

Jeg begynte denne uken igjen med å gå 10 000 skritt om dagen. Jeg håper jeg klarer å lage en rutine av dette noen måneder.
Det er super vanskelig og jeg føler veldig med deg. I min kommune har vi en del lavterskel tilbud for de som sliter med psykisk helse. Her blir det arrangert gågrupper, kreative møter, cafe turer osv. Det er jo en fin arena å trene på å være sosial? Har du sjekket om dere har noe sånt i deres kommune?

Masse lykke til. 

Anonymkode: e3ee3...b4a

Skrevet

Jeg tenker det er særdeles viktig at du får hjelp med å oppfostre barna dine. Du kommer åpenbart ikke til å kunne hjelpe dem med lekser, stille opp for barna i fht fritidsaktiviteter, dugnader, stevner eller kjøringer. Psykiske lidelser er særdeles arvelig og nå må du gjøre så godt du kan for å gi barna dine et bedre liv enn du har selv. Hvor er barnefar oppi alt dette? 

Anonymkode: 9d932...166

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du klarer ikke å lage sunne måltider til deg selv eller barna, du har ingen sosial kontakt, osv. Du må få HJELP, for du kommer til å begrense dine barns liv enormt mye. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Har du tenkt på om det er noe frivillig arbeid du kan delta på? Kirkens Bymisjon, Matsentralen, besøkshjem i Røde Kors ol 

https://frivilligsentral.no

Anonymkode: bc09e...b6c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei.

Jeg er også ufør og sliter også med å fylle dagene. Jeg har også 2 barn med diagnoser, men har også heldigvis en mann som hjelper til. 

Så må jeg spørre deg.. Har du blitt utredet for DLD? (Developmental language disorder.) Her kan du lese mer om dette: https://dysleksinorge.no/dld/
Sønnen min har DLD og jeg kan kjenne igjen noen av vanskene dine. 

Jeg prøver å finne litt forskjellige hobbyer. Det siste året har jeg baka en del kaker, boller og donuts. Jeg liker også å følge en del flinke, kreative folk på Instagram. Akkurat nå så følger jeg ei som tusjer fine bokstaver og bilder. Så prøver jeg å gjøre det samme. Jeg liker også miniatyr ting og lagde f.eks et nissehus med masse mini ting inni til jul. 
Jeg sliter også mange av dagene bare med å komme meg opp av senga. Hva er vitsen liksom?? En mister veldig mye av livsgleden ved å gå ufør. Jeg lengter etter å jobbe. Da kunne jeg f.eks glede meg til helga, hva jeg skulle gjøre, spise osv. Men, nå er alle dagene like, så jeg gleder meg sjeldent til noe. 

Jeg begynte denne uken igjen med å gå 10 000 skritt om dagen. Jeg håper jeg klarer å lage en rutine av dette noen måneder.
Det er super vanskelig og jeg føler veldig med deg. I min kommune har vi en del lavterskel tilbud for de som sliter med psykisk helse. Her blir det arrangert gågrupper, kreative møter, cafe turer osv. Det er jo en fin arena å trene på å være sosial? Har du sjekket om dere har noe sånt i deres kommune?

Masse lykke til. 

Anonymkode: e3ee3...b4a

Nei, men jeg har utviklingsforstyrrelse i skoleferdigheter, (lærevansker) og en diagnose på kognitive funksjoner og bevissthet, svakt språk, vansker med verbal forståelse i forhold til abstrakt tenking og mentalisering, hadde dysleksi som barn men ikke blitt undersøkt noe mer. 

takk for tips, og ja det er ikke enkelt. 
får håpe jeg klarer det jeg også. 
ja jeg mener de har dette i kommunen så kan undersøke det. Men ganske flaut å dra på sånt når man ikke kjenner noen.

• Hjerte 1
Skrevet

Start med en time til fastlegen og fortell hvordan du har det. Be også om en blodprøvestatus.

Jeg manglet d, b og jern, og endte i en depresjon. 

Legen din kan fortelle mer. Støttesamtaler, eller andre tiltak. 

Det finnes plenty av tilbud. Frivillighetssentral, Dagsenter, osv. 

Anonymkode: 5c4f7...cdb

Skrevet

Sjekknom kommunen din har

-Aktiv på dagtid- tilbud.

Anonymkode: ea7aa...aac

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har ingen rundt meg, verken familie eller venner og har barn. Har nesten ingen sosial kontakt, og kjenner jeg blir mer og mer dårlig av dette. Sliter også med mammarollen og blir svært fort utmattet. Har kognitive vansker, sliter med språk/forståelse, blir helt ør i hodet av mye støy og blir helt utmattet av det. Føler hodet mitt er en tåke, sliter med å snakke og de tingene der. 

prøver å tvinge meg til å gå tur, men har bare klart en tur de siste dagene. Vil tro luft i hodet hjelper istedenfor å sitte inne. Sliter også med å finne frem til turområder, pga jeg ikke har stedsans eller hva det heter og det ender opp med at det ikke blir noe av fordi jeg ikke finner frem eller skjønner hvor jeg skal kjøre/parkere. 

er så lei disse vanskene og hvor mye det sliter på meg. Sliter mye med å finne på aktiviteter, lage ting med ungene, alle andre får det til men jeg skjønner ingenting. Har mye lærevansker også. 
føler meg litt deprimert, flat i humøret, har ingen glede rundt meg og alt er et ork pga jeg sliter sånn. Finnes ikke behandling eller noe og jeg må leve med det så godt jeg kan. 

Bare det å lage mat er vanskelig, å finne oppskrifter og lage det, det krever så mye fra hodet med alt som skal gjøres. timer/dager kan det ta å planlegge noe. 
vet bare ikke hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre. Skulle ønske kjæresten ville bo sammen med meg for da hadde ting blitt lettere, men det vil han ikke. Tror jeg bare hadde blitt mer sliten av det også, pga mer krav. 

vet bare ikke hva jeg skal gjøre for å få det bedre. Klarer aldri å fullføre noe eller holde meg til de tingene jeg vil gjøre.

Har dere noe aktivitetstilbud via kommunen som er mulig å delta på? 🙂 For å gi et eksempel; her i kommunen (og andre kommuner) er det tiltak som heter "Aktiv" på dagtid, hvor bl.a. uføre har mulighet én eller flere ganger i uken til å møtes og trene tilpassede økter med instruktør. Dette er jo både et fysisk- men også et psykososialt tiltak, som skal tilby både fysisk aktivitet og sosialt samvær med andre 🙂 i hjemkommunen min vet jeg det er mange som har hatt nytte av dette tiltaket, og det er veldig populært ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker det er særdeles viktig at du får hjelp med å oppfostre barna dine. Du kommer åpenbart ikke til å kunne hjelpe dem med lekser, stille opp for barna i fht fritidsaktiviteter, dugnader, stevner eller kjøringer. Psykiske lidelser er særdeles arvelig og nå må du gjøre så godt du kan for å gi barna dine et bedre liv enn du har selv. Hvor er barnefar oppi alt dette? 

Det får jeg, og har et godt hjelpeapparat rundt meg.
det klarer jeg, men til en viss grad. Har ikke kommet på det punktet enda, så hva fremtiden bringer vet ingen. Jeg gjør så godt jeg kan. Han er ikke delaktig i livet deres. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Start med en time til fastlegen og fortell hvordan du har det. Be også om en blodprøvestatus.

Jeg manglet d, b og jern, og endte i en depresjon. 

Legen din kan fortelle mer. Støttesamtaler, eller andre tiltak. 

Det finnes plenty av tilbud. Frivillighetssentral, Dagsenter, osv. 

Anonymkode: 5c4f7...cdb

ble du bedre når du fikk tatt tabletter for dette? 
Jeg har tatt masse blodprøver de siste årene og vært det samme jeg har manglet og tatt medisiner for det, meen aldri klart og fullføre dette med medisinene fordi jeg glemmer det. Sliter såpass med hukommelsen at jeg ikke klarer å huske å ta de hver dag. Så har nok mulig noe mangel, men det har aldri vært noe forskjell når jeg har hatt eller ikke har mangel.  Men skal kontakte legen. 

Skrevet

Se om kommunen din har noe tilbud. Frivilligsentralen, dagsenter, turgrupper. Kanskje prøv deg som frivillig et sted som røde kors eller lignende?

Anonymkode: 8bd75...8f1

Skrevet
Marvels skrev (12 minutter siden):

Har dere noe aktivitetstilbud via kommunen som er mulig å delta på? 🙂 For å gi et eksempel; her i kommunen (og andre kommuner) er det tiltak som heter "Aktiv" på dagtid, hvor bl.a. uføre har mulighet én eller flere ganger i uken til å møtes og trene tilpassede økter med instruktør. Dette er jo både et fysisk- men også et psykososialt tiltak, som skal tilby både fysisk aktivitet og sosialt samvær med andre 🙂 i hjemkommunen min vet jeg det er mange som har hatt nytte av dette tiltaket, og det er veldig populært ❤️

Vi har ikke det men fant noe annet som lignet så skal ta kontakt å høre hvordan det er.

høres ikke dumt ut og kan være det er akkurat hva jeg trenger så det skal sjekkes. Takk for tips 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke det men fant noe annet som lignet så skal ta kontakt å høre hvordan det er.

høres ikke dumt ut og kan være det er akkurat hva jeg trenger så det skal sjekkes. Takk for tips 😊

Ikke noe problem. Det er veldig viktig at kommunene har slike tilbud ❤️ håper det ordner seg for deg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

ble du bedre når du fikk tatt tabletter for dette? 
Jeg har tatt masse blodprøver de siste årene og vært det samme jeg har manglet og tatt medisiner for det, meen aldri klart og fullføre dette med medisinene fordi jeg glemmer det. Sliter såpass med hukommelsen at jeg ikke klarer å huske å ta de hver dag. Så har nok mulig noe mangel, men det har aldri vært noe forskjell når jeg har hatt eller ikke har mangel.  Men skal kontakte legen. 

Kanskje en dosett kan hjelpe deg med å huske å ta medisiner/tilskudd? Det finnes dosetter med ett rom for hver dag i en mnd, så trenger du bare å fylle opp en gang pr mnd. Det finnes til og med dosetter med alarm.

https://letsdeal.no/deals/2ctj12f5sg10/31-grids-pill-box?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIlM2EnaXRhAMVOBuiAx114gxIEAQYBSABEgKDufD_BwE

https://www.testhelsen.no/produkt/pillebokser/dosett-28-kammer

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har utmattelse etter covid og orker ikke hverken å gå tur eller lyder/sanseinntrykk. Hvordan klarer du dat når du har utmattelse? 

Anonymkode: 7fe46...3ee

Skrevet

Ha rutiner i hverdagen. Det er alfa og omega for meg iallfall. 
Stå opp og legg deg til faste tider, spis mat til faste tider, legg inn tid til husarbeid på faste tider (det gjør også at man slipper at ting flyter over og man må ta skippertak). 

Gå turer. Trenger ikke finne frem til turområder, bare gå ut døra og gå en tur. Halvtime er mer enn nok. Ha musikk eller podcast på øret mens du går. Ta deg tid til å observere alt rundt deg. Du kan også spille pokemon eller geocahing.

Eller last ned UT.no appen for turer i marka (når du finner en tur nær deg så kan du trykke på den, scrolle ned og få beskrivelse om hvordan du kommer deg dit. Ofte kan man trykke på Google map og få veibeskrivelse på gps). Eller appen som heter Tur. Det er litt som orientering liksom. Man skal finne poster, når man er nære nok en post (ikke en fysisk post alltid, men i appen) så får man opp spørsmål man skal svare på. 

Sett av tid til lesing, kryssord, håndarbeid, tv-titting

Trenger ikke planlegge middag så voldsomt? Om du passer på å alltid ha diverse ting i skap, kjøleskap, fryser, så er det alltid noe man kan lage. Eller så kan man følge 1-2 matbloggere for inspirasjon. Mange av de legger også ut ukesmenyer, så da kan man jo bare følge den. Ev bestille slike kasser med mat hvor oppskrift og ingredienser følger med. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...