AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Vanskelig sak. Nyutdannet lærer som verken har opptjent feriepenger eller faller inn under ordningen om å få lønn i sommer. Arbeidskontrakt gjelder til 31.07. 5 ukers ferie trekkes i juni, som egt betyr «negativ» lønn ettersom det ikke utbetales feriepenger. Gravid med termin i slutten av juli og foreldrepenger regnes som et gjennomsnitt av de tre siste mnd, så negativ lønn i juni er ganske krise. kontorleder sier en kan velge å få trukket ferie på juli-lønnen i stedenfor juni-lønnen, men skal jo ha foreldrepenger og ikke lønn fra arbeidsgiver i juli. Trekkes det 5 ukers lønn av foreldrepengene i juli da? Eller vil det både utbetales «negativ» lønn i juli + foreldrepenger? Trekk for 5 uker er jo mer enn månedslønna, får en da en faktura for å betale arbeidsgiver? noen som har vært borti en slik sak eller vet hvordan det fungerer? Verken kontorleder eller fagforening er til så mye hjelp her. Anonymkode: 5a234...43a
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 For dere som har fått foreldrepenger på sommeren, har dere blitt trukket i foreldrepenger for ferie og fått feriepenger? Eller hvordan har det vært? Anonymkode: 5a234...43a
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Hvis du ikke skal ha ferie trenger du jo ikke bli trukket i lønn. Du har ikke plikt til å ta ut ferie når du ikke har opptjent rettigheter, med mindre arbeidsgiver stenger kontoret. Lærere har lovbestemt ferie 3 siste uker i juli. Og da er vel du i permisjon? I avspaseringsperioden din får du vel vanlig lønn? Anonymkode: b1eb4...cdc
Agatha Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Ganske sikker på at NAV ikke regnet gjennomsnitt av tre måneder, når den ene måneden er uten lønn. Da regner de gjennomsnittet av de beste 6mnd i løpet av de siste 10 eller noe sånt. Du skal jo heller ikke trekkes for ferie, men ha lønn fra juni også går du over på foreldre penger fra juli. Dvs du tar ikke ut ferie i år.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvis du ikke skal ha ferie trenger du jo ikke bli trukket i lønn. Du har ikke plikt til å ta ut ferie når du ikke har opptjent rettigheter, med mindre arbeidsgiver stenger kontoret. Lærere har lovbestemt ferie 3 siste uker i juli. Og da er vel du i permisjon? I avspaseringsperioden din får du vel vanlig lønn? Anonymkode: b1eb4...cdc Agatha skrev (28 minutter siden): Ganske sikker på at NAV ikke regnet gjennomsnitt av tre måneder, når den ene måneden er uten lønn. Da regner de gjennomsnittet av de beste 6mnd i løpet av de siste 10 eller noe sånt. Du skal jo heller ikke trekkes for ferie, men ha lønn fra juni også går du over på foreldre penger fra juli. Dvs du tar ikke ut ferie i år. Både kontorleder og fagforening sier jeg blir trukket 5 uker ferie i juni selv om jeg ikke har opptjent feriepenger. På utdanningsforbundets side står det (de to første avsnittene er fra ferieloven): Du har både en rett og en plikt til å avvikle full ferie. Det gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at du avviker full ferie. Du er likevel ikke nødt til å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende eller tidligere arbeidsgiver ikke er nok til å dekke lønnsbortfallet under ferien. Dette gjelder likevel ikke i de tilfeller hvor virksomheten stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavviklingen. Dette er tilfelle for lærer på skolen hvor det er fastsatt gjennom tariffavtale at undervisningspersonalet avvikler hele ferien (5 uker) sammenhengende med avslutning siste virkedag i juli måned. Også flere barnehager har feriestengt noen uker på sommeren, og de ansatte må da ta ut ferie i perioden barnehagen er stengt. ts Anonymkode: 5a234...43a
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 Jeg er ikke lærer, men jobber i det private. Jeg får lønn, på papiret, også i Juni. F.eks kan det stå slik: Lønn juni: 30 000 Ferietrekk: - 35 000 Feripenger: 42 000 Sum til utbetaling: 37 000 Jeg får altså lønn i juni formelt sett, samme lønn som alle andre mnd, men den blir ikke utbetalt fordi ferietrekket er høyere. Så jeg vil tro at nav regner med lønnen i juni, selv om du i praksis ikke får den utbetalt. NAV er jo korka, men ikke SÅ korka. Anonymkode: 81f61...32f
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Både kontorleder og fagforening sier jeg blir trukket 5 uker ferie i juni selv om jeg ikke har opptjent feriepenger. På utdanningsforbundets side står det (de to første avsnittene er fra ferieloven): Du har både en rett og en plikt til å avvikle full ferie. Det gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at du avviker full ferie. Du er likevel ikke nødt til å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende eller tidligere arbeidsgiver ikke er nok til å dekke lønnsbortfallet under ferien. Dette gjelder likevel ikke i de tilfeller hvor virksomheten stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavviklingen. Dette er tilfelle for lærer på skolen hvor det er fastsatt gjennom tariffavtale at undervisningspersonalet avvikler hele ferien (5 uker) sammenhengende med avslutning siste virkedag i juli måned. Også flere barnehager har feriestengt noen uker på sommeren, og de ansatte må da ta ut ferie i perioden barnehagen er stengt. ts Anonymkode: 5a234...43a Men du har uansett permisjon, og da har du ikke ferie. Anonymkode: b1eb4...cdc
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 Fra samme side som deg: Får jeg feriepenger første arbeidsår som lærer? Det finnes en særbestemmelse om feriepenger første arbeidsår for undervisningspersonale. Lærere skal ha utbetalt full lønn i juni måned dersom de opptjente feriepengene gir et lavere utbetalt beløp, ifølge hovedtariffavtalen. Bestemmelsen gjelder kun for lærere som er i sitt første yrkesår etter fullført utdanning og er ansatt for minst ett år. Dette er regulert i Hovedtariffavtalens Fellesdel §7.3, bestemmelsen er også gjengitt i Kommunenes personalhåndbok Anonymkode: b1eb4...cdc
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 Så ikke det med ett år... Anonymkode: b1eb4...cdc
Paraply Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 Jeg orker ikke søke opp masse ting nå, men drister meg til å høyttenke litt allikevel: Må du ta ferie i din situasjon? Du skal jo i permisjon de fleste av de ukene, og du kan heller ikke velge den bort. Si du har termin på lærernes siste feriedag 31. juli, da skal du jo i permisjon tre uker før dette. Du skal da ikke ha ferie og permisjon samtidig? Disse ferieukene bør du heller kunne legge andre steder i permisjonene din, men ikke i disse tre ukene før fødsel og seks ukene etter, som er det jeg mener å huske at man må ha som den som føder. Etter min tankegang må du kanskje tåle trekket for to ferieuker nå, men siden du ikke får avviklet alle fem nå bør du heller ikke trekkes for dem nå (men sikkert senere, nå du faktisk tar dem, en gang langt ute i permisjonen). Vet ikke om dette var til noen hjelp.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 Si opp stillingen din før vikariatet går ut? Sier du opp før 1.april så er din siste arbeidsdag 30.06. Da kan de ikke trekke deg 5 uker ferie. Husk at ca siste uken i juni er undervisningsfri og ikke ferie for lærere. Litt avhengig av når din kommune regner lærerferien kan du komme deg unna med ingen eller bare noen dager pålagt ferie. Du får da ikke lønn fra arbeidsforholdet i juli, men da går du uansett ut i permisjon? Skjønner uansett ikke hvorfor du ikke får lønn i juni da du er lærer i første yrkesår? Du har kontrakt ut juli, dvs du har et arbeidsforhold lengre enn 6 mnd. Har du ikke vært der siden august? I din situasjon syns jeg det er dårlig gjort å sette stoppdato på arbeidsforholdet 31.07. Er konsulent på skole selv, så jobber med dette daglig. Anonymkode: a6dc9...9c9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #12 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Si opp stillingen din før vikariatet går ut? Sier du opp før 1.april så er din siste arbeidsdag 30.06. Da kan de ikke trekke deg 5 uker ferie. Husk at ca siste uken i juni er undervisningsfri og ikke ferie for lærere. Litt avhengig av når din kommune regner lærerferien kan du komme deg unna med ingen eller bare noen dager pålagt ferie. Du får da ikke lønn fra arbeidsforholdet i juli, men da går du uansett ut i permisjon? Skjønner uansett ikke hvorfor du ikke får lønn i juni da du er lærer i første yrkesår? Du har kontrakt ut juli, dvs du har et arbeidsforhold lengre enn 6 mnd. Har du ikke vært der siden august? I din situasjon syns jeg det er dårlig gjort å sette stoppdato på arbeidsforholdet 31.07. Er konsulent på skole selv, så jobber med dette daglig. Anonymkode: a6dc9...9c9 Jeg begynte å jobbe der i desember, så har ikke jobbet et helt år nei… takk for tips, skal se på det ang å si opp stillingen! Håper bare ikke det får konsekvenser for ansiennitet om jeg er «arbeidsledig» når jeg starter permisjonen. Paraply skrev (8 timer siden): Jeg orker ikke søke opp masse ting nå, men drister meg til å høyttenke litt allikevel: Må du ta ferie i din situasjon? Du skal jo i permisjon de fleste av de ukene, og du kan heller ikke velge den bort. Si du har termin på lærernes siste feriedag 31. juli, da skal du jo i permisjon tre uker før dette. Du skal da ikke ha ferie og permisjon samtidig? Disse ferieukene bør du heller kunne legge andre steder i permisjonene din, men ikke i disse tre ukene før fødsel og seks ukene etter, som er det jeg mener å huske at man må ha som den som føder. Etter min tankegang må du kanskje tåle trekket for to ferieuker nå, men siden du ikke får avviklet alle fem nå bør du heller ikke trekkes for dem nå (men sikkert senere, nå du faktisk tar dem, en gang langt ute i permisjonen). Vet ikke om dette var til noen hjelp. Jeg har lurt på dette selv og spurt fagforeningen om det, venter på svar men de har i utgangspunktet sagt at jeg blir trukket 5 uker i juni. Anonymkode: 5a234...43a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #13 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er ikke lærer, men jobber i det private. Jeg får lønn, på papiret, også i Juni. F.eks kan det stå slik: Lønn juni: 30 000 Ferietrekk: - 35 000 Feripenger: 42 000 Sum til utbetaling: 37 000 Jeg får altså lønn i juni formelt sett, samme lønn som alle andre mnd, men den blir ikke utbetalt fordi ferietrekket er høyere. Så jeg vil tro at nav regner med lønnen i juni, selv om du i praksis ikke får den utbetalt. NAV er jo korka, men ikke SÅ korka. Anonymkode: 81f61...32f Er redd jeg risikerer «minus» i juni siden jeg ikke får feriepenger og at det fremmer med hele foreldrepengegrunnlaget, men kan jo prøve å høre med nav. Syns uansett det er kjipt å ikke skulle få lønn i juni når jeg jobber i juni, føles ut som at jeg jobber gratis da siden jeg uansett skal ha foreldrepenger i juli og ikke lønn… ts Anonymkode: 5a234...43a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå