AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Vi kjøpte bolig for 6 100 000 for fem år siden. 3,6 millioner i lån som vi har sammen. Min egenkapital 500 000 hans 2 000 000. Hvordan fordeles dette? Verdien i dag er ca 7-7,5 millioner. Han påstår at det kun er egenkapitalen eierbrøken skal regnes ut i fra, jeg mener det er egenkapital og lån. Hvem har rett? Anonymkode: b4ebe...33c
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Hvis dere deler lånet likt er det egenkapital og lån. Men skaff deg advokathjelp, det lønner seg i lengden. Anonymkode: 84e8e...2b1
Vma Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Fordeling av bolig ved samboerskap, ulik egenkapital og ingen samboeravtale blir fort grisete. https://advokat.no/hvordan-skal-samboere-fordele-boligen-ved-samlivsbrudd/
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Vanskelig når dere ikke har en avtale om eierbrøk, begge deler kan være riktig. Ville også koblet på advokat her. Anonymkode: 4b75b...9cc
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 Ved kjøp eide du 8%, han 33%. Dere eier sammen den andelen dere har betalt ned av lånet. Når hele lånet hadde vært betalt, eier han 61% og du 39% (tallene er avrundet). Dersom dere til nå bare har betalt renter, eier dere samme andel som egenkapitalen, resten eier banken. Anonymkode: 4a0f6...2cf 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ved kjøp eide du 8%, han 33%. Dere eier sammen den andelen dere har betalt ned av lånet. Når hele lånet hadde vært betalt, eier han 61% og du 39% (tallene er avrundet). Dersom dere til nå bare har betalt renter, eier dere samme andel som egenkapitalen, resten eier banken. Anonymkode: 4a0f6...2cf Ikke dersom bolig er tinglyst med 50/50 eierskap. Isåfall har han som gikk inn med mye mer egenkapital egentlig dummet seg ut litt med å ikke ha noe avtale om at det de gikk inn med skal trekkes fra før de deler summen etter salg, men ts vil være ugrei dersom de ikke først får sin egenkapital tilbake, og så deler de resten av overskuddet når lånet er betalt ut. Om hans egenkapital kan spores greit, noe den antagelig kan, kan han kanskje være heldig med å få sin egenkapital tilbake, selv om ts blir ugreit her, men de har ikke ulik eierbrøk på huset om dette ikke er hva som står oppført. Anonymkode: 68fe3...dce 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 Det er den tinglyste eierbrøken som gjelder. Sjekk hva som står på skjøtet. En måte å fordele er å trekke fra lån og innskutt egenkapital og fordele et eventuelt overskudd etter den tinglyste eierbrøken. Altså 7,5 - 3,6 - 2,5 = 1,4 som skal fordeles mellom dere. Om det er bare en av dere som står som eier, kan egenandel + 50% av nedbetalt gjeld være en annen måte å fordele på. Anonymkode: 0be39...9da
Helene Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 Hvor mye har du betalt underveis av utgifter? Tenker, skaff deg advokat.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke dersom bolig er tinglyst med 50/50 eierskap. Isåfall har han som gikk inn med mye mer egenkapital egentlig dummet seg ut litt med å ikke ha noe avtale om at det de gikk inn med skal trekkes fra før de deler summen etter salg, men ts vil være ugrei dersom de ikke først får sin egenkapital tilbake, og så deler de resten av overskuddet når lånet er betalt ut. Om hans egenkapital kan spores greit, noe den antagelig kan, kan han kanskje være heldig med å få sin egenkapital tilbake, selv om ts blir ugreit her, men de har ikke ulik eierbrøk på huset om dette ikke er hva som står oppført. Anonymkode: 68fe3...dce Det står tinglyst i skjøtet at begge har "ideell andel 50 %" Mye av grunnen til at han har mest egenkapital, er at han eide boligen vi bodde sammen i tidligere, jeg kjøpte meg aldri inn, men vi delte på utgifter i mange år, mens verdien av boligen økte, den klassiske kvinnefella. En ting er om begge går tilbake egenkapitalen vi gikk inn ned, men hvordan skal overskuddet deles? I to? Eller etter samme brøk som egenkapitalen? TS Anonymkode: b4ebe...33c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 Helene skrev (5 timer siden): Hvor mye har du betalt underveis av utgifter? Tenker, skaff deg advokat. Halvparten av lånet, og egentlig mesteparten av andre felles utgifter. Vi har omtrent det samme utbetalt i måneden, men han har et mye større personlig forbruk enn meg. Jeg er lei av å betale nest og sitte igjen ned minst. Anonymkode: b4ebe...33c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #11 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er den tinglyste eierbrøken som gjelder. Sjekk hva som står på skjøtet. En måte å fordele er å trekke fra lån og innskutt egenkapital og fordele et eventuelt overskudd etter den tinglyste eierbrøken. Altså 7,5 - 3,6 - 2,5 = 1,4 som skal fordeles mellom dere. Om det er bare en av dere som står som eier, kan egenandel + 50% av nedbetalt gjeld være en annen måte å fordele på. Anonymkode: 0be39...9da Begge står som eier. Anonymkode: b4ebe...33c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #12 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vanskelig når dere ikke har en avtale om eierbrøk, begge deler kan være riktig. Ville også koblet på advokat her. Anonymkode: 4b75b...9cc Hvordan kan Hegge deler være riktig? Finnes det ikke noe klart lovverk på området? TS Anonymkode: b4ebe...33c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #13 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Halvparten av lånet, og egentlig mesteparten av andre felles utgifter. Vi har omtrent det samme utbetalt i måneden, men han har et mye større personlig forbruk enn meg. Jeg er lei av å betale nest og sitte igjen ned minst. Anonymkode: b4ebe...33c Dere får tilbake hver deres egenkapital og så deles overskuddet likt hvis dere har delt på lånet. Så lenge det ikke er noe avtale på plass fra før vil jeg tro dette er det som gjelder. (Merk:tror. Ikke skyt meg om det er feil) Anonymkode: 2c3d1...e07 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #14 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ved kjøp eide du 8%, han 33%. Dere eier sammen den andelen dere har betalt ned av lånet. Når hele lånet hadde vært betalt, eier han 61% og du 39% (tallene er avrundet). Dersom dere til nå bare har betalt renter, eier dere samme andel som egenkapitalen, resten eier banken. Anonymkode: 4a0f6...2cf Det er noe slikt han har regnet ut, at jeg eier 8%, men da antar han det betyr at han eier 92 %, og at det er etter denne brøken drt skal deles etter at lånet er trukket fra . Og dette kan da umulig være riktig Anonymkode: b4ebe...33c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #15 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står tinglyst i skjøtet at begge har "ideell andel 50 %" Mye av grunnen til at han har mest egenkapital, er at han eide boligen vi bodde sammen i tidligere, jeg kjøpte meg aldri inn, men vi delte på utgifter i mange år, mens verdien av boligen økte, den klassiske kvinnefella. En ting er om begge går tilbake egenkapitalen vi gikk inn ned, men hvordan skal overskuddet deles? I to? Eller etter samme brøk som egenkapitalen? TS Anonymkode: b4ebe...33c Dersom det er tinglyst 50% eierandel hver, så deles alt på den måten om dere ikke har en kontrakt som sier annet. Anonymkode: 57d73...6d2 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #16 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom det er tinglyst 50% eierandel hver, så deles alt på den måten om dere ikke har en kontrakt som sier annet. Anonymkode: 57d73...6d2 Dvs at overskuddet deles i to? Anonymkode: b4ebe...33c 1
Cezanne Skrevet 1. mars 2024 #17 Skrevet 1. mars 2024 Du eier 37,8%, eller det hadde vært mest riktig å avtale.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #18 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dvs at overskuddet deles i to? Anonymkode: b4ebe...33c Ja. Du kan være 'snill' slik at dere først trekker ut egenkapitalen hver av dere betalte inn for deretter å dele i to. Men rent juridisk eier dere tydeligvis halvparten hver med mindre dere har skrevet noen steder at det skal skjevdeles. Anonymkode: 57d73...6d2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #19 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan kan Hegge deler være riktig? Finnes det ikke noe klart lovverk på området? TS Anonymkode: b4ebe...33c Nei, det er ikke det. Det er avtalefrihet mellom samboere, og samboerkontrakt er derfor noe av det viktigste man har dersom man skal eie noe sammen. Når dere ikke har avtalt eierbrøk og man bare har det tinglyste å gå etter er det jo naturlig å bruke den fordelingen. Men det kan han fint krangle på når han kan vise til at dere har gått inn med ulik egenkapital. Hvordan har dere fordelt utgiftene? 50/50 eller skjevfordelt etter påstått eierbrøk fra hans side? Anonymkode: 4b75b...9cc 1
newman01 Skrevet 1. mars 2024 #20 Skrevet 1. mars 2024 Siden dere eier 50/50 og antagelig har betjent boliglånet som likeverdige vil det være naturlig å dele overskuddet 50/50 iht. eierskap. At en part har stilt med mer egenkapital enn den andre parten uten at det foreligger en avtale om annen fordeling vil jo i praksis si at det er et rentefritt lån som den med minst egenkapital har nytt godt av. Pengene er sporbare, så vil tro det er lite grunn til å anta at en rett vil komme til konklusjon om at det er en gave. I mitt hode virker det da logisk at man tar salgssum minus gjenværende lån, trekker ut innskutt egenkapital og deler overskuddet likt. Så får personen med mest penger lære til neste gang. Kan være lurt med forskjellig eierbrøk, eller at man skal få avkastning på egenkapitalen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå