AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Jeg er på ferie med vår yngste datter og så har eldste blitt syk. Far må være hjemme med sykt barn. Det kom en reaksjon fra arbeidsgiver om dette, ettersom jeg har ferie. Kan han ikke ta ut sykt barn-dager når jeg har ferie? Jeg er ikke hjemme, så må evnt avbryte ferien for å reise hjem. Noen som vet? Anonymkode: 35354...0ea
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Har dere samme arbeidsgiver? Men nei, du trenger ikke dra hjem fra granca fordi barnet ditt er sykt når barnet blir ivaretatt av den andre foreldren. Satt på spissen, jeg vet jo ikke hvor du er, og det trenger ikke arbeidsgiver vite heller. Anonymkode: adef0...b31 7
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere samme arbeidsgiver? Men nei, du trenger ikke dra hjem fra granca fordi barnet ditt er sykt når barnet blir ivaretatt av den andre foreldren. Satt på spissen, jeg vet jo ikke hvor du er, og det trenger ikke arbeidsgiver vite heller. Anonymkode: adef0...b31 Nei, vi har ikke samme arbeidsgiver. Er bare at arbeidsgiver vet at jeg har ferie. Jeg er ikke mer enn tre timer unna, så kan reise hjem, men kjedelig for eldste om vi må det. Ble bare usikker på om vi gjorde noe som ikke var lov. Vil ikke sette mannen min i en vanskelig situasjon med arbeidsgiver. Anonymkode: 35354...0ea
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, vi har ikke samme arbeidsgiver. Er bare at arbeidsgiver vet at jeg har ferie. Jeg er ikke mer enn tre timer unna, så kan reise hjem, men kjedelig for eldste om vi må det. Ble bare usikker på om vi gjorde noe som ikke var lov. Vil ikke sette mannen min i en vanskelig situasjon med arbeidsgiver. Anonymkode: 35354...0ea Rettelse: Kjedelig for yngste Anonymkode: 35354...0ea
Baktusen Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, vi har ikke samme arbeidsgiver. Er bare at arbeidsgiver vet at jeg har ferie. Jeg er ikke mer enn tre timer unna, så kan reise hjem, men kjedelig for eldste om vi må det. Ble bare usikker på om vi gjorde noe som ikke var lov. Vil ikke sette mannen min i en vanskelig situasjon med arbeidsgiver. Anonymkode: 35354...0ea Nei far hadde hatt like mye rett til å være hjemme med sykt barn selv om du ikke var på ferie. Kos deg med fri og yngste barnet og ha det deilig. 10 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 Selvfølgelig kan far være hjemme med sykt barn når du er på ferie. Anonymkode: cf132...b0c 4
tussi84 Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 Du er ikke tilgjengelig for å passe barnet, så da må far ta sykt barn dag. 7
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 Ja, far kan være hjemme. Sørg for at arbeidsgiverne deres vet mindre om privatlivet deres i fremtiden. Anonymkode: 41036...816 10
Arkana Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 Dette har vel strengt tatt ikke sjefen noe med å reagere på. Din mann har et barn som er sykt og har derfor rett til å ta sykt barn-dag. Hva du gjør og hvor tilgjengelig du er eller ikke er har ingen betydning. 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 Spør om arbeidsgiver nå krever at dere tar ut feriedager for å passe syke barn. For det er i praksis det denne gjør. Og det er ulovlig. Anonymkode: 5062e...77b 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 Uansett om du har en feriedag hvor du hviler hjemme, så kan far ta sykt barn. Godt mulig feriedager trengs for å hente seg inn for ikke å bli utbrent. Anonymkode: d6583...81b 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 Hvorfor vet sjefen til mannen din at du er på ferie? Såklart skal ikke du reise hjem. Mannen får bare si "Ja hun har ferie men hun er ikke hjemme, hun er bortreist med vårt andre barn. Altså er jeg den eneste forelderen som kan ta vare på det andre syke barnet så da må jeg ta sykt barn dag". Anonymkode: 01508...789 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 38 minutter siden, Arkana said: Dette har vel strengt tatt ikke sjefen noe med å reagere på. Din mann har et barn som er sykt og har derfor rett til å ta sykt barn-dag. Hva du gjør og hvor tilgjengelig du er eller ikke er har ingen betydning. Tja skal man være skikkelig pirkete så har det litt betydning. For det står at man får fri med lønn om det er nødvendig med fri fra jobben for å passe sykt barn. Om det er en annen voksen frisk person hjemme som ikke har ansvar for andre barn så er det ikke NØDVENDIG å få fri og man har ikke oppfylt kravene til å ta ut omsorgsdag. Men i TS sitt tilfelle så er det såklart ok det er nødvendig å få fri når den andre forelderen ikke er hjemme. Anonymkode: 01508...789 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå