Gå til innhold

Er det mulig for en mann som tidligere har hatt aggresjonsproblemer å endre seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen med aggresjonsproblemer endre seg? 

Anonymkode: 7b2f0...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man har gått i behandling så er det vel mulig? Man må jo finne ut årsak til utageringen. Er det rus så må rusen bort først. 

Anonymkode: b0517...d12

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, men det spørs litt hvorfor personen var sint. Er det pga omstendigheter eller ligger det dypere som traumer og trenger terapi? 

Min kjære var mye sint første året, på alt og alle, han følte seg ikke vel på jobb og usikker i forholdet. Nå er sjefen hans dømt til å aldri kunne jobbe i kommunen pga neglekt som leder(!), og vi har mye tillit i forholdet. 

Anonymkode: 45437...e79

Skrevet

Hvor lenge har han gått i behandling for sinneproblemene?

Er behandlingen ferdig?

Var det han selv som innså problemer og tok initiativet til behandling?

Anonymkode: faa73...b59

Skrevet

De kan ikke endre seg med mindre ønsket om endring kommer fra dem selv og de aktivt jobber med det. Om de selv mener at de ikke har noe problem, eller at det ikke er nødvendig å jobbe med, så vil de aldri endre seg. 

Så må man vurdere da, er man villig til å ta risikoen om å bli voldsoffer dersom aggresjonen eskalerer i stedenfor avtar...?

Anonymkode: e82a7...250

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men det spørs litt hvorfor personen var sint. Er det pga omstendigheter eller ligger det dypere som traumer og trenger terapi? 

Min kjære var mye sint første året, på alt og alle, han følte seg ikke vel på jobb og usikker i forholdet. Nå er sjefen hans dømt til å aldri kunne jobbe i kommunen pga neglekt som leder(!), og vi har mye tillit i forholdet. 

Det er ikke aggresjonsproblemer hvis han f.eks er sint for at naboen ripet opp bilen hans med vilje. Da heter det naboproblemer. Aggresjonsproblemer er at man er unormalt sint i forhold til andre i en situasjon

Skrevet

Dersom han virkelig ønsker det, får behandling og jobber med seg selv, så kanskje. 

Anonymkode: accb6...91b

Skrevet

Når kvinner kan det, så kan vel menn det også, men det krever selvinnsikt og jobbing med seg selv. Dama har slitt med sinneproblemer siden hun var barn, aldri fysisk, men har latt sinne pga andre ting gå ut over meg, på veldig sårende måte, selv om hun aldri har kommet med stygge personangrep. Siste par årene har hun fått mer kontroll, hun har fortsatt temperament, men hun er mer bevisst på det, og lar det ikke gå ut over meg lenger, så vi har det mye bedre nå 

Anonymkode: cd45f...dea

• Liker 1
Skrevet

Man kan sikkert endre seg hvis man får god hjelp, men med det sagt så hadde jeg gått videre hvis det viser seg at en person jeg nettopp har blitt kjent med har tidligere historikk med aggresjonsproblemer.

Anonymkode: 85d4c...0cb

• Liker 1
Skrevet

De lar seg ikke nevneverdig endre....

Anonymkode: 727dd...284

Skrevet

Mulig, tja. Sannsynlig, nei

Anonymkode: 72497...e47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke aggresjonsproblemer hvis han f.eks er sint for at naboen ripet opp bilen hans med vilje. Da heter det naboproblemer. Aggresjonsproblemer er at man er unormalt sint i forhold til andre i en situasjon

Dette går litt dypere enn å være sur for en enkelthendelse. Mer et livsproblem. De andre på jobb var nemlig også sinte. På hverandre. Og ofte på min kjære. Og jeg skjønte lite av dramaet som foregikk på jobben hans inntil jeg skjønte - og kanskje min kjære også da virkelig skjønte- at hele foretaket var skvett ulovlig drevet. Jeg trodde jo bare min kjære var sur og vanskelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når kvinner kan det, så kan vel menn det også, men det krever selvinnsikt og jobbing med seg selv. Dama har slitt med sinneproblemer siden hun var barn, aldri fysisk, men har latt sinne pga andre ting gå ut over meg, på veldig sårende måte, selv om hun aldri har kommet med stygge personangrep. Siste par årene har hun fått mer kontroll, hun har fortsatt temperament, men hun er mer bevisst på det, og lar det ikke gå ut over meg lenger, så vi har det mye bedre nå 

Anonymkode: cd45f...dea

Håper du ikke er en sånn som ikke tillater dama di å ha følelser. Hun har aldri vært fysisk og aldri kommet med stygge personangrep… hva slags aggresjonsproblemer mener du at hun har, og hvordan går de ut over deg? 

Anonymkode: 8b386...757

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det tror jeg ikke. 

Skrevet

Aggresjonsproblemer kan være så mangt, og jeg kan selv underskrive på at kosthold og livsstil påvirker psyken ekstremt mye. Jeg har blitt mye mer positiv og ser at jeg har vært litt vanskelig å dele hus med med ny livsstil. Ikke som voldelig eller sint, mer sur og destruktiv.

Om man innrømmer for seg selv at man har et problem, og bruker tid og profesjonelle krefter for å jobbe fram en endring, så tror jeg på muligheten for endring. Men ofte vil kontrollerende personer kun gjøre en skinnendring uten at de virkelig innser sitt eget problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 9a4a1...fb7

Skrevet

Forskningen sier ja:

https://www.forskning.no/ntnu-partner-psykologi/menn-ble-mindre-sinte-med-terapi-og-mindfulness/1703298

Det er veldig god effekt av behandling. De fleste som går til behandling slutter helt å bruke vold.

Jeg ville allikevel ikke anbefalt å bli i et forhold med vold og håpe han skal bedre seg. Jeg vet samtidig at psykopati/narsissisme og andre pf knapt kan behandles. Det er verre enn å mangle impulskontroll.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Håper du ikke er en sånn som ikke tillater dama di å ha følelser. Hun har aldri vært fysisk og aldri kommet med stygge personangrep… hva slags aggresjonsproblemer mener du at hun har, og hvordan går de ut over deg? 

Han sier jo det, hun har helt siden hun var barn latt ting gå ut over andre når hun har det vanskelig. Sier unødig sårende ting til andre når hun har det vondt. 

Dessverre er det vanskeligere å behandle sinte damer, da de oftere er rolige i terapisetting og dybden i hva de sliter med sosialt ikke så lett kommer fram. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han knuser ting i sinne, og driver med psykisk og fysisk vold, nei.

Anonymkode: 9b3b6...b7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...