AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Del Skrevet 29. februar 2024 Hallo. Jeg har lyst på en forandring. Gått og snust på en økonomi- og administrasjonutdanning en stund, rett og slett fordi jeg synes det høres spennende ut. Har litt erfaring med administrativt arbeid fra før, da jeg har vært assisterende daglig leder. Da hadde jeg også ansvar for månedsoppgjør og varetelling, og jeg var veldig glad i både jobben og det ansvaret jeg hadde da. Jeg er ikke så god i matte. Hadde 2’ere hele ungdomsskolen og hele vgs, men klarte en 4’er i eksamen matte muntlig. Trenger jeg å være god i matte for å klare dette studiet? Har økonomisk forståelse. Evt andre studier jeg kan se på, som er relatert? Anonymkode: 3396f...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Del Skrevet 29. februar 2024 Hei, tror det finnes en tråd om dette ganske nylig faktisk. Men du må ha et rent mattefag. Pensum der variere nok litt, men basicly må du kunne algebra, faktorisering, logaritmer, nåverdi/renteregning og derivasjon. Noen har også integral i pensum. Så må du ha kontrol på noe underliggende matte i noen av de andre emnene. I Mikro må du f.eks skjønne derivasjon og stigninger. Og så må du sikkert ha noen emner som går på finansiering, og då må du kunne regne nåverdier og diskontering osv… Og de fleste studier har vel også et statistikk emne, som inneholder en del matte. Så ja oppsumert så bør du være glad i tall og regning på øk adm. Men det er ikke verdens mest avanserte mattematikk. Nå vet ikke jeg hva du har hatt før. Men har du f.eks hatt P matte på vgs og sleit mye for den toeren der så vil du nok ha en tøff jobb foran deg med mattekurset på øk adm. Har 2 i R matte og den kom mest fordi du ikke gadd å jobbe så veldig, så vil du klare deg fint, forutsatt at du motiverer deg til å jobbe godt hele semesteret. Anonymkode: 672f3...8ee 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, tror det finnes en tråd om dette ganske nylig faktisk. Men du må ha et rent mattefag. Pensum der variere nok litt, men basicly må du kunne algebra, faktorisering, logaritmer, nåverdi/renteregning og derivasjon. Noen har også integral i pensum. Så må du ha kontrol på noe underliggende matte i noen av de andre emnene. I Mikro må du f.eks skjønne derivasjon og stigninger. Og så må du sikkert ha noen emner som går på finansiering, og då må du kunne regne nåverdier og diskontering osv… Og de fleste studier har vel også et statistikk emne, som inneholder en del matte. Så ja oppsumert så bør du være glad i tall og regning på øk adm. Men det er ikke verdens mest avanserte mattematikk. Nå vet ikke jeg hva du har hatt før. Men har du f.eks hatt P matte på vgs og sleit mye for den toeren der så vil du nok ha en tøff jobb foran deg med mattekurset på øk adm. Har 2 i R matte og den kom mest fordi du ikke gadd å jobbe så veldig, så vil du klare deg fint, forutsatt at du motiverer deg til å jobbe godt hele semesteret. Anonymkode: 672f3...8ee Jeg er såpass grønn i matte at jeg ikke vet om jeg har hatt p-matta eller r-matte, jeg vet ikke hva logaritmer, nåverdi eller integral er. Jeg har helt normal kunnskap innen hverdagslig matte, altså pluss/minus, gange og deling, jeg veit hvordan jeg regner prosenter( men må bruke kalkulator), jeg veit hvordan jeg bruker xcell og hvordan jeg setter opp budsjett. Anonymkode: 3396f...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er såpass grønn i matte at jeg ikke vet om jeg har hatt p-matta eller r-matte, jeg vet ikke hva logaritmer, nåverdi eller integral er. Jeg har helt normal kunnskap innen hverdagslig matte, altså pluss/minus, gange og deling, jeg veit hvordan jeg regner prosenter( men må bruke kalkulator), jeg veit hvordan jeg bruker xcell og hvordan jeg setter opp budsjett. Anonymkode: 3396f...9ef Sjekk vitnemålet ditt, der står det hvilken matte du tok. P-matte er praktisk matte. R-matte er realfagsmatte. Anonymkode: b5cb8...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Del Skrevet 29. februar 2024 Sjekk ut "administrasjon og ledelse", istedet for økonomi og administrasjon. Økonomi er mye tall og utregninger, selv om ikke fagene heter "matte". Anonymkode: d9a30...e34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sjekk ut "administrasjon og ledelse", istedet for økonomi og administrasjon. Økonomi er mye tall og utregninger, selv om ikke fagene heter "matte". Anonymkode: d9a30...e34 Joda det er strengtatt ett fag som heter " Matte". Anonymkode: 804bd...774 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Del Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sjekk ut "administrasjon og ledelse", istedet for økonomi og administrasjon. Økonomi er mye tall og utregninger, selv om ikke fagene heter "matte". Anonymkode: d9a30...e34 Takk for tips, dette skal jeg sjekke ut Anonymkode: 3396f...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #8 Del Skrevet 1. mars 2024 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er såpass grønn i matte at jeg ikke vet om jeg har hatt p-matta eller r-matte, jeg vet ikke hva logaritmer, nåverdi eller integral er. Jeg har helt normal kunnskap innen hverdagslig matte, altså pluss/minus, gange og deling, jeg veit hvordan jeg regner prosenter( men må bruke kalkulator), jeg veit hvordan jeg bruker xcell og hvordan jeg setter opp budsjett. Anonymkode: 3396f...9ef Hei igjen, Altså, et økonomistudie er nok noe mer komplisert enn pluss og minus og prosentregning altså. Matten er nok ikke av de tyngste i forhold til f.eks noen ingeniørstudier. Men det er fremdeles en god del hakk forbi gange, dele, pluss og minus i vanskelighetsgrad. Du trenger forsåvidt ikke kunne noe av det jeg ramset opp før du begynner. Men dette er ting du vil komme borti i løpet av studiet. Muligens ikke integrering, men i alle fall derivasjon. Derivasjon har med funksjonsuttrykk å gjøre for å topp, bunn og vendepunkt på grafer. Kort forklart så er den deriverte et uttrykk for stigningstallet til tangenten i et gitt punkt på en graf. Og i et topp eller bunnpunktene vil tangenten være vannrett, og altså ikke stige. Derfor vil stigningen være null. Altså vil punktet der den deriverte til en funksjon er null, være et topp eller bunnpunkt til grafen. Dette finst det formler og regler for så det er fullt mulig å lære seg. Men om du ikke skjønner bæret av hva jeg forklarte i dette avsnittet så må du gjøre en skikkelig jobb med matteemnet. Helst begynn allerede nå og se på ting hvis du tenker å ta dette til høsten. Derivasjon må du også skjønne for å ta samfunnsøkonomi emnene. Altså mikro og makroøkonomi. Integral slipper du kanskje unna, men det er litt forenklet forklart derivasjonsreglene motsatt vei. Om du klarer å lære derivasjon vil integrasjon gå ganske greit. Nåverdi har med dagens verdi av fremtidige kontantstrømmer å gjøre. Dette vil du helt sikkert måtte regne på både i matte og en del andre emner. Du kan tenke på det litt som renteregning bare motsatt vei. I renteregning ser man jo gjerne på et beløp man har nå og skal regne ut hva det er verdt om x antal år frem i tid. Nåverdi er det motsatte. Altså dagens verdi av f.eks fremtidig avkastning. Det er viktig å kunne for å vurdere lønnsomhet av investeringer. 100 kr i dag er jo mer verdt enn 100 kr om 15 år osv... Dette er ikke utrolig komplisert og det finnes formler å bruke. Men det er dog noe som skal skjønnes og du må være stødig på potensregning her. Kunnskaper i excel og budjsettering vil du også ha bruk for så det kommer godt med at du kan fra før. Da vil sikkert de emnene gå litt lettere. Som jeg skrev sist: Matten er ikke blant det aller mest kompliserte, så jeg skriver ikke dette for å skremme deg.Med god innsats tror jeg degge er fullt mulig å lære seg for de aller fleste. Men studiet inneholder mye tall og regning. Så om du får angst og blir svett av tall og de tingene jeg har skrevet over her, så bør du tenke deg om noen ganger før du velger et økonomistudie. Hilsen snart ferdig utdannet :) Anonymkode: 672f3...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #9 Del Skrevet 1. mars 2024 Enig med overnevnte. Matte (og statistikk + økonomi) er integrert i de fleste obligatoriske fag bortsett fra de teoretiske fagene (som ikke har noen verdens ting med administrasjon å gjøre). At administrasjon i det hele tatt blandes inn som navn i dette studiet, er svært misvisende. Det eneste jeg har lært om administrasjon, må være hvordan jeg legger opp studiegangen min… Anonymkode: 774b0...3a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #10 Del Skrevet 2. mars 2024 17 hours ago, AnonymBruker said: Enig med overnevnte. Matte (og statistikk + økonomi) er integrert i de fleste obligatoriske fag bortsett fra de teoretiske fagene (som ikke har noen verdens ting med administrasjon å gjøre). At administrasjon i det hele tatt blandes inn som navn i dette studiet, er svært misvisende. Det eneste jeg har lært om administrasjon, må være hvordan jeg legger opp studiegangen min… Anonymkode: 774b0...3a0 Forsåvidt enig i det ja 😅 teorifagene jeg har hatt går mest på ledelse, organisasjonsteori, strategi, markedsføring osv…. Anonymkode: 672f3...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Del Skrevet 2. mars 2024 Fikk 2- i matte i 10’ende og på yrkesfag på vgs. Nå er jeg voksen og holder på med bachelor til regnskapsfører. Det er ekstra jobbing med mattefagene men det går bra. Du MÅ ikke være god på alt dette, det er jo derfor man går skole, det er jo for å lære. Du må nokk jobbe mer med fagene, men man lærer det på skolen. Kjør på! Anonymkode: a8fff...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #12 Del Skrevet 2. mars 2024 Tusen takk for masse god informasjon og gode råd. Snakket litt med min svigermor angående dette også, da hun har en økonomi-utdannelse, og hun mente det kunne passe meg godt. Skal ta til meg alt, men tror nok jeg kommer til å søke. Blir ikke svett av tall, og jeg har god økonomisk forståelse, så det vil sikkert gå bra så lenge jeg jobber godt med det Anonymkode: 3396f...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #13 Del Skrevet 3. mars 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for masse god informasjon og gode råd. Snakket litt med min svigermor angående dette også, da hun har en økonomi-utdannelse, og hun mente det kunne passe meg godt. Skal ta til meg alt, men tror nok jeg kommer til å søke. Blir ikke svett av tall, og jeg har god økonomisk forståelse, så det vil sikkert gå bra så lenge jeg jobber godt med det Anonymkode: 3396f...9ef Ja det kommer mest an på motivasjon og vilje til å jobbe med det. Siden matten er din store utfordring så anbefaler jeg å gå i gang allerede nå. Det finnes mange bra ressurser på nett, og det ligger noen forkurs ute med ting som bør være på plass før du starter økonomiutdanningen. Mange har vel matte i første semester og om du jobber godt nå og har en del på plass før august så vil høsten gå mye lettere. «Påfyll mattematikk» f.eks er en fin bok som dekker mye av det du bør kunne før studiestart. Anonymkode: 672f3...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #14 Del Skrevet 3. mars 2024 Et ord: Excel. La den jobbe for deg: formler i Excel erstatter massevis av unødvendige og kompliserte matematiske operasjoner. Jeg var dårlig i matte men klarer meg fantastisk i dag med økonomi-relaterte oppgaver fordi jeg har lært meg Excel. Anonymkode: 9fa48...b27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #15 Del Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Et ord: Excel. La den jobbe for deg: formler i Excel erstatter massevis av unødvendige og kompliserte matematiske operasjoner. Jeg var dårlig i matte men klarer meg fantastisk i dag med økonomi-relaterte oppgaver fordi jeg har lært meg Excel. Anonymkode: 9fa48...b27 Det er en stor fordel å være god i excel, men det er ikke nødvendigvis lov på eksamen.. Anonymkode: d9a30...e34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #16 Del Skrevet 3. mars 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Et ord: Excel. La den jobbe for deg: formler i Excel erstatter massevis av unødvendige og kompliserte matematiske operasjoner. Jeg var dårlig i matte men klarer meg fantastisk i dag med økonomi-relaterte oppgaver fordi jeg har lært meg Excel. Anonymkode: 9fa48...b27 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er en stor fordel å være god i excel, men det er ikke nødvendigvis lov på eksamen.. Anonymkode: d9a30...e34 Exactly!! excel er bra å kunne og relevant i en del emner. Men det var ikke lovlig hjelpemiddel på min matteeksamen, og ikke i mikro og makro heller. Og det er mulig jeg er for lite opplyst, men jeg aner faktisk ikke hvordan man deriverer en funksjon i excel 🙈😅 Så i matte er nok excel lite relevant. En god grafisk kalkulator derimot vil nok være lov og til stor nytte om man lærer seg å bruke denne på funksjonsregning. Geogebra gjør sikkert samme nytten eventuelt. Jeg brukte aldri det noe særlig for jeg fikk gjort alt jeg trengte på kalkulatoren. Anonymkode: 672f3...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #17 Del Skrevet 3. mars 2024 Det er en del vanskelig matte i studiet. Det positive er at så lenge du består eksamen får du mest sannsynlig aldri bruk for matten i arbeidslivet. Anonymkode: 29c44...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 3. mars 2024 #18 Del Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 17.21): Hallo. Jeg har lyst på en forandring. Gått og snust på en økonomi- og administrasjonutdanning en stund, rett og slett fordi jeg synes det høres spennende ut. Har litt erfaring med administrativt arbeid fra før, da jeg har vært assisterende daglig leder. Da hadde jeg også ansvar for månedsoppgjør og varetelling, og jeg var veldig glad i både jobben og det ansvaret jeg hadde da. Jeg er ikke så god i matte. Hadde 2’ere hele ungdomsskolen og hele vgs, men klarte en 4’er i eksamen matte muntlig. Trenger jeg å være god i matte for å klare dette studiet? Har økonomisk forståelse. Evt andre studier jeg kan se på, som er relatert? Anonymkode: 3396f...9ef Du bør minimum ha en 3 i matte for å klare dette studiet. Det er både matte og statistikk i studiet. Da jeg tok denne utdannelsen så var det 40 % stryk i begge disse fagene på høgskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #19 Del Skrevet 4. mars 2024 Bromance skrev (8 timer siden): Du bør minimum ha en 3 i matte for å klare dette studiet. Det er både matte og statistikk i studiet. Da jeg tok denne utdannelsen så var det 40 % stryk i begge disse fagene på høgskolen. Har en 4 i matte muntlig eksamen fra vgs. Ble faktisk litt usikker på om standpunkt fra det året ble 3 eller 2, det må jeg sjekke 😊 Anonymkode: 3396f...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #20 Del Skrevet 4. mars 2024 8 hours ago, Bromance said: Du bør minimum ha en 3 i matte for å klare dette studiet. Det er både matte og statistikk i studiet. Da jeg tok denne utdannelsen så var det 40 % stryk i begge disse fagene på høgskolen. Bør og bør... det kommer an på grunnen til lav karakter i vgs og hvor mye man jobber under studiene. Jeg strøyk nesten i R matten siste året på vg. Skikkelig skolelei, lav motivasjon, og bare fløyt med liksom. Det gikk ikke med den vanskeligste matten. Tok 3 års pause og begynte på studier. Var utrolig motivert og jobbet mye med matten på forhånd da jeg visste det kom til å bli en utfordring. Jeg fikk A på økonomimatten. Nå skal det sies i mitt tilfelle at jeg alltid har likt tall og regning, og tatt dette relativ lett. Min lave karakter kom av at jeg ikke eide motivasjon, struktur, selvdisiplin og arbeidsmoral. Jobbet ikke med R matten overhodet siste året. Og alle som har snust på den vet jo at det selvsagt ikke går. Det er for vanskelig til det. Det er ikke som ungdomsskolen hvor man kan henge greit med uten å gjøre særlig med lekser. Så man skal være litt forsiktig med å sette noe minimum fra VGS tror jeg. Hva som ligger bak karakteren har også mye å si. Men det er klart; har man jobbet livet at seg for å få 2 i P matte, så vil man utvilsomt få det tøft på et økonomistudier. Men tøft betyr ikke umulig. Og du har rett ang strykprosenten. Den var under 40, men relativt høy når jeg tok det også. Men jeg mistenker at en god del som stryker nok tar litt for lett på faget. Skippertak kan sikkert redde noen i teorifagene men funker sjelden i mattefagene. Jevn jobbing og mengdetrening gjennom semesteret er nok nøkkelen her. Anonymkode: 672f3...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå