Gå til innhold

God marinade til kyllinglår

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er en god marinade, som faktisk er en korma-marinade, så den vil passe godt til retten din. Dette blir litt omtrentlige mål, jeg følger egentlig ingen oppskrift når jeg lager dette.

1 stort beger yoghurt naturell

2-3 fedd presset hvitløk

1 liten finhakket løk

2 ts paprikapulver

1-2 ts revet ingefær

½ ts kvernet pepper

1 ts malt koriander

1 ts malt spisskummen

¼-1 ts cayennepepper eller chilipulver (avhengig av hvor hot du vil ha det)

1 ts garam masala

1 ts gurkemeie

Endret av Arkana

Takk for svar Arkana. Jeg fikk et god tips av en indisk kollega. Hun gav meg til og med noen indigrenser jeg ikke visste om. Hun fortalt at alt skulle presses sammen i en presse, så må jeg ta skinnet av kylling og snitte den opp litt slik at marinaden kommer godt ned i kjøttet. Jeg skal la den stå 1 døgn å godgjøre seg.

Ta ut kyllingen og skrap av marinaden og stek den slik du ønsker.

I følge indiske kilder skal marinader ikke skrapes av, det er jo der den gode smaken ligger. ;)

Endret av Lillesøster
I følge indiske kilder skal marinader ikke skrapes av, det er jo der den gode smaken ligger.  ;)

Det stemmer det, men jeg synes oppvarmet yoghurt ser såpass uappetittelig ut at jeg vanligvis skraper den av, det kommer litt an på hva jeg skal bruke kyllingen til. Skal jeg steke filetene synes jeg det er best at de er relativt "tørre", ellers blir de jo mer kokt i marinaden enn stekt.

Annonse

Det stemmer det, men jeg synes oppvarmet yoghurt ser såpass uappetittelig ut at jeg vanligvis skraper den av, det kommer litt an på hva jeg skal bruke kyllingen til. Skal jeg steke filetene synes jeg det er best at de er relativt "tørre", ellers blir de jo mer kokt i marinaden enn stekt.

Fikk tips om å bruke creme frech eller lett rømme, ikke youhurt. Kanskje du kan prøve det en gang. ;)

• Liker 1
Brukes det noe saus sammen med dette? Hørtes veldig godt ut.... Og hvor mye kylling brukes marinadeoppskriften til, Arkana?

Det varierer litt, men som oftest lager jeg en (indisk) saus til, karrisaus eller lignende. Det er i allefall nok marinade til 4 kyllingbryst, det er det meste jeg har laget om gangen, og sikkert nok til mer også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...