AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Hei, er det noen som kan anbefale en god bilforsikring som gir kundeutbytte? Jeg har full kasko og betaler nesten 8000 kr i året. Fant plutselig ut at Gjensidige gir kundeutbytte til alle bilforsikringer bortsett fra Toyota Forsikring, som det er det jeg har gjennom Gjensidige. Er det noen andre bilforsikringer som er like bra for Toyotaeiere og som gir kundeutbytte, eller bør jeg beholde Gjensidige? Forsikringen har jo gått litt ned hvert år når jeg ikke har hatt skade.. Anonymkode: 6fbff...b35
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Nå er man jo ikke garantert kundeutbytte i Gjensidige og forsikringene er gjerne tilsvarende dyrere enn konkurrentene. Men vet ikke om andre som har den type utbytte. Men du kan jo med fordel kombinere fordeler andre steder med forsikring, vet jeg hadde Storebrand en periode fordi jeg fikk x % utbytte hos coop via medlemskapet der, har også hatt lignende avtaler gjennom diverse foreninger eller andre dagligprodukter. Anonymkode: 01e4d...cfe
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Om du forsikrer bilen din direkte i Gjensidige, vil du få kundeutbytte på lik linje med andre kunder. Anonymkode: 53f29...b0a 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du forsikrer bilen din direkte i Gjensidige, vil du få kundeutbytte på lik linje med andre kunder. Anonymkode: 53f29...b0a Et utbytte slik som det er organisert i gjensidig er aldri garantert. Det kommer som med alle andre utbytter organisert slik ann på selskapets overskudd det gitte året og beslutninger tatt av styre. Anonymkode: 01e4d...cfe
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Et utbytte slik som det er organisert i gjensidig er aldri garantert. Det kommer som med alle andre utbytter organisert slik ann på selskapets overskudd det gitte året og beslutninger tatt av styre. Anonymkode: 01e4d...cfe Ja, det vet jegt veldig godt, jeg jobber i stiftelsen som utbetaler det 🙂 Anonymkode: 53f29...b0a
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 Jeg vet ikke om andre enn Gjensidige som utbetaler utbytte, men selv om du har en forsikring som gir kundeutbytte, er det ikke sikkert det blir billigere enn en annen forsikring uten utbytte. Gjensidiges kundeutbytte har ligget på 10-15% i året, men det varierer, og det kan komme år med null utbytte. Hvis Gjensidige koster 8000,- i året og du får 12,5% utbytte, har den forsikringen kostet 7000,-. Da lønner det seg å bytte hvis du finner et annet selskap som forsikrer bilen din for mindre enn 7000,-. Forutsetter at forsikringene er like, men her det det dessverre fort å se seg blind på pris og glemme det med "liten skrift". Anonymkode: 4cece...dbf
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 Den store fordelen med Gjensidige er ikke hverken pris eller utbytte, men den profesjonelle behandlingen av skadesaker. Anonymkode: 06602...469 1 2
newman01 Skrevet 1. mars 2024 #9 Skrevet 1. mars 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det vet jegt veldig godt, jeg jobber i stiftelsen som utbetaler det 🙂 Anonymkode: 53f29...b0a Men hvor gunstig er ordningen egentlig? Først skal man betale overpris på forsikringsproduktet, så skal selskapet gå med overskudd. Overskudd i selskap skattes 22%. Så blir det utbyttefest hvor mottaker av utbyttet må betale 37,48% skatt av dette igjen. Det vil jo si at staten stikker av med 50% av pengene. Kunne man ikke bare redusert prisen?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #10 Skrevet 1. mars 2024 newman01 skrev (8 timer siden): Men hvor gunstig er ordningen egentlig? Først skal man betale overpris på forsikringsproduktet, så skal selskapet gå med overskudd. Overskudd i selskap skattes 22%. Så blir det utbyttefest hvor mottaker av utbyttet må betale 37,48% skatt av dette igjen. Det vil jo si at staten stikker av med 50% av pengene. Kunne man ikke bare redusert prisen? Overpris? Hehe, de gangene jeg har fått pris fra andre forsikringselskaper, har sluttsummen vert så lik at jeg ikke ser noen hensikt i å bytte. Og det innser de jeg da har snakket som er tilbyder. Å si det er overprising henger ikke på greip. Anonymkode: 33551...7e6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #11 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 16.15): Nå er man jo ikke garantert kundeutbytte i Gjensidige og forsikringene er gjerne tilsvarende dyrere enn konkurrentene. Men vet ikke om andre som har den type utbytte. De kom billigere ut før kundeutbytte på mine forsikringer sammenliknet med andre selskap. Anonymkode: 03740...ce7 1
newman01 Skrevet 1. mars 2024 #12 Skrevet 1. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Overpris? Hehe, de gangene jeg har fått pris fra andre forsikringselskaper, har sluttsummen vert så lik at jeg ikke ser noen hensikt i å bytte. Og det innser de jeg da har snakket som er tilbyder. Å si det er overprising henger ikke på greip. Anonymkode: 33551...7e6 Det jeg siktet til er ordningen med kundeutbytte. Siden utbytte er skattbart var teorien min at de kunne spart mye penger som tilfaller staten om de hadde redusert prisen fremfor å ha et utbytte som er skattbart
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #13 Skrevet 2. mars 2024 On 3/1/2024 at 10:09 AM, newman01 said: Men hvor gunstig er ordningen egentlig? Først skal man betale overpris på forsikringsproduktet, så skal selskapet gå med overskudd. Overskudd i selskap skattes 22%. Så blir det utbyttefest hvor mottaker av utbyttet må betale 37,48% skatt av dette igjen. Det vil jo si at staten stikker av med 50% av pengene. Kunne man ikke bare redusert prisen? Det argumentet kan man jo bruke mot alle selskaper som betaler et utbytte. Det er ikke Gjensidige selv som betaler ut kundeutbytte, det er en av eierne, Gjensidigestiftelsen (eier 62,24 % av selskapet). Dette er en finansiell stiftelse som har valgt å gi sitt utbytte videre til Gjensidiges kunder som kundeutbytte. I tillegg deler stiftelsen ut mye hvert år til samfunnsnyttige tiltak. Det er Norges største stiftelse, og alle kan søke om midler til alt fra drakter til idrettslag til store prosjekter. Anonymkode: 53f29...b0a
Traktor Skrevet 2. mars 2024 #15 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 4.04): Den store fordelen med Gjensidige er ikke hverken pris eller utbytte, men den profesjonelle behandlingen av skadesaker. Anonymkode: 06602...469 Fra Gjenstridige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå