AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #21 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Og når diskvalifiserer autisme og sosialeantenner noen fra en jobb? Kanskje du skal slutte tro på alle eventyrene du hører og realitetsorientere deg? Anonymkode: a11c2...337 Sosiale antenner må du ha som sykepleier. Anonymkode: 83e53...8a1 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #22 Skrevet 1. mars 2024 I min klasse på førskoleutdanningen ble en tatt ut pga misstanke om hasjbruk og en ble tatt ut av ukjent årsak men han besto ikke praksis og det var andre gang han forsøkte seg på studiet. Anonymkode: 4dd7a...3dd 1
katties Skrevet 1. mars 2024 #23 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har hørt at det er ganske sjeldent studenter blir vurdert som uskikket. Stemmer det? Har det hendt deg eller noen du kjenner, og hva var historien(selvfølgelig uten gjenkjennelige detaljer)? Dersom det er noen som selv foretar skikkethetsvurderinger her, fortell gjerne litt Anonymkode: 1dc8c...586 Ja, da jeg gikk psykologi snakket de om at det for noen få år tilbake hadde blitt innført et system der folk ble vurdert etter 1. masteråret (år 2) da de hadde hatt tilfeller der folk hadde studert 4 år, hadde fått bare A-er i fagene, og så viste det seg at de ikke engabg var i stand til å snakke med en pasient. Altså: de var på autismespekteret og kunne såvidt ha en samtale med pasienter, og de måtte slutte da de var uskikket til å jobbe med mennesker. Pasient-samtalene var jo en del av studiet og eksamen. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #24 Skrevet 1. mars 2024 Skulle ønske det var strengere. Vi har en liten gjeng med studenter som mobber andre medstudenter, tisker og visker i timene, og ler av andres klær osv, på barnevernspedagoglinja.. Helt vilt at slike mennesker skal håndtere sårbare familier, men vanskelig å skaffe håndfaste bevis.. Anonymkode: 0f8c1...c0e 6 6 2
katties Skrevet 1. mars 2024 #25 Skrevet 1. mars 2024 Var en kjemistudent som syntetiserte narkotika på laben. Han mista studieplassen fordi hans dømmekraft ble regnet til å være for lav. Har sett en del kjemistudenter som har gjort MYE rart og likevel fått utdanning da... 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #26 Skrevet 1. mars 2024 katties skrev (4 minutter siden): Var en kjemistudent som syntetiserte narkotika på laben. Han mista studieplassen fordi hans dømmekraft ble regnet til å være for lav. Har sett en del kjemistudenter som har gjort MYE rart og likevel fått utdanning da... Anonymkode: ef048...0ac 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #27 Skrevet 1. mars 2024 9 minutter siden, katties said: Var en kjemistudent som syntetiserte narkotika på laben. Han mista studieplassen fordi hans dømmekraft ble regnet til å være for lav. Har sett en del kjemistudenter som har gjort MYE rart og likevel fått utdanning da... Teknisk sett var han vel dyktig nok da 😁 Har selv "strøket" en sosionomstudent i praksis. Hun hadde ikke evne til å føre en normal samtale og hadde null antenner. Det er selvfølgelig ikke hennes feil, men hun klarte ikke brukerkontakt på noe vis. Det skremmende var at hun var tredjeårsstudent. Anonymkode: 3ceea...b47 4
katties Skrevet 1. mars 2024 #28 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Anonymkode: ef048...0ac Ja, men far før den tid Vet ikke hva han het eller hvordan han så ut da, så vet heller ikke hva drt vle av han til slutt. Han hadde i alle fall syntetisert ganske mange ulike ting da (ikke i store mengder) og var visst veldig fornøyd med at "det gikk jo!" 😆
katties Skrevet 1. mars 2024 #29 Skrevet 1. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Teknisk sett var han vel dyktig nok da 😁 Har selv "strøket" en sosionomstudent i praksis. Hun hadde ikke evne til å føre en normal samtale og hadde null antenner. Det er selvfølgelig ikke hennes feil, men hun klarte ikke brukerkontakt på noe vis. Det skremmende var at hun var tredjeårsstudent. Anonymkode: 3ceea...b47 Ja, han fikk til alt! Men jeg tror ikke universitetet hadde planer om å utdanne en narkotikaprodusent 😅 Jeg tror nok han ville blitt en god kjemiker, men vet dessverre ikke hvordan det gikk etterpå. Er nok flere yrker man burde skikkethetsteste tidlig. Kjenner flere personer som ikke burde jobbet i helsevesenet 😒 Endret 1. mars 2024 av katties
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #30 Skrevet 1. mars 2024 Har hatt mange sykepleierstudenter. Kan huske tre tilfeller jeg har hatt der noen har strøket pga skikkethet. En student hadde stygg språkbruk og manglende respekt overfor pasienter. Gjentatte ganger viste hun manglende innsikt og kunnskaper overfor sårbare, spesielt demente. Svarte de stygt tilbake og ved ett tilfelle slo hun tilbake da en delirisk aggressiv pasient slo. Snakket også stygt og nedlatende om pasienter på vaktrommet. Hun fikk veiledning og tilbakemeldinger på oppførselen, men gikk i forsvar og endret seg ikke. En annen student handlet utenfor sitt kompetanseområde. I en av de første dagene koblet hun ifra et drypp uten å ha gjort dette før. En hjelpepleier hadde bedt henne gjøre det, og da trodde hun at dette var forventet at hun skulle kunne. En annen dag skulle hun klargjøre en pasient til operasjon og fortalte at det var utført. Da vi skulle kjøre pasienten til operasjon sier denne pleietrengende pasienten at han ikke har fått stelt seg. Vel kunne han være glemsk, men det var lett å se at han hadde rett. Hadde på eget bentøy fortsatt, skitten skjorte og ekg-pads. Studenten skyldte på at han var dement og husket feil. Det var flere lignende episoder. En student skulket i praksis. Jeg var hennes kontaktsykepleier. Siste uken hennes i praksis hadde jeg ferie så vi hadde sluttevaluering uken før. Hun var ingen sterk student. Viste lite engasjement, interesse og virket noe umoden. Men hun bestod. På sluttevalueringen snakket vi ellers om hva hun skulle legge vekt på de siste fire dagene i praksis og i senere praksiser. Før jeg gikk i ferie så jeg på vaktplanen og avtalte med en kollega at hun kunne gå med studenten min. Men studenten møtte ikke. Kollegaen min ringte henne ikke som vi ellers gjør når noen ikke møter, dette da de andre studentene fortalte at hun var ferdig. Hun stusset litt, men siden noen av de andre studentene også hadde jobbet seg inn, tenkte hun det stemte. Da jeg kom igjen etter ferie ble jeg gjort oppmerksom på dette. Jeg ringte studenten som da svarte at hun hadde møtt, men hadde gått på den andre korridoren med forskjellige kontakter hver dag. (Avd har to korridorer med fast personale på hver) Jeg spurte henne da hvorfor de andre studentene sa hun var ferdig. Da innrømmet hun at hun hadde tatt fri. Begrunnet det med at hun var sliten og at det hadde vært mye. Jeg minnet henne på at hun som alle andre kun kunne ha 10% fravær i praksis, og de dagene hadde hun allerede brukt tidligere i perioden. «Du går vel ikke videre med dette», svarte hun. Jeg svarte at det måtte jeg og hun slengte på røret. Jeg ringte skolen og de tok dette alvorlig. Fikk høre senere at hun måtte ta om igjen praksis og siden hun måtte det, etter bestått sluttevaluering så går jeg ut ifra at strykgrunnlaget var pga ikke skikkethet. Anonymkode: 02d38...ac4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #31 Skrevet 1. mars 2024 Ei på mitt studie ble av lærerne ansett å være uskikket, men ingen av lærerne ville ta "kampen", og ba meg - medstudent! - fortelle henne at hun måtte skikke seg. Jeg nektet og sa tydelig fra at vi var mange medstudenter som var helt enige i at hun var uskikket, men at dette var noe skolen og lærerne måtte ta ansvar for å rydde opp i. Det gjorde lærerne ikke, og vedkommende fikk fullføre og er i dag i jobb i helsevesenet. Hopper fra jobb til jobb, fra landsdel til landsdel... Anonymkode: f5608...55c 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #32 Skrevet 1. mars 2024 En jeg tok ppu sammen med måtte slutte. Tror det var pga uskikkethet. Oppførte seg på en måte som eskalerte til at han til slutt ble ledet ut av sikkerhetsvakter fra en forelesning. Dette var etter at han ikke hadde fått bestått siste praksis. Det faglige var på plass, men var ikke egnet til å være lærer. Anonymkode: c20d7...bb6
AnonymBruker Skrevet 26. juni #33 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 13.32): Har hatt mange sykepleierstudenter. Kan huske tre tilfeller jeg har hatt der noen har strøket pga skikkethet. En student hadde stygg språkbruk og manglende respekt overfor pasienter. Gjentatte ganger viste hun manglende innsikt og kunnskaper overfor sårbare, spesielt demente. Svarte de stygt tilbake og ved ett tilfelle slo hun tilbake da en delirisk aggressiv pasient slo. Snakket også stygt og nedlatende om pasienter på vaktrommet. Hun fikk veiledning og tilbakemeldinger på oppførselen, men gikk i forsvar og endret seg ikke. En annen student handlet utenfor sitt kompetanseområde. I en av de første dagene koblet hun ifra et drypp uten å ha gjort dette før. En hjelpepleier hadde bedt henne gjøre det, og da trodde hun at dette var forventet at hun skulle kunne. En annen dag skulle hun klargjøre en pasient til operasjon og fortalte at det var utført. Da vi skulle kjøre pasienten til operasjon sier denne pleietrengende pasienten at han ikke har fått stelt seg. Vel kunne han være glemsk, men det var lett å se at han hadde rett. Hadde på eget bentøy fortsatt, skitten skjorte og ekg-pads. Studenten skyldte på at han var dement og husket feil. Det var flere lignende episoder. En student skulket i praksis. Jeg var hennes kontaktsykepleier. Siste uken hennes i praksis hadde jeg ferie så vi hadde sluttevaluering uken før. Hun var ingen sterk student. Viste lite engasjement, interesse og virket noe umoden. Men hun bestod. På sluttevalueringen snakket vi ellers om hva hun skulle legge vekt på de siste fire dagene i praksis og i senere praksiser. Før jeg gikk i ferie så jeg på vaktplanen og avtalte med en kollega at hun kunne gå med studenten min. Men studenten møtte ikke. Kollegaen min ringte henne ikke som vi ellers gjør når noen ikke møter, dette da de andre studentene fortalte at hun var ferdig. Hun stusset litt, men siden noen av de andre studentene også hadde jobbet seg inn, tenkte hun det stemte. Da jeg kom igjen etter ferie ble jeg gjort oppmerksom på dette. Jeg ringte studenten som da svarte at hun hadde møtt, men hadde gått på den andre korridoren med forskjellige kontakter hver dag. (Avd har to korridorer med fast personale på hver) Jeg spurte henne da hvorfor de andre studentene sa hun var ferdig. Da innrømmet hun at hun hadde tatt fri. Begrunnet det med at hun var sliten og at det hadde vært mye. Jeg minnet henne på at hun som alle andre kun kunne ha 10% fravær i praksis, og de dagene hadde hun allerede brukt tidligere i perioden. «Du går vel ikke videre med dette», svarte hun. Jeg svarte at det måtte jeg og hun slengte på røret. Jeg ringte skolen og de tok dette alvorlig. Fikk høre senere at hun måtte ta om igjen praksis og siden hun måtte det, etter bestått sluttevaluering så går jeg ut ifra at strykgrunnlaget var pga ikke skikkethet. Anonymkode: 02d38...ac4 Nja. Man kan stryke på oppmøtekravet alene uten at det har noe med skikkethet å gjøre som sådan. Om dette skyldes sykdom og man legger frem legeerklæring stryker man fortsatt men forsøket i praksis teller ikke. Anonymkode: 02cf3...7be
AnonymBruker Skrevet 26. juni #34 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 19.33): Var det ikke en kvinnelig medisinstudent som frontet en demonstrasjon FOR Putin her i høst/vinter (i Tyskland?) som ble kastet ut av studiet i etterkant av at bildet av henne var i hele verdens aviser….? Mulig det var en annen «sak» hun demonstrerte for, men det fikk i hvertfall etterspill og store konsekvenser for henne Anonymkode: 65818...fa4 Utestengt fera studie på grunn av politiske meninger? Det kan da umulig være lovlig? Anonymkode: fbd4b...879 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #35 Skrevet 26. juni Studerte med en som ble kastet ut av sosionomstudiet. Han publiserte mye rart på sosiale medier, lekte seg med våpen på snapchat, det gikk også rykter om at han tok narkotika (men om det var riktig vet vi jo ikke). Han var ikke helt i vater og det er like greit at han ble vurdert til å ikke være skikket til å jobbe med sårbare mennesker. Anonymkode: 3e918...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #36 Skrevet 26. juni Student som ble vurdert uskikket pga ble sammen med en beboer på praksisstedet 🤯 Anonymkode: 51884...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #37 Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 19.42): Med dine ekle fordommer tror jeg vi godt kan konkludere med at du ikke egner deg i yrket heller. Håper for guds skyld at du ikke er sykepleier eller vernepleier. Et sånt mennesyn trenger vi ikke i bransjen vår. Anonymkode: ef048...0ac Snakk om fordommer, dømme basert på et par setninger på et forum, fra en anonym bruker. GEEZ, sett i et speil noen gang? Anonymkode: 928e1...58c 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #38 Skrevet 26. juni Jeg hadde en lærerstudent i høst som ble vurdert til uskikket både av meg som veileder og av hennes lærer fra universitetet. Dette ble ikke fanget opp før hun begynte i praksis Hun valgte selv slutte på studiet etter samtalen med henne. Anonymkode: aa4d9...feb 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #39 Skrevet 26. juni Det er få studenter som blir vurdert til «ikke skikket» til yrket, men det er økende tall der det blir sendt tvilsmelding. Først skal det sendest en tvilsmelding, så kommer utvidet rettleiing og om det ikke virker så går saken til nemnd som ev vurderer studenten som ikke skikket. Anonymkode: 30fc5...f90 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni #40 Skrevet 26. juni Kommer an på hva du mener med uskikket. Jeg har jobbet som lærer i 10 år og vi har til sammen rundt 10 studenter i året, altså en relativt liten skole. I løpet av mine 10 år har ca 5 studenter ikke fått godkjent praksis, som følge av skulking og/eller manglende evne til å gjennomføre undervisning. Da er det stort sett snakk om at de sier at de ikke vil og ikke er klare, men forventer bestått fordi de er til stede og observerer prsksislærer hele perioden (i starten kan de selvfølgelig gjøre det). Anonymkode: 69586...50e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå