AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Har hørt at det er ganske sjeldent studenter blir vurdert som uskikket. Stemmer det? Har det hendt deg eller noen du kjenner, og hva var historien(selvfølgelig uten gjenkjennelige detaljer)? Dersom det er noen som selv foretar skikkethetsvurderinger her, fortell gjerne litt Anonymkode: 1dc8c...586
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har hørt at det er ganske sjeldent studenter blir vurdert som uskikket. Stemmer det? Har det hendt deg eller noen du kjenner, og hva var historien(selvfølgelig uten gjenkjennelige detaljer)? Dersom det er noen som selv foretar skikkethetsvurderinger her, fortell gjerne litt Anonymkode: 1dc8c...586 Du har nok rett i at det skjer svært sjeldent. Jeg har kun hørt om et par sånne saker selv før. I den ene ble en sykepleierstudent tatt på fersk gjerning da vedkommende prøvde å stjele reseptbelagte medisiner. Husker ikke om det var snakk om narkotiske stoffer, men kan godt hende. Den andre dreide seg om en student med MENA-bakgrunn som kunne knapt kommunisere på norsk. Veilederen til hen sendte en bekymringsmelding til skikkethetsmelding, og hen ble etter hvert frarådet å fortsette med studieløpet. Anonymkode: 85b8c...824 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Takk for svar! (Ser det ble trykkfeil i overskriften nå, æsj!) Er så sjelden vi hører om det at jeg ble nysgjerrig på hva som faktisk fører til at noen "stryker" på skikkethetsvurdering. Anonymkode: 1dc8c...586
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Ja, en med autisme og null sosiale antenner som ville bli sykepleier. Anonymkode: 100e8...11e 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 Det blir vel mest sannsynlig oppdaget ved diverse praksisperioder. Veileder må begrunne dette ganske grundig vil jeg tro. Anonymkode: 87a78...254
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, en med autisme og null sosiale antenner som ville bli sykepleier. Anonymkode: 100e8...11e Og når diskvalifiserer autisme og sosialeantenner noen fra en jobb? Kanskje du skal slutte tro på alle eventyrene du hører og realitetsorientere deg? Anonymkode: a11c2...337 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 Opplevde en gang ei som ikke kunne fortsette i praksis da hun var uegnet. Hun skulle bli helsefagarbeider og hadde praksis i omsorgsboliger på helsehuset. Hun snakket om upassende ting i fellesstue mens beboerne spiste mat, klarte ikke gjennomføre stell, og kunne ivertfall ikke hjelpe menn i stell. Jeg tror det er noen diagnoser der. Selv om dette er noen år siden, så er hun ikke i jobb, hun bor fortsatt hjemme og hun har ikke tatt lappen. Hun legger ukritisk ut om seg selv på Some. Anonymkode: 8a340...485 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 Var det ikke en kvinnelig medisinstudent som frontet en demonstrasjon FOR Putin her i høst/vinter (i Tyskland?) som ble kastet ut av studiet i etterkant av at bildet av henne var i hele verdens aviser….? Mulig det var en annen «sak» hun demonstrerte for, men det fikk i hvertfall etterspill og store konsekvenser for henne Anonymkode: 65818...fa4 1
enkefru Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var det ikke en kvinnelig medisinstudent som frontet en demonstrasjon FOR Putin her i høst/vinter (i Tyskland?) som ble kastet ut av studiet i etterkant av at bildet av henne var i hele verdens aviser….? Mulig det var en annen «sak» hun demonstrerte for, men det fikk i hvertfall etterspill og store konsekvenser for henne Anonymkode: 65818...fa4 Anti-israel demonstrasjon var det tror jeg… det var vel denne saken https://www.nrk.no/nyheter/norsk-student-utestengt-fra-universitetet-i-warszawa-etter-palestina-demonstrasjon-1.16619211
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Og når diskvalifiserer autisme og sosialeantenner noen fra en jobb? Kanskje du skal slutte tro på alle eventyrene du hører og realitetsorientere deg? Anonymkode: a11c2...337 Nå gjelder skikkethet for de som skal jobbe med pasienter, hvor pasientenes sikkerhet er det viktigste. Vedkommende kan fremdeles utøve mange andre yrker og roller. Anonymkode: 87a78...254 9 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og når diskvalifiserer autisme og sosialeantenner noen fra en jobb? Kanskje du skal slutte tro på alle eventyrene du hører og realitetsorientere deg? Anonymkode: a11c2...337 Dersom mangelen på sosiale antenner fører til at man kan sette sårbare gruppers liv eller helse i fare, så diskvalifiserer dette fra jobb i skole, barnehage eller helsevesen. Kjenner en med autisme som ble vurdert uskikket i lærerutdanningen. Vedkommende hadde blitt så opptatt av å være kompis med elevene, at han lot være å passe på resten av elevgruppa og det oppsto en kjempefarlig situasjon. Studenten manglet selvinnsikt og evne til å forstå sitt ansvar i en profesjonell rolle. Anonymkode: 0b221...c88 6 5
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, en med autisme og null sosiale antenner som ville bli sykepleier. Anonymkode: 100e8...11e Med dine ekle fordommer tror jeg vi godt kan konkludere med at du ikke egner deg i yrket heller. Håper for guds skyld at du ikke er sykepleier eller vernepleier. Et sånt mennesyn trenger vi ikke i bransjen vår. Anonymkode: ef048...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 Ei som hadde praksis på sykehjem via nav. Hun ville bli sykepleier, men nektet å stelle/ vaske pasienter. I tilegg stjal hun piller( smertestillende og beroligende). Hun trengte hjelp. Vet ikke hvordan det gikk videre, men sykepleierstudenter med rusproblemer er problematisk Anonymkode: f778e...e09
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #14 Skrevet 1. mars 2024 Studerer for å bli lærer og har flere i klassen som har blitt tatt ut til en skikkethetsvurdering i forbindelse med endt praksis. Har blant annet gått ut på sterk mangel av sosiale ferdigheter, dårlig hygiene og dårlige didaktiske ferdigheter. På trinnet over oss har flere fått underkjent praksis på grunn av mangel på skikkethet for yrket etter praksisperioden😊 Anonymkode: 19138...5ec 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #15 Skrevet 1. mars 2024 To sykepleierstudenter slo ned og banka opp en person på studentpuben på campus. Anonymkode: 58623...c2b 1
Grüner Skrevet 1. mars 2024 #16 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og når diskvalifiserer autisme og sosialeantenner noen fra en jobb? Kanskje du skal slutte tro på alle eventyrene du hører og realitetsorientere deg? Anonymkode: a11c2...337 Yrker som krever skikkethetsvurdering er typisk helsepersonell og lærere, så med autisme kan du absolutt bli vurdert som uskikket til de yrkene, men det er jo ikke det samme som generell uskikkethet for jobb. 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #17 Skrevet 1. mars 2024 Jeg har opplevd det noen ganger i lærerutdanningen, og nå i vår er det enda en sak. Han har fått varsel tidligere på hva han må bli bedre på for at dette skal gå, men han har ikke blitt noe bedre, og klarer heller ikke å se det selv. Han ser ikke en gang hvorfor han må bli bedre på det. Nå kommer han til å ikke få godkjent praksis. Han kunne fungert i andre jobber i skolen, men ikke lærer i det faget på videregående. Anonymkode: bb26a...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #18 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, en med autisme og null sosiale antenner som ville bli sykepleier. Anonymkode: 100e8...11e På grunn av diagnose eller på grunn av spesifikk adferd? Anonymkode: 1dc8c...586 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #19 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På grunn av diagnose eller på grunn av spesifikk adferd? Anonymkode: 1dc8c...586 Det e vel en grunn til at vedkommende har diagnose? Jeg regner med at med diagnosen medfølger noe slags avvikende adferd som kan føre til at en ikke fungerer i en jobb med høye sosiale krav. Vi skal være veldig glad for at det er en skikkethetsvurdering i slike yrker, det holder rett og slett ikke med teoretiske ferdigheter, de er nærmest null verdt dersom men ikke kan utføre yrket og mestrer ansvaret og samspillet som følger med. Anonymkode: c55d3...422 1
Laraa Skrevet 1. mars 2024 #20 Skrevet 1. mars 2024 (endret) Grüner skrev (9 timer siden): Yrker som krever skikkethetsvurdering er typisk helsepersonell og lærere, så med autisme kan du absolutt bli vurdert som uskikket til de yrkene, men det er jo ikke det samme som generell uskikkethet for jobb. Jeg er helsefagarbeider og har autisme. Jeg kjenner flere som er lege eller sykepleiere og fungerer i jobben. Spekteret ved autisme er veldig stort. Noen av oss trenger støtte og oppfølging for å ha et godt tilbud og livskvalitet,mens noen av oss faktisk er de som utfører jobben. Du har rett i at jevnt over, kan autisme føre med seg såpass store utfordringer at å jobbe i helsevesenet ikke er kompatibelt, men jeg vil du skal vite at det ikke umulig. Jeg har ikke noengang fått klager på selve jobben jeg utfører. Jeg bruker alt jeg har av energi på å fungerere i jobben, men når jeg først er på jobb, er jeg profesjonell og gjør det jeg kan for at beboerne skal ha det så godt som mulig. Og så vidt jeg vet, gjør jeg det. Jeg får gode tilbakemeldinger både fra kolleger og på medarbeidersamtaler Endret 1. mars 2024 av Laraa 6 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå