Gå til innhold

Skade på bygg/vannlekkasje i firemannsbolig. Hvem er ansvarlig for ny drenering?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bor i sokkel leilighet i en firemannsbolig. Har hatt vannlekkasje inn til meg på grunn av for dårlig drenering. Nå må det dreneres, hvem er ansvarlig for å betale? Problemet gjelder bygget, men lekkasjen har kun vært hos meg per i dag. Det er 4 selveier leiligheter og vi har ikke et sameie og har ikke hatt noe veldikehold på bygget. Fins det noen lover og regler i forhold til dette? 

Anonymkode: 810cb...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra det du forteller, at det gjelder fire selveierleiligheter vil jeg anta at det er fire seksjoner og at det er eierseksjonsloven som gjelder. Det vil da være et sameie og det er mulig at det ikke eksisterer et styre eller vedtekter, men hvis det ikke eksisterer vedtekter er det i alle fall eierseksjonsloven som gjelder. Det fremgår av eierseksjonsloven § 33 at sameiet har vedlikeholdsplikt på fellesareal (det inkluderer bygningen). 

Skrevet
35 minutter siden, Kristin70 said:

Ut fra det du forteller, at det gjelder fire selveierleiligheter vil jeg anta at det er fire seksjoner og at det er eierseksjonsloven som gjelder. Det vil da være et sameie og det er mulig at det ikke eksisterer et styre eller vedtekter, men hvis det ikke eksisterer vedtekter er det i alle fall eierseksjonsloven som gjelder. Det fremgår av eierseksjonsloven § 33 at sameiet har vedlikeholdsplikt på fellesareal (det inkluderer bygningen). 

Dette gjelder tomannsbolig men regner med det er overførbart.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/tomannsboliger-kan-bli-et-mareritt/

Anonymkode: f4da2...a20

• Nyttig 1
Skrevet

Akkurat som du må være med på å betale for nytt tak hvis det trengs, selv om taket ikke berører din enhet, må de på toppen være med på å fikse grunnen når det nå trengs. Dere eier kun den innvendige leiligheten, bygningen er felles.

Anonymkode: fcffc...80d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...