AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 En merkelig tanke streifet meg. (Ikke kritikk eller dømmende tanker, men ren fysiologisk nysjerrighet) Jeg regner med at avføringsmengden (ikke hyppigheten) henger sammen med hvor mye mat man spiser. Ei god venninne har dessverre bare blitt større og større for hvert år, og nærmer seg nå 200kg. Hun spiste nylig middag hos oss, og hun spiste mer enn oss andre 4 tilsammen. Det sier seg egentlig selv, ellers ville hun ikke klart å fortsatt gå opp i vekt. Det første som slo meg er hvor stor magesekken hennes må være, jeg klarer ikke den mengden mat fordelt på ei hel helg engang. Det neste som slo meg er avføring. Hun må jo produsere enorme mengder avføring? Eller er det sånn at det meste blir absorbert siden kroppen hennes krever mye energi? At man tilsammen sitter igjen med ca samme mengde «avfall» etter prosessen i tarmene? Anonymkode: dd1a0...91d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Mye skal man spørre om, men ja det henger sammen. Mer inn, mer ut. Anonymkode: 94610...815 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Den som et mye, drit mye. Anonymkode: e00d2...7f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Just now, AnonymBruker said: Mye skal man spørre om, men ja det henger sammen. Mer inn, mer ut. Anonymkode: 94610...815 Jeg har nylig blitt mer interessert i kroppens funksjoner, og tankene rundt dette kom i denne sammenheng. Ikke sånn at jeg går og tenker på andres bæsj, mer en fysiologisk interesse av hva som egentlig skjer på innsiden av oss. Jeg var nylig på koloskopi selv, og i tømmeprosessen i forkant var det relativt lite avføring som kom, så jeg fryktet at jeg ikke var tilstrekkelig tømt. Nevnte dette for sykepleier og hun spurte om kostholdet mitt. Da jeg sa hvordan jeg spiser sa hun «da er du nok tømt, du har ett kosthold som produserer relativt lite avføring og enda mindre opphoping av avføring». Og det viste seg at jeg var helt tømt. Jeg facineres litt av kropp og ernæring. Ikke av «bæsj» i seg selv. TS Anonymkode: dd1a0...91d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 Haha, har tenkt på det samme! For det første har jeg tenkt noen ganger på hvordan veldig overvektige har tid til å spise så mye, og for det andre på hvor mye de må på do og dermed for det tredje om de i det hele tatt har tid til annet enn å spise og å kvitte seg med det igjen på do. I tillegg skal jo denne maten anskaffes/lages, så det må jo være tidkrevende å være feit?! Anonymkode: facc0...f05 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 Har opplevd å drite dassen halvfull. Da måtte jeg bare avslutte. Anonymkode: fc30f...228
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 Jeg tenker noen ganger det motsatte for meg selv. Synes ikke jeg spiser spesielt lite, men mengden avføring er ganske minimal.. Sammenligner med barna mine for eksempel. 8-åringen min produserer sikkert mer enn 3 ganger så mye avføring som meg, men han spiser selvsagt ikke tre ganger så mye.. Anonymkode: b004b...26e
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Haha, har tenkt på det samme! For det første har jeg tenkt noen ganger på hvordan veldig overvektige har tid til å spise så mye, og for det andre på hvor mye de må på do og dermed for det tredje om de i det hele tatt har tid til annet enn å spise og å kvitte seg med det igjen på do. I tillegg skal jo denne maten anskaffes/lages, så det må jo være tidkrevende å være feit?! Anonymkode: facc0...f05 Tidkrevende er en ting, men også dyrt! Min venninne skulle handle til den nevnte middagen. Vi var 4 voksne og 2 barn. Vi skulle ha fredagstaco. Hun har ikke barn og spurte meg før hun gikk «hvor mye spiser barna?» hvorpå jeg svarte «omtrendt like mye som oss». Så hun hadde jo da tredoblet mengden som hun handler til seg og sin samboer når dem skal ha taco (han er ikke overvektig, men hun har nok rett og slett ikke ett bevisst forhold til hvor stor andel av matkonsumet i hjemmet hun står for). Jeg holdt på å få sjokk av mengden mat, men burde selvfølgelig tenkt meg til dette. Hadde jeg stått for innkjøp hadde hun nok ikke blitt mett, for jeg hadde nok gått i samme fella med å kjøpe 1,5x det vi pleier å ha… Anonymkode: dd1a0...91d
Hedda-78 Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker noen ganger det motsatte for meg selv. Synes ikke jeg spiser spesielt lite, men mengden avføring er ganske minimal.. Sammenligner med barna mine for eksempel. 8-åringen min produserer sikkert mer enn 3 ganger så mye avføring som meg, men han spiser selvsagt ikke tre ganger så mye.. Anonymkode: b004b...26e Men hvordan vet man hvor mye avføring andre lager?? Jeg ser jo ikke doskåla etter andre (unntatt da barna var små og måtte tørkes), så jeg har jo absolutt ikke noe sammenligningsgrunnlag. Jeg aner heller ikke volumet på det jeg selv lager. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 En ting er i hvert fall sikkert. Hun venninnen din bør få opp dritefrekvensen dersom hun skal holde seg nede i vekt. Anonymkode: b2950...615 1
Perine Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 Jeg aner ikke hvor mye jeg produserer der i forhold til andre. Er ofte plaget med diare, og da er det umulig å få noe inntrykk. Jeg spiser små porsjoner vanligvis.
UltimateNothing Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har nylig blitt mer interessert i kroppens funksjoner, og tankene rundt dette kom i denne sammenheng. Ikke sånn at jeg går og tenker på andres bæsj, mer en fysiologisk interesse av hva som egentlig skjer på innsiden av oss. Jeg var nylig på koloskopi selv, og i tømmeprosessen i forkant var det relativt lite avføring som kom, så jeg fryktet at jeg ikke var tilstrekkelig tømt. Nevnte dette for sykepleier og hun spurte om kostholdet mitt. Da jeg sa hvordan jeg spiser sa hun «da er du nok tømt, du har ett kosthold som produserer relativt lite avføring og enda mindre opphoping av avføring». Og det viste seg at jeg var helt tømt. Jeg facineres litt av kropp og ernæring. Ikke av «bæsj» i seg selv. TS Anonymkode: dd1a0...91d Jeg er enig med deg - kroppens funksjoner er interessante og faktisk noe vi burde være kjent med. Tarmfunksjon er uhyre viktig, og det er kjempeinteressant å se hva som påvirker avføringshyppighet/konsistens/farge osv. Jeg kan være ærlig og si at jeg fascineres av bæsj fordi den kan si så mye om hvordan vi har det. Kan jeg spørre deg hva kosthold du har som produserer lite opphoping av avføring? 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 3 hours ago, UltimateNothing said: Jeg er enig med deg - kroppens funksjoner er interessante og faktisk noe vi burde være kjent med. Tarmfunksjon er uhyre viktig, og det er kjempeinteressant å se hva som påvirker avføringshyppighet/konsistens/farge osv. Jeg kan være ærlig og si at jeg fascineres av bæsj fordi den kan si så mye om hvordan vi har det. Kan jeg spørre deg hva kosthold du har som produserer lite opphoping av avføring? Ja ikke sant. Likevel ser man at hver gang temaet «bæsj» snakkes om, så får man reaksjoner på dette. Jeg tror mange hadde hatt godt av å interessere seg mer om avføringen sin, den sier vanvittig mye om helse og kosthold. Minst 90% av kostholdet mitt er ren mat/laget helt fra bunn, noe som gjør at jeg får veldig mye fiber i meg. I tillegg er maten næringsrik og mettende. Sykepleieren på koloskopien sa at dem ser en klar forskjell på hvor mye rent/ultraprossesert folk spiser, spesielt når det er akutte situasjoner hvor tømmingen gjerne må gjøres på kort tid. I tillegg til at næringsrik mat etterlater mindre avfall enn produkter med mye «hjelpestoffer» som kroppen ikke kan utnytte. TS Anonymkode: dd1a0...91d 2
UltimateNothing Skrevet 29. februar 2024 #14 Skrevet 29. februar 2024 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ja ikke sant. Likevel ser man at hver gang temaet «bæsj» snakkes om, så får man reaksjoner på dette. Jeg tror mange hadde hatt godt av å interessere seg mer om avføringen sin, den sier vanvittig mye om helse og kosthold. Minst 90% av kostholdet mitt er ren mat/laget helt fra bunn, noe som gjør at jeg får veldig mye fiber i meg. I tillegg er maten næringsrik og mettende. Sykepleieren på koloskopien sa at dem ser en klar forskjell på hvor mye rent/ultraprossesert folk spiser, spesielt når det er akutte situasjoner hvor tømmingen gjerne må gjøres på kort tid. I tillegg til at næringsrik mat etterlater mindre avfall enn produkter med mye «hjelpestoffer» som kroppen ikke kan utnytte. TS Anonymkode: dd1a0...91d Hvor mye animalsk spiser du? Jeg har hatt et lengre opphold i Japan, og kan ikke si jeg merker noe utover at konsistensen på avføringen har endret seg. Tradisjonell japansk mat fungerer godt for min mage. Endret 29. februar 2024 av UltimateNothing
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #15 Skrevet 1. mars 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: En merkelig tanke streifet meg. (Ikke kritikk eller dømmende tanker, men ren fysiologisk nysjerrighet) Jeg regner med at avføringsmengden (ikke hyppigheten) henger sammen med hvor mye mat man spiser. Ei god venninne har dessverre bare blitt større og større for hvert år, og nærmer seg nå 200kg. Hun spiste nylig middag hos oss, og hun spiste mer enn oss andre 4 tilsammen. Det sier seg egentlig selv, ellers ville hun ikke klart å fortsatt gå opp i vekt. Det første som slo meg er hvor stor magesekken hennes må være, jeg klarer ikke den mengden mat fordelt på ei hel helg engang. Det neste som slo meg er avføring. Hun må jo produsere enorme mengder avføring? Eller er det sånn at det meste blir absorbert siden kroppen hennes krever mye energi? At man tilsammen sitter igjen med ca samme mengde «avfall» etter prosessen i tarmene? Anonymkode: dd1a0...91d 200 kg? På tide å komme seg til legen å få hjelp, før hun dør av overvekt. Anonymkode: 0c9bc...cb6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #16 Skrevet 1. mars 2024 Etter julemiddagen må jeg alltid trekke ned to ganger mens jeg sitter og driter, ellers hadde det blitt helt tett. Det er også kanskje grunnen til at amerikanere reklamerer toaletter sånn som dette. Anonymkode: fc49d...f54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå