AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Opererte forrige fredag, og har idag vært kald/frossen og på vei for å få feber. Har vanligvis 36,4 i kroppstemperatur men er nå økt en temp. er dette vanlig? Eller bør jeg kontakte lege? Anonymkode: 4a9ae...bb2
Lofilteret Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Feber (over 37,5) kan være et tegn på infeksjon. Ville tatt kontakt med lege dersom du er nyoperert. 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Kontakt lege umiddelbart. Feber etter operasjon kan være tegn på infeksjon, og i verste tilfelle sepsis. Få sjekket CRP. Anonymkode: bbd77...ad6 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Opererte forrige fredag, og har idag vært kald/frossen og på vei for å få feber. Har vanligvis 36,4 i kroppstemperatur men er nå økt en temp. er dette vanlig? Eller bør jeg kontakte lege? Anonymkode: 4a9ae...bb2 Feber er ikke før over 38 grader. Hvordan er formen din da? Går jo an å gå til fastlegen og ta en crp. Anonymkode: 18265...c00 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 Frossen, sliten, føler jeg faktisk er på vei til å bli syk. Har 37,3 nå målt i pannen. Vanligvis 36.4 Anonymkode: 4a9ae...bb2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 Ring inn på avdelingen og få råd. Anonymkode: 97cf7...bdf 1
Gjest jegerrinne Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Feber er ikke før over 38 grader. Hvordan er formen din da? Går jo an å gå til fastlegen og ta en crp. Anonymkode: 18265...c00 Feil her så regnet de feber ved 37.5 siden normal temp var 36.2 hadde da crp på 340 Til ts snakke med legen, kan være infeksjon
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 jegerrinne skrev (22 minutter siden): Feil her så regnet de feber ved 37.5 siden normal temp var 36.2 hadde da crp på 340 Til ts snakke med legen, kan være infeksjon Man kan helt fint ha høy crp uten feber. Men definisjonen på feber er 38 grader. Under det er subfebril Anonymkode: 18265...c00 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Feber er ikke før over 38 grader. Hvordan er formen din da? Går jo an å gå til fastlegen og ta en crp. Anonymkode: 18265...c00 38 grader i endetarmen ja. Måler man under tungen så vil temperaturen normalt være 0,5 grader lavere, og man kan regne over 37,5 som feber. Panne- og øremålere er unøyaktige, men min erfaring er at snittet på begge ørene er ganske lik temperaturen i munnen. Anonymkode: fe46b...4cc 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 Helt irrelevant hva du pleier å ha i kroppstemp, det er ikke feber før det er over 38 grader. Men føler du deg uvel så kontakter du lege for sjekk. Anonymkode: 89c67...3f2 1
I Grosny Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man kan helt fint ha høy crp uten feber. Men definisjonen på feber er 38 grader. Under det er subfebril Anonymkode: 18265...c00 Jeg ville uansett ha ringt sykehuset straks. Hen har tross alt en grad mer temperatur enn normaltilstand. Og pannemåling er ikke helt optimal. Endret 29. februar 2024 av I Grosny 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt irrelevant hva du pleier å ha i kroppstemp, det er ikke feber før det er over 38 grader. Men føler du deg uvel så kontakter du lege for sjekk. Anonymkode: 89c67...3f2 Igjen, dette er avhengig av hvor en måler. 38 grader gjelder kun ved måling rektalt, og hvor mange voksne gjør det? Anonymkode: fe46b...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 I Grosny skrev (2 timer siden): Jeg ville uansett ha ringt sykehuset straks. Hen har tross alt en grad mer temperatur enn normaltilstand. Og pannemåling er ikke helt optimal. Det er da helt normalt å være litt varmere når kroppen har gjennomgått store traumer. Hva normal temp er er helt irrelevant, slutt å lage problemer uten at det er et problem. Feber er over 38 grader. Har TS feber eller nedsatt allmenntilstand så kan hun kontakte kirurgen, selvfølgelig, men å si at man skal kontakte kun på grunn av temp over "normal temp" er bare tull. Kroppen sin temperatur går opp og ned i løpet av døgnet. Det er helt normalt. Anonymkode: 6c121...54c 1
I Grosny Skrevet 29. februar 2024 #14 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er da helt normalt å være litt varmere når kroppen har gjennomgått store traumer. Hva normal temp er er helt irrelevant, slutt å lage problemer uten at det er et problem. Feber er over 38 grader. Har TS feber eller nedsatt allmenntilstand så kan hun kontakte kirurgen, selvfølgelig, men å si at man skal kontakte kun på grunn av temp over "normal temp" er bare tull. Kroppen sin temperatur går opp og ned i løpet av døgnet. Det er helt normalt. Anonymkode: 6c121...54c Jeg tror ikke TS hadde skrevet dette innlegget dersom hen følte seg bra. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #15 Skrevet 29. februar 2024 TS: kontaktet lege, og fikk beskjed om å komme. Viste seg at jeg hadde litt forhøyet crp og fikk antibiotika grunnet operasjonen Anonymkode: 4a9ae...bb2 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt irrelevant hva du pleier å ha i kroppstemp, det er ikke feber før det er over 38 grader. Men føler du deg uvel så kontakter du lege for sjekk. Anonymkode: 89c67...3f2 Det er absolutt relevant. At den offisielle definisjonen av feber er kroppstemperatur er over 38 grader har ingenting å si. Man skal ta utgangspunkt i personens normaltemperatur når man vurderer om temperaturendringen tilsier feber. Dette på lik linje når man vurderer blodprøvesvar. Selv om man får et svar som er innenfor referanseområdet, er det ikke nødvendigvis innenfor pasientens normalområde. Man skal alltid ha i bakhodet at pasienters normale blodverdier og kroppstemperatur kan ligge utenfor det som er snittet av normalen for andre. Anonymkode: 42f61...ae7 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #17 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man kan helt fint ha høy crp uten feber. Men definisjonen på feber er 38 grader. Under det er subfebril Anonymkode: 18265...c00 CRP skal være under 5, så nei det er ikke normalt med høy CRP Anonymkode: d389b...17f
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #18 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): CRP skal være under 5, så nei det er ikke normalt med høy CRP Anonymkode: d389b...17f Det var da ikke det jeg sa. Jeg sa at man kan ha høy crp uten feber. Ikke at høy crp er normalt. Gud bedre. Anonymkode: 18265...c00 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #19 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 29.2.2024 den 22.50): Det er absolutt relevant. At den offisielle definisjonen av feber er kroppstemperatur er over 38 grader har ingenting å si. Man skal ta utgangspunkt i personens normaltemperatur når man vurderer om temperaturendringen tilsier feber. Dette på lik linje når man vurderer blodprøvesvar. Selv om man får et svar som er innenfor referanseområdet, er det ikke nødvendigvis innenfor pasientens normalområde. Man skal alltid ha i bakhodet at pasienters normale blodverdier og kroppstemperatur kan ligge utenfor det som er snittet av normalen for andre. Anonymkode: 42f61...ae7 Det er irrelevant jo. Er en grunn til at man har satt et tall internasjonalt på hva som defineres som feber og ikke. Dersom en måtte ta hensyn til individuelle forskjeller hadde det aldri vært satt et felles tall på feber/ikke feber når det er sagt så er det som en annen over her sier; man kan ha forhøyet crp uten å ha feber. Feber er ikke ensbetydende med infeksjon eller høy crp. Da har man gjerne andre symptomer som frostrier, kroppsverk, rødme/varme/hevelse rundt operasjonssenteret og lignende. Og så synes jeg forsåvidt alle burde ha rektalmåler hjemme, da dette er den mest nøyaktige målingen, og burde benyttes av voksne også Anonymkode: 2723b...347
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå