Gå til innhold

Er det noen som har hatt gartner i blokkleilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva koster det?

Jeg har vurdert å ansette en gartner til å hjelpe meg med blomster for jeg får det bare ikke til. Alle blomster jeg har ute bare dør etter noen dager, og jeg bruker tusenvis av kroner hver sommer på å kjøpe nye blomster :( Alle naboene her har så fine blomster og jeg føler de ser litt ned på meg som er så teit og ikke får det til. Har handlet inn gjødsel, blomsternæring, fine krukker, passer på å vanne og plukke av brune blader etc. Jeg snakker til og med til blomstene uten at det hjelper :P 

Tror dere det blir veldig dyrt å ansette en proff til å hjelpe meg, eller er det veldig dyrt? Naboen som bor rett ved siden av sa hun behandler blomstene helt likt som meg, men hun har fine blomster gjennom hele sommeren. Kan blomster føle hat mot eierne sine? Seriøst spørsmål. Siden ingen blomster gidder holde ut mer enn et par dager så må jeg jo gjøre noe galt. 

Anonymkode: a485a...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden blomstene dine dør såpass fort lurer jeg litt på om de sliter litt med å tilpasse seg sitt nye hjem (hos deg). 
Hvor kjøper du blomstene? Blir de flyttet fra et annerledes miljø? F eks kan planter dø dersom man flytter de direkte fra drivhus, som er varmt og lunt, og rett ut på en balkong. På balkongen kan da bli utsatt for vind og sterk, direkte sol. Det kan gjøre at de mistrives og dør. En gradvis tilvenning til nytt miljø kan hjelpe. Du kan for eksempel flytte pottene ut noen timer hver dag, slik at plantene herdes gradvis. Om pottene er for store til å flyttes ut og inn kan du dekke de med hvit fiberduk (kjøpes på hagesenter) noen dager. 
Ikke gi opp! Lykke til! 

• Liker 1
Skrevet
Binke skrev (6 timer siden):

Siden blomstene dine dør såpass fort lurer jeg litt på om de sliter litt med å tilpasse seg sitt nye hjem (hos deg). 
Hvor kjøper du blomstene? Blir de flyttet fra et annerledes miljø? F eks kan planter dø dersom man flytter de direkte fra drivhus, som er varmt og lunt, og rett ut på en balkong. På balkongen kan da bli utsatt for vind og sterk, direkte sol. Det kan gjøre at de mistrives og dør. En gradvis tilvenning til nytt miljø kan hjelpe. Du kan for eksempel flytte pottene ut noen timer hver dag, slik at plantene herdes gradvis. Om pottene er for store til å flyttes ut og inn kan du dekke de med hvit fiberduk (kjøpes på hagesenter) noen dager. 
Ikke gi opp! Lykke til! 

Takk for svar :) Jeg har kjøpt sånne standard uteblomster fra Plantasjen og Mester Grønn som har blomstene sine ute. Butikkene er rett ved meg, så det burde ikke være noen stor overgang til min balkong.

Hovedsaklig er det de blomstene jeg prøver å ha i balkongkasse jeg ikke får til:

Balkongkasse Structure Lengde 90 cm Svart | Plantasjen 

Og jeg har prøvd flere typer etter råd i butikken. Pelargonier, margeritter. Jeg har tilpasset jord, lagt i lecakuler, tilsatt blomsternæring. Det er mye dagslys på balkongen men ikke sånn at det steker. Pga mange høye trær foran.

Hortensia og lavendel pleier å holde litt lenger. Ser så stusselig ut når naboene har de flotteste blomstene og mine bare er inntørka stumper. 

Skrevet

Det er ikke mye plass i en slik kasse, vanner du nok? 

Anonymkode: b8a13...da4

• Liker 2
Skrevet

Eller vanner du fir mye? Er det dreneringshull i bunnen av kassa, slik at ikke blomstene blir stående i vann? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar :) Jeg har kjøpt sånne standard uteblomster fra Plantasjen og Mester Grønn som har blomstene sine ute. Butikkene er rett ved meg, så det burde ikke være noen stor overgang til min balkong.

Hovedsaklig er det de blomstene jeg prøver å ha i balkongkasse jeg ikke får til:

Og jeg har prøvd flere typer etter råd i butikken. Pelargonier, margeritter. Jeg har tilpasset jord, lagt i lecakuler, tilsatt blomsternæring. Det er mye dagslys på balkongen men ikke sånn at det steker. Pga mange høye trær foran.

Hortensia og lavendel pleier å holde litt lenger. Ser så stusselig ut når naboene har de flotteste blomstene og mine bare er inntørka stumper. 

De balkongkassene der er ubrukelige. De jeg hadde mot sør måtte jeg vanne minst to ganger om dagen om sommeren. Det var ikke mulig å holde liv i varmekjære blomster engang. 

Anonymkode: f2957...c63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje du litt vanner mye i forhold til hvor mye direkte sol det er? Det at Hortensia overlever en stund kan tyde på det da det er en plante som må ha mye vann jevnlig for å klare seg over selv korte perioder. Denne planten trives også ofte i mer skyggefullt leide. Lavendel er en plante som er vanskelig å drepe, men den må ha litt direkte sol innimellom. Så jeg vil tippe at det er litt for lite sol for typiske sommerblomster. Hvis du føler dette kan stemme kan du prøve å se etter noen typer som kan klare seg med mindre direkte sol. Og prøv å velge planter med sånn noenlunde samme vann-behov dersom du skal ha de i samme kasse 🙂

Det går også an å tenke i retning å velge ut noen stauder som ikke krever så mye og ikke trenger full sol, som f,eks hosta, brunnera, storkonvall, noen typer alunrot (disse kommer jo igjen år etter år og har dekorativt bladverk). Da kan du også plante litt forskjellige løker innimellom for å få litt mer blomsterprakt, typ krokus, narcicisser, perleblomst (til vår), noen små allium og engelske blåklokker (tidlig sommer) og et par skyggetålende liljer til sensommer/høst? Det går også an å velge løker som bare overlever en sesong som feks noen av de flotte design-sortene av tulipaner. Da får du nydelig blomstring sen vår/tidlig sommer, men så mye du rive ut alt å plante noe nytt for sen sommer/høst.

Dette er bare forslag, blir kanskje litt mye om du prakker inn alt dette i en liten blomsterkasse, men mulig det kan gi deg noen nye ideer 🌷🌷

Anonymkode: a6c08...eff

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det står at du skal passe på å ha dreneringshull i den. Det betyr at du vanligvis ikke trenger lecakuler (selv om det står det skal være det). Lecakulene tar opp plass fra jord som ellers ville holdt på vann og næring og gitt røttene plass til å gro. Uten leca trenger du da ikke å vanne så ofte, for med så vil mye av vannet vil renne rett gjennom. Jeg lærte det av en gartner, og det gir mening. 

Anonymkode: 89ea4...8bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser det står at du skal passe på å ha dreneringshull i den. Det betyr at du vanligvis ikke trenger lecakuler (selv om det står det skal være det). Lecakulene tar opp plass fra jord som ellers ville holdt på vann og næring og gitt røttene plass til å gro. Uten leca trenger du da ikke å vanne så ofte, for med så vil mye av vannet vil renne rett gjennom. Jeg lærte det av en gartner, og det gir mening. 

Jeg har hatt dreneringshull OG Leca-kuler, men fortsatt så har blomstene mine dødd. Har passet på å ikke vanne for mye, sånn at det ikke er klissvått i jorda. Mens på nabobalkongen bare få meter unna så spirer og gror det som bare det, naboen har også balkongkasser og samme beliggenhet i forhold til sol som jeg har. 

Fikk tips av Mester Grønn at Margeritter er det tryggeste man kan ha i balkongkasse, for de dør aldri. Vel, de varte 1 uke tror jeg før de døde hos meg :( Så derfor vurderer jeg litt å ansette en proff gartner, med mindre det er svindyrt. 

AnonymBruker
Skrevet
Binke skrev (14 timer siden):

Eller vanner du fir mye? Er det dreneringshull i bunnen av kassa, slik at ikke blomstene blir stående i vann? 

Dreneringshull er det, og jeg har passet på å ikke vanne for mye. Tviler på at det er dårlig kvalitet på blomstene og, for naboen hadde kjøpt de samme på Mester Grønn i fjor sommer. Og hun får det til men ikke jeg haha. 

AnonymBruker
Skrevet

Når du har drenering, kan du godt vanne opp, slik at det vannet renner ut i bunnen en gang i døgnet når det er varmt. 

Anonymkode: 7946d...136

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for tørt inne da? Mange moderne leiligheter har begredelig lav luftfuktighet.

Anonymkode: ce074...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis uteblomstene fra Mester Grønn eller plantasjen dør etter en uke, selv om du følger veiledningene fra butikken, så ville jeg tatt dem med meg tilbake og klaget. 

Vi hadde massevis av slyngpelargonia i sånn kasse på en solrik balkong i sin tid. 
Det krevde hyppig vanning, men de ble skikkelig store og fine. 

Anonymkode: f6c42...a3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke for tørt inne da? Mange moderne leiligheter har begredelig lav luftfuktighet.

Anonymkode: ce074...b9d

Dette innlegget omhandler uteblomster, på veranda. 

Anonymkode: 33d65...3c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har hatt dreneringshull OG Leca-kuler, men fortsatt så har blomstene mine dødd. Har passet på å ikke vanne for mye, sånn at det ikke er klissvått i jorda. Mens på nabobalkongen bare få meter unna så spirer og gror det som bare det, naboen har også balkongkasser og samme beliggenhet i forhold til sol som jeg har. 

Fikk tips av Mester Grønn at Margeritter er det tryggeste man kan ha i balkongkasse, for de dør aldri. Vel, de varte 1 uke tror jeg før de døde hos meg :( Så derfor vurderer jeg litt å ansette en proff gartner, med mindre det er svindyrt. 

Jeg forklarte det sikkert dårlig. Har du dreneringshull, så er det best å ikke ha leca. Vannet kan allikevel renne ut og du får mer jord i kassa som holder på vann,, næring og gir rom til røttene. Du kan godt blande litt leca eller perlite i jorda så den ikke blir så kompakt, men et lag leca i bunnen gjør ingen nytte (heller motsatt).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å gi svakt gjødselvann hver gang du vanner, det gjør jeg alltid. 1/3 av normal dose. Jeg fikk tipset av en svensk gartner, han mente at planter bør få jevnlig "mat" slik vi mennesker får. Jeg har fulgt dette tipset, og mine planter stortrives!

Anonymkode: 33d65...3c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forresten spurt naboen om hun kunne være gartner for meg en periode... Sånn for å "få i gang" blomstene og rutinene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ville forresten spurt naboen om hun kunne være gartner for meg en periode... Sånn for å "få i gang" blomstene og rutinene. 

Ja, kanskje det :) Jeg vil jo ikke være til bry, men hun er en trivelig dame så kanskje hun gidder å hjelpe meg litt. 

Skrevet

Aldri hørt om noen som har gartner til balkongen sin... Da hadde jeg heller gått for kunstige blomster. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...