AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Ja, jeg vet at tenåringer har en fase hvor de er utrolig selv-sentrerte. Og det snakkes om at "vi skal møte barna der de er". Men hvor langt skal de ta det, før vi foreldre får lov til å si at "nå er du egoistisk"? Jeg er alene med en 13-åring. Jeg jobber mye for å tjene nok penger til at vi kan leve godt. Den siste mnd'en har vi oppgradert til ny, finere bolig, og jeg har hatt mye utgifter ifm. det. Prøvd å snakke med henne om økonomi og forsiktighet, men likevel er det mas om sminke, klær, unødvendig ting og hver gang hun er ute med venner, er det mas om penger til småtteri. Hun har lite forståelse for penger, så det er en evig diskusjon. I tillegg har hun snakket om ønskeliste til bursdagen sin i mai - siden jul.. Når vi er ferdig med ett pengehelvete, så er vi på neste🙄 I tillegg jobber jeg turnus, og blir jo sliten i perioder, og akkurat når jeg er på mitt laveste, skal hun spille på samvittigheten min og si ting som at "du gjør aldri noe med meg", "du er alltid sliten", "du må alltid sove tidlig" "du tenker bare på deg selv". Det er bare en evig runddans med dårlig samvittighet og en dårlig følelse i meg, fordi hun har så lite forståelse for ting og lite omtanke for meg, som gjør alt for henne. Ingenting er godt nok. Forventer jeg for mye av 13-åring? Anonymkode: 6c001...c0b 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Innføring av faste lommepenger. Så må hun regulere selv. Anonymkode: 60676...6f1 8 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Du forventer vel for lite? En 13 åring burde ha bedre økonomi forståelse. Her veit selv 8 og 12 åringen at penger ikke vokser på trær fordi de begynte med ukelønn som 4åringer. De får en god del, men de må faktisk bidra for å lære seg økonomi. Sånn som din oppfører seg nå er hun på vei inn i luksusfellen som 18 🤷🏽♀️ Anonymkode: 814c6...d95 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Jeg tenker at her er det flere ting. Jo, du må kunne forvente at 13-åringen har bedre forståelse av penger. Men om det "alltid" er mas, så ville jeg sluttet å gi penger til tilfeldige ting, og begynt å gi faste lommepenger. Da lærer hun å håndtere et begrenset beløp, og lærer også at det ikke er mer å få når det er tomt. En 13-åring er veldig i startfasen av tenårene. Det er VELDIG mye hormoner og sånt. Og de er i en fase der "ingenting er som før" slik at de ikke lenger helt vet hva de selv vil. De vil noen ganger være store og voksne, andre ganger være barn og bli behandlet som barn. Slik jeg forstår det, virker det også som om hun egentlig ønsker mer TID med deg også. Og om du er sliten akkurat der og da, ta til deg det hun ber om, og forsøk å få det til på et annet tidspunkt. "Ja, jeg vet jeg var sliten i går og måtte legge meg tidlig, men jeg vil gjerne finne på noe oftere med deg. Neste uke jobber jeg xxxx og har mer overskudd. Skal vi da ....." Forståelsen for hvordan ting er for deg, er nok noen år unna. Med mindre du klarer å relatere det til noe som gjelder henne. "Du vet, når du kommer rett fra skolen etter en lang dag, og jeg begynner å si du skal gjøre lekser, men du ikke orker? Sånn har jeg det nå." Og om hun begynner med ønskeliste for bursdagen allerede fra juletider, så må hun jo gjerne det. Så lenge hun forstår at en ønskeliste ikke er en bestillingsliste. Da gir det jo deg flere ting å velge i når du kommer dit at det skal kjøpes bursdagsgave. Og kanskje tingene er litt gjennomtenkte også, om de har stått på listen over mange måneder. Det virker jo også litt på meg som om dere er litt "like ille". For det virker ikke helt som om du har så mye forståelse for hvordan dette er for henne heller. Du ser mest hvordan dette er for deg. Så jeg ville vært ekstremt forsiktig med å kalle 13-åringen for egoistisk. Anonymkode: 1355a...95f 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 Du er jo opptatt av ny finere bolig … Anonymkode: 60b19...735 3
Gjest jegerrinne Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 En på 13 burde skjønne verdi delvis av penger. Her så "tjente" ungene fra 4års alder uke penger og lærte fort hva de kunne bruke til eller måtte spare mer hvis de skulle ha noe dyrt. Når de var 12 så begynte de å pakke ved hos nabo for å tjene mer en mnd lønna si. Når de var 13 så har de hatt sommerjobb og de pengene har de klart å fordele utover året. Nå er de 18 og 19 år. Så hadde startet med disse oppgavene har du i huset i mnd, for det får du x kr i mnd og det er det du må fordele utover i mnd. Har ho brukt opp ja da må ho gå uten penger
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 Dette har du nok skapt selv. Har selv tre ungdommer fra 13 og oppover som har fått mye. MEN jeg har også vært nøye med å lære de verdien av penger, hvordan for mest for pengene og se etter gode salg. De kan spørre om å få ting, men godtar et nei. Men viktigst av alt, jeg har ALDRI latt de mase eller grine seg til ting. Anonymkode: d5cad...561 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er jo opptatt av ny finere bolig … Anonymkode: 60b19...735 Eplet har nok ikke falt så veldig langt fra stammen. Anonymkode: 44c25...1a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 Her er jeg litt delt.. Hvis du jobber deg halvt ihjel for at dere «skal ha råd til en finere og større bolig» samtidig som du ikke har tid til å finne på ting med henne, er sliten hele tiden og må legge deg tidlig, så kan jeg skjønne at hun stiller spørsmålstegn ved det og den prioriteringen. Det vil jo også potensielt føre til at dere har fin bolig, men råd til lite annet, som jo er en prioritering, men som hun må få lov til å være uenig i. Likevel syns jeg du kan forvente at datteren din respekterer et nei, og dermed slutter å mase dersom hun får avslag på noe. Dette handler ikke om penger, men om respekt for deg som mor. Jeg har råd til å kjøpe det meste barna mine ønsker seg, men de får jo ikke ja hver gang de vil ha noe likevel. Og da må de respektere et nei. Jeg slutter å svare dersom maset fortsetter. «Dette har jeg svart på allerede og kommer ikke til å delta videre i denne diskusjonen. Svaret er fortsatt nei.» og så overser jeg eventuelle nye forsøk. Anonymkode: 7ea39...502
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eplet har nok ikke falt så veldig langt fra stammen. Anonymkode: 44c25...1a0 Stammen liker ofte det dårlig. Lettere å se skjønnhetsflekkene på eplet enn på egen bark. Anonymkode: cff14...1bc
Ebbeliten Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 Jeg forstår ikke helt hva som er problemet? Bare si nei. "Nei. Det har vi ikke råd til nå." Her bruker jeg ofte ", Sånt bruker vi ikke penger på i vår familie." 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 jegerrinne skrev (5 timer siden): En på 13 burde skjønne verdi delvis av penger. Her så "tjente" ungene fra 4års alder uke penger og lærte fort hva de kunne bruke til eller måtte spare mer hvis de skulle ha noe dyrt. Når de var 12 så begynte de å pakke ved hos nabo for å tjene mer en mnd lønna si. Når de var 13 så har de hatt sommerjobb og de pengene har de klart å fordele utover året. Nå er de 18 og 19 år. Så hadde startet med disse oppgavene har du i huset i mnd, for det får du x kr i mnd og det er det du må fordele utover i mnd. Har ho brukt opp ja da må ho gå uten penger Hva slags sommerjobb hadde din 13 åring? Vår spurte rundt i fjor sommer, leverte personlig søknad, la ut annonse på face book(barnepass, hundelufting, klippe gress, vaske bil, handle for eldre etc). Svaret var kom tilbake når du er 16! Ikke lett for unge å skaffe seg egne penger egentlig. Søkte på slagsjobb hos vg helg også, fullt her vi bor..... Anonymkode: d5106...546 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, jeg vet at tenåringer har en fase hvor de er utrolig selv-sentrerte. Og det snakkes om at "vi skal møte barna der de er". Men hvor langt skal de ta det, før vi foreldre får lov til å si at "nå er du egoistisk"? Jeg er alene med en 13-åring. Jeg jobber mye for å tjene nok penger til at vi kan leve godt. Den siste mnd'en har vi oppgradert til ny, finere bolig, og jeg har hatt mye utgifter ifm. det. Prøvd å snakke med henne om økonomi og forsiktighet, men likevel er det mas om sminke, klær, unødvendig ting og hver gang hun er ute med venner, er det mas om penger til småtteri. Hun har lite forståelse for penger, så det er en evig diskusjon. I tillegg har hun snakket om ønskeliste til bursdagen sin i mai - siden jul.. Når vi er ferdig med ett pengehelvete, så er vi på neste🙄 I tillegg jobber jeg turnus, og blir jo sliten i perioder, og akkurat når jeg er på mitt laveste, skal hun spille på samvittigheten min og si ting som at "du gjør aldri noe med meg", "du er alltid sliten", "du må alltid sove tidlig" "du tenker bare på deg selv". Det er bare en evig runddans med dårlig samvittighet og en dårlig følelse i meg, fordi hun har så lite forståelse for ting og lite omtanke for meg, som gjør alt for henne. Ingenting er godt nok. Forventer jeg for mye av 13-åring? Anonymkode: 6c001...c0b Sette deg ned og prate skikkelig med henne...bruke en god stund.......da kan det bli bedre i fremtiden mtp. hennes forståelse av din situasjon Anonymkode: f9aa8...633 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #14 Skrevet 29. februar 2024 Min gutt blir 14 i år, men der har vi fra relativt tidlig av gitt han ukepenger også er han selv ansvarlig for å disponere dem. Det blir han dårligere og dårligere på, pengene sitter løst på rema med kompisene. Men, da må han kjenne på hvordan det er å ikke ha penger. Rett og slett. Vi snakker også mye om penger hjemme. Hva vi har råd til, hva vi ikke har råd til. Hva han har fått den måneden, hva han trenger og hva han har lyst på. Han har flere ganger fått se i nettbanken min for å få et forhold til hva vi betaler i løpet av en måned. Opplever at han har veldig respekt for at vi sier nei. Litt mas er det såklart innimellom, men han skjønner det når han får det skikkelig forklart. Anonymkode: 62a84...436 1
Gjest jegerrinne Skrevet 29. februar 2024 #15 Skrevet 29. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva slags sommerjobb hadde din 13 åring? Vår spurte rundt i fjor sommer, leverte personlig søknad, la ut annonse på face book(barnepass, hundelufting, klippe gress, vaske bil, handle for eldre etc). Svaret var kom tilbake når du er 16! Ikke lett for unge å skaffe seg egne penger egentlig. Søkte på slagsjobb hos vg helg også, fullt her vi bor..... Anonymkode: d5106...546 De har jobbet på gård ,melket ku og fôrer. Så solgte de jordbær og på en kafe og pakket ved i sekker Nå blir det 4 året ho yngste drar til fjells allene med 15 melkekuer Endret 29. februar 2024 av jegerrinne
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Skrevet 29. februar 2024 Sier du noensinne nei, eller er du redd hun ikke skal like deg....? Eller : ja, du skal få sånn, men da må du betale halvparten selv. Anonymkode: 0a503...738
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #17 Skrevet 29. februar 2024 Min 13-åring får månedslønn samme dato hver måned, og må disponere pengene selv. Hun har faste oppgaver hver uke som hun gjennomfører. Da er det ingen mas om penger og hun velger selv hva hun bruker de på eller om hun sparer noe. Hun får det hun trenger ellers av klær og utstyr (kjøper mye brukt). Tror også du må investere i TID og oppmerksomhet med en 13-åring, de er mellom barn og voksen, og trenger fortsatt foreldrene sine. Bake sammen, lage toast og kakao til kveldsmat, se en fin film, gå en tur, spille litt playstation samme osv osv. Da kommer de gode samtalene og du får innblikk i livet hennes 💜 Anonymkode: 83ce4...289
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #18 Skrevet 29. februar 2024 Barna blir som foreldrene. Enten mor eller far. Oppdragelse eller gener? Anonymkode: a5b96...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå