Gå til innhold

Dvergpuddel eller mellompuddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min neste hund blir puddel, men jeg synes dette er så vanskelig. Hva er egentlig forskjellen på dverg- og mellompuddel, annet enn størrelse? Er det slik at de mindre puddeltypene er mer "selskapshunder"? Og stemmer det at de små bjeffer mer, eller er det bare fordi eierne til små hunder har tendens til å dille mye med hundene? (som å løfte hunden straks det kommer en utfordring osv). 

Jeg klarer heller ikke helt å bestemme meg for størrelse. Jeg vet at jeg skal ha tispe, er det alltid slik at tispe-pudler er mindre enn hannhunder? Dvs at en mellompuddel tispe ikke vil bli så veldig stor? I så fall heller jeg mot mellompuddel. 

Anonymkode: a910b...085

Skrevet

Tisper er jevnt over mindre ja. Min nabo har en dvergpuddeltispe som er så liten hun er nesten toypuddel og en annen har en toypuddelhann som er så stor han teknisk er dvergpuddel... Greit å være obs på at toy og dverg bare skiller på noen få cm og de kan parres med hverandre om de størrelsesmessig matcher.  Så om du vil være sikker på størrelse, gå for mellompuddel. 

Anonymkode: a9546...2e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tisper er jevnt over mindre ja. Min nabo har en dvergpuddeltispe som er så liten hun er nesten toypuddel og en annen har en toypuddelhann som er så stor han teknisk er dvergpuddel... Greit å være obs på at toy og dverg bare skiller på noen få cm og de kan parres med hverandre om de størrelsesmessig matcher.  Så om du vil være sikker på størrelse, gå for mellompuddel. 

Anonymkode: a9546...2e4

Takk for nyttig svar! Jeg er absolutt ikke interessert i toy-størrelsen, så da heller jeg mot mellompuddel igjen.

I utgangspunktet tenker jeg at en hund på rundt 10 kg vil være perfekt, og det er sikkert en vekt en mellompuddel-tispe kan havne i, da. 

Skrevet

Har hatt mellompuddel tispe, og hun var en fantastisk hund. Vi var mye i skog og mark, og hun greide å ta seg fram helt uten problemer. Hun hadde heller ikke noe tannproblemer, noe mindre raser kan få. Ikke var hun plaget med knær eller hofter heller, og hun var "håndterbar" både for oss voksne og barna våre. 

Bjeffingen har mer med oppdragelse enn rase å gjøre. Alle pudler er opprinnelig apporterende fuglehunder, og har energien og elsken for vann fra det. Jaktinnstinktet er derimot ikke så fremtredende på de minste pudlene, mot hvordan det er på storpuddel. (Jeg har hatt en av de også og han ble brukt på jakt) De er derimot svært intelligente, så det er viktig at de får både fysisk og mental stimuli slik at de ikke kjeder seg å finner på tull. IQ-leker for hund fungerer bra. 

Anonymkode: cdae2...7af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for nyttig svar! Jeg er absolutt ikke interessert i toy-størrelsen, så da heller jeg mot mellompuddel igjen.

I utgangspunktet tenker jeg at en hund på rundt 10 kg vil være perfekt, og det er sikkert en vekt en mellompuddel-tispe kan havne i, da. 

Min mellompuddelhann er omtrent akkurat 10 kg, ligger i øvre sjikt på høyde på mellompuddel. Samtlige av søstrene er vesentlig mindre. 

Vil du ha tispe og opp mot 10 kg, ville jeg definitivt gått for mellompuddel. 

Anonymkode: 8d0f2...673

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville gått for mellompuddel, jeg har inntrykk av at de er litt sunnere enn dvergen. 

Anonymkode: ebf54...add

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Disney Adult
AnonymBruker
Skrevet

Mellompuddel virker sunnere mtp ledd og tenner slik som andre har nevnt. På miniatyrraser kan man nesten garantere tannproblemer, enten det krever tannrens eller tanntrekking (som regel begge deler). Leddproblemer har jeg sett mer av på blandinger enn renrasede individer.

De minste pudlene er ganske populære og er utsatt for useriøs avl i større grad enn mellompudler, så man må være mer kritisk til valg av oppdretter. Møt foreldredyr, søsken og besteforeldre om mulig for å se hvordan de er psykisk. Er de ekstremt gneldrete, skeptiske, redde? Eiersyke på et problematisk nivå? Noe er selvfølgelig trenings- og vanesak, men om det er dårlig gemytt på foreldrene så blir det isåfall mye mer arbeid. "Renrasede" men uregistrerte valper kan være pga helsen til foreldredyra er for dårlig og egentlig uegnet til avl. Da ender valpene som regel opp uten NKK-registrering (ofte er ene forelderen også uregistrert). Skal du ha renraset så for all del velg en valp som er registrert, selv om hunden kun blir familiehund!

På friske invidiver så "skal" det ikke være store forskjeller på gemyttet, altså at det kun er størrelsen som er forskjellen. De kompakte kroppene til dverg og toy kommer med sine utfordringer som nevnt, og er ikke alltid noe som kan unngås selv om man gjør "alt" riktig.

Personlig liker jeg en litt større størrelse. Skulle ønske det fantes en størrelse imellom konge- og mellompuddel!

Tror mellompudler ligger rundt 8kg i gjennomsnitt, men hanner kan veie nærmere 10kg da. 

Anonymkode: 80105...aee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...