AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Har en sønn på 6 år som har gjort mange dårlige valg i det siste. Jeg vet han blir påvirket av andre og tror dette er kult,han er en stille og forsiktig gutt ellers. Jeg er helt matt og har fått så nok av alle klagene fra lærer og sfo. Vi snakker med han hver eneste dag det hjelper litt men ,så noen dager etter fortsetter han. Noen tips og råd? Anonymkode: b090e...f4d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Å skylle på at han blir påvirket av andre er jo litt dumt. Man tar sine egne valg. Dette er noe vi har snakket med ungene om mange ganger. Dårlig oppførsel må få konsekvenser. Noen ganger har dårlig oppførsel gått ut over f.ek gaming her i huset, da ingen andre ring hjalp. Han fikk beskjed om det på forhånd.. «får jeg telefon /epost/melding fra skolen pga dårlig oppførsel, så blir der null gaming samme dag». Det fikk han hvertfall til å tenke seg om en ekstra gang før han f.eks når han heller ville være ute enn å komme inn etter friminutt . Også hadde vi god dialog med foreldrene til både guttene og jentene i den gjengen, slik at vi kjørte samme linje (nesten alle av oss). En dag går det inn, så man må bare fortsette. Anonymkode: 03b2e...0dd 5
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 Lære barnet at de tar sine egne valg selv om de henger seg på andre. Verste jeg hører er foreldre som legger skylden over på andre barn. Gi konsekvenser og atter konsekvenser. Barnet er seks så er du ikke streng nå så sliter du etterhvert. Anonymkode: ad0e3...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Ikke gå i fella å tro at det er andres barn som er «problemet», mens ditt barn egentlig bare er snill og grei. Barn oppfører seg gjerne annerledes sammen med andre barn enn hjemme. De egger opp hverandre og blir påvirket av andre, ja, men det betyr ikke at noen barn er de slemme mens andre er de snille. Selv om du opplever din gutt som stille og forsiktig, er det ikke sikkert han er «uskyldig» i gjengen. Det kan like gjerne være han som starter ting. Anonymkode: 8fd7c...c04 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 Jeg skjønner frustrasjonen din, men husk at det eneste du får gjort noe med er oppdragelsen av eget barn. Er det mye kaos i klassen? Og har du faktisk spurt læreren om han utelukkende er medløper? Mistenker du kanskje er litt blind for eget barn? Min erfaring er at om du ofte får Mail/telefon er nok ikke sønnen din så uskyldig som du går og tror. De strekker seg langt for å løse opp i ting direkte med barna på vår skole hvertfall, så får man telefon er det fordi det har toppet seg og barnet har slåss, slått seg og sånne ting. Vi fikk et par telefoner i 1. klasse men da var det «alle gutta» som hadde løpt rundt i klassen med en lærer som ikke hadde kontroll, så hun tok kontakt med alle. Siden har vi ikke hørt noe de siste årene, og sønnen min er ikke noen engel altså. Han prater noen ganger i timene, tuller med kompisene sine osv, men de håndterer det på skolen (og så snakker vi om det hjemme og i utviklingssamtaler så klart). Anonymkode: 349c4...f70
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 Ikke gå i fella med å skulle på alle andre. Som foreldre er en ansvarlig på å lære våre barn at valg en tar får konsekvenser uavhengig om andre også gjør det. En må på en måtte få de til å stå får egenr valg og ikke følge strømmen av hva de andre. Lære hva som er rett og galt osv. Jeg blir så matt over foreldre som sier mine barn gjør ikke noe galt de bare gjorde det samme som x Anonymkode: 75bc2...ebe
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 De gangene det skjedde hos oss (at barna påsto at noen andre hadde gjort det og de ble med), så sa jeg bare at jeg blåser i hva andre gjør, DU må ta ansvar for DEG og DINE valg. Skal jeg kjøre for fort i trafikken eller med promille fordi noen andre gjør det? Eller skal jeg være slem mot Per fordi Kåre var slem mot Per? Det henger jo ikke på greip. Noen sånne sammenligninger, så tok de poenget ganske fort. Du må ta tak i egen unge. Det kan selvfølgelig hende at han ikke kommer med ideene selv, men bare henger seg på. Men det spiller ingen rolle, han tar fortsatt et valg om å bli med. OG sannsynligvis har han kanskje tenkt tanken selv først også, men det vil han jo ikke si til noen.... Anonymkode: d72fd...990 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 Hun sier jo at hun tar tak i det og snakker med ham. Ber om ytterligere tips og råd. Anonymkode: 2627c...932
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun sier jo at hun tar tak i det og snakker med ham. Ber om ytterligere tips og råd. Anonymkode: 2627c...932 Ja, og jeg kom med råd om hva vi har gjort med vårt barn. Anonymkode: 03b2e...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 Dere har rett. Jeg skylder ikke på andre,men der påvirker han. Han har ikke funnet seg selv enda og gjør ting andre gjør og skjønner kanskje ikke alvoret i det. Det vil bli konsekvenser fra idag av fordi nå har jeg fått nok,jeg kvier meg til dagen er omme for jeg vet det kommer en melding fra lærer eller at jeg får dårlig beskjed på Sfo. Lærer er ganske nyutdannet og ringer egentlig for alt mulig. Ellers er han helt umulig å ha med å gjøre på skolen ikke vet jeg. Jeg tar til meg deres råd og kanskje det hjelper. Anonymkode: b090e...f4d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner frustrasjonen din, men husk at det eneste du får gjort noe med er oppdragelsen av eget barn. Er det mye kaos i klassen? Og har du faktisk spurt læreren om han utelukkende er medløper? Mistenker du kanskje er litt blind for eget barn? Min erfaring er at om du ofte får Mail/telefon er nok ikke sønnen din så uskyldig som du går og tror. De strekker seg langt for å løse opp i ting direkte med barna på vår skole hvertfall, så får man telefon er det fordi det har toppet seg og barnet har slåss, slått seg og sånne ting. Vi fikk et par telefoner i 1. klasse men da var det «alle gutta» som hadde løpt rundt i klassen med en lærer som ikke hadde kontroll, så hun tok kontakt med alle. Siden har vi ikke hørt noe de siste årene, og sønnen min er ikke noen engel altså. Han prater noen ganger i timene, tuller med kompisene sine osv, men de håndterer det på skolen (og så snakker vi om det hjemme og i utviklingssamtaler så klart). Anonymkode: 349c4...f70 Hun ringer meg for alt mulig hele tiden. Sender også meldinger. Anonymkode: b090e...f4d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 Du kan dele problemstillingen i flere deler 1) Lære eget barn å ta ansvar for egen oppførsel uavhengig av hvem barnet påvirkes av 2) Jobbe beinhardt med impulskontroll 3)Lære barnet å holde avstand til andre barn som påvirker barnet dårlig. 4) Akseptere at du vil få telefoner/epost hjem til barnet ditt har lært bedre impulskontroll Anonymkode: a07fb...54a 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere har rett. Jeg skylder ikke på andre,men der påvirker han. Han har ikke funnet seg selv enda og gjør ting andre gjør og skjønner kanskje ikke alvoret i det. Det vil bli konsekvenser fra idag av fordi nå har jeg fått nok,jeg kvier meg til dagen er omme for jeg vet det kommer en melding fra lærer eller at jeg får dårlig beskjed på Sfo. Lærer er ganske nyutdannet og ringer egentlig for alt mulig. Ellers er han helt umulig å ha med å gjøre på skolen ikke vet jeg. Jeg tar til meg deres råd og kanskje det hjelper. Anonymkode: b090e...f4d Barna er seks år. Ingen av de har funnet seg selv ennå. Ingen av de skjønner helt alvoret i alt. Det er en stor overgang å begynne på skolen, for alle. Barn tester grenser, utforsker og lærer. De påvirker hverandre. Ditt barn kan like gjerne være den som starter ting som den som «henger på». Det er ikke helt uvanlig at barn er helt annerledes på skolen enn hjemme. Gruppedynamikk er en kompleks ting som kan gi mange overraskende utslag. Hvis din gutt er den «uskyldige» i gjengen så hadde nok lærer oppfattet det. Det trenger ikke bety at er noen versting eller verre enn alle andre, men jeg ville fokusert på at din sønn har en problematisk oppførsel - og ta tak i den med fullt alvor. Å spekulere i at de andre elevene har dårlig innflytelse, eller at problemet egentlig er læreren som «ringer for alt mulig» er ganske kontraproduktivt. Anonymkode: 8fd7c...c04 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #14 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna er seks år. Ingen av de har funnet seg selv ennå. Ingen av de skjønner helt alvoret i alt. Det er en stor overgang å begynne på skolen, for alle. Barn tester grenser, utforsker og lærer. De påvirker hverandre. Ditt barn kan like gjerne være den som starter ting som den som «henger på». Det er ikke helt uvanlig at barn er helt annerledes på skolen enn hjemme. Gruppedynamikk er en kompleks ting som kan gi mange overraskende utslag. Hvis din gutt er den «uskyldige» i gjengen så hadde nok lærer oppfattet det. Det trenger ikke bety at er noen versting eller verre enn alle andre, men jeg ville fokusert på at din sønn har en problematisk oppførsel - og ta tak i den med fullt alvor. Å spekulere i at de andre elevene har dårlig innflytelse, eller at problemet egentlig er læreren som «ringer for alt mulig» er ganske kontraproduktivt. Anonymkode: 8fd7c...c04 Jeg har fått vite dette av en ansatt på Sfo at han er usikker og lar seg påvirke til å ta dårlige valg. Når disse personene ikke er der er han jelt anderledes. Ja så klart han blir med på å gjøre ugang og er lett å påvirke. Jeg ønsker å få slutt på dette og derfor søker råd. Anonymkode: b090e...f4d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #15 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en sønn på 6 år som har gjort mange dårlige valg i det siste. Jeg vet han blir påvirket av andre og tror dette er kult,han er en stille og forsiktig gutt ellers. Jeg er helt matt og har fått så nok av alle klagene fra lærer og sfo. Vi snakker med han hver eneste dag det hjelper litt men ,så noen dager etter fortsetter han. Noen tips og råd? Anonymkode: b090e...f4d Oi, her er det rødt flagg at dere velger å skylde på andre. Anonymkode: a9ea4...dbb
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Skrevet 29. februar 2024 Rødt flagg at man skylder på andre? Småbarn er veldig påvirkelige, og at de velger å følge etter de som gjør ugagn, er ingen bombe. Ser det ved besøk hjemme av barn som ikke oppfører seg bra, da kan jo mitt barn få lyst til å oppføre seg dårlig, også - men det får det ikke lov til. Så jo - skolen må ta problemet ved roten, dvs de som er trøbbelmakerne i utgpkt. Da vil det løse seg. Anonymkode: 578af...26e 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #17 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Rødt flagg at man skylder på andre? Småbarn er veldig påvirkelige, og at de velger å følge etter de som gjør ugagn, er ingen bombe. Ser det ved besøk hjemme av barn som ikke oppfører seg bra, da kan jo mitt barn få lyst til å oppføre seg dårlig, også - men det får det ikke lov til. Så jo - skolen må ta problemet ved roten, dvs de som er trøbbelmakerne i utgpkt. Da vil det løse seg. Anonymkode: 578af...26e Det er som høna eller egget. Barnet er en del av en shitty gjeng. Vedkommende mener hennes sønn bare er offer av gjengen han er del av, og derfor skriver av ansvaret hans. Det er bare tull! Han er like mye delaktig som alle andre. Anonymkode: a9ea4...dbb
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #18 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Rødt flagg at man skylder på andre? Småbarn er veldig påvirkelige, og at de velger å følge etter de som gjør ugagn, er ingen bombe. Ser det ved besøk hjemme av barn som ikke oppfører seg bra, da kan jo mitt barn få lyst til å oppføre seg dårlig, også - men det får det ikke lov til. Så jo - skolen må ta problemet ved roten, dvs de som er trøbbelmakerne i utgpkt. Da vil det løse seg. Anonymkode: 578af...26e Takk til deg som forstår. Akkuratt slik du sier,jeg ser at han tar etter dårlig oppførsel selv fordi han er så usikker. De ansatte påpeker dette også. Det er det jeg ønsker råd til. Anonymkode: b090e...f4d
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #19 Skrevet 29. februar 2024 For noen tullete svar du får! Gutten er 6 år, han påvirkes jo selvfølgelig både positivt og negativt av andre. Det er ikke noe rødt flagg å påpeke det! Og du skylder jo ikke på noen, men spør om hvordan dere kan løse dette!! Erfaringsmessig så tenker jeg at dårlig oppførsel på skolen må få konsekvenser på skolen og ikke hjemme. Dersom gutten din tøyer strikken på skolen (dersom det ikke er snakk om mobbing etc) så må skolen bestemme konsekvensene og så får dere snakke om det hjemme uten så mye kjefting. Ellers kan det bli en veldig uheldig spiral av kjeft, hvor barnet både får kjeft/konsekvenser på skolen, og så gruer seg til å komme hjem for han vet at det blir mer kjeft/konsekvenser der. Du risikerer da å få ett barn som opparbeider en veldig motstand mot både skole og rettledning. Det er sjeldent de barna som får mest kjeft som oppfører seg best.. du vil lære sønnen din at han har ansvar for sine egne handlinger, og at det alltid er rom for å snakke med dere når han dummer seg ut så han kan lære av det og ta bedre valg neste gang. Du vil beholde tilliten hans sånn at han er interessert i å høre på dere også når han blir eldre… Vet det blir ramaskrik fra noen når jeg sier dette, men han er jo bare 6 år så er vel litt begrenset hvor ille det han har gjort kan være, og det er helt ok å puste med magen og ikke ta all klaging fra skole/sfo i værste mening. Be de ringe deg hvis han gjør noe skikkelig ille, men si at du har tilitt til at de kan ordne opp i det meste på skolen. Hver nysgjerrig til gutten din og spør hvorfor han blir med på alt tullet, og spør han om hvilke følelser han får når han vet at han blir med på gale ting. Dette kommer helt sikkert til å gå seg til, bare behold roen og ikke bli skuffet og flau over gutten din:) Anonymkode: edfef...40e 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Skrevet 29. februar 2024 6 år og lærer ringer hele tiden? Her er det ikke "andre" som er problemet. Anonymkode: 2c6cc...33b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå