AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Spørsmål rettet til brukere som ikke er særlig glad i å tenke på fondssparing og økonomi. Hva ville du (om noe) betalt for eks. en time hvor du får hjelp til å sette opp en aksjesparekonto, automatisk trekk fra bank, og spm. og svar rundt aksjer og fond. Nysgjerrig ift. en freelancing-mulighet. Ikke reklame, så poster anonymt. Takk på forhånd Anonymkode: 57f2b...8f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Når vi byttet bank så fikk vi tilbud om dette hos vår rådgiver. Det var gratis. Hadde gått for det tilbudet fremfor å betale for samme tjeneste😊 Anonymkode: e6c5e...642 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Spørsmål rettet til brukere som ikke er særlig glad i å tenke på fondssparing og økonomi. Hva ville du (om noe) betalt for eks. en time hvor du får hjelp til å sette opp en aksjesparekonto, automatisk trekk fra bank, og spm. og svar rundt aksjer og fond. Nysgjerrig ift. en freelancing-mulighet. Ikke reklame, så poster anonymt. Takk på forhånd Anonymkode: 57f2b...8f0 Det tror jeg du skal slite med å tjene penger på. Veldig enkelt å få til, de fleste som evt ikke klarer det har neppe midler til plassering heller. Ellers tenker jeg at det er upraktisk, du må nesten møte opp fysisk med kunden? Jeg vil sterkt fraråde folk å få denne bistanden fra fremmede pr telefon - for at «hjelperen» skal kunne hjelpe må han ha tilgang til bank Id. No go!! Anonymkode: 52b80...98a 4
Schmuhu Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Enig med de andre innleggene. Det er en vesentlig forskjell mellom det å gi generelle råd og det å faktisk gjennomføre på vegne av noen. Førstnevnt kan du tjene penger på men sistnevnt hadde jeg unngått. Schmuhu 2
newman01 Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 54 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmål rettet til brukere som ikke er særlig glad i å tenke på fondssparing og økonomi. Hva ville du (om noe) betalt for eks. en time hvor du får hjelp til å sette opp en aksjesparekonto, automatisk trekk fra bank, og spm. og svar rundt aksjer og fond. Nysgjerrig ift. en freelancing-mulighet. Ikke reklame, så poster anonymt. Takk på forhånd Anonymkode: 57f2b...8f0 Om det følger med en avkastningsgaranti for tjenesten man skal betale for er jeg interessert. For alt det andre tilbyr bankene å gjøre dette gratis.
AnonymBruker874626 Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 Dette vil ikke være gjennomførbart av to årsaker 1) Bankene tilbyr samme tjeneste gratis 2) Som "ekstern" vil du ikke ha direkte tilgang til bankene på samme måte som en rådgiver i kundens bank. Du vil dermed være avhengig av at kunden selv logger inn på nettbanken og gjør grepene, istedenfor at rådgiver i banken gjør deler av det over telefon / chat. (Typisk kan de oprette kontoer og avtaler, som sendes til kunden for signering i nettbanken). 1
newman01 Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: betalt for eks. en time hvor du får hjelp til å sette opp en aksjesparekonto, automatisk trekk fra bank, Ja, hvordan tenkte du å løse dette? Skal du sitte på Teams med delt skjerm med kunde som må logge inn med sin BankID og ha deg snokende rundt på kontoen dems? Eller skal du opprette kundeforhold i samtlige banker, filialer, forbrukslånsbanker og andre tilbydere av fond, aksjer og derivater for å kunne assistere via telefon? Høres ekstremt slitsomt ut. Og hva er dine meritter? Hvordan skal du markedsføre deg selv? Er du økonom, milliardær, fondsforvalter eller noe selv? 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 Automatisk fondsparing setter man opp gratis i nettbanken. Anonymkode: 846bd...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 Så TS blir på en måte en smør-på-flesk svindler da? Ikke TS Anonymkode: b1e4f...919
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 4 hours ago, Schmuhu said: Enig med de andre innleggene. Det er en vesentlig forskjell mellom det å gi generelle råd og det å faktisk gjennomføre på vegne av noen. Førstnevnt kan du tjene penger på men sistnevnt hadde jeg unngått. Schmuhu Jeg tror litt av problematikken her er at jeg ikke helt treffer segmentet her inne. En overraskende lav andel av nordmenn sparer i aksjefond, og bankene har ganske ulik policy på hva de sier og kan bistå med på denne fronten. I tillegg anbefaler bankene ofte sparing mot fondspakker som de selv er tjent med at kunden velger. Avkastning blir ofte valgt bort til fordel for bankens honorarer, dessverre. Anonymkode: 57f2b...8f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror litt av problematikken her er at jeg ikke helt treffer segmentet her inne. En overraskende lav andel av nordmenn sparer i aksjefond, og bankene har ganske ulik policy på hva de sier og kan bistå med på denne fronten. I tillegg anbefaler bankene ofte sparing mot fondspakker som de selv er tjent med at kunden velger. Avkastning blir ofte valgt bort til fordel for bankens honorarer, dessverre. Anonymkode: 57f2b...8f0 Haha, ideen din er god men segmentet er feil. Ser du etter mindre intelligente eller mer teknisk tilbakestående mennesker enn kvinneguiden for å kunne selge noe man også kan få gratis? Enig med Schmuhu om at du trolig blir rikere og tatt mer seriøst om du tilbyr råd over tjeneste. Anonymkode: bcdd6...c7a
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 1 hour ago, newman01 said: Ja, hvordan tenkte du å løse dette? Skal du sitte på Teams med delt skjerm med kunde som må logge inn med sin BankID og ha deg snokende rundt på kontoen dems? Eller skal du opprette kundeforhold i samtlige banker, filialer, forbrukslånsbanker og andre tilbydere av fond, aksjer og derivater for å kunne assistere via telefon? Høres ekstremt slitsomt ut. Og hva er dine meritter? Hvordan skal du markedsføre deg selv? Er du økonom, milliardær, fondsforvalter eller noe selv? Takk for respons! Mange veier til mål her, men en god start er nok fysisk oppmøte for å skape noen gode relasjoner. I starten vil det være lite fokus på markedsføring - mer fokus på å nå et lite antall individer direkte. Dette er min lidenskap, så leker også med tanken om å la kunden selv velge om timen var verdt prisen. Jeg er økonom og kan vise til mine egne resultater. Jeg er ingen Warren Buffett, men det er heller ikke poenget her. Poenget er vel gjerne å fange opp de som har begynt å tjene penger (eks. unge nyutdannede i arbeid) og har begynt tenke på sparing, men som ikke vet helt hvordan de skal gå frem. Som nevnt i en annen kommentar så har bankene litt varierende policy på dette området, og har en tendens til å dytte kunder over på fondspakker som er gunstig for dem selv. Anonymkode: 57f2b...8f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tror litt av problematikken her er at jeg ikke helt treffer segmentet her inne. En overraskende lav andel av nordmenn sparer i aksjefond, og bankene har ganske ulik policy på hva de sier og kan bistå med på denne fronten. I tillegg anbefaler bankene ofte sparing mot fondspakker som de selv er tjent med at kunden velger. Avkastning blir ofte valgt bort til fordel for bankens honorarer, dessverre. Anonymkode: 57f2b...8f0 Så du vet ikke hvordan du skal treffe segmentet? Siden du ikke heller spør segmentet? Anonymkode: c7f4e...345
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #14 Skrevet 29. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Haha, ideen din er god men segmentet er feil. Ser du etter mindre intelligente eller mer teknisk tilbakestående mennesker enn kvinneguiden for å kunne selge noe man også kan få gratis? Enig med Schmuhu om at du trolig blir rikere og tatt mer seriøst om du tilbyr råd over tjeneste. Anonymkode: bcdd6...c7a Takk for responsen! Dumt om det fremsto slik. Jeg tar absolutt alle kommentarene her på alvor, men ser ikke bort fra konteksten. Dersom man er inne på et internettforum under kategorien økonomi, er det jo en viss sannsynlighet for at man er (i hvert fall noe) over gjennomsnittet interessert i temaet. På den andre siden oppsøker man også råd her, men det ligger fortsatt en viss opplyst tilnærming i bunn. Hvorvidt man er glad i økonomi og sparing har vel ellers lite med intelligens å gjøre. Jeg kjenner mange langt smartere enn meg som lar pengene hope seg opp på sparekonto, eller brukskonto for den slags skyld. Anonymkode: 57f2b...8f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #15 Skrevet 29. februar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Som nevnt i en annen kommentar så har bankene litt varierende policy på dette området, og har en tendens til å dytte kunder over på fondspakker som er gunstig for dem selv. Anonymkode: 57f2b...8f0 Det er jo fordi det er her pengene ligger. Anonymkode: 0fb15...f43
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Skrevet 29. februar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo fordi det er her pengene ligger. Anonymkode: 0fb15...f43 "Dem" i dette scenariet er altså banken. Banken er insentivisert til å velgee fond som de tjener på at du har pengene dine i. DNB foretrekker sannsynligvis at du velger DNB Teknologi fremfor eks. Fidelity Technology osv. Enkelte aktører lar deg ikke velge enkeltfond i det hele tatt. Anonymkode: 57f2b...8f0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #17 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Som nevnt i en annen kommentar så har bankene litt varierende policy på dette området, og har en tendens til å dytte kunder over på fondspakker som er gunstig for dem selv. Anonymkode: 57f2b...8f0 Det er derfor man ikke hører på bankens ‘rådgivere’. Alle burde nå vite at de er selgere. Man finner ut på egen hånd hvilke fond man ønsker å investere i. Det er faktisk ganske lett. Det er massevis av info om fondene på nett. Men om du skal bruke det som et utgangspunkt, må du legge din pris under hva bankene tar for dette. Anonymkode: 846bd...1fb
Schmuhu Skrevet 29. februar 2024 #18 Skrevet 29. februar 2024 (endret) Jo, banken har en interessekonflikt i forhold til kundene sine. Men det er ikke noe nytt. Det er sant at noen nordmenn bryr seg for lite om egne penger. Men hva er det DU ønsker da? AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva ville du (om noe) betalt for eks. en time hvor du får hjelp til å sette opp en aksjesparekonto, automatisk trekk fra bank, og spm. og svar rundt aksjer og fond. Nysgjerrig ift. en freelancing-mulighet. Du ønsker å vite hvor mye jeg ville betalt for identitetstyveri, eventuell å blotte hele min økonomi til deg for å få instruks om hva jeg skal kjøpe uten å skjønne det selv. Det var jo spørsmålet sant? Og her er svaret: Jeg hadde ikke gjort det en gang om jeg hadde fått betalt. Jeg tror mange er skeptiske. Det handler også litt om at nesten alle svindelmetoder er bygget opp på akkurat denne måten. Hvordan skiller du deg ut fra andre svindlere som gjør deg så mye mer seriøs? Hva er det "vi" misforstår? Merk: Det er en vesentlig forskjell mellom det å gi generelle råd og det å faktisk gjennomføre på vegne av noen. Førstnevnt kan du tjene penger på men sistnevnt hadde jeg unngått. Schmuhu Endret 29. februar 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #19 Skrevet 29. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: "Dem" i dette scenariet er altså banken. Banken er insentivisert til å velgee fond som de tjener på at du har pengene dine i. DNB foretrekker sannsynligvis at du velger DNB Teknologi fremfor eks. Fidelity Technology osv. Enkelte aktører lar deg ikke velge enkeltfond i det hele tatt. Anonymkode: 57f2b...8f0 Jeg skjønte hva du mente. Men det er ved salg av investeringsråd og å salg av fondsprodukter man tjener penger. 45 minutter siden, AnonymBruker said: Det er derfor man ikke hører på bankens ‘rådgivere’. Alle burde nå vite at de er selgere. Man finner ut på egen hånd hvilke fond man ønsker å investere i. Det er faktisk ganske lett. Det er massevis av info om fondene på nett. Men om du skal bruke det som et utgangspunkt, må du legge din pris under hva bankene tar for dette. Anonymkode: 846bd...1fb Alle BURDE vite at de ikke bør høre på bankens rådgivere og at disse kun er selgere. Men det er mange som lar seg lure. Anonymkode: 0fb15...f43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå